Elektronik till pip

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Magnusjohansson

Pioneer 668

Inläggav Magnusjohansson » 2007-01-06 00:24

Jag har idag en NAD silverline CD som börjat strula. Och min DVD börjar kännas gammal.

Jag har möjlighet att köpa en beggad pioneer 668 för 3500kr. Många tycker tydligen det är en bra spelar både för musik och bild. Frågan är om det är ett bra köp?

Jag tycker den känns lite gammal, håller den fortfarande måttet?

Någon som har en eller har erfarenheter av en att dela med sig av?

Några andra förslag?

Användarvisningsbild
olof

Inläggav olof » 2007-01-06 00:45

Eller köper du modellen som hette 757. De ska tydligen ha samma ljuddel och eftersom den inte blivit omtalad på samma vis kostar den i regel en tusenlapp mindre
ett bra rum!

Magnusjohansson

Inläggav Magnusjohansson » 2007-01-06 11:04

Ok, fast den modellen har inte HDMI om jag förstår det rätt. Det vill jag nog ha.

När man läser övriga tester i på nätet om 668 så får den ju inte sådär jätte bra recensioner. Detta gör att jag bli väldigt kluven huruvida den verkligen är sådär bra som många tydligen tycker.

Användarvisningsbild
olof

Inläggav olof » 2007-01-06 13:00

Min uppfattning är att skillnaden på spelare nite är sådär jättestor. De flesta som ger 668 bra modöme är ganska prestigelösa i sin hifijakt medan många av de som inte tycker den är bra är det motsatta. Båda kan ju ha rätt fast på var sitt sätt. En 668 är ju inte direkt exotisk och kanske inte en dröm att handha men den duger! Ljudmässigt är den just neutral och det verkar ofta vara en egenskap uppfattas som tråkig av hifirecensenter. Många andra spelare kanske just är flirtigare än vad 668 an är. Själv har jag sålt min 668 till förmån Primare DVD26. Kanske inte för att den är bättre i absoluta termer utan för att den är klart trevligare att leva med. Fin finish, gedigna knappar, bättre bild osv. Den står bättre i hyllan helt enkelt
ett bra rum!

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2007-01-06 13:04

668an som DVD-Video spelare är inte optimalt, den har bl.a. CUE och en hel del annant hyss för sig. Därför gick den bort för mig.

Vill minnas att när man väl hittade 668an så var skillnaden mellan den och en Sentec DiAna väldigt liten vid uppspelning av CD. Så en beggad DiAna eller kanske kanske en Benchmark + Denons 2930 tror jag idag skulle kunna klassas som mycket bra ur alla synvinklar.

Evnt är en av Toshibas nya HD-DVDer försedda med samma videokort som Denons 2930, den skulle i så fall kunna vara intressant som DVD-video spelare. Men till ljudet för CD krävs lös extern DAC.

Magnusjohansson

Inläggav Magnusjohansson » 2007-01-06 17:24

Tack för svaren. Blir nog ingen 668. Skall försöka laga min NAD tror jag, det är nått med släden som har pajat. Vad gäller DVD så känns Denon som mycket bra maskiner blir kanske en sådan.

Användarvisningsbild
kato

Inläggav kato » 2007-02-05 22:30

Driver mina piP med Nad S300 som matas från en Nad S500
Ljudet... det kan jag inte klaga på :)

Användarvisningsbild
regent8

Yamaha RX-V2600

Inläggav regent8 » 2007-02-15 09:24

Hej!
Går denna att driva en IP + Pp2 uppsättning till skön harmoni.
Jag kan inte prova innan därav frågan.

Har ngn provat Arcam AVr serien med Ino högtalare?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-02-15 13:13

Tror inte Yamaha kan dela upp slutstegen. Du behöver elektroniskt delningsfilter och ett separat slutsteg för basarna.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-02-15 13:33

olof skrev:Min uppfattning är att skillnaden på spelare inte är sådär jättestor. De flesta som ger 668 bra modöme är ganska prestigelösa i sin hifijakt medan många av de som inte tycker den är bra är det motsatta. Båda kan ju ha rätt fast på var sitt sätt.

En 668 är ju inte direkt exotisk och kanske inte en dröm att handha men den duger! Ljudmässigt är den just neutral och det verkar ofta vara en egenskap uppfattas som tråkig av hifirecensenter. Många andra spelare kanske just är flirtigare än vad 668 an är.

Själv har jag sålt min 668 till förmån Primare DVD26. Kanske inte för att den är bättre i absoluta termer utan för att den är klart trevligare att leva med. Fin finish, gedigna knappar, bättre bild osv. Den står bättre i hyllan helt enkelt

Väldigt bra, superbalanserat och omdömesgillt inlägg det ovanstående, tycker jag! :P

Bamsefar skrev:668an som DVD-Video spelare är inte optimalt, den har bl.a. CUE och en hel del annant hyss för sig. Därför gick den bort för mig.

Ja, chromabuggen kan vara irriterande i vissa fall (även om vissa projektorer har fantastiska anti-chromabuggsfilter), men i övrigt tycke jag att Pioneer 668 har en påfallande bra bildåtergivning.

Idag är den förstås passé med alla högupplösingsformat på gång dock, även om den fortfarande övertygar ljudkvalitetsmässigt på musikmaterial.

bamsefar skrev:Vill minnas att när man väl hittade 668an så var skillnaden mellan den och en Sentec DiAna väldigt liten vid uppspelning av CD. Så en beggad DiAna eller kanske kanske en Benchmark + Denons 2930 tror jag idag skulle kunna klassas som mycket bra ur alla synvinklar.

Om jag skulle sätta de nämnda apparaterna i ljudkvalitetsordning blev det:

Benchmark - Pioneer - DiAna.

2930 tycker jag är för dyr och dessutom för passé, med tanke på att den inte spelar HD-DVD av något slag. Å andra sidan är de dubbla standarderna ett bra argument från att inte köpa någon spelare alls förrän det ena systemet slås ut. Med tanke på att SONY alltid* tycks vilja förstöra marknaden genom att inte ansluta sig till gemensamma standarder utan driva igenom ett eget system (utom när det gäller CD) och således omöjliggöra en gemensam standard :( (vilket skulle vara bra för alla, och utvecklingsfrämjande), känns det frestande att hoppas att HD-DVD överlever och blue ray slås ut...

Evnt är en av Toshibas nya HD-DVDer försedda med samma videokort som Denons 2930, den skulle i så fall kunna vara intressant som DVD-video spelare. Men till ljudet för CD krävs lös extern DAC.

Det är (om jag hört rätt rykten) inom kort på gång en dedicerad euoropaversion (världskompatible dock) av en Toshibla-HD-DVD-apparat, med högklassigt ljudkort och dito bild. Den som lever får se. Priset är lovat vara en positiv överraskning. :P

Vh, iö

- - - - - -

*Sonys historiska krångel med avseende standarder mot branschen i övrigt:

Alternativet / SONY

VHS / Betamax (Sony förlorade)

Kasset / Elkassett (Sony förlorade)

DCC / minidisc (Sony "vann", men systemet blev rätt litet på grund av att det fanns två standarder.)

CD / CD (Sony anslöt (var till och med en av två huvudinitiativtagare) för en gångs skull, istället för att förstöra denna gång! :o )

DVD-A / SA-CD (båda förlorade på grund av dubbla standarder :( )

HD-DVD / blue ray (båda förlorar igen, i varje fall för närvarande, på att det är dubbla standarder - men kanske en slås ut såsmåningom? Alternativt kommer dubbelkompatibla videogram och spelare att göra problemet minimalt. :P )

DTS / SDDS (alla förlorar på att det finns flera standarder, vilket gör både filmproduktioner och biografer dyrare, och därmed också biobiljetterna. :( )

Där (i filmvärlden alltså) finns om man skall vara noga även DD, som man dock kan fråga vad det har på biografer att göra alls? Det är ju ett system med påfallande mycket lägre ljudkvalitet än DTS, som näppeligen kan försvaras med mindre än att det föreligger informationsplatsbrist, vilket inte finns när det gäller biofilm. Det är ju ett tämligen rimligt extrabesvär att till de stora filmrullarna låta det medfölja en liten CD med ljudet (som är fallet med DTS). Det kan nämnas att filmvärldens allra första digitala ljudsyste kom från Kodak! Det hette CDS, och var ett utmärkt system, som dock slogs ut tämligen snabbt. Endast några få filmer hann göras med CDS (Cinema Digital Sound).
Senast redigerad av IngOehman 2007-02-25 19:49, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-02-15 14:03

Ibland älskar jag dina inlägg IÖ !! :)

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2007-02-15 14:06

hddvd har ju en inte helt obetydlig uppbackare på sin sida

http://www.googlefight.com/index.php?lang=en_GB&word1=hddvd&word2=bluray
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-02-15 14:23

Blir ju rätt olika resultat beroende på hur man stavar. ;)
http://www.googlefight.com/index.php?la ... d2=blu-ray
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
MusicMan

Inläggav MusicMan » 2007-02-15 15:38

Och tar man med båda stavningarna så är det tydligare vilket format som "leder".

http://www.googlefight.com/index.php?la ... ay+blu-ray
Att följa strömmen minskar spänningen.

Användarvisningsbild
zvenzzon

Inläggav zvenzzon » 2007-02-15 18:54

http://www.google.com/trends?q=bluray%2 ... d%2Chd-dvd

På begäran: Grafen visar antal googlesökningar på hd-dvd / blu-ray som funktion av tiden. Det verkar som att formaten är ungefär lika populära, sökmässigt sätt. Kanske har blu-ray ett litet övertag.
Senast redigerad av zvenzzon 2007-02-17 01:03, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-02-16 22:12

Kan ni inte berätta vad det är ni kommer fram till istället för att bara posta en massa länkar?

Snälla? :P

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2007-02-21 19:21

Skulle inte ett par såna här kunna vara en bra kompis med piP?

Bild

Den har ju fått lysande kritik....:
http://www.tnt-audio.com/ampli/t-amp_e.html

Eller kanske den potentare storebrodern?

http://www.6moons.com/audioreviews/sonicimpact2/t2.html

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-02-21 21:20

Leksak, levererar 3w innan dist

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2007-02-21 21:30

Kan ni inte berätta vad det är ni kommer fram till istället för att bara posta en massa länkar?

Snälla? Razz

jag har ramlat in i hd-dvdträsket lite av en slump(grabben ville ha ett vitt xbox)
nu är ju apparaterna så billiga att det bara är att köpa två st det får väl bli ett ps3 med
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2007-02-21 21:38

Kaffekoppen skrev:Leksak, levererar 3w innan dist

Har du hört den själv, eller skjuter du från höften?

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2007-02-21 22:45

Tjenare KarlXII och välkommen hit!

Kolla in den här länken så hittar du lite matnyttigt i frågan. :wink:

Mvh Björn//
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-02-22 00:55

KarlXII skrev:
Kaffekoppen skrev:Leksak, levererar 3w innan dist

Har du hört den själv, eller skjuter du från höften?
Jag har hört den själv flera gånger, har flera vänner som köpte den långt innan den var superhypad. Kulmen var väl runt mars-april förra året då alla skulle ha en...

Det finns säkert diskussioner om den här om du söker, och kanske nån som mätt på den också..

Skulle aldrig fälla ett sånt uttalande om jag inte hade egen erfarenhet.

Användarvisningsbild
zvenzzon

Inläggav zvenzzon » 2007-02-22 01:17

T-amp till piP har testats.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2007-02-22 01:43

Tack för svaren.

Otroligt spridda skurar! Undrar om det kanske är ojämn tillverkningskvalitet? Jag misstror inte de som lyssnat och funnit att den låter mediokert, men många till synes trovärdiga och erfarna lyssnare har ju samtidigt kommit fram till att den har fantastiska kvaliteter - bortsett från dess begränsade möjlighet att spela starkt.

Det är väl som vanligt - man får testa själv. Och oftast blir man ju besviken. ;)

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-02-22 09:55

Stereophile har mätt på T-ampens storebror, Super T. Enligt dessa mätningar ger förstärkaren 2x5.5W i 8 ohm och 2x9W i 4 ohm (1 % dist). Detta begränsar ju apparatens användning starkt. Men vad som är värre är att det finns ett filter på utgången som i Stereophiles simulerade högtalarlast ger att man har ett diskantfall om 8dB vid 20 kHz(*)! Det kan få slutsteget att låta mjukt och fint, men det är väl inte vad vi vill?

Det trevliga denna gång är att mojjen inte kostar som en Bromma-villa, vi får vara glada åt det. :)

Länk:
Stereophiles mätningar

*) Tillägg: och -3dB vid 9kHz.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2007-02-22 10:21

Tack för länken.

Jag märker att min lust att prova slutsteget faktiskt dalar lika fort och brant som diskantegenskaperna på Super-T just nu. :)

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2007-02-27 16:07

Jag experimenterade lite med en gammal NAD 3020B som jag hade i garderoben. Den brukade ju låta bra med det mesta har jag för mig, men nu tyckte jag inte det...
Den kändes lite instängd, bra bas men sämre i det övre registret, och jag tyckte inte ljudet var helt rent heller. Det är väl så att det hänt saker på förstärkarsidan sen 1978. :roll:

Mina piPs låter betydligt trevligare med min Pioneer VSA-E07. Den är ju inte heller av årets modell direkt, så det vore roligt att testa en modern tvåkanalsförstärkare av bättre snitt, nu när man har högtalare som faktiskt är kapabla att demonstrera skillnaden.

Jag är väldigt nöjd med min DVD-spelare; den funkar inte bara som en utmärkt sådan utan även som en bra CD-spelare. Marantz DV-7600 heter den. Jag när en lite dröm om att ha en ihopbyggt tvåkanalssystem och flerkanalssystem med högtalarna och DVD/CD som gemensamma enheter.
Med DV-7600 är det inga problem - den har optisk digitalutgång och dessutom två analoga utgångar, varav den ena är 5.1. Den skulle alltså kunna förse båda förstärkarna med signal.

Så långt inga problem.

Det blir värre med högtalarna.
Om vi tänker oss att piPs ska vara V+H framhögtalare i flerkanalssystem, och dessutom agera solohögtalare i tvåkanalssystemet.....hur kan man få till det?

Visserligen är det väl möjligt att dra dubbla kablar - men kan det vara så enkelt?
En farhåga jag dras med är att jag så att säga antastar den icke aktiva förstärkaren bakvägen..eller hur jag nu ska förklara det. :?
De hamnar ju på samma slinga.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-02-27 17:26

Vippbrytare på högtalarkabeln, dvs från förstärkarna fram till en switch som väljer från vilken förstärkare signalen skall komma från till högtalarna. Därefter vanligt kablage till högtalaren. Man kan alltså se det som om det är en signalväljare där högtalaren väljer sin ingångskälla.

Koppla inte ihop det med dubbla kablar (sak samma - de är ju i kontakt med varandra vid högtalarterminalen förövrigt). Kan bara bli tokigt.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2007-02-27 18:21

Mja. Mjo. Äh, ska man behöva hålla på med vippor och grejor får det vara.
En av anledningarna till att jag vill ha en tvåkanalare bredvis är inte bara för min egen törst på välljud utan WAF.
Min fru har lite jobbigt med hemmabioförstärkaren, så min tanke var att när hon ska spela CD kunde hon ju bara trycka på knappen till tvåkanalaren som alltid står inställd och startklar på CD. Tar vi med vippströmbrytare i ekvationen kommer det att gå åt helvete.
:lol:

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-02-27 19:07

Går säkert att lösa med nått relä också :)

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino