Moderator: Redaktörer
Haakan_W skrev:med den skalan på axlarna säger mätningen ingenting....
Svante skrev:Hmm, det är inte så att Tombstone sa ifrån att det var överstyrt på ingången? Linjen ligger också väldigt nära 0 dB, vilket är överstyrningsgränsen om man inte har flyttat på kurvan i Y-led.
Det ser nämligen väldigt rakt ut för att vara i basen och i rum... Trots de många dB-na på y-axlen. Jag brukar säga till mina elever att det är spöstraff på att ha 100 dB på y-axeln.![]()
![]()
Hur stort är rummet?
Haakan_W skrev:Svante skrev:
Det ser nämligen väldigt rakt ut för att vara i basen och i rum...
tänk att mätningen bara går till knappa 50hz många rum brukar vara relativt raka till iaf 40hz som i detta fall
Haakan_W skrev:Svante skrev:
tänk att mätningen bara går till knappa 50hz många rum brukar vara relativt raka till iaf 40hz som i detta fall
Zipp skrev:Svante skrev:Hmm, det är inte så att Tombstone sa ifrån att det var överstyrt på ingången? Linjen ligger också väldigt nära 0 dB, vilket är överstyrningsgränsen om man inte har flyttat på kurvan i Y-led.
Det ser nämligen väldigt rakt ut för att vara i basen och i rum... Trots de många dB-na på y-axlen. Jag brukar säga till mina elever att det är spöstraff på att ha 100 dB på y-axeln.![]()
![]()
Hur stort är rummet?
Jag har flyttat upp kurvan till 0dB strecket. Jag har provat att överstyra några mätningar så jag vet hur det kan se ut då. Jag får med skam ta emot spöstraffet map Y-axelns skalning, fy på mig
Rummet mäter ca 5.8 x 5.5 x 3.1 m.
Zipp skrev:Haakan_W skrev:Svante skrev:
Har sett att utseendet under 33Hz varierar lite med var i rummet jag mäter medans frekvenser över 33Hz varierar enormt mycket. Hur kommer detta sig?
Svante skrev:Zipp skrev:Svante skrev:Hmm, det är inte så att Tombstone sa ifrån att det var överstyrt på ingången? Linjen ligger också väldigt nära 0 dB, vilket är överstyrningsgränsen om man inte har flyttat på kurvan i Y-led.
![]()
Hur stort är rummet?
Jag har flyttat upp kurvan till 0dB strecket. Jag har provat att överstyra några mätningar så jag vet hur det kan se ut då. Jag får med skam ta emot spöstraffet map Y-axelns skalning, fy på mig
Rummet mäter ca 5.8 x 5.5 x 3.1 m.
Ah, där stod det ju.
Måtten ger resonanser vid 29,7 33,8 45,0 55,6 59,5 ...Hz. Vid 30 Hz ser man inte mycket, men vid 34 händer något lite.
Är dörrarna till rummet stängda?
Zipp skrev: Är det någon annan som har märkt detta eller är jag den ende?
Svante skrev:Zipp skrev: Är det någon annan som har märkt detta eller är jag den ende?
Ja, triggning är det absolut vanligaste problemet med Tombstone. Det finns en sida som beskriver hur den ska ställas in och det är verkligen viktigt att man har förstått hur det funkar innan man litar på resultaten.
Blir det fel med triggningen så ger det just en förskjutning i sidled.
http://user.faktiskt.io/svante/tombston ... rigger.htm
Zipp skrev:Om det är fel på triggningen så borde väl olika svep med samma frekvenser också bli olika?
Zipp skrev:Här kommer skärmdumpen på Settings. Jag kanske ska informera att "felet" i x-led bara är ca 1 Hz.
Finns det någon manual som beskriver "Spectral tilt" och "Frequency corr.." m.m?
phon skrev:Det går bra att trigga med t.ex. 1000Hz triggsignal fast du mäter nere i basen. Själva triggsignalen behöver inte ligga inom mätområdet.
phon skrev:Hur blev 33,8 Hz till egentligen?
Zipp skrev:Haakan_W skrev:med den skalan på axlarna säger mätningen ingenting....
Vad är det du inte får fram ur ovanstående graf förutom att jag valt ut ett "intressant" frekvensområde?
För mig så säger den en hel del, tex att denna lyssningsposition är högst olämplig när jag kan får ett betydligt bättre resultat vid en annan lyssningsposition.
IngOehman skrev:
Nåja, säger ingenting och säger ingenting...
Svante skrev:phon skrev:Det går bra att trigga med t.ex. 1000Hz triggsignal fast du mäter nere i basen. Själva triggsignalen behöver inte ligga inom mätområdet.
Javisst! Däremot funkar inte "test sync" om inte 1000 Hz ingår i svepet.
mike34 skrev:Just det. efterlyser "test sync" i valbart intervalltvå inmatnings fält. Tack på förhand.. om det går.. tack i alla fall för bra program. Alla ropar yippie hemma när jag kör det,, nästan alla.
Haakan_W skrev:IngOehman skrev:
Nåja, säger ingenting och säger ingenting...
den säger ingenting eftersom mätningen ser så konstig ut...för det första är den för "kort" man vill se lite mer peakar och dalar för att se vad för problem det är...
för det andra så ser det väldigt konstigt ut som svante säger eftersom det är spikrakt före dippen....om det är mätfel eller...helt enkelt längre mätning
eller skulle du nöja dig med den mätningen?
IngOehman skrev:
Vid högre frekvenser än så är det (i normalstora rum) oftast avsevärt svårare att få tonkurvan att bli rak.
Vh, iö
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster