Vilka är INO-högtalares tekniska egenskaper?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2006-08-15 12:16

pingvinlakrits skrev:Ska träffa Öhman om en soffa efter helgen ...

Aha, Bytesdags! Ja, Öhmans välsuttna soffa kommer att pigga upp din gråmurriga lya! :lol: :wink:

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2006-08-15 16:08

Så här har IÖ skrivit i en tråd om INO´s tonkurvor:
Njae... Det är lite knasigt att kalla det en dipp eftersom det är en mycket mera komplicerad krokighet av tonkurvan, men sammanafattningsvis kan jag säga att det är fråga om krokigheter som går både uppåt och nedåt inom ett flera oktaver stort frekvensområde. Men avvikelserna från en fysikalist absolut rak tonkurva är som sagt mycket små (+/-0,8 dB ungefär). Dock är de beroende på i vilken riktning man mäter. Tonkurvan skall nämligen ändra sig en del, i synnerhet vid olika vertikala utstrålningsriktningar.

Det går förvisso att argumentera för att även en ytterligare, annan korrektion adderas i kedjan, en som är ihoptråcklad med hur stereosystemfelen intrigerar med inspelningssituationen, även denna måste finnas i den akustiska domänen, läs i upptagningskarakteristikan hos de använda mikrofonerna (eller rättare sagt mikrofonuppställningen), men det tar vi nog en annan gång. Det är en mycket lång historia.

Martin och erik frågade det jag också är väldigt nyfiken på.
"Vill du beskriva i stora drag några av de önskvärda spridningsegenskaper som du kommit fram till att ett par högtalare ska ha och varför"
Vilken koppling finns det mellan den unika designen och unika upplevelser högtalarna förmår prestera? Hur har det tänkts när det och det utformades på just det viset? I grova drag om inte annat.

Svaret från IÖ blev då:
Tack Martin och Erik för intresset, men ämnet lämpar sig inte för forum.

Det blir för besvärligt att beskriva i mera detalj än som redan gjorts, och även om jag skulle lägga ut några hundra sidor text i ämnet skulle vissa ändå inte förstå, men bli arga och otrevliga och komma med en massa obehagliga och helt irrelevanta anmärkningar och förolämningar.

Det vill jag inte behöva uppleva igen.

Den som verkligen är intresserad av holofoniska tekniker får ju veta allt på demo, det är bara att fråga.

Jag tror tvärt om att det är sida upp och sida ner om unika egenskaper och hänvisningar till "psykoakustik", men så gott som ingen EGENTLIG förklaring som gör att det blir missförstånd. Det finns såklart alltid nån som inte förstår, men det är inget bra argument för att inte förklara så att många kan ta del av kunskapen. Jag tror dessutom att förklaring och diskussion här på faktiskt har ett mycket större pedagogiskt värde än förklaringar på en demo.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2006-08-15 17:05

Vad menar du med "ingen EGENTLIG förklaring"?

Det är ju egentliga förklaringar som IÖ under hela sin medverkan här har förmedlat? Att sedan folk som varken förstår eller inom rimligt tid kan lära sig att förstå ämnet tillräckligt väl ifrågasätter det och feltolkar informationen kan ju inte IÖ ställas till svars för. Till råga på allt är det ju helt och hållet upp till IÖ vad han vill ta sig tid och ork till och att förmedla och/eller förklara. Att ställa krav på honom att informera eller på något sätt sätta press på honom att prestera något här är ju både otrevligt och ouppfostrat i min mening. Själv tar jag tacksamt emot alla guldkorn han ger ut. Jag anser mig tillräckligt bevandrad i fysik och matematik för att med troligtvis nästan 100% korrekt resultat inse att jag inte kan ifrågasätta IÖs inlägg i de flesta tekniska frågor rörande dessa ämnen. Själv tycker jag att IÖs utsaga att forumet kanske är fel plats för den nämnda diskussionen måste anses korrekt eftersom det är han som skall föra den och rimligtvis bör han vara den som bäst vet vad som funkar för HONOM. Att något annat skulle gälla för någon annan är inte omöjligt.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2006-08-15 18:23

Mikael2 skrev: I denna tråd får du ju tvärtom nästan bara lovord och tänkbara förklaringar till varför Ino är bra eller unika.

Med tanke på att tråden finns i ett underforum som heter "Wänner af Ino" så förstår jag att du är oerhört förvånad.

Jag är också en aning förvånad. Dock av en annan orsak.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2006-08-15 18:34

MEN om man lovordar ett "etablerat" och "stort" märke som t ex Dynaudio så får man inga mothugg utan det tas nästan för givet att de är "bra".
Jag som själv kommer från Dynaudio tycker att de är högst medelmåttiga (utan att vara dåliga), rätt snygga men lämnar en hel del i övrigt att önska men det får man ju knappt säga.

Njae... kan ju bero på att frågan är ställd just i en entusiasmdel som heter "Wänner av Ino"? Nu har ju frågan inget med hur det LÅTER utan bara vilka unika tekniska kvaliteter som finns. Och rent tekniskt så är produkterna kompetenta del för del. Hur det låter är ju sen upp till konstruktören och det är en annan femma..

Skulle tro att en forumdel om Wilson skulle sett liknande ut...

Håller inte med om detta riktigt pingvinlakrits och Kaffekoppen, utan särkilt här på Faktiskt så är det ju som Mikael2 påpekar att det sågas "mycket" angående andra märken, för mycket tycker jag. Då många andra märken faktiskt är bra, även om de inte är lika bra som Ino :D :wink:
Jag som själv kommer från Dynaudio tycker att de är högst medelmåttiga (utan att vara dåliga), rätt snygga men lämnar en hel del i övrigt att önska men det får man ju knappt säga

Snarare tvärtom, skriver någon här att Ino är högst medelmåttiga så brakar ju helvetet löst mer eller mindre, något som mycket sällan händer när något annat märke får sämre omdömmen. Det finns något som även heter smak, och på den punkten skulle det vara mycket tråkigt om alla hade samma. Men jag håller med om att Ino är bra och flera borde lyssna innan de sågar :wink:
Senast redigerad av distad 2006-08-15 23:22, redigerad totalt 1 gång.

Maarten

Inläggav Maarten » 2006-08-15 19:56

sb17nbac till alla!

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2006-08-15 20:03

Mikael2 och FBK: ja, det kanske blev hårdare formulerat än jag menade.

Jag menar mer: om man säger att man gillar Ino (bortsett från här på Faktiskt där de är "kända") och bytt från (insert expensive established brand name here) till ett par billiga små piP så möts man av en stor skepsis när man påstår att de är så bra som de är - trots att man redovisat vad som lett en fram till köpet av piP.

Utgångspunkten brukar i princip vara "men så bra kan de ju inte vara eftersom de bara kostar 4000kr i byggsats - det går bara inte!"
Istället för "vad spännande/kul/intressant - de skulle man kanske lyssna på vid tillfälle".

Men om man talar om vilket enormt större stereoperspektiv man fick genom att byta ut sin signalkabel så är det sällan ifrågasatt i samma sväng...

Den som påstår att pris och prestanda har ett absolut och oomkullrunkeligt samband har inte varit i Indien och sett vad fantastiskt hantverk kostar "på riktigt" eller i Kina och sett vad hi-tech kostar "på riktigt" för att ta ett långt ifrän ämnet exempel som är riktigt off topic.

Host host. :roll:
Inaktiv

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2006-08-15 20:12

Utgångspunkten brukar i princip vara "men så bra kan de ju inte vara eftersom de bara kostar 4000kr i byggsats - det går bara inte!"
Istället för "vad spännande/kul/intressant - de skulle man kanske lyssna på vid tillfälle".

Men om man talar om vilket enormt större stereoperspektiv man fick genom att byta ut sin signalkabel så är det sällan ifrågasatt i samma sväng...

Känner igen det där :lol: en bekants bekant hade visst skrattat åt element valet i piP och sade att med dessa så kan inte piP låta så bra som en del hävdar. 1 år senare så hade han visst varit på besök i källaren och efter det så lät det visst annorlunda.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-08-15 21:36

Njae... kan ju bero på att frågan är ställd just i en entusiasmdel som heter "Wänner av Ino"? Nu har ju frågan inget med hur det LÅTER utan bara vilka unika tekniska kvaliteter som finns. Och rent tekniskt så är produkterna kompetenta del för del. Hur det låter är ju sen upp till konstruktören och det är en annan femma..

Skulle tro att en forumdel om Wilson skulle sett liknande ut...

Håller inte med om detta riktigt pingvinlakrits och Kaffekoppen, utan särkilt här på Faktiskt så är det ju som Mikael2 påpekar att det sågas "mycket" angående andra märken, för mycket tycker jag. Då många andra märken faktiskt är bra, även om de inte är lika bra som Ino :lol: :wink:

FBK,

Först måste jag säga att jag inte riktigt vet hur jag skall tolka :lol: :wink: i ditt inlägg. På nått sätt känns de förlöjligande. Hoppas jag tolkar dig fel här. Mitt påpekande var att vi är i INO delen av forumet, dessutom med namnet "Wänner av Ino" och således förväntar jag mig inte hitta särskillt mycket negativa recentioner av produkter från den leverantören. Jag förväntar faktiskt.se inte hitta några recentioner av några andra produkter här annat än som jämförelseobjekt (och de uttalandena torde alla inse att man på en entusiasmdel torde göra lämpligt att ta dem mindre seriöst).

Hade det varit en Wilson-del hade jag förväntat mig att höra enormt mycket positivt om wilsoon här.

Om du tycker att forumet som helhet är för pro-Ino tycker jag kanske att den rätta platsen för de diskussionerna kanske inte är i just Ino-delen utan kanske du borde öppna en tråd under "Öppen diskussion" om det känns angeläget.

Tycker det känns underligt att behöva påpeka det.

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2006-08-15 22:31

Belker: :lol: - you wish!!!

Nja, det ska piggas upp lite i källaren - han får med lite kuddar dessutom.
;)

Kaffekoppen: Jag tror FBK inte menade något harmset alls. Jag tror jag förstod hans poäng som nog inte var tänkt att förlöjliga någon/något möjligtvis ville han peka lite på likriktningen forumet kan få mellan varven - precis som andra forum. Inget fel och inget konstigt, bara en del av hur det är i utbytet mellan människor.

FBK är ju åsså INOit. :)

Sedan har du helt rätt i att man ska inse att den här forumdelen är en nischad del - med allt vad det innebär: bra info om Ino, utbyte mellan Inoister och en bra startpunkt för vetande om Ino - och en chans att klappa varandra om ryggen och gratulera till ett bra val. ;)

Sedan är det snudd på fantastiskt att ha ett forum där konstruktören är en aktiv part i forumet och därtill en juste (schysst?) snubbe med ett genuint intresse för bio och musik.
Inaktiv

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-08-15 22:46

ja, jag är nog bara avundsjuk för att jag inte har pi60 i högblank svart :?

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2006-08-15 23:35

FBK,

Först måste jag säga att jag inte riktigt vet hur jag skall tolka i ditt inlägg. På nått sätt känns de förlöjligande. Hoppas jag tolkar dig fel här. Mitt påpekande var att vi är i INO delen av forumet, dessutom med namnet "Wänner av Ino" och således förväntar jag mig inte hitta särskillt mycket negativa recentioner av produkter från den leverantören. Jag förväntar faktiskt.se inte hitta några recentioner av några andra produkter här annat än som jämförelseobjekt (och de uttalandena torde alla inse att man på en entusiasmdel torde göra lämpligt att ta dem mindre seriöst).

Hade det varit en Wilson-del hade jag förväntat mig att höra enormt mycket positivt om wilsoon här.

Om du tycker att forumet som helhet är för pro-Ino tycker jag kanske att den rätta platsen för de diskussionerna kanske inte är i just Ino-delen utan kanske du borde öppna en tråd under "Öppen diskussion" om det känns angeläget.

Tycker det känns underligt att behöva påpeka det

Du tolkade det fel kaffekoppen som pingvinlakrits påpekar, sorry ifrån min sida :oops: Men nu har jag ändrat ifrån :lol: till en :D så att mitt inlägg ovan inte misstolkas.
För jag är ju numera INOit och en mycket nöjd sådan :D som tycker att pi60 är bättre än allt i liknande prisklasser och även en bra bit upp i pris också, så jag förstår om du också vill ha ett par :wink: Föresten när det gäller färgval, kolla in Tanks i28 (tror jag de hette). De är grymt snygga, med faner på fronten och lack på sidorna (tror jag att det är) :P näst snyggast efter mina egna pi60 då förstås :lol:

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2006-08-15 23:47

Där kom en ryggdunk som fick Kaffekoppen att spilla i knät... ;)

Tillbaks On Topic kanske?

:)
Inaktiv

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-08-15 23:52

pingvinlakrits skrev:Där kom en ryggdunk som fick Kaffekoppen att spilla i knät... ;)

Bättre ett glas i handen än en dunk på ryggen, som jag brukar säga 8)
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-08-15 23:57

Rydberg skrev:
pingvinlakrits skrev:Där kom en ryggdunk som fick Kaffekoppen att spilla i knät... ;)

Bättre ett glas i handen än en dunk på ryggen, som jag brukar säga 8)

tydligt att du inte är norrlänning....i norrland föredrar förstås alla en 10Ldunk på ryggen ;)

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2006-08-15 23:58

Bättre än glass i Handen än en dunk på ryggen.
Äsch, god natt så länge.
Inaktiv

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-08-16 00:07

OT:

Tycker förövrigt att den absolut läckraste färgen finns på bamsefars i28:or vilken troligen en och annan som sett dem kan hålla med om... trots att den inte högblank utan motsatsen...

Edit: Var faktiskt hemma hos Ingvar med ett gäng göteborgare när tank hämtade ut sina i28:or så jag har sett dem på nära håll. De är fina de med.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2006-08-16 00:44

Vad är syftet med denna tråd ?

Frågeställaren, patrikf, har gjort sig känd som en (extrem) kritiker till allt som har med Ino Audio och Ingvar Öhman att göra.

Framförallt så måste man dela "världsbilden" som patrikf har, annars har man fel.

Så, vad är syftet med denna tråd ?
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2006-08-16 06:14

Bamsefar skrev:Vad är syftet med denna tråd ?

Frågeställaren, patrikf, har gjort sig känd som en (extrem) kritiker till allt som har med Ino Audio och Ingvar Öhman att göra.

Framförallt så måste man dela "världsbilden" som patrikf har, annars har man fel.

Så, vad är syftet med denna tråd ?

Syftet med trådens föreställning är att få information om vilka tekniska egenskaper som åstadkommer de egenskaper hos INO-högtalare som beskrivs av IÖ. Förutom basala parametrar som talspolediametrar och dylikt har det hittills inte framkommit någonting konkret i denna tråd.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-08-16 07:51

patrikf skrev:Syftet med trådens föreställning är att få information om vilka tekniska egenskaper som åstadkommer de egenskaper hos INO-högtalare som beskrivs av IÖ. Förutom basala parametrar som talspolediametrar och dylikt har det hittills inte framkommit någonting konkret i denna tråd.

Hur basalt är fashomogeniteten när nästan ingen tillverkare lyckas åstadkomma det?

Vad det gäller formen, så tycker jag mig minnas att en forumsmedlem som höll/håller på att göra egna och gått genom det mesta efter konstens regler hamnade på en lådform som vad väldigt piPig. Hur mycket bättre bevisföring kan du få?

Likaså har väl Svante kommit fram till en form på vägghögtalare i sina simuleringar som blev ganska identisk i design till Inos ambiensar?

Varför förväntar du dig att hitta någon/några specifika parametrar där Ino är diametralt annorlunda? Förvänta dig snarare att de tekniska parametrarna återfinns i samma klunga som alla andra högtalare också rör sig i - men att Ino avviker sammanlagt mindre från dessa parametrars optimum än det mesta/allt annat vi känner till.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-08-16 11:03

Patrikf,

Dina två sista inlägg förstör en annars intressant frågeställning.

Du torde göra bäst i att sluta nu :(

Vi kan helt enkelt göra så att vi konstaterar att du inte är intresserad av ett annat svar än att det inte finns någon skillnad som uppfyller dina kriterier.

Det skulle nu vara intressant om du kunde nämna minst 15 olika kriterier i konstruktion av högtalarelement och högtalare som du anser kunde ses som unikt. Det torde inte vara ett problem för dig, eftersom du redan konstaterat att inget av det angivna är relevant.*

Faktum är Patrikf, att du i denna tråd INTE kan hävda att frågan är ställd för att du är intresserad av att lära dig något. Den är skapad för att du är övertygad om att du kan påvisa för oss andra att det inte finns någon vetenskapligt särpräglad unikhet i konstruktionerna.

Antingen är du inte tillräckligt insats i hur ett högtalarsystem skapas (vilket är i kontrast mot att du minsann sett att inga framförda kriterier är relevanta) eller så har du en MYCKET högre kunskap än övriga forummedlemmar som bara okritiskt köper en tillverkares framlagda ester.

Nej, för mig är det klart att du nog är ute efter att hjälpa oss andra att förstå hur ond nämd tillverkare är och hjälpa oss ur hans våld.

* 15 kriterier är valt eftersom det ingår 100-tals kriterier i en högtalare och således är siffran lågt ställd.

Användarvisningsbild
sordini

Inläggav sordini » 2006-08-16 11:09

"Syftet med trådens föreställning är att få information om vilka tekniska egenskaper som åstadkommer de egenskaper hos INO-högtalare som beskrivs av IÖ."

Om du är intresserad så ring Öhman!

(Min personliga åsikt är att frågan är felställd/felformulerad och därmed ytterst svår att ge ett kort och bra svar på, speciellt om man inte konstruerat högtalaren själv och känner den väldigt väl. De flesta tekniska egenskaper hänger ihop och påverkar varandra och valet av hur en parameter skall dimensioneras avgörs av valet av en mängd andra parametrar. Jag tror också man bör känna till målet med konstruktionen för att förstå de tekniska valens innebörd men, om du ursäktar patrik, jag tror inte att du har gjort det fullt ut.)

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2006-08-16 16:23

Kaffekoppen skrev:Patrikf,

Dina två sista inlägg förstör en annars intressant frågeställning.

Du torde göra bäst i att sluta nu :(

Vi kan helt enkelt göra så att vi konstaterar att du inte är intresserad av ett annat svar än att det inte finns någon skillnad som uppfyller dina kriterier.

Det skulle nu vara intressant om du kunde nämna minst 15 olika kriterier i konstruktion av högtalarelement och högtalare som du anser kunde ses som unikt. Det torde inte vara ett problem för dig, eftersom du redan konstaterat att inget av det angivna är relevant.*

Faktum är Patrikf, att du i denna tråd INTE kan hävda att frågan är ställd för att du är intresserad av att lära dig något. Den är skapad för att du är övertygad om att du kan påvisa för oss andra att det inte finns någon vetenskapligt särpräglad unikhet i konstruktionerna.

Antingen är du inte tillräckligt insats i hur ett högtalarsystem skapas (vilket är i kontrast mot att du minsann sett att inga framförda kriterier är relevanta) eller så har du en MYCKET högre kunskap än övriga forummedlemmar som bara okritiskt köper en tillverkares framlagda ester.

Nej, för mig är det klart att du nog är ute efter att hjälpa oss andra att förstå hur ond nämd tillverkare är och hjälpa oss ur hans våld.

* 15 kriterier är valt eftersom det ingår 100-tals kriterier i en högtalare och således är siffran lågt ställd.

I det första inlägget som du anser förstör min frågeställning försöker jag att peka på vad jag anser brista i redovisningen av återgivningsproblem och hur det ska lösas. Det beskrivs ATT det finns svårigheter, och ATT det finns åtgärder som löser dessa. Inte VILKA svårigheterna är och VILKA åtgärder som ska lösa dessa.

Det gör mig mycket förvånad att jag blir misstänkliggjord för att jag vill veta mer om både vilka problem IÖ anser att det finns med att återge "verkligheten"(tex en livekonsert) och hur dessa adresseras.
Jag är inte intresserad av rabblande av kriterier för dess egen skull. Och jag hoppas att vi kan släppa definitionsdebatten om vetenskaplighet här.

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2006-08-16 21:44

patrikf: ska man tolka det som så att du INTE är intresserad av HUR Inohögtalarna är konstruerade utan VARFÖR de är konstruerade så?
Eller?

Man... ...you are hard to please! ;)

Jag tycker det i tråden har framkommit en del tekniska egenskaper som avslöjar ett djupare tänk bakom högtalarna och varför de är implementerade är det ju faktiskt bara Ingvar själv som kan besvara bäst eftersom han gjort den avvägningen och tagit det beslutet att det blir bäst utifrån vad han vill uppnå.
Inaktiv

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-08-16 22:01

patrikf skrev::)
Vilka är ino-högtalares unika egenskaper, STRIKT TEKNISKT, som gör att dom fungerar som dom gör, och skiljer sig från andra högtalare?

följs upp med

patrikf skrev:Det gör mig mycket förvånad att jag blir misstänkliggjord för att jag vill veta mer om både vilka problem IÖ anser att det finns med att återge "verkligheten"(tex en livekonsert) och hur dessa adresseras.
Jag är inte intresserad av rabblande av kriterier för dess egen skull. Och jag hoppas att vi kan släppa definitionsdebatten om vetenskaplighet här.

Ingen har startat en definitionsdebatt, däremot ifrågasätter jag öppet ditt sätt att formulera frågeställningarna.

Det är ju så att du fått svar på vad som TEKNISKT utmärker högtalarna. Kan du inte själv sätta in det i ett sammanhang är det ju svårt. Den du bör fråga är ju konstruktören, vilket du unikt här kan göra. Det intressanta är att din utvecklande fråga "....vill veta mer om både vilka problem IÖ anser att det finns med att återge "verkligheten"(tex en livekonsert) och hur dessa adresseras." har besvarats otal gånger i olika sammanhang, direkt och indirekt till dig. Du har öppet ifrågasatt de förklaringarna och således deklarerat att du har avvikande åsikt om bla de tonkurvejusteringarnas betydelse.

Jag har svårt att ta dina frågor seriöst längre och hoppas att de inte leder till att vi andra förnekas svar i framtiden.

Jag hoppas IÖ inte missar Svantes fråga http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=12981 då den intresserar mig.

I övrigt bör väl en högtalare RENT TEKNISKT konstrueras med tillräcklig dynamisk förmåga utan att distroera eller komprimmera, termiskt eller akustiskt i ett tillräckligt omfångsrikt frekvensområde för att täcka inspelningssignalen omfång.

Tror jag skall ställa en fråga som intresserar mig :-)
Senast redigerad av Kaffekoppen 2006-08-16 22:13, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2006-08-16 22:11

pingvinlakrits skrev:patrikf: ska man tolka det som så att du INTE är intresserad av HUR Inohögtalarna är konstruerade utan VARFÖR de är konstruerade så?
Eller?

Man... ...you are hard to please! ;)

Jag tycker det i tråden har framkommit en del tekniska egenskaper som avslöjar ett djupare tänk bakom högtalarna och varför de är implementerade är det ju faktiskt bara Ingvar själv som kan besvara bäst eftersom han gjort den avvägningen och tagit det beslutet att det blir bäst utifrån vad han vill uppnå.

Jag är självklart intresserad av hur OCH varför dom är konstruerade som dom gör.
Jag betvivlar inte att det finns ett djupare tänk, men är intresserad av vilket.
Jag tror att fakta är den enda möjligheten att föra en diskussion om högtalarna som handlar om annat än tyckande. Om IÖ Inte tycker att det ska vara möjligt så är det OK med mig.
Möjligheten finns ju också att det finns andra som läser och skriver här som vet något om detta.

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2006-08-16 22:28

Kaffekoppen skrev:
patrikf skrev::)
Vilka är ino-högtalares unika egenskaper, STRIKT TEKNISKT, som gör att dom fungerar som dom gör, och skiljer sig från andra högtalare?

följs upp med

patrikf skrev:Det gör mig mycket förvånad att jag blir misstänkliggjord för att jag vill veta mer om både vilka problem IÖ anser att det finns med att återge "verkligheten"(tex en livekonsert) och hur dessa adresseras.

Ingen har startat en definitionsdebatt, däremot ifrågasätter jag öppet ditt sätt att formulera frågeställningarna.

Det är ju så att du fått svar på vad som TEKNISKT utmärker högtalarna. Kan du inte själv sätta in det i ett sammanhang är det ju svårt. Den du bör fråga är ju konstruktören, vilket du unikt här kan göra. Det intressanta är att din utvecklande fråga "....vill veta mer om både vilka problem IÖ anser att det finns med att återge "verkligheten"(tex en livekonsert) och hur dessa adresseras." har besvarats otal gånger i olika sammanhang, direkt och indirekt till dig. Du har öppet ifrågasatt de förklaringarna och således deklarerat att du har avvikande åsikt om de tonkurvejusteringarnas betydelse.

Jag har svårt att ta dina frågor seriöst längre och hoppas att de inte leder till att vi andra förnekas svar i framtiden.

Jag hoppas IÖ inte missar Svantes fråga http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=12981 då den intresserar mig.

I övrigt bör väl en högtalare RENT TEKNISKT konstrueras med tillräcklig dynamisk förmåga utan att distroera eller komprimmera, termiskt eller akustiskt i ett tillräckligt omfångsrikt frekvensområde för att täcka inspelningssignalen omfång.

Tror jag skall ställa en fråga som intresserar mig :-)

Jag delar inte din åsikt att mina frågor har besvarats av IÖ. Kan du ge mig ett enda exempel?
Vi kanske menar olika med förklaring? Jag menar inte ett omnämnande utan en lite mer ingående beskrivning. Mitt tvivel till tonkurvejusteringens betydelse har bla att göra med frågor diskuteras i piptråden. De kanske får ett svar där?

Användarvisningsbild
MZMK

Inläggav MZMK » 2006-08-17 22:54

Ino har ett antal problem som jag ser det. Dels en massa mysko teorier om kompensation hittan-å-dittan som verkar tillkomna för att förstärka upplevelsen av stereoperspektiv/djup.

Problemet är ju att man när man går och lyssnar på levande musik så kan man lyssna sig blå efter den typen av stereoperspektiv som många felaktigt kopplar samma med begreppet "hifi".

Och då blir frågan vad som är viktigast? Lyssna på musik eller ljudeffekter? För det djup och pin-pointing som vissa anläggningar presterar är ju i praktiken en ren ljudeffekt.

Däremot har jag hittills inte sett nån som diskuterar Inos musikaliska egenskaper. Lider den av samma entoniga bas som alla (även mycket dyra) basreflexsystem jag hittills hört. Eller det äckliga trånga övre basregister som som nästan alla högtalare har. Eller hur "snabb" är den? Kan en Ino högtalare mäta sig med t.ex. Naim SBL som jag för min personliga del tycker är den överlägset bästa högtalaren jag hört när det gäller att förmedla musikalisk kommunikation (som bygger på i först hand rytm/timing och melodi/tonhöjd). SBL:en är dock rätt knepig att få till - men gör man sig besväret blir man rikligt belönad.

De andra problemen med Ino är den mer suspekta delen av det hela. Sekten. Ino törs uppenbarligen inte låta sina produkter mäta sig mot andra på en fri marknad utan istället ska de presenteras medelst handpåläggning av konstruktören själv i ett rum tillrättalagt för produkterna med mycket udda elektronik som jag tycker verkar utvald för att inte stressa högtalarna med alltför mycket information. Dom grejorna är inte direkt några höjdare när det gäller förmåga att förmedla musikalisk kommunikation intakt och utan filtrering.

Högtalare måste utvärderas i det rum och med den drivelektronik som ska användas - något annat är helt enkelt inte seriöst. Dessutom måste ju resten av familjen kunna tycka till och man måste se om man trivs med dom rent fysiskt/utseendemässigt.

Notera att jag säger inte att Ino inte kan vara värdens bästa lådor. Tvärtom vore det ju skoj med lite sjyssta svenska produkter. Och jag har bara hört dom på några mässor och då lät det lika urvattnat som vilken B&W-låda som helst. Men mässor är inget bra ställe att bedöma grejor på och dessutom var drivsystemen under all kritik. Kulten av Ino-produkter på faktiskt.se är mest patetisk men den säger ju mer om vissa faktiskt-deltagare och ska inte belasta Ino-produkterna.

Jag däremot mer förvånad att LTS på det sätt dom gör nu låter en leverantör dominera sällskapet - det gör deras skrifter och utlåtanden totalt värdelösa. Ingen kan väl ha kvar nåt slags förtroende för LTS. Korporativism i liten skala ...

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2006-08-17 23:27

Nu tror jag allt att en "liten" bomb har briserat...

Bara att huka sig i benkera...
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-08-17 23:51

screen skrev:Nu tror jag allt att en "liten" bomb har briserat...

Bara att huka sig i benkera...

Hoho... :lol: :lol:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino