pingvinlakrits skrev:Ska träffa Öhman om en soffa efter helgen ...
Aha, Bytesdags! Ja, Öhmans välsuttna soffa kommer att pigga upp din gråmurriga lya!

Moderator: Redaktörer
Njae... Det är lite knasigt att kalla det en dipp eftersom det är en mycket mera komplicerad krokighet av tonkurvan, men sammanafattningsvis kan jag säga att det är fråga om krokigheter som går både uppåt och nedåt inom ett flera oktaver stort frekvensområde. Men avvikelserna från en fysikalist absolut rak tonkurva är som sagt mycket små (+/-0,8 dB ungefär). Dock är de beroende på i vilken riktning man mäter. Tonkurvan skall nämligen ändra sig en del, i synnerhet vid olika vertikala utstrålningsriktningar.
Det går förvisso att argumentera för att även en ytterligare, annan korrektion adderas i kedjan, en som är ihoptråcklad med hur stereosystemfelen intrigerar med inspelningssituationen, även denna måste finnas i den akustiska domänen, läs i upptagningskarakteristikan hos de använda mikrofonerna (eller rättare sagt mikrofonuppställningen), men det tar vi nog en annan gång. Det är en mycket lång historia.
Tack Martin och Erik för intresset, men ämnet lämpar sig inte för forum.
Det blir för besvärligt att beskriva i mera detalj än som redan gjorts, och även om jag skulle lägga ut några hundra sidor text i ämnet skulle vissa ändå inte förstå, men bli arga och otrevliga och komma med en massa obehagliga och helt irrelevanta anmärkningar och förolämningar.
Det vill jag inte behöva uppleva igen.
Den som verkligen är intresserad av holofoniska tekniker får ju veta allt på demo, det är bara att fråga.
Mikael2 skrev: I denna tråd får du ju tvärtom nästan bara lovord och tänkbara förklaringar till varför Ino är bra eller unika.
MEN om man lovordar ett "etablerat" och "stort" märke som t ex Dynaudio så får man inga mothugg utan det tas nästan för givet att de är "bra".
Jag som själv kommer från Dynaudio tycker att de är högst medelmåttiga (utan att vara dåliga), rätt snygga men lämnar en hel del i övrigt att önska men det får man ju knappt säga.
Njae... kan ju bero på att frågan är ställd just i en entusiasmdel som heter "Wänner av Ino"? Nu har ju frågan inget med hur det LÅTER utan bara vilka unika tekniska kvaliteter som finns. Och rent tekniskt så är produkterna kompetenta del för del. Hur det låter är ju sen upp till konstruktören och det är en annan femma..
Skulle tro att en forumdel om Wilson skulle sett liknande ut...
Jag som själv kommer från Dynaudio tycker att de är högst medelmåttiga (utan att vara dåliga), rätt snygga men lämnar en hel del i övrigt att önska men det får man ju knappt säga
Utgångspunkten brukar i princip vara "men så bra kan de ju inte vara eftersom de bara kostar 4000kr i byggsats - det går bara inte!"
Istället för "vad spännande/kul/intressant - de skulle man kanske lyssna på vid tillfälle".
Men om man talar om vilket enormt större stereoperspektiv man fick genom att byta ut sin signalkabel så är det sällan ifrågasatt i samma sväng...
Njae... kan ju bero på att frågan är ställd just i en entusiasmdel som heter "Wänner av Ino"? Nu har ju frågan inget med hur det LÅTER utan bara vilka unika tekniska kvaliteter som finns. Och rent tekniskt så är produkterna kompetenta del för del. Hur det låter är ju sen upp till konstruktören och det är en annan femma..
Skulle tro att en forumdel om Wilson skulle sett liknande ut...
FBK,
Först måste jag säga att jag inte riktigt vet hur jag skall tolka i ditt inlägg. På nått sätt känns de förlöjligande. Hoppas jag tolkar dig fel här. Mitt påpekande var att vi är i INO delen av forumet, dessutom med namnet "Wänner av Ino" och således förväntar jag mig inte hitta särskillt mycket negativa recentioner av produkter från den leverantören. Jag förväntar faktiskt.se inte hitta några recentioner av några andra produkter här annat än som jämförelseobjekt (och de uttalandena torde alla inse att man på en entusiasmdel torde göra lämpligt att ta dem mindre seriöst).
Hade det varit en Wilson-del hade jag förväntat mig att höra enormt mycket positivt om wilsoon här.
Om du tycker att forumet som helhet är för pro-Ino tycker jag kanske att den rätta platsen för de diskussionerna kanske inte är i just Ino-delen utan kanske du borde öppna en tråd under "Öppen diskussion" om det känns angeläget.
Tycker det känns underligt att behöva påpeka det
Rydberg skrev:pingvinlakrits skrev:Där kom en ryggdunk som fick Kaffekoppen att spilla i knät...
Bättre ett glas i handen än en dunk på ryggen, som jag brukar säga
Bamsefar skrev:Vad är syftet med denna tråd ?
Frågeställaren, patrikf, har gjort sig känd som en (extrem) kritiker till allt som har med Ino Audio och Ingvar Öhman att göra.
Framförallt så måste man dela "världsbilden" som patrikf har, annars har man fel.
Så, vad är syftet med denna tråd ?
patrikf skrev:Syftet med trådens föreställning är att få information om vilka tekniska egenskaper som åstadkommer de egenskaper hos INO-högtalare som beskrivs av IÖ. Förutom basala parametrar som talspolediametrar och dylikt har det hittills inte framkommit någonting konkret i denna tråd.
Kaffekoppen skrev:Patrikf,
Dina två sista inlägg förstör en annars intressant frågeställning.
Du torde göra bäst i att sluta nu
Vi kan helt enkelt göra så att vi konstaterar att du inte är intresserad av ett annat svar än att det inte finns någon skillnad som uppfyller dina kriterier.
Det skulle nu vara intressant om du kunde nämna minst 15 olika kriterier i konstruktion av högtalarelement och högtalare som du anser kunde ses som unikt. Det torde inte vara ett problem för dig, eftersom du redan konstaterat att inget av det angivna är relevant.*
Faktum är Patrikf, att du i denna tråd INTE kan hävda att frågan är ställd för att du är intresserad av att lära dig något. Den är skapad för att du är övertygad om att du kan påvisa för oss andra att det inte finns någon vetenskapligt särpräglad unikhet i konstruktionerna.
Antingen är du inte tillräckligt insats i hur ett högtalarsystem skapas (vilket är i kontrast mot att du minsann sett att inga framförda kriterier är relevanta) eller så har du en MYCKET högre kunskap än övriga forummedlemmar som bara okritiskt köper en tillverkares framlagda ester.
Nej, för mig är det klart att du nog är ute efter att hjälpa oss andra att förstå hur ond nämd tillverkare är och hjälpa oss ur hans våld.
* 15 kriterier är valt eftersom det ingår 100-tals kriterier i en högtalare och således är siffran lågt ställd.
patrikf skrev::)
Vilka är ino-högtalares unika egenskaper, STRIKT TEKNISKT, som gör att dom fungerar som dom gör, och skiljer sig från andra högtalare?
patrikf skrev:Det gör mig mycket förvånad att jag blir misstänkliggjord för att jag vill veta mer om både vilka problem IÖ anser att det finns med att återge "verkligheten"(tex en livekonsert) och hur dessa adresseras.
Jag är inte intresserad av rabblande av kriterier för dess egen skull. Och jag hoppas att vi kan släppa definitionsdebatten om vetenskaplighet här.
pingvinlakrits skrev:patrikf: ska man tolka det som så att du INTE är intresserad av HUR Inohögtalarna är konstruerade utan VARFÖR de är konstruerade så?
Eller?
Man... ...you are hard to please!
Jag tycker det i tråden har framkommit en del tekniska egenskaper som avslöjar ett djupare tänk bakom högtalarna och varför de är implementerade är det ju faktiskt bara Ingvar själv som kan besvara bäst eftersom han gjort den avvägningen och tagit det beslutet att det blir bäst utifrån vad han vill uppnå.
Kaffekoppen skrev:patrikf skrev::)
Vilka är ino-högtalares unika egenskaper, STRIKT TEKNISKT, som gör att dom fungerar som dom gör, och skiljer sig från andra högtalare?
följs upp medpatrikf skrev:Det gör mig mycket förvånad att jag blir misstänkliggjord för att jag vill veta mer om både vilka problem IÖ anser att det finns med att återge "verkligheten"(tex en livekonsert) och hur dessa adresseras.
Jag är inte intresserad av rabblande av kriterier för dess egen skull. Och jag hoppas att vi kan släppa definitionsdebatten om vetenskaplighet här.
Ingen har startat en definitionsdebatt, däremot ifrågasätter jag öppet ditt sätt att formulera frågeställningarna.
Det är ju så att du fått svar på vad som TEKNISKT utmärker högtalarna. Kan du inte själv sätta in det i ett sammanhang är det ju svårt. Den du bör fråga är ju konstruktören, vilket du unikt här kan göra. Det intressanta är att din utvecklande fråga "....vill veta mer om både vilka problem IÖ anser att det finns med att återge "verkligheten"(tex en livekonsert) och hur dessa adresseras." har besvarats otal gånger i olika sammanhang, direkt och indirekt till dig. Du har öppet ifrågasatt de förklaringarna och således deklarerat att du har avvikande åsikt om de tonkurvejusteringarnas betydelse.
Jag har svårt att ta dina frågor seriöst längre och hoppas att de inte leder till att vi andra förnekas svar i framtiden.
Jag hoppas IÖ inte missar Svantes fråga http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=12981 då den intresserar mig.
I övrigt bör väl en högtalare RENT TEKNISKT konstrueras med tillräcklig dynamisk förmåga utan att distroera eller komprimmera, termiskt eller akustiskt i ett tillräckligt omfångsrikt frekvensområde för att täcka inspelningssignalen omfång.
Tror jag skall ställa en fråga som intresserar mig
screen skrev:Nu tror jag allt att en "liten" bomb har briserat...
Bara att huka sig i benkera...
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster