Toppsystem utan basmoduler?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
overture

Inläggav overture » 2007-06-26 23:36

Ah just det, man måste ju inte ha rätblock! Smart!
Tyvärr ligger det redan med "stora" frontar på bristningsgränsen hos min sambo. Hon tycker att hela grejen är lite "sjuk" så att bygga några bastorn i vardagsrummet är nog tyvärr uteslutet.
Däremot så tror jag att om jag gömmer baslådor bakom tyg i en fin bänk så tror jag det finns högre acceptans.

Jag är inte alls kunnig på byggande av högtalare så jag hade hoppats på att kunna specialbeställa ett par profundus X-2 som man sedan smidigt hystar in i "racket" så att säga. Borde inte det funka? Kankse inte optimalt men ändock väldigt bra?

Om det skulle funka -> kan man ju börja med ett toppsystem utan basar och sedan bygga vidare.

Egentligen är det väl så att med de förutsättningar som finns rumsligt och ekonomisk så är pi60 det vettiga valet. Man blir bara så sugen på "no compromise".... Ja, ni vet ju...

Användarvisningsbild
rexq

Inläggav rexq » 2007-06-26 23:50

Skit i frun och ställ dit vilka högtalare du vill, börjar hon bråka kan du ju kasta ut alla hennes prydnadshästar, allmogekraffs och fjolliga små kuddarna. :wink:

Du kan ju börja med pi60 och sen bygga på med basmoduler om du saknar nått i basen.

Användarvisningsbild
peh61

Inläggav peh61 » 2007-06-27 06:40

Tack Bamsefar precis en sådan bild jag ville ha. Sedan om beslutet blir lättare vet jag inte men det är dagens I-landsproblem.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-06-27 06:53

Konstiga fruar som prioriterar vardagsrum före partnerns psykiska välbefinnande. Att acceptera varandras konstigheter - för alla har ju sådana - borde väl vara fundamentet i en relation?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-06-27 07:31

overture skrev:Däremot så tror jag att om jag gömmer baslådor bakom tyg i en fin bänk så tror jag det finns högre acceptans.

Jag är inte alls kunnig på byggande av högtalare så jag hade hoppats på att kunna specialbeställa ett par profundus X-2 som man sedan smidigt hystar in i "racket" så att säga. Borde inte det funka? Kankse inte optimalt men ändock väldigt bra?

Det kanske blir svårt att få det hela skrammelfritt? Du tänker väl inte ställa in elektroniken i samma möbel? Det kan inte vara optimalt med tanke på vibrationerna.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2007-06-27 07:36

peh61 skrev:Tack Bamsefar precis en sådan bild jag ville ha. Sedan om beslutet blir lättare vet jag inte men det är dagens I-landsproblem.

Tja vem har sagt att det skall vara lätt ??

I vilket fall, bilden är på ett par i64or med Jakaranda (70-talsstocken) och med gravitationslack *2 (18 lager båtlack...). Gravitationslacken kostar en hel del extra och de i32s som finns i lager har inte gravitationslack såvitt jag vet. Bara så att du vet vad bilden visar...
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
overture

Inläggav overture » 2007-06-27 09:08

Bamsefar, de där i64 är ju verkligen både stygga och vackra. Var de för stora för ditt boende eller varför blev det i34es istället?

Jag måste kommentera det här med "frun". Tack för uppmuntran men faktum är att det är jag som är inredningsfacisten i första hand. Jag tror knappt hon har en sak i vardagsrummet så det är snarare så att jag känner att hon också måste få plats och inte känna sig som en "andra klassens medboende".

Jag lever i tron att man kan både bo "snyggt" och ha en ljudanläggning av rang. Det blir naturligtvis en kompromiss av något slag... vi får se.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2007-06-27 09:14

overture skrev:Bamsefar, de där i64 är ju verkligen både stygga och vackra. Var de för stora för ditt boende eller varför blev det i34es istället?

Dundertösen min, som är min sambo, är kort. Närmare bestämt 155 cm. Inga högtalare får vara längre än vad hon är - och det har jag valt att acceptera helt enkelt. i64s högtalarna vart riktigt snygga med all klarlack på, men Dundertösen har också klara regler på vilket ytskick det skall (!) vara så jag tog henne helt sonika till Täby, räckte fram en bunt skivor med prover på fanér och då valde hon Italiens Varona lönn. Vad hon kanske inte visste :roll: var att jag samma dag beställde i34es högtalarna - jag "glömde" att tala om det, ända tills de dök upp ;) men de har accepterats med öppet hjärta. Vi älskar dom båda - och det är ju inte så dåligt... för en oplanerad (yea right) överraskning.

Mao jag anpassade mig lite till min underbara Dundertös - och fick (hmm?) ett par es-högtalare istället för ett par i64ez (som det igentligen var från början, alltså ett par i64or med es-diskant och es-dämpmatrial).
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
overture

Inläggav overture » 2007-06-27 10:19

Oki, nu förstår man tillslut. De är mycket snygga båda två modellerna.
För tillfället har jag ett par Sonus Faber GPH som egentligen faktiskt låter riktigt bra och är redigt snygga. Jag har dock varit och lyssnat hos misc100 på hans pi60 som jag tyckte var snäppet bättre på de flesta parametrarna. (hann bara inte köra alla plattor, tweaka med finsprit etc) Kanske inte lika eleganta som SFGPH men med rätt lack så...
Jag är ganska säker på att pi60 (06) skulle vara alldeles tillräckligt för mina behov rent ljudmässigt. Både i ljudtryck och frekvensomfång.
Behov har dock visat sig vara föränderligt, så jag tänkte: Varför inte skaffa sig ett system "to end all other systems"? i28 + baslådor kanske? Sen råkade jag se bilderna på dina veronalönn-i32s:or som sedemera blev 34es:or. Kände direkt att "dom bara måste jag ha". De var så estetiskt tilltalande och det lockar ju alltid med "no-compromise".
Efter att ha hört din berättelse så skulle jag i dagsläget inte tveka att beställa ett par i32:or om det inte vore för att jag just i denna stund redan sitter på det systemet jag har. Måste sälja det först. Men det är ju sommartider och det innebär dålig säljtid för hifi. Folk ska ju tydligen ha pengarna till semester :)
Nej nu ska jag inte tjata runt mer kanske... Men hififebern brinner

Användarvisningsbild
americantabloid

Inläggav americantabloid » 2007-06-27 15:33

Bamsefar skrev:Gravitationslacken kostar en hel del extra och de i32s som finns i lager har inte gravitationslack såvitt jag vet. Bara så att du vet vad bilden visar...

Bamsefar, är gravitationslacken samma som Inos egna lack, som skall vara uv-beständig och så?

//at

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2007-06-27 15:54

Nattlorden skrev:Konstiga fruar som prioriterar vardagsrum före partnerns psykiska välbefinnande. Att acceptera varandras konstigheter - för alla har ju sådana - borde väl vara fundamentet i en relation?

Herregud va bra formulerat! Jag ska banne mig lägga hela citatet på minnet och rabbla upp det för min sambo... :D

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2007-06-27 18:28

americantabloid skrev:
Bamsefar skrev:Gravitationslacken kostar en hel del extra och de i32s som finns i lager har inte gravitationslack såvitt jag vet. Bara så att du vet vad bilden visar...

Bamsefar, är gravitationslacken samma som Inos egna lack, som skall vara uv-beständig och så?

//at

Nej.

Men den är UV-beständig ja.

Btw det finns inget "eget" Ino Audio lack ;) De är alla kommersiella produkter som går att köpa, bara det att dom är utvalda av Ino Audio pga sina goda egenskaper. Re-Label eller OEM om man så vill ;)

Gravitationslack innebär att man lägger på varje sida för sig (och hur många sidor har en högtalare ?), och i i64ornas fall 18 sådana lager...
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-06-28 06:51

Jädrar i lådan... det blir en 300 flyttningar om det skall flyttas mellan varje lackning. För man gör väl inte alla 18 gångerna på samma sida innan man tar dem intilliggande?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2007-06-28 07:31

Vet faktiskt inte. I i64ornas fall gjordes det i två omgångar a 9 lager. Jag misstänker att man appllicerar 8 lager på en gång så att säga, och sist så sprayar man av ett slutande lager ? annars får man skarvar antar jag - men så är jag inte lackerare heller.... :roll:
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
americantabloid

Inläggav americantabloid » 2007-06-28 08:06

Bamsefar: Ok!

Användarvisningsbild
overture

Inläggav overture » 2007-06-28 11:38

Tänkte bara höra om det finns någon i Östergötland (helst Linköping) som skulle ha lust att förevisa ett par i28:or?
För visst är det så att Ingvar inte har något top/bas system med på sin föreläsning/demo ?

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2007-06-28 21:44

Normalt läggs lacken i lager med torktid emellan varje lager - torktiden varierar med lacktyp men det är inte ovanligt med ca 20 timmar emellan. Jag tror inte lacken härdar ut mellan varje lager men en bra bit förbi dammtorrt. Det blir ju "ett" lager till slut. En orsak till att man vill lägga lager är ju att bygga upp lacken och få en chans att slipa bort orenheter/damm och få en fin, tjock finish mot slutet.

Men jag är inte heller lackerare.

:oops:
Inaktiv

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-06-28 22:36

Man slipar inte mellan varje lager när man lägger 18.... då hade lacken varit osannolik dyr eftersom den måste vara hård när man slipar, alltså en månads plats i lackeringsverkstaden...

Användarvisningsbild
AnotherDrinkPlease

Inläggav AnotherDrinkPlease » 2007-06-29 10:30

Jag har ett par små iP till datorn... det funkar rätt bra men givetvis blir det basmoduler till även dessa då jag får tillfälle, eller kanske byte till piP. Jag skulle inte köra så pass små högtalare utan basstöd om det var i musikrummet... men de större modellerna har ju trots allt hyggliga elementstorlekar så dom borde inte göra bort sig. Som redan nämnt så finns det fullregistershögtalare av andra märken som är sämre.

/Christian

Användarvisningsbild
Nicke

Inläggav Nicke » 2007-06-29 16:59

Skall bli skoj o höra vad ett par I56òr klarar utan basstöd,skall tydligen ge en hel del bas enligt Ingvar själv,hoppas snart kunna få höra det : )

Mvh Nicke

Föregående

Återgå till Wänner af Ino