Att gjuta baffeln till pi60 i plast

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
pinoccio

Inläggav pinoccio » 2007-10-09 22:32

En liten fundering/fråga vad som eg händer när lådorna byggs i plast...
Hade en gång i en bil en liten söt sluten baslåda byggd i 19mm mdf. m en 8" peerlessbas i. (minns inte modell) (Lät fint iaf)
Polarn m likadan bil tyckte den var smutt och ville ha en likadan låda.
Gjorde en form på min låda och plastade en med polyester och 15mm divinycell i som distansmaterial.
Satan så stum den blev.
Glada i hågen skruvade vi i mitt element i och provade i min bil, m.a.o precis samma förutsättningar som förut.
Men F-N vad märkligt den lät.
Helt utan andra mätdon än våra öron var vi nog överens om att den spelade ung lika lågt i frekvens som förut men inte alls lika högt upp längre.
Stoppade tillbaks allt i gamla lådan och så blev det bra igen.

Vore kul att veta vad som eg blev fel.
Sägs att man lär sig av misstagen, men det här lärde jag mig inte så mycket mer av än att det inte blev bra.

Kan inte låta bli att fundera vad som eg. hände varje gång jag ser den gamla lådan i källaren.

Vore kul med en teori om vad som faktiskt verkligen hände så att jag faktiskt får lära mig något av ett ca. 10 år gammalt misstag.
(och äntligen kunna slänga den gamla lådan m gott samvete) :wink:

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2007-10-09 23:41

Kanske MDF-lådan var otät, eller kan lådan ha resonerat med?
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2007-10-10 11:03

Jag tror, med ledning av det jag läst, att det ligger något i det Alexi skriver. Att det faktiskt var "fel" på mdf-lådan. Det ni hörde "högre upp" var kanske resonanser eller biljud.
En vanlig kille med ett vanligt jobb i en vanlig stad, med en ovanligt snygg tjej

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2007-10-10 12:39

Denna tråd får mig att tänka på Cheops högtalaren. Den där pyramid formade som kom på slutet av 80 talet (tror jag). Den var gjuten i något material som var en blandning av plast och betong, om jag inte minns helt fel.

Lite märkligt att det diskuteras design förändringar av en INO högtalare, för att dom skall tilltala mera kunder. INO är väl inte direkt kända för att göra 'designade' (utseende) produkter, det är mer funktion som gäller. Kan inte tänka mig att mannen bakom INO skulle lägga ner massa job (konstruera om) för att förändra designen på en väldigt bra produkt för utseendets skull, inte ens om han skulle tjäna några ören i produktionskostnad (vilket i detta fall inte gäller, för denna förändring skulle innebära en dyrare produkt).

//Michael

Användarvisningsbild
pinoccio

Inläggav pinoccio » 2007-10-10 13:52

Hmm... Intressant.

Tät var den garanterat.
Nog att den var "hembyggd" men ändå gjord av mig själv som snickare på jobbet och väldigt noga.
Dessutom fogad invändigt ordentligt i alla hörn.

Men tanken att den gav egna resonanser är knappast omöjligt.
Vill minnas att den inte hade några stag som den var så liten (ca 12 liter om jag inte minns fel)

Nåja, då kan jag iaf gå ner i källaren och hämta upp lådan och gå förbi grovsoprummet nu då :lol:

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-10-12 10:11

silvervarg skrev:Möjligen den nya mini-högtalaren eftersom den endast skall finnas i en färg. Om man då kan gjuta lådan i genomfärgad plast så slipper man helt ytbehandlingen samt att repor på lådan knappt kommer att synas. En klart trevlig finess på en "rese-högtalare".

Ja, varför inte!

Nu kände jag mig extra privilligerad eftersom mina mini-högtalare är på lackering med en av mig utvald lack ;)

De som inte minns det så fick jag och Lindroos var sitt par i inflyttningspresent i oktober förra året, och det är nu själva konstruktionen är klar. Ingvar är grundlig och har gjort MÅNGA olika tester med de här små tingesterna.

Att få dem i en resonansfri, genomfärgad gjuten låda tror jag skulle vara ett intressant koncept även produktionsmässigt..

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2007-10-12 12:32

Ambiencehögtalarna med sin kluriga form är kanske mer motiverat att börja med. Man har ju sett exempel där resultatet inte varit helt lyckat.

Meningen är inte att designa om pi60. Alla designlösningar kommer som en möjlighet med nya produktionsmetoder. Det är ju bara den kluriga formen på baffeln jag är intresserad av att göra om. När jag tänker på det, så skulle man kunna begränsa sig till den övre delen, och få samma baffelform till (är det) i14 (?)
En vanlig kille med ett vanligt jobb i en vanlig stad, med en ovanligt snygg tjej

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2007-10-12 23:30

lasselite skrev:Meningen är inte att designa om pi60.

Om du byter materialet i baffeln, så har du ändrat konstruktionen och kan få andra prestanda. Det är inte samma produkt längre. Konstruktionsjobb krävs för att utveckla den nya versionen/varianten.

//Michael

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2007-10-13 08:40

Du har så klart rätt.

Men jag tänker så här; Kostruktörn brukar säga att han inte är helt säker på att skillnaden mellan pi60 och pi60s baffeln är hörbar. Så hamnar man någon stans mitt i mellan, så är man liksom "safe".

Jag inbillar mig att det inte ska vara svårt att labba fram en baffel som uppfyller specen.

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2007-10-13 13:22

lasselite skrev:Men jag tänker så här; Kostruktörn brukar säga att han inte är helt säker på att skillnaden mellan pi60 och pi60s baffeln är hörbar. Så hamnar man någon stans mitt i mellan, så är man liksom "safe".

Men det är ju mycket mer än bara baffeln som skiljer dem åt? Kanske e korkad, men jag fattar inte heller vad du vill göra riktigt...

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2007-10-13 13:40

Ja du är korkad... :wink:

Det är flera saker som skiljer pi60 och pi60s åt. Men om jag förstått rätt, så är konstruktörn inte helt säker på att de fysiska skillnader som finns på bafflarna, ger hörbara skillnader. I alla fall inte under normala omständigheter.

Formen på pi60 (och pi60s) baffeln är, vad jag förstått, ganska klurig att snickra ihop så att det blir bra. IÖ har haft svårt att hitta ett snickeri som kan göra dem tillräckligt bra.

Jag har fått för mig att det inte skulle vara så komplicerat att gjuta baffeln i plast istället.

Som grädde på moset, så får man nya möjligheter till finish (som om valmöjligheterna inte var stora nog redan...).

pi60, har jag fått för mig, är den högtalare som går mest, näst efter piP. Kan man få ner produktionskostnaden, kan högtalaren bli billigare, och då kan fler njuta av den.

Jag är inte säker på att min tanke är rätt. Men man kan ju alltid fråga vad andra, och inte minst IÖ själv, tror.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2007-10-14 14:52

Det är nog inte själva baffeln (MDF) som är dyr på pi60. Det är faneringen. Det blir flera sidor extra, jämfört om baffeln skulle varit platt. Dom avfasade kanterna ger också flera sidor, som skall faneras. Ådringen i faneren bör sammanfalla på ett snyggt sett mellan alla dessa sidor.

Bara för att det är liten skillnad mellan baffeln på pi60 och pi60s. Så betyder inte det att det är liten skillnad på valfri baffel.

Bara en sådan sak som att limma plasten med resten av lådan kan orsaka problem. T.ex. så kan det vara problem mellan MDF och massivt trä, p.g.a. olika rörelser. (har själv aldrig tänkt på det, det var en snickare som berättade det när jag fick se några högtalar lådor hos dom) Vilket man måste tänka på vid produktionsanpassning av en produkt. För oss DIY så brukar vi strunta i sådana små saker, går det så går det.

PS. Tycker ämnet skulle varit mera intressant om det rört sig om tankar på ett DIY projekt och inte att förändra en existerande produkt.

//Michael

Föregående

Återgå till Wänner af Ino