Första bilden visar mätningar dels på en 0,3 mH respektive 4,5 mH spole.
Jag har mätt på enbart spole, spole på bakstycke av högtalarelement på samma sätt som bilderna i monteringsanvisningarna och dels med en distans på 10 mm till bakstycket.
Kurvor med förklaring:
1. Nedre lila kurva (delvis dold av röd kurva) visar 0,3 mH spole enbart.
2. Grön kurva visar 0,3 mH direkt på bakstycket enligt bilderna ovan.
3. Röd kurva visar 0,3 mH med 10 mm distans till bakstycket.
Här syns tidligt att bakstycket påverkar (dock inte magneten, men väl plattan i stål, men mer om det nedan), men som det ser ut så räcker det med en så liten distans som 10 mm för att mer eller mindre eliminera påverkan. Så det ser inte ut som att man behöver hålla något större avstånd mellan element och delningsfiltrens spolar.
Kurvorna 4,5 och 6 visar samma sak, men för en 4,5 mH spole.
Jag misstänkte att det eventuellt kunde se annorlunda ut om elementet var med i mätningen, men som synes nedan så verkar som om det inte skulle vara så.
Det finns en påverkan om spolen ligger direkt mot bakstycket, men den är inte stor. Återigen, så räcker det med 10 mm distans till bakstycket för att man inte ska kunna uppmäta någon nämnvärd skillnad.
1. Lila kurva är mätning på element + friliggande spole på 0,3 mH
2. Grön kurva är mätning på element + spole 0,3 mH mot bakstycket på elementet.
3. Enbart elementets impedans.
För några år sedan laborerade jag lite med interferens mellan spolar och järnstavar som kärna i luftlindade spolar.
Med utgångspunkt i vad jag lärde mig då så ville jag mäta effekten av att montera en luftlindad spole med vanlig galvad skruv.
1. Lila kurva visar friliggande spole 0,3 mH
2. Grön kurva visar spole 0,3 mH liggande direkt mot bakstycket på ett högtalarelement.
3. Röd kurva visar 0,3 mH monterad med vanlig galvad 4 mm träskruv där skruven går genom hela spolens centrum.
4. Blå kurva visar 0,3 mH spole monterad så att enbart skruven enligt ovan enbart har sin skalle i spolens centrum.
Som ni ser så påverkar skruven i centrum mer än vad högtalarelementets magnet och bakstycke gör, så en montering på det viset bör undvikas.
Av detta drog jag slutsatsen att det inte är magneten på elementet som påverkar spolen utan bakstycket i vanligt galvat järn.
Detta kom jag fram till genom att mäta spolen på 0,3 mH liggande på enbart en 4 mm tjock plåtbit och den mätningen blev helt identisk med den gröna kurvan ovan.
Tyvärr hade jag inte någon ren magnet tillgänglig för att se hur enbart en magnet skulle påverka spolen.
Så bort med järn från spolarna, håll minst 10 mm mellan högtalarelement och delningsfilter men framför allt, limma spolarna på plats. Skruva inte.
PS. Mätningarna påverkades av hur stor spänning jag använde vid mätningarna, och för dom ovan använde jag 5 Volt AC vilket borde kunnas ses som ett liknande värde som vi kan tänkas komma upp i när vi spelar på våra högtalare.