Monteringsanvisning piP

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Hedlund_inaktiv

Inläggav Hedlund_inaktiv » 2007-05-15 22:53

Här kommer utlovade mätningar på hur en spole påverkas av en magnet.

Första bilden visar mätningar dels på en 0,3 mH respektive 4,5 mH spole.
Jag har mätt på enbart spole, spole på bakstycke av högtalarelement på samma sätt som bilderna i monteringsanvisningarna och dels med en distans på 10 mm till bakstycket.

Kurvor med förklaring:
1. Nedre lila kurva (delvis dold av röd kurva) visar 0,3 mH spole enbart.
2. Grön kurva visar 0,3 mH direkt på bakstycket enligt bilderna ovan.
3. Röd kurva visar 0,3 mH med 10 mm distans till bakstycket.

Här syns tidligt att bakstycket påverkar (dock inte magneten, men väl plattan i stål, men mer om det nedan), men som det ser ut så räcker det med en så liten distans som 10 mm för att mer eller mindre eliminera påverkan. Så det ser inte ut som att man behöver hålla något större avstånd mellan element och delningsfiltrens spolar.

Kurvorna 4,5 och 6 visar samma sak, men för en 4,5 mH spole.

Bild

Jag misstänkte att det eventuellt kunde se annorlunda ut om elementet var med i mätningen, men som synes nedan så verkar som om det inte skulle vara så.
Det finns en påverkan om spolen ligger direkt mot bakstycket, men den är inte stor. Återigen, så räcker det med 10 mm distans till bakstycket för att man inte ska kunna uppmäta någon nämnvärd skillnad.

1. Lila kurva är mätning på element + friliggande spole på 0,3 mH
2. Grön kurva är mätning på element + spole 0,3 mH mot bakstycket på elementet.
3. Enbart elementets impedans.

Bild

För några år sedan laborerade jag lite med interferens mellan spolar och järnstavar som kärna i luftlindade spolar.
Med utgångspunkt i vad jag lärde mig då så ville jag mäta effekten av att montera en luftlindad spole med vanlig galvad skruv.

1. Lila kurva visar friliggande spole 0,3 mH
2. Grön kurva visar spole 0,3 mH liggande direkt mot bakstycket på ett högtalarelement.
3. Röd kurva visar 0,3 mH monterad med vanlig galvad 4 mm träskruv där skruven går genom hela spolens centrum.
4. Blå kurva visar 0,3 mH spole monterad så att enbart skruven enligt ovan enbart har sin skalle i spolens centrum.

Som ni ser så påverkar skruven i centrum mer än vad högtalarelementets magnet och bakstycke gör, så en montering på det viset bör undvikas.

Bild

Av detta drog jag slutsatsen att det inte är magneten på elementet som påverkar spolen utan bakstycket i vanligt galvat järn.
Detta kom jag fram till genom att mäta spolen på 0,3 mH liggande på enbart en 4 mm tjock plåtbit och den mätningen blev helt identisk med den gröna kurvan ovan.
Tyvärr hade jag inte någon ren magnet tillgänglig för att se hur enbart en magnet skulle påverka spolen.

Så bort med järn från spolarna, håll minst 10 mm mellan högtalarelement och delningsfilter men framför allt, limma spolarna på plats. Skruva inte.

PS. Mätningarna påverkades av hur stor spänning jag använde vid mätningarna, och för dom ovan använde jag 5 Volt AC vilket borde kunnas ses som ett liknande värde som vi kan tänkas komma upp i när vi spelar på våra högtalare.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2007-05-15 23:01

Hedlund> Jag vet att spolen är väl medvetet placerad och att det ingår i konstruktionen. På den skärmade varianten får man ta av ett extra varv på spolen så att det ska bli samma som för den oskärmade.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Hedlund_inaktiv

Inläggav Hedlund_inaktiv » 2007-05-15 23:15

Rydberg skrev:Hedlund> Jag vet att spolen är väl medvetet placerad och att det ingår i konstruktionen. På den skärmade varianten får man ta av ett extra varv på spolen så att det ska bli samma som för den oskärmade.

Ledsen Rydberg. Läste din tråd för fort så jag svarade på fel sak.

Skärmning = mer järn = mer påverkan = högre induktans ??????????

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2007-05-15 23:17

Hedlund skrev:Skärmning = mer järn = mer påverkan = högre induktans ??????????

Yepp

Användarvisningsbild
Halbermensch

Inläggav Halbermensch » 2007-05-16 00:51

Rydberg skrev:Hedlund> Jag vet att spolen är väl medvetet placerad och att det ingår i konstruktionen. På den skärmade varianten får man ta av ett extra varv på spolen så att det ska bli samma som för den oskärmade.

8O Hoppas att det nu inte var något som jag skulle har gjort innan montering på mina crt...

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2007-05-16 08:00

Halbermensch skrev:

8O Hoppas att det nu inte var något som jag skulle har gjort innan montering på mina crt...
Nä det tror jag inte, de gånger jag sett piP CRT levererats har Ingvar gjort det på plats. Kan du dra dig till minnes om den ena tåten på spolen var en del längre än den andra?

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-05-17 10:51

Det är inte bara järn som påverkar, även t.ex. mässing eller aluminium påverkar fast åt andra hållet.

En piP-spole monterad fritt får rätt induktans med 7 varv extra runt magen.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
frebo

Byte till kvalitetskomponenter

Inläggav frebo » 2007-06-21 15:28

Ser att det sitter "billiga" komponenter i filtret och undrar om någon har vågat sig på att byta kondningar och resistorer (induktansfria), och hur det i så fall blev ljudmässigt?

/Fredrik

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Re: Byte till kvalitetskomponenter

Inläggav paa » 2007-06-21 15:57

frebo skrev:Ser att det sitter "billiga" komponenter i filtret och undrar om någon har vågat sig på att byta kondningar och resistorer (induktansfria), och hur det i så fall blev ljudmässigt?

/Fredrik

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 33&start=0
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2007-06-21 17:26

Ska man? Det har jag alldeles missat :oops: Då kanske det är dags att plocka ner piP:arna då :?

Gör det stor skillnad?

MVH Christer
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2007-06-21 17:51

Kribban skrev:

Ska man? Det har jag alldeles missat :oops: Då kanske det är dags att plocka ner piP:arna då :?

Gör det stor skillnad?

MVH Christer

Har du köpt kitet som skärmat har IÖ redan fixat det. Se tidigare trådar i ämnet :wink:

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2007-06-21 17:52

ok :D
Miljö-alarmist

Grismannen

Inläggav Grismannen » 2007-06-30 18:57

Rydberg skrev:Här är en bild jag gjorde för länge sedan

Bild

Jag skulle gärna vilja se den bilden men jag kan inte. Varför? Tänkte börja med mina piP i morgon och skulle behöva alla tips som man kan få.

Mvh// Matte. :)

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2007-06-30 19:06

Hififorums bildserver verkar ligga nere (eller är den avvecklad? :? )

Grismannen

Inläggav Grismannen » 2007-06-30 19:07

Rydberg skrev:Hififorums bildserver verkar ligga nere (eller är den avvecklad? :? )

Du har inte bilden kvar eller så?
:)

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2007-06-30 19:12

Grismannen skrev:
Rydberg skrev:Hififorums bildserver verkar ligga nere (eller är den avvecklad? :? )

Ska göra en sökning på datorn

Grismannen

Inläggav Grismannen » 2007-06-30 19:15

Rydberg skrev:
Grismannen skrev:

Ska göra en sökning på datorn

Trevligt. :) Hoppas den finns. (håller tummarna) :)

Användarvisningsbild
TygelBy

Inläggav TygelBy » 2007-07-01 21:31

Grismannen skrev:Trevligt. :) Hoppas den finns. (håller tummarna) :)

Här kommer den...

Bild

/TygelBy

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2007-07-01 21:59

Sedär, den fanns kvar. Jag själv hade lyckats göra mig av med den för den fanns inte på datorn.

Grismannen

Inläggav Grismannen » 2007-07-01 22:25

Tackar grabbar. Har redan lyckats men den ligger ju bra här bilden för kommande generationer så att säga. Om man söker så hittar man ju den här. :)

Föregående

Återgå till Wänner af Ino