Någon mer än jag som känner vart det här är på väg?

/M
Moderator: Redaktörer
pingvinlakrits skrev:Manga_X: jag tyckte det var en intressant och tekniskt specifik fråga från PatrikF, vad påverkar mest? Vinner konstruktionen på att minska lådresonansen ytterligare eller är den fullt tillräcklig?
Utan att ha läst fortsättningen av tråden kan jag säga att detta var plumpt skrivet Ingvar! Skärpning!IngOehman skrev:Njae... Patrik är helt enkelt inne på fel spår när han tror att lådan i piP bara gjorts "tillräckligt styv", och som därför kan förbättras genom att förstyvas. Tankefelet han gör tycks vara att han tror att hans sätt att tänka är rätt och att kompromisstanken därför måste prägla även andras utvecklingsmetoder.![]()
Kaffekoppen skrev:Ditt sista inlägg är strålande ingvar och ger ett riktigt bra svar, det hade varit än bättre utan pajkastning!
Det MÅSTE vara tillåtet att fråga, och även om du tycker dig se dolda agendor - utan att blanda i amatörers eventuella tillkortakommanden - antingen svara eller inte svara.
Kaffekoppen skrev:IngOehman skrev:Njae... Patrik är helt enkelt inne på fel spår när han tror att lådan i piP bara gjorts "tillräckligt styv", och som därför kan förbättras genom att förstyvas. Tankefelet han gör tycks vara att han tror att hans sätt att tänka är rätt och att kompromisstanken därför måste prägla även andras utvecklingsmetoder.![]()
Utan att ha läst fortsättningen av tråden kan jag säga att detta var plumpt skrivet Ingvar! Skärpning!
Du tycks vara insatt i dels hur han tycks tänka och dels att han använder kompromisstanken i sina utvecklingsmetoder. Var det relevanta uppgifter för att svara på frågan?IngOehman skrev:...Tankefelet han gör tycks vara att han tror att hans sätt att tänka är rätt och att kompromisstanken därför måste prägla även andras utvecklingsmetoder.![]()
Nej, jag vet ju att du är kompromisslösIngOehman skrev:...Du kallar det plumpt och efterlyser skräpning(!) , när jag bara klargör att det är feltänk att tro att jag skulle ha strävat efter att hitta en hygglig lösning - trots att jag ju VET att jag i verkligheten sökt en optimal dimensionering (ifrågasätter du att jag vet vad jag avsett skapa?).
Ibland tycker jag det är skit jag med, särskillt när man använder retoriska knep för att undervärdera en fråga eller en person.IngOehman skrev:Hur lågt i tak har det blivit här egentligen när man får på skallen för att man svarar och förklarar.
IngOehman skrev:Du kallar det plumpt och efterlyser skräpning(!)...
IngOehman skrev:Kaffekoppen!
![]()
1. Vad anser du att "tycks tänka" betyder egentligen?
2. Att han försöker antyda att dimensioneringen är en kompromiss (som jag gjort) framgår med önskvärd tydlighet av hans inlägg.
3. Vad är du ute efter egentligen? Att jag hädanefter skall ge tusan i att svara?![]()
Vh, iö
Kaffekoppen skrev:Vem har påstått att ökad massa minskar resonanser?
Själv har jag INTE tillräcklig kunskap om hur styv en låda behöver göras, utan gör det "säkra före det osäkra" - precis som de flesta DIY - och gör lådan onödigt tung och otymplig. Ty det är ju enkelt för en DIY-kille att bygga ett kassaskåp, men svårare att hantera alla andra designparametrar.
Egentligen räcker det väl ofta om lådan är 1000ggr tyngre än den rörliga massan i högtalaren, men det säger ju bara något om hur man undviker att den hoppar omlring - inget om STYVHETEN.
Svante skrev:Mja, jag förstår precis vad Kaffekoppen menar. Svaret från IÖ var mycket bra, sånär som på efterslängarna. Jag skulle kunna citera Ingvar och stryka det jag skulle vilja att han lät bli att skriva, men jag tror inte jag orkar ta den debatten igen.
patrikf skrev:Trådskaparen talar om moddning. Han vill kanske prova att förändra något och se ifall HAN upplever en förbättring?
Allt handlar inte om att ha rätt eller fel.
Jag tror i vilket fall att det är lärorikt att se vad som händer när man ändrar på saker och ting.
Personligen så skulle jag inte ändra delningsfiltret utan lådan om jag skulle vara på moddningshumör när det gäller Piparna.
Min oro för lådresonansernas energi/tidpåverkan är inte helt stillad av dina grafer.
När jag testade med sinussignal ändrades vågformen beroende av signalens styrka. Vid låga nivåer såg det prydligt ut, men upp mot ca 5 watt såg den annorlunda ut. "böjd" och lite lägre och lite utbredd åt höger om någon förstår vad jag menar. Jag vill poängtera att jag inte hävdar att missljuden måste ha med lådans vibrerande väggar att göra.
Vid vilken nivå är de "sin^2-svar" som redovisas uppmätta vid?
För övrigt uppskattar jag den sakliga (ej psykologiskt spekulerande kring motiv) delen av IÖ´s svar.
Svante skrev:Mja, jag förstår precis vad Kaffekoppen menar. Svaret från IÖ var mycket bra, sånär som på efterslängarna. Jag skulle kunna citera Ingvar och stryka det jag skulle vilja att han lät bli att skriva, men jag tror inte jag orkar ta den debatten igen.
IngOehman skrev:#Hur många år skall den här anti-iö/Ino-kampanjen pågå från PatrikF's sida, innan du Svante (och Kaffekoppen) fattar vad det handlar om?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster