Driva ett par pi60/pi60s med rör?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2007-03-13 00:06

Flint skrev:Då hamnar den i det hörbara och fungerar ungefär som jag beskrev det. Men IÖ har tydligen lagt in en funktion för att minska verkan i diskanten. Det som jag varnade för.

Jag skulle tro att den är dimensionerad så att den inte alls påverkar tonkurvan (om den hade gjort det hade ju vinsten försvunnit). Ingvar brukar ju tänka till, han ligger ju inte direkt på hobbynivå
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
wayfarer

Inläggav wayfarer » 2007-03-13 00:41

Att jag har fel i detaljerna i det här är riktigt troligt då jag inte satt mig in vad konjugatlänken gör exakt, bara förstått dess uppgift.
Magnus Westerlund

Zatoichi: Even with my eyes wide open, I can't see a thing

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-03-13 01:41

Alltså.. en sådan länk ska påverka tonkurvan. Den ska "påverka tillbaka" till den kurva som högtalaren ger med lågohmig drivning. Ponera att man driver med 0.1ohm och byter till ett rörsteg med 1ohm ut. Denna höjning kommer tvivelsutan ge en klangändring på en icke impedanskompenserad högtalare. Man får alltså en tonkurva som avviker från den tänkta och korrekta.

Genom att implementera en sådan krets, som jag babblat om tidigare och som det nu verkar vara fråga om, så återställer man kurvan till den tänkta och korrekta.

Ohms lag och spänningsdelning killar. :)

/Peter

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-03-13 01:46

Flint skrev:Då hamnar den i det hörbara och fungerar ungefär som jag beskrev det. Men IÖ har tydligen lagt in en funktion för att minska verkan i diskanten. Det som jag varnade för.

Förstår jag Rydbergs inlägg rätt så är det tvärtom mot vad herr Flint säger.

C3 förbikopplar spolen L1 och pytsar därmed HF energi till jord. Skulle kretsen inte ha en sådan funktion skulle man få en stigning i toppoktaven med en högimpediv drivning och sugkretsen inkopplad.

Man måste alltså införa en länk som ger en linjär impedans över ett så stort område som möjligt. Med endast en enkel sugkrets (R-C-L) som tar ner impedansen i mellanregistret vid delningen så får man fortfarande problem med frekvensgångsavvikelser i basen och diskanten.

Eftersom talspoleinduktansen i diskanten ökar med ökad impedans som följd så kommer detta ge en varierande dämpning beroende på frekvens. C3 förbikopplar L1 så att högtalaren får en impedans motsvarande serieresistansen i sugkretsen dvs. R1+R2 / 2 = 11ohm.

/Peter

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-13 08:29

Nej, jag tror bara att vi har en störning i kommunikationskonfronteringen.

Sugkretsen har en spegelvänd impedans gentemot hela lådan. Som lägst där lådans är som högst. L1 hindrar att impedansen blir för låg i det egentliga diskantområdet där den redan är normal (i lådan). C3 kompenserar bort diskanelementets ökande impedans vid högre frekvenser.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-13 09:53

Det kan se ut så här. OBS att värdena i filtret är gissade och har ingenting med Pi60:s absoluta värden att göra. Men de är inte alltför otroliga.

Grön kurva = utan sugkrets. Gul selvfölgelig med.

Bild

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-03-13 10:27

Flint skrev:Nej, jag tror bara att vi har en störning i kommunikationskonfronteringen.

Sugkretsen har en spegelvänd impedans gentemot hela lådan. Som lägst där lådans är som högst. L1 hindrar att impedansen blir för låg i det egentliga diskantområdet där den redan är normal (i lådan). C3 kompenserar bort diskanelementets ökande impedans vid högre frekvenser.

Njaej! :) L1 är inte där för att göra det jobb du säger. L1 bildar en resonanskrets med tillräckligt högt Q för att kompensera högtalarens impedanspeak. Det skulle inte vara möjligt att få i närheten av en vettig impedanskompensation med endast R och C i kretsen.

Vidhåller att min förklaring är mer korrekt. Man skulle kunna ta bort C3 från den visade länken och istället lägga in en extra RC länk paralellt över högtalaren.. avpassad för endast impedansens stigning i toppoktaven.

/Peter

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-13 10:44

Jag förstår hur du menar. Om man tar bort L1 blir det så här.
Impedansen sjunker då mer i diskantområdet.
Men jag tycker inte att våra synsätt skiljer sig åt alltför mycket.

Bild

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-13 10:53

Sugkretsen har sin resonans vid 2359Hz. Där har tydligen Pi60 sin högsta impedans. Jag hittade inte den exakt som du ser när jag gissade filtret. Tar för lång tid att prova sig fram. Vi pratar ju ändå bara halvt hypotetiskt och schematiskt.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-03-13 11:29

Hmm.. C3 är ju rätt liten när man tänker efter. Känns som den bara är verksam hög upp i frekvens och knappt alls i audioområdet. Kan det vara så att den endast har en RF stabiliserande funktion och inte EQar toppoktaven?

Kanske det är viktigast att impedanskompensera i mellanregistret. Nu beror det naturligtvis på vad för utgångsimpedans ett ev. rörsteg har men kan det vara så att den ökade utgångsimpedansen i trafon tar hand om ökningen i högtalarens övre register..?

/Peter

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-13 11:34

Nu till det jag tycker är det viktigaste här. Behövs verkligen sugkretsen när man kör rörstärkare.

Här skillnaden i nivå med 0.8 ohm inlagt i serie, dvs. motsvarande dämpfaktor 10 i förhållande till 8ohm. Den är marginell. Håller sig inom ca. 0.5dB. Lite ull och mycket skrika som frisören sa som klippte Lennart Hyland.

Grön med sugkrets. Gul utan.

Bild

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-03-13 11:38

Ja själv skulle jag inte ligga sömnlös även fast jag säkert skulle höra skillnaden.

edit: men det finns gott om rörsteg som har klart större klangpåverkan än i ditt exempel ovan. Då kan man ju ev. börja diskutera dess lämplighet som steg öht. men å andra sidan så kan man ju alltid avstämma en kombination slutsteg-högtalare så ett bra resultat uppnås.

/Peter
Senast redigerad av Piotr 2007-03-13 11:48, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-13 11:42

Piotr skrev:Ja själv skulle jag inte ligga sömnlös även fast jag säkert skulle höra skillnaden.

/Peter

Ja vid a/b-test, men jag tvivlar på att du skulle störas av den vid vanlig lyssning.

Går för övrigt även att f/e-testa.

Det är heller inte omöjligt att du lyssningsmässigt subjektivt skulle föredra det alternativet som här förväntas vara fel.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-13 12:55

Piotr skrev:men det finns gott om rörsteg som har klart större klangpåverkan än i ditt exempel ovan. Då kan man ju ev. börja diskutera dess lämplighet som steg öht. men å andra sidan så kan man ju alltid avstämma en kombination slutsteg-högtalare så ett bra resultat uppnås.

/Peter

Nu pratade vi om det som har med stegens utgångsimpedans att göra. Hur mycket det påverkar. Om man kör ett 5W SE-steg utan motkoppling blir skillnaden lite större eftersom dess utgångsimpedans är högre, ja.

Sen finns det förstås idividuella klangskillnader mellan rörsteg också, men det gör det även mellan transistorsteg. Men det är en annan diskussion.

Här är rörstegets utimp. 3ohm, dämpfaktor 2.66. Skillnaden i nivå = 1.79dB som störst.

Bild
Senast redigerad av Flint 2007-03-13 13:05, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-03-13 13:04

Yup, jag tänkte på det du skrev... dvs. stora variationer i utgångsimpedans.

/Peter

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-13 13:08

När börjar man märka att det händer något när man drar upp en 2kHz -regel på en EQ?. Vid hur många dB börjar det höras?
Ord och värden i all ära men sånt här måste provas praktiskt för att rätt utvärderas. Annars blir man gärna onödigt petig.

Det här problemet är enkelt eftersom det nästan bara rör nivå. I viss mån fas men beskedligt. Inget som stör en rörförstärkare.

Användarvisningsbild
mikke_musik

Re: Driva ett par pi60/pi60s med rör?

Inläggav mikke_musik » 2007-03-13 22:28

För att återgå till subjektivistens fråga...
subjektivisten skrev:Så frågan är, tror ni det går driva pi60/s med 2x150 watt pp rör med bra driv och kontroll? Någon som testat kraftigt rörsteg med dessa två?
Jo, det går utmärkt. Jag körde Sonic Frontiers Power 2 SE till mina pi60 tidigare. Utan konjugatlänk...
SB3 - 208 - piP

[s]2910 - 1905 - cr8s - 2x208 - pi60 - pX-4[/s] i lager

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2007-03-21 10:38

Flint, glöm inte att Ingvar är mikrometer nogrann när det gäller hans
alster och han skulle nog aldrig kunna tänka sig avvikelser ens inom 1 dB
från hans konstruerade tonkurva och vetskapen om att man kan få
avvikelser runt 2 dB (eller ännu större i vissa frekvensområden)
pga att man vill använda en rörförstärkare med hög utimpedans skulle nog göra
honom sömnlös ifall han inte åtgärdat det.

Därav konjugatlänken :)

Kan ju vara rätt trevligt som kund också att veta att högtalarnas tonkurva
är som den är tänkt även om man föredrar att använda ett rörsteg med
hög utimpedans.

Rätt trevligt om man skulle vara en rörförstärkare också för den delen... :lol:
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
krellmaster

Inläggav krellmaster » 2007-05-13 18:28

Jag brukar understundom driva mina pi60 med en Dynaco ST70 å det funkar mycket bra, jag har ingen konjugatlänk. Låter mycket bra gör det oxå, så länge man inte spelar öronbedövande men det blir det aldrig tal om när man bor i höghus.

ST70 är ju en ofta baktalad stärkare, både av dom som inte gillar rörstärkare generellt å av dom som inte tycker den är tillräckligt dyr å fin, men med bra högtalare växer den med uppgiften.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-04-13 23:15

Som sagt, vad finns det för fördelar och vilka nackdelar med konjugatlänk? Har som sagt rörförstärkare nu men kanske kommer byta till transistor framöver, så konjugatlänk kanske är onödigt? Den kanske påverkar ljudet negativt med?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2008-04-14 00:18

Har du sålt och bytt nu? :wink:

Mvh Björn//
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-04-14 00:46

Det blir köp i juni när jag får tillbaka på skatten. Jag får tillbaka ett par pi60 i rå MDF + två kassar med öl, ca :lol:
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2008-04-14 01:21

Ett gott råd på vägen bara...

Bygg ihop dom innan ölknäckningen tar vid, även om det är svårt att motstå. :D

Grattis...and very welcome to join the chosen few... :lol:

Mvh Björn//
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Föregående