Med endast draperier bakom högtalarna och en ordentligt dämpad sidovägg så känns det som att det oönskade bidraget från bakom högtalarna blir ännu mer tydligt. Skillnaden mellan högtalarväggen och sidoväggarna blir ju snarare mer förstärkt och uttalad än det blir åtgärdat/utjämnat.
Dämp bakom draperierna placerat bakom högtalarna från golv och en bit upp ovanför högtalarna och en bit in mot mitten skulle nog göra skillnad. Och ett odämpat parti/spalt på mitten av väggen bakom högtalarna brukar väl vara rekommenderat? Det är ju bara att skjuta dämpet fram och tillbaka i sidled för att höra skillnaden.
Att dämpa sidoväggarna helt och inte dämpa bakom högtalarna känns inte så lyckat, men jag baserar det bara på egna dämpexperiment och "hörsägen", eller rättare sagt; vad jag vill minnas att det har sagts i ämnet. När det gjorts "på riktigt" så har jag fått sakkunnig hjälp och då har lösningarna varierat från rum till rum men i samtliga fall har det dämpats bakom högtalarna.
Det känns ju som att du är beredd att lägga lite jobb på rummet och det vore ju kul om du fick till det riktigt bra.
I en del fall har jag frångått rekommendationerna av sambopolitiska skäl
men har lyckats få det på en dräglig nivå totalt sett. En del förespråkar ju massor med dämpande åtgärder och en del diffuserande och strategiskt placerade hyllor, möbler och växter. Jag trivs bäst i mellandämpade och lagom diffuserade rum. Helt dämpat passar inte mig riktigt och "nykaklade-badrums-tomma-rum" är nog det värsta, speciellt i kombination med "öppen" planlösning.