piP-problem

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

dimitri

Inläggav dimitri » 2006-11-02 08:52

Vee-Eight skrev:
profbd skrev:vill bara påpeka att det är TRETTIOSJU år sedan Neil armstrong landsteg på månen

Det har man sagt iaf. :wink: Men vet du att någon öht varit där?

Jo det vet man, man kan mycket knastrigt höra hans gratulationer till herr Rosenbaum efter att han landat på månen.

Förklaring, för den som orkar läsa:
Lille Neil befann sig en gång nedanför grannens fönster och åhörde när herr Rosenbaum bad fru Rosenbaum att s**a av honom. Då sa hon "Inte förrän grannpojken Neil landar på månen"

Alltså ett 100%-igt bevis. Eller hur?
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2006-11-02 08:55

I "Nalle har ett stort blått hus" så kan månen prata 8O
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2006-11-02 10:06

Alltså, det finns gott om företag som har begränsad distribution och marknadsföring. Inget konstigt med det i mina ögon.
...perspektiv...

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2006-11-02 13:13

profbd skrev:vill bara påpeka att det är TRETTIOSJU år sedan Neil armstrong landsteg på månen

Hmm, det kanske stämmer....

Menar du med det att fraktbolagen skulle kunna frakta pkt utan att dom skulle bli mosade till 100% då eller?

Kan berätta att Big Boss på *Schenker gjorde ett uttalande om att ha 98% nöjda kunder. Dom andra 2% innefattar lev. förseningar, skador, bortslarvning mm. 2% är 2000 missnöjda schenker kunder/dygn!

När var det Armstrong landade på månen igen sa du ;)

//JB
*har ca. 50% på alla transporter i svedala, ganska så stora alltså, störst tillåmed.
- THE DEAD END -
http://www.minhembio.com/användarnamn
Kan man inte mäta det kan man heller inte höra det, skillnaden alltså!

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2006-11-02 15:12

Eftersom Ino audio har lång beställningskö så har de inte behov av att öka försäljningen. Dvs de har inget direkt att vinna på att ta allt bekymmer med frakten.
Genom att ge kunder merarbete för att få sina högtalare så blir det främst de mest intresserade kunderna som kommer att skaffa sig Ino-högtalare, och det bör vara possitivt för IÖ.
Nackdelen är att det blir en mycket större koncentration av Ino högtalare nära Stockholm istället för en större spridning över landet.

Att ha 3 timmars (tur o retur) kommunalt till IÖ är väl väldigt lite. Gissa vad restiden från Malmö blir. Om man nu skall ha en större högtalare så är nog inte tåg att tänka på heller. Då blir det troligen minst en övernattning på vägen.
Fast å andra sidan tog det en kollega drygt 10 timmar från Stockholm till Linköping igår... Rekordet var visst Eugeniatunneln (480m) som tog drygt 2 timmar.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-11-02 17:37

Njae... det finns nog inget företag som om förutsättningarna finns vill öka försäljningen, vare sig det handlar om att öka sin vinst eller sprida sina produkter för allas välmående!

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-11-02 17:45

Kaffekoppen skrev:Njae... det finns nog inget företag som om förutsättningarna finns vill öka försäljningen, vare sig det handlar om att öka sin vinst eller sprida sina produkter för allas välmående!
Nu missade du en negation, va? Eller var det ironi? ;)

Tänker på produkter som till exempel Königsegg - det är väl ganska lång väntetid på dem också? Kan tänka mig att man måste provköra dem innan man får köpa. För jävligt, alltså...

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2006-11-02 18:17

Almen skrev:Tänker på produkter som till exempel Königsegg - det är väl ganska lång väntetid på dem också? Kan tänka mig att man måste provköra dem innan man får köpa. För jävligt, alltså...

Det är därför jag inte köper nån.
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
JimmyN

Inläggav JimmyN » 2006-11-02 18:31

Almen skrev:
Tänker på produkter som till exempel Königsegg - det är väl ganska lång väntetid på dem också? Kan tänka mig att man måste provköra dem innan man får köpa. För jävligt, alltså...

Japp.. Supersportbil för 8 miljoner som per styck tar flera månader att hanbygga kontra ett par Pip för runt 4000kr

Same same :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-11-02 18:32

Hur IÖ säljer sina högtalare och till vem är väl helt upp till honom? Det som är viktigt är att man som kund vet vad som gäller och kan ta ställning utan att vara eller bli vilseförd. Och mig veterligt har IÖ aldrig hymlat med försäljningsvillkoren utan tvärtom varit mycket tydlig i det avseendet.

Vad jag tycker om dessa försäljningsvillkor är en helt annan sak :-)
Jag tycker också det är synd att han inte är en större affärsman och inser att han skulle kunna leva gott på sina konstruktioner. Men det är också en helt annan sak :-)

/ B

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2006-11-02 18:37

När man handlar av I.Ö./Ino är det INTE bara en konstruktion lr högtalare utan en hel filosofi. Sedan är det upp till var & en att gilla läget.

Ännu engång, passar inte galoscherna så köp beggat lr skit i det! hur svårt kan det vara...

Det bästa av allt är att man i I.Ö´s fall för göra som man vill, alltså bestämma själv. Independent så att säga :)

Borde inte tråden låsas snart då det ältas samma sak i olika beklädnader typ! inkl. mig själv :oops:
//JB
- THE DEAD END -

Användarvisningsbild
JimmyN

Inläggav JimmyN » 2006-11-02 18:52

Affald skrev:Borde inte tråden låsas snart då det ältas samma sak i olika beklädnader typ! inkl. mig själv :oops:
//JB

Ingen är osams
Ingen har kommit med personangrepp eller andra under-bältet-tilltag.

Tycker inte låsning är befogad.

Men vi säger såhär då. Jag vet att jag vill ha ett par pIP, skulle velat köpa dom och testa dom men nu går det inte. Så jag gör som Affald ordinerar; jag gillar läget.

Vem är närmast Skara med en vettig uppställning?

PM'a eller skriv här.

Mvh / Jimmy

Användarvisningsbild
RichardJ

Inläggav RichardJ » 2006-11-02 21:31

Det låter mest som ni är sura över att Öhman inte är en vanlig affär där man plockar det man skall ha från hyllan, går till kassan och sen har kunden alltid rätt.
Jag satt fan på en buss i 2 timmar, letade stadskartor på stationen, ringde till gamla polare för att få tag på rätt linje, åkte fel, fick byta och åka tillbaka hela vägen, ringa Öhman får rätt linje, åka halvvägs och hoppa av fel, på tåget igen och så var man framme. Sen hitta huset, lyssna (underbart upplevelse), sen packa så gott det gick och så fick jag bära på högtalare, sd-fötter, dämpplattor OCH stativplattor genom hela jävla Stockholm och dessutom övertyga busschauffören att få ta med sakerna på bussen. Väl framme i hemstan var det samma visa på lokalbussen. Inte fan ångrar jag mig för det. Dyrt blev det, och jobbigt var det. Men varje gång jag slår på stereon så förstår jag varför jag gjorde det.

Så jag förstår inte riktigt vad problemet är?

Edit:
Felskrivning.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-11-02 21:36

RichardJ skrev:Det låter mest som ni är sura över att Öhman inte är en vanlig affär där man plockar det man skall ha från hyllan, går till kassan och sen har kunden alltid rätt.
Jag satt fan på en buss i 2 timmar, letade stadskartor på stationen, ringde till gamla polare för att få tag på rätt linje, åkte fel, fick byta och åka tillbaka hela vägen, ringa Öhman får rätt linje, åka halvvägs och hoppa av fel, på tåget igen och så var man framme. Sen hitta huset, lyssna (underbart upplevelse), sen packa så gott det gick och så fick jag bära på högtalare, sd-fötter, dämpplattor OCH stativplattor genom hela jävla Stockholm och dessutom övertyga busschauffören att få ta med sakerna på bussen. Väl framme i hemstan var det samma visa på lokalbussen. Inte fan ångrar jag mig för det. Dyrt blev det, och jobbigt var det. Men varje gång jag slår på stereon så förstår jag varför jag gjorde det.

Edit:
Felskrivning.

Tja, vem har sagt att det ska vara lätt? Hade du varit ute i går kväll hade det tagit 4 timmar extra att komma hem. Egentligen kom du alldeles för lätt undan :-)

/ B

Användarvisningsbild
Gaston

Inläggav Gaston » 2006-11-02 21:46

Om jag vore i IÖ's kläder skulle jag mycket väl kunna tänka mig att vägra all frakt av alla slag. Det är ju helt enkelt en hobby att sprida lite ljudglädje i våra stugor. Det kan man förstå att det finns en tillfredställelse i att kunna göra.
På vilket sätt blir man lyckligare av att strula med fraktbolag och eventuella ledsna ägare och kanske till och med snåla försäkringsbolag?

Förenklar jag det hela nu? kanske? Men om det nu skulle vara som jag ponerar går det ju inte att bestrida eftersom det bygger på en personlig värdering av lycka.

Användarvisningsbild
RichardJ

Inläggav RichardJ » 2006-11-02 21:51

Bill50x skrev:
RichardJ skrev:Det låter mest som ni är sura över att Öhman inte är en vanlig affär där man plockar det man skall ha från hyllan, går till kassan och sen har kunden alltid rätt.

Edit:
Felskrivning.

Tja, vem har sagt att det ska vara lätt? Hade du varit ute i går kväll hade det tagit 4 timmar extra att komma hem. Egentligen kom du alldeles för lätt undan :-)

/ B

Det är ju det jag menar. Det var lätt eftersom allt är relativt. Därför förstår jag inte varför folk klagar?

Användarvisningsbild
JimmyN

Inläggav JimmyN » 2006-11-02 23:01

Reflektion av mig som outsider är att folk verkar vara så inskränkta i den här kretsen att det knappt är värt att diskutera något alls. Folk sätter direkt taggarna utåt för att försvara kungen. (trots att denne inte ens är under attack)

Jag har inget intresse av att gå med i klubben eller utsätta mig för det Richardj gått igenom bara för att få köpa ett par högtalare.
Saknas all distans? Det enda jag vill ha är en produkt, för mig ett dött objekt. JA! Jag vill betala för den och sedan få med den hem till mitt eget krypin där jag senare skall slita den med hälsan.

Verkligen jättetråkigt att vi som faktiskt vill ha produkterna rentav motarbetas med motiveringen att "Jag åkte massor med mil och krånglade med massa praktiska problem, då ska du också göra det; ALLA ska göra det.

Snälla ni. Ödmjukhet!

Tack.

//Jimmy
Senast redigerad av JimmyN 2006-11-02 23:46, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-11-02 23:20

Jag får möjligen ta på mig en del av ansvaret för att detta kom upp. Anledningen var att jag tidigare här diskuterat med iö om samhällets ansvar för individen, där han påpekar att ingen ansvarar för individen mer än indiiden själv, som alltid ska kunna välja på eget bevåg. Individen ska få växa upp och bli myndig, som han säger. Detta fick mig att undra över hans vägran att sälja piP:ar utan att hans köpare först har lyssnat på dem.

Längre kommer jag givetvis inte utan hans kommentar, och inte ni heller.

Ni som vill köpa av honom måste givetvis gilla läget, som Affald så riktigt påpekar.

Men:

Affald skrev:Det bästa av allt är att man i I.Ö´s fall för göra som man vill, alltså bestämma själv.

[Du menade får inte för, väl?]

Min poäng var att man faktikst inte får göra som man vill i det här fallet! Man får inte köpa ett par piP utan att ha lyssnat på dem! Om det nu är så.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-11-02 23:42

Gaston skrev:Om jag vore i IÖ's kläder skulle jag mycket väl kunna tänka mig att vägra all frakt av alla slag. Det är ju helt enkelt en hobby att sprida lite ljudglädje i våra stugor. Det kan man förstå att det finns en tillfredställelse i att kunna göra.
På vilket sätt blir man lyckligare av att strula med fraktbolag och eventuella ledsna ägare och kanske till och med snåla försäkringsbolag?

Förenklar jag det hela nu? kanske? Men om det nu skulle vara som jag ponerar går det ju inte att bestrida eftersom det bygger på en personlig värdering av lycka.

Visst förenklar du det hela. Jag kan naturligtvis inte beskriva IÖ´s känslor inför att sälja sina alster, det kan bara han själv göra. Men om man låter eventuella fraktproblem (som de flesta andra företag inte har några bekymmer med alls) vara en basal ingrediens i sin hantering av marknaden så kanske man just ska begränsa det hela till att vara just en hobby.

/ B

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-11-02 23:49

JimmyN skrev:Reflektion av mig som outsider är att folk verkar vara så inskränkta i den här kretsen att det knappt är värt att diskutera något alls. Folk sätter direkt taggarna utåt för att försvara kungen. (trots att denne inte ens är under attack)

Jag har inget intresse av att gå med i klubben eller utsätta mig för Richardj gått igenom bara för att få köpa ett par högtalare.
Saknas all distans? Det enda jag vill ha är en produkt, för mig ett dött objekt. JA! Jag vill betala för den och sedan få med den hem till mitt eget krypin där jag senare skall slita den med hälsan.

Verkligen jättetråkigt att vi som faktiskt vill ha produkterna rentav motarbetas med motiveringen att "Jag åkte massor med mil och krånglade med massa praktiska problem, då ska du också göra det; ALLA ska göra det.

Snälla ni. Ödmjukhet!

Tack.

//Jimmy

Du har helt rätt. Hur någon annan har kämpat för att få köpa sina lådor har ingen som helst relevans. Vad du ska göra är att, precis som i alla andra inköpsprocesser, väga insats mot tillfredsställelse. Går jag in i en butik och varan är för dyr - då avstår jag. Kräver varan för mycket engagemang så avstår jag. Måste jag resa för långt, svara på för många frågar, möta för otrevliga försäljare, riskera P-böter... osv - så avstår jag.

Det är exakt detta som är marknadsekonomi. Båda parter ska vara intresserade av affär, och det ska uppstå en win-win situation. Om den ena parten ballar ur så blir det ingen affär.

Precis som man inte kan kräva att folk ska köpa en viss produkt så kan man inte heller kräva att någon ska sälja den. Vi köpare röstar med fötterna, dvs gillar vi inte försäljningsvillkoren så går vi någon annan stans.

Mitt enda råd är - gör det!

/ B

Användarvisningsbild
TeM

Inläggav TeM » 2006-11-02 23:50

Oj, många inlägg har det blivit. Min fråga var ju egentligen om någon har en idé om hur man skulle få högtalarna till Malmö om man inte själv vill hämta i Stockholm. Måste väl för säkerhets skull också påpeka att jag verkligen har lyssnat på piP-högtalarna och tycker att de är fantastiska högtalare.

/TeM

Användarvisningsbild
nikstra

Inläggav nikstra » 2006-11-02 23:53

Hur vanligt är det att det medföljer en instruktion som beskriver hur högtalarna ska placeras för bästa resultat när man köper högtalare? En ärlig fråga alltså eftersom jag bara köpt ett fåtal högtalare och till dessa har inga sådana instruktioner medföljt.

Kan man inte se det som en fördel att man får en snabbkurs i rumsakustik när man är på demo?

Användarvisningsbild
Gaston

Inläggav Gaston » 2006-11-03 00:02

Bill50x skrev:
Gaston skrev:Om jag vore i IÖ's kläder skulle jag mycket väl kunna tänka mig att vägra all frakt av alla slag. Det är ju helt enkelt en hobby att sprida lite ljudglädje i våra stugor. Det kan man förstå att det finns en tillfredställelse i att kunna göra.

Visst förenklar du det hela. Jag kan naturligtvis inte beskriva IÖ´s känslor inför att sälja sina alster, det kan bara han själv göra.

Tro tusen det, jag försökte bara föreställa mig varför man inte skulle vilja/orka bemöda sig med att sprida sina alster med transportföretag.
Bill50x skrev:Men om man låter eventuella fraktproblem (som de flesta andra företag inte har några bekymmer med alls) vara en basal ingrediens i sin hantering av marknaden så kanske man just ska begränsa det hela till att vara just en hobby.

Här tror jag du vänder på följden. Jag tror det är mer troligt att hobbies utvecklas till fullödiga företag när man inte har några större problem att hantera 3:e parts försäljning och transport än om man helt enkelt vill undvika denna sortens hantering av vilken anledning det nu må vara. Jag tror alltså inte IÖ begränsat det hela utan istället avböjer (kanske för att han helt enkelt är nöjd med hur det är nu) att expandera sin verksamhet till att innefatta dessa nämnda led.

Skillnaden kan verka liten men jag tror inte att den av IÖ upplevs begränsad utan mer fri i sin nuvarande utformning.
Men som du påpekat så är detta till stor del spekulationer och endast IÖ kan egentligen svara på hur han kommit fram till att detta är hans föredragna sätt att bedriva den verksamhet som många av oss trots allt uppskattar.

Användarvisningsbild
IndyLeMans

Inläggav IndyLeMans » 2006-11-03 00:11

TeM: Jag är också sugen på ett par Ino, kanske pipare "till en början". Ståkkålmsresa är planerad, måste bara grunna lite till på modellvalet. Jag skall försöka komma ihåg att PM:a dig om/när saken blir biff(?!).
Nota bene: Jag har licens! 8)

dimitri

Inläggav dimitri » 2006-11-03 00:14

JimmyN skrev:...

Jag har inget intresse av att gå med i klubben eller utsätta mig för det Richardj gått igenom bara för att få köpa ett par högtalare.

Snälla ni. Ödmjukhet!

Tack.

//Jimmy

Det är coolt. Det ger andra större chans att handla det de VERKLIGEN vill.
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Användarvisningsbild
JimmyN

Inläggav JimmyN » 2006-11-03 00:18

dimitri skrev:
JimmyN skrev:...

Snälla ni. Ödmjukhet!

Tack.

//Jimmy

Det är coolt. Det ger andra större chans att handla det de VERKLIGEN vill.

Förklara hur du menar så är du snäll. Jag lyckades inte utröna om det var en sarkasm eller inte :)

//J

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2006-11-03 10:18

Pers,
har en släng av Kungen sjukan dvs dyslektesi... givetvis snappade du rätt att det skall var å :oops:

Nikstra,
alla rum är unika varför det inte går att säga hur just du skall placera dina tingelstar :)

Eftersom jag själv vänt uppåner på mina "lyssningshörnor" efter att följt SannyX´s tråd (det är hans fel att det ser ut som det gör hemmavid & sambon är sur) ;) kan säga så här att Farbror Barbro har så rätt när hon yppat att det inte finns några genvägar till det perfekta ljudet.... nu pratar jag bara om placering. Prylarna blir sekundärt enligt min HiFi följd :)

/JB
- THE DEAD END -

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-11-03 11:24

Almen skrev:Nu missade du en negation, va? Eller var det ironi? ;)
Hur kan du tro det ;)

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2006-11-03 11:30

JimmyN:

Det är - ibland - jobbigt att handla av Öhman - av logistiska skäl.

Nu är det ju så att han håller på med lite allt möjligt så det är väl fullt förståeligt att han inte vill ta sig tid (som han inte har) och syssla med postorder? Sedan är det tråkigt att han inte kan uppfylla dina krav på enkelhet och servera allt som man vill ha det, men som sagt - det är upp till honom. Han är ju inte ensam om att inte vilja skicka och han kan ju inte rå för att du bor långt ifrån.

Han är dessutom LÄTT att ha att göra med - planera in ett besök i hufvudstaden någon helg, spika ett möte med Öhman, ring och påminn någon dag innan ;) åk upp och passa på att hälsa på en forummedlem kanske och ha lite kul.

Apropå åka långt: folk har ju åkt från Australien för att lyssna - och sedan igen för att hämta.

Tycker du att det är för jobbigt pga avståndet så får du ju skippa Ino, och botanisera bland de lokala HiFi-handlarna och eller nätet efter andra lösningar.

Mvh Henrik
Inaktiv

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2006-11-03 12:03

Om du hade skrivet ditta som svar nr.2 i posten hade den varit en kort historia nu. Väl skrivit Pingvinlakrits :)

//JB
- THE DEAD END -

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino