Mätresultat från pi60s ...

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Zipp

Inläggav Zipp » 2007-12-27 19:30

Har en bild som visar på hur fel det kan bli vid en illa vald lyssningsposition i mitt vardagsrum. Under 33 Hz ser det helt OK ut men vid 48Hz så fås vid denna mikrofonplacering en total utsläckning (brusnivån ligger på ca -80dB). Tur att man inte behöver sitta just här :) En nackdel med att mäta upp frekvensgången i sitt lyssningsrum är att man får reda på hur illa det mäter :cry:

Bild

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-12-27 20:17

med den skalan på axlarna säger mätningen ingenting....

Användarvisningsbild
Zipp

Inläggav Zipp » 2007-12-27 20:23

Haakan_W skrev:med den skalan på axlarna säger mätningen ingenting....

Vad är det du inte får fram ur ovanstående graf förutom att jag valt ut ett "intressant" frekvensområde?

För mig så säger den en hel del, tex att denna lyssningsposition är högst olämplig när jag kan får ett betydligt bättre resultat vid en annan lyssningsposition.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-12-27 20:26

ha max 50dB på y-axeln å kör mätningen till 20-120

en sådan mätning som du gjort kan du nog hitta i precis alla rum om du placerar micen på sämsta stället

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-12-27 20:29

Hmm, det är inte så att Tombstone sa ifrån att det var överstyrt på ingången? Linjen ligger också väldigt nära 0 dB, vilket är överstyrningsgränsen om man inte har flyttat på kurvan i Y-led.

Det ser nämligen väldigt rakt ut för att vara i basen och i rum... Trots de många dB-na på y-axlen. Jag brukar säga till mina elever att det är spöstraff på att ha 100 dB på y-axeln. :wink: :D

Hur stort är rummet?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Zipp

Inläggav Zipp » 2007-12-27 20:43

Svante skrev:Hmm, det är inte så att Tombstone sa ifrån att det var överstyrt på ingången? Linjen ligger också väldigt nära 0 dB, vilket är överstyrningsgränsen om man inte har flyttat på kurvan i Y-led.

Det ser nämligen väldigt rakt ut för att vara i basen och i rum... Trots de många dB-na på y-axlen. Jag brukar säga till mina elever att det är spöstraff på att ha 100 dB på y-axeln. :wink: :D

Hur stort är rummet?

Jag har flyttat upp kurvan till 0dB strecket. Jag har provat att överstyra några mätningar så jag vet hur det kan se ut då. Jag får med skam ta emot spöstraffet map Y-axelns skalning, fy på mig :oops:

Rummet mäter ca 5.8 x 5.5 x 3.1 m.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-12-27 20:46

Svante skrev:
Det ser nämligen väldigt rakt ut för att vara i basen och i rum...

tänk att mätningen bara går till knappa 50hz många rum brukar vara relativt raka till iaf 40hz som i detta fall

Användarvisningsbild
Zipp

Inläggav Zipp » 2007-12-27 20:48

Haakan_W skrev:
Svante skrev:

tänk att mätningen bara går till knappa 50hz många rum brukar vara relativt raka till iaf 40hz som i detta fall

Har sett att utseendet under 33Hz varierar lite med var i rummet jag mäter medans frekvenser över 33Hz varierar enormt mycket. Hur kommer detta sig?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-12-27 20:51

Haakan_W skrev:
Svante skrev:

Ja, jag satt och funderade på det och det var därför jag frågade hur stort rummet är. Det borde dock bli en lutning under första rumsresonansen, inte helt platt. Iofs så faller säkert högtalaren av i motsvarande grad, och kanske lurar jag mig på y-axeln, men jag tycker ändå att det ser lite för bra ut.

50 Hz => ½ våglängd = 3.4 meter. Är det ett så litet rum?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-12-27 20:54

Zipp skrev:

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-12-27 21:01

Zipp skrev:
Svante skrev:Hmm, det är inte så att Tombstone sa ifrån att det var överstyrt på ingången? Linjen ligger också väldigt nära 0 dB, vilket är överstyrningsgränsen om man inte har flyttat på kurvan i Y-led.

Hur stort är rummet?

Jag har flyttat upp kurvan till 0dB strecket. Jag har provat att överstyra några mätningar så jag vet hur det kan se ut då. Jag får med skam ta emot spöstraffet map Y-axelns skalning, fy på mig :oops:

Ah, där stod det ju.

Måtten ger resonanser vid 29,7 33,8 45,0 55,6 59,5 ...Hz. Vid 30 Hz ser man inte mycket, men vid 34 händer något lite.

Är dörrarna till rummet stängda?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-12-27 21:03

Zipp skrev:
Haakan_W skrev:
Svante skrev:

Har sett att utseendet under 33Hz varierar lite med var i rummet jag mäter medans frekvenser över 33Hz varierar enormt mycket. Hur kommer detta sig?

Det beror just på att det inte finns några resonanser under 29 Hz i ditt rum (förutsatt att det är rätblocksformat och slutet).

Användarvisningsbild
Zipp

Inläggav Zipp » 2007-12-27 21:38

Svante skrev:
Zipp skrev:

Hur stort är rummet?

Ah, där stod det ju.

Måtten ger resonanser vid 29,7 33,8 45,0 55,6 59,5 ...Hz. Vid 30 Hz ser man inte mycket, men vid 34 händer något lite.

Är dörrarna till rummet stängda?

Bild

Lägger upp en till bild som visar ett mellanting, man ser en topp vid 33.8 Hz (exakt på decimalen :D ) samt att dippen vid 48Hz har blivit klart mycket mindre.

Har märkt att TombStone verkar ha ett litet fel i x-axelns mätning beroende på vilka frekvenser man mäter emellan. Om jag upprepar en mätning med samma frekvensvärden så får jag nästan identiska resultat, men om jag byter frekvensområde och behåller allt i övrigt så förflyttas dippar och toppar i x-led. Är det någon annan som har märkt detta eller är jag den ende?

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-12-27 21:40

låter litegrann som om du får nåt fel på triggersignalen

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-12-27 22:24

Zipp skrev: Är det någon annan som har märkt detta eller är jag den ende?

Ja, triggning är det absolut vanligaste problemet med Tombstone. Det finns en sida som beskriver hur den ska ställas in och det är verkligen viktigt att man har förstått hur det funkar innan man litar på resultaten.

Blir det fel med triggningen så ger det just en förskjutning i sidled.

http://user.faktiskt.io/svante/tombston ... rigger.htm

Användarvisningsbild
Zipp

Inläggav Zipp » 2007-12-27 22:45

Svante skrev:
Zipp skrev: Är det någon annan som har märkt detta eller är jag den ende?

Ja, triggning är det absolut vanligaste problemet med Tombstone. Det finns en sida som beskriver hur den ska ställas in och det är verkligen viktigt att man har förstått hur det funkar innan man litar på resultaten.

Blir det fel med triggningen så ger det just en förskjutning i sidled.

http://user.faktiskt.io/svante/tombston ... rigger.htm

Tack för länken. Har inte provat att köra med "Test cync" signalen. Det som gör mig fundersam är att jag har använt mig av samma trigger settings (-30dB och 25Hz) samt svept från tex 16->30Hz i första omgången och svep från 16->50Hz i andra omgången. Jag har i båda omgångarna fått en trigg innan svepet påbörjas samt att alla mätningar för samma frekvenssvep blir nästan identiska.

Om det är fel på triggningen så borde väl olika svep med samma frekvenser också bli olika?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-12-27 22:54

Zipp skrev:Om det är fel på triggningen så borde väl olika svep med samma frekvenser också bli olika?

Nja, om triggningen är fel så kan vad som helst hända.

Kan du lägga upp en skärmdump på settingsdialogen så får vi se vad du har för inställningar?

Användarvisningsbild
Zipp

Inläggav Zipp » 2007-12-27 23:04

Här kommer skärmdumpen på Settings. Jag kanske ska informera att "felet" i x-led bara är ca 1 Hz.

Bild

Finns det någon manual som beskriver "Spectral tilt" och "Frequency corr.." m.m?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-12-28 00:30

Zipp skrev:Här kommer skärmdumpen på Settings. Jag kanske ska informera att "felet" i x-led bara är ca 1 Hz.

Bild

Finns det någon manual som beskriver "Spectral tilt" och "Frequency corr.." m.m?

Hmm... Det där ser ju bra ut. Undrar ändå om det faktiskt kan vara så att den låga triggfrekvensen gör att det faktiskt tar en liten stund för triggsignalen att komma igång.

Du skulle också kunna prova med att ändra samplingsfrekvensen till 48000 Hz. Det blir allt vanligare att ljudkort samplar om till just 48000 Hz och ibland är det där inte så bra gjort.

Men ändå... 1 Hz på ett svep som varar i 40 sekunder och går från 16 till 30 Hz motsvars ju ett tidsfel på ungefär 2 sekunder...

Edit: spectral tilt lägger till en lutning på frekvenskurvan. Den kan man sätta till 12 dB/oktav om man skulle vilja mäta inuti högtalarlådan. Frekvenskorrektionen har kommit till pga ett par forummedlemmar som har velat mäta på RIAA-steg... 8)

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-12-28 00:41

Det går bra att trigga med t.ex. 1000Hz triggsignal fast du mäter nere i basen. Själva triggsignalen behöver inte ligga inom mätområdet.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-12-28 00:45

phon skrev:Det går bra att trigga med t.ex. 1000Hz triggsignal fast du mäter nere i basen. Själva triggsignalen behöver inte ligga inom mätområdet.

Javisst! Däremot funkar inte "test sync" om inte 1000 Hz ingår i svepet.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-12-28 09:05

Då är det "bara" att tillverka några basfällor då ..... hmmmm .... rätt långa blir dom. :) Takhöjden räcker ju till förstås, en fälla i varje hörn.

Tubecalc ger visst något annnorlunda resonansfrekvenser för de här rumsmåtten.

Hur blev 33,8 Hz till egentligen?

Bäst att gå tillbaks till föreläsningen ... C halva, gånger roten ur ..... jaja, ljudet går nog lite snabbare så här efter jul. Det är säkert inflationen som har tagit fart igen. :)
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-12-28 12:11

phon skrev:Hur blev 33,8 Hz till egentligen?

345/(2*5,1)=33,8

Ahh... Det stod 5,5... Felslag av mig.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-12-28 12:40

Zipp skrev:
Haakan_W skrev:med den skalan på axlarna säger mätningen ingenting....

Vad är det du inte får fram ur ovanstående graf förutom att jag valt ut ett "intressant" frekvensområde?

För mig så säger den en hel del, tex att denna lyssningsposition är högst olämplig när jag kan får ett betydligt bättre resultat vid en annan lyssningsposition.

Nåja, säger ingenting och säger ingenting...

Jag gillar förvisso principen att alltid använda 50 dB på Y-axeln och att visa hela frekvensområdet (20 - 20k Hz eller kanske 10 - 50k Hz?) på X-axeln - men det är ju bara för att det går snabbare att snappa informationen då.

Ibland fungerar standardskalor mindre bra dock. När så är fallet får man kolla skalan. 8)

I det här fallet var det ju rätt självklart att den valda skalan var nödvändig för att visa dippen. Lika självklart är det (upplever jag) att informationen är fullt läsbar med den valda skalan.

Vh, iö

- - - - -

PS. Lustigt nog når även jag precis under 18 Hz som undre gränsfrekvens i mitt lyssningsrum med pi60s. Det varierar dock en hel del mellan olika rum. Vid så låga frekvenser börjar ju våglängden närma sig 20 meter, och rummets beteende får en synnerligen stor roll för tonkurveegenskaperna.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-12-28 18:13

IngOehman skrev:

den säger ingenting eftersom mätningen ser så konstig ut...för det första är den för "kort" man vill se lite mer peakar och dalar för att se vad för problem det är...

för det andra så ser det väldigt konstigt ut som svante säger eftersom det är spikrakt före dippen....om det är mätfel eller...helt enkelt längre mätning :)

eller skulle du nöja dig med den mätningen?

men kanske ska tillägga att jag inte är nån mätexpert utan har iprincip bara lärt mig under åren jag hållt till här

mike34

Inläggav mike34 » 2007-12-28 18:27

Svante skrev:
phon skrev:Det går bra att trigga med t.ex. 1000Hz triggsignal fast du mäter nere i basen. Själva triggsignalen behöver inte ligga inom mätområdet.

Javisst! Däremot funkar inte "test sync" om inte 1000 Hz ingår i svepet.

Just det. efterlyser "test sync" i valbart intervall :) två inmatnings fält. Tack på förhand.. om det går.. tack i alla fall för bra program. Alla ropar yippie hemma när jag kör det,, nästan alla.
Va ?!?! Flyger dom ÖVER solen? - Christer Olsson

Användarvisningsbild
Zipp

Inläggav Zipp » 2007-12-28 20:13

mike34 skrev:Just det. efterlyser "test sync" i valbart intervall :) två inmatnings fält. Tack på förhand.. om det går.. tack i alla fall för bra program. Alla ropar yippie hemma när jag kör det,, nästan alla.

Har även jag haft funderingar på detta (men med endast ett inmatningsfält för test sync frekvensen). Går det att få till i nästa version så skulle det vara toppen. Måste än en gång tacka för ett lättarbetat och intuitivt program.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-12-28 23:02

Mja, jo, det kunde man förstås göra. Jag har låtit bli det eftersom testsynken oftast är något som används när man felsöker på distans (fast jag kanske har fel), dvs om någon annan slår på den och visar grafen så är det bra att veta var synken ska sitta.

Fast jag kanske är egoistisk... :D

Man kunde förstås markera platsen där synken ska komma i grafen... :idea:

Hmm...

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-12-28 23:03

Haakan_W skrev:
IngOehman skrev:

den säger ingenting eftersom mätningen ser så konstig ut...för det första är den för "kort" man vill se lite mer peakar och dalar för att se vad för problem det är...

för det andra så ser det väldigt konstigt ut som svante säger eftersom det är spikrakt före dippen....om det är mätfel eller...helt enkelt längre mätning :)

eller skulle du nöja dig med den mätningen?

Det beror ju på vad jag undrar över för något det. Undrar jag över tonkurvan i det mätt registret så skulle jag nöja mig, men ofta är det ju balansen mellan det registret och de lite högre regitren man är i behov av att veta. Framförallt registret över 200-500 Hz (upp till 20 kHz) vill man ju balansera basregistret mot.

När det gäller mätningens relevans kan jag självklart inte gå i god för att den är korrekt, men jag ser ingen uppenbar orsak att ifrågasätta det. Om vi tittar på mätningen så ser vi att tonkurvan är inom +/- 1 dB mellan 19 och 36 Hz.

Om jag sträcker mig efter en mätning som jag gjort här i mitt eget lyssningsrum så ser jag att den håller sin inom +/- 1,5 dB mellan 18 och 41 Hz (med samma högtalarsystem, alltså pi60s) vilket väl får betraktas som i varje fall samma storleksordning. Så jag ser inget skäl att ifrågasätta att mätningen är korrekt, om ingen anför ett bättre argument än hur mätkuran ser ut. En annan mätning jag har här (prof X-2) från en kunds lyssningsrum visar en tonkurva som håller sig inom +/-1 dB mellan 16 och 36 Hz. Och med infra Y-12 har jag i varje fall i en installation nått en tonkurva som legat inom +/- 1 dB hela vägen från 45 Hz och ned till 3 Hz.

Vid högre frekvenser än så är det (i normalstora rum) oftast avsevärt svårare att få tonkurvan att bli rak.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-12-28 23:28

IngOehman skrev:
Vid högre frekvenser än så är det (i normalstora rum) oftast avsevärt svårare att få tonkurvan att bli rak.

Vh, iö

precis, det var ungefär dit jag ville komma....de flesta rum har ganska rak kurva upp till 30-40hz och därmed säger mätningen ingenting mer än att det kommer en dipp runt 38hz (tror jag det var utan att kolla igen)

jag menade på att det vore bättre göra en mätning för hela basregistret (speciellt mycket högre än 150hz vore väl onödigt eftersom vi vet att pi60s har väldigt rak tonkurva)

+ 50db på y-axeln så säger en mätning så mycket mer om helheten....nu med denna mätning är vi ju precis uppe i det hörbara området mer eller mindre

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino