Det finns till och med ett antal tidskrifter som i princip bara finns för att det skall finnas någonstans att publicera dylika artiklar!
Ett exempel på en sådan är JAES. Förvisso publiceras både artiklar av jämmerlig kvalitet och sådana av utmärkt kvalitet, och de senare kan förstås vara många till glädje. Men ingen som känner till tågordningen torde förneka att systemet är uppbyggt på detta vis. Det kan tilläggas att det, även om systemet renderar en massa publicerande av artiklar som är för nästan alla utam författaren ointressanta (och i förekommande fall felaktiga och vetenskapsfientliga) är det svårt att komma ifrån att det på många sätt är ett bra system också. Nödvändigt för att den akademiska världen skall fungera. Alternativet vore ju att ta bort publiceringskravet helt, och det skulle inget blir bättre av.
Vad man skulle önska var att granskningen höll högre klass. Och när allt fler (enligt rådande politiska önskemål) SKALL ägna sig åt akademiska studier är det dessutom nödvändigt att sänka kraven.

Man kan möjligen tycka att det vore bättre att acceptera att inte alla är lämpade för högre studier, än att sänka nivån på utbildningarna, så att alla blir det.

m_persson79 skrev:Jag menar som forskare så måste man väl visa resultat i form av div. avhandlingar/vetenskapliga artiklar.
Svar nej. Det måste man inte.
Enligt obekräftad uppgift sker >90% av all forskning utanför den akademiska världen. Den sker inom företag eller privatägna institutioner. Sådan forskning är inte allmän egendom. Inom vissa företag är det till och med det hemligaste de har. Medicinföretag brukar vara sådana exempelvis.
Vh, iö
- - - - -
PS. Om inte BACH läser tråden just nu kan jag verifiera att han har ett förflutet som läkarstuderande. Har ett svagt minne dock av att han yttrat tankar om att eventuellt ändra inriktning.
Tror dock inte att det skiljer speciellt mycket i absolut kvalitetsnivå mellan olika dicipliner. Jag läser en förfärliga massa vetenskapliga artikar och måste säga att det tillhör sällsyntheterna att hitta någon där författaren inte begår brott mot vetenskapspricnciperna någonstans i texten, eller för något irrationellt resonemang som borde ha struktits för publicerandet.