intryck från pr18 (& även pr24)??

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
EA_73

Inläggav EA_73 » 2008-02-27 16:41

Påverkas ljudet till det positiva om jag ställer basarna i hörnen istället för under pr18/pr24? Jag kommer att bygga ett rum i källaren som blir dedikerat ljud/biorum så prio 1 är ljudet och prio 2 är utseendet.

Kommer antagligen har släckt när jag sitter där och myser :D :) :lol:
_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-02-27 19:18

Jag är också nyfiken på den kombinationen. Misstänker att jag kommer vara nöjd med piP rätt länge, särskilt om jag kombinerar den med basmoduler som är planen. Men en önskan om att kunna spela högre utan större begränsningar kommer säkert pocka på... Men jag gillar tanken på stativare och basmoduler att gömma undan.

Hur yttrar sig egentligen den där frånvaron av kompensation stereosystemfel i pr18/-24 vid praktiskt användande? Antar att man kan säga att det beror på (inspelningen) :)

Finns pi18 att få tag på i egentlig mening?
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
EA_73

Inläggav EA_73 » 2008-02-27 22:20

Kanske blir något i denna stil. Lådan under pr24 är identisk till formen men 50 cm hög och med nersänkta sd-fötter.
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2008-02-28 00:33

EA_73 skrev:Påverkas ljudet till det positiva om jag ställer basarna i hörnen istället för under pr18/pr24?

Om jag inte missminner mig så är profundus modulerna uppmätta (prestanda i basen alltså) i hörnplacering. Om man skaffar fler än två basar finns det andra kombinationer att placera dem i. Det är dock inte givet att det blir bäst om man följer ett recept som mitt - bara för att det är tänkt så.

EA_73 skrev:Kanske blir något i denna stil. Lådan under pr24 är identisk till formen men 50 cm hög och med nersänkta sd-fötter.

bilder

Det där var snyggt. Det ser också väldigt avslappnat ut. Så skulle jag göra! Eller så skulle jag bygga på CustomCinema-konceptet. Att bli av med alla högtalare är ju drömmen.

shifts skrev:Hur yttrar sig egentligen den där frånvaron av kompensation stereosystemfel i pr18/-24 vid praktiskt användande? Antar att man kan säga att det beror på (inspelningen) :)

Finns pi18 att få tag på i egentlig mening?

Steresystemfelet yttrar sig som en lätt förstärkning för vissa frekvenser när något är panorerat "mitt i mellan högtalarna". Det är om jag inte missminner mig förstås.

Och tyvärr så är diskanterna till pi18 slut, vilket innebär att man inte kan köpa sig något annat än pr18 (alltså samma specar som pi18 fast den går upp högra i frekvens, typiskt 25kHz tror jag bestämt) om man besätmt sig för att inte gå på det klassiska "piP -> pi60" eller så. Alltså man tycker som jag och Kaffemannen, och om jag inte missminner mig även som pingvinlakrits (fast det inte var helt självklart i alla applikationer - varför han sitter på pi60 idag igen, om jag inte missminner mig). Vi är ett litet men glatt gäng som tyckte lika helt enkelt. ;)

[slrt]
admin

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2008-02-28 01:13

EA_73 skrev:Kanske blir något i denna stil. Lådan under pr24 är identisk till formen men 50 cm hög och med nersänkta sd-fötter.
Bild
Bild

Jäklar vad du är bra på att rita :) liknar min uppställning ganska precis.

Vh Christer

Användarvisningsbild
Merkurius

Inläggav Merkurius » 2008-02-28 07:31

Tengil skrev:

Vh Christer

Spännande, då vet jag/vi vad vi har att vänta 8)

Användarvisningsbild
EA_73

Inläggav EA_73 » 2008-02-28 08:36

Merkurius skrev:
Tengil skrev:

Vh Christer

Spännande, då vet jag/vi vad vi har att vänta 8)

Hade också tänkt att dyka upp med mina piP :D Kanske kan vara kul att skifta lite mellan 128, piPs samt piP?

Användarvisningsbild
EA_73

Inläggav EA_73 » 2008-02-28 21:17

Steresystemfelet yttrar sig som en lätt förstärkning för vissa frekvenser när något är panorerat "mitt i mellan högtalarna". Det är om jag inte missminner mig förstås.
[slrt]

Innebär detta att dessa inte är lämpliga att köra i ett 4.1 system, alltså utan center??

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2008-02-29 04:15

EA_73 skrev:
[slrt]

Innebär detta att dessa inte är lämpliga att köra i ett 4.1 system, alltså utan center??

Spelar givetvis ingen roll, eftersom man i de sammanhang som centerkanalen används oftast får en helt egen (fristående från stereokanalerna mer eller mindre) dialog från den så slipper man tänka på det. Frågan är hur många högtalare man ska "skippa" om man kräver denna lilla förändring...

Jag kommer inte bry mig om en center och jag är på G mot hemmabio. När jag ska kitta center så blir det den trekanalsboxen som Ingvar leker med, annars så tror jag att jag hoppar!

Sån är jag, enkel och slapp. ;)

[slrt]
admin

Användarvisningsbild
EA_73

Inläggav EA_73 » 2008-03-08 09:50

Slartibartfast skrev:
EA_73 skrev:
Jag kommer inte bry mig om en center och jag är på G mot hemmabio. När jag ska kitta center så blir det den trekanalsboxen som Ingvar leker med, annars så tror jag att jag hoppar!

[slrt]

Vad för 3-kanalers box. Mer info?

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2008-03-08 14:51

EA_73 skrev:Vad för 3-kanalers box. Mer info?

Någon sorts analog matrixdekodare för att återge de två framkanalerna i tre kanaler. Den använder sig av tre identiska frontkanaler - inte en specifikt "centerhögtalare" för den kanalen - och ska vara bättre anpassa för arbetet en de tre diskreta kanalerna antar jag. Dealen är just att de tre kanalerna arbetar som ifrån källan till två, och därefter matrisdekodar fram en tredje kanal. Om jag inte missförstått. För bättre koll så ring Ingar, jag vet faktiskt inte helt exakt vad den där centerkanalen gör!

Ja, juste. Om jag någonsin kommer uppgradera mina frontar kommer jag bygga vidare på de element jag har tror jag. Typ som Naqref's bidrag till faktiskt högtalartävling - två basar och två diskanter för att öka ljudstyrkemöjligheten. Lite som CustomCinema fast inte inbyggt. :)

[slrt]
admin

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2008-03-09 11:44

EA_73 skrev:
Slartibartfast skrev:
EA_73 skrev:

[slrt]

Vad för 3-kanalers box. Mer info?

Jag känner inte till IÖs kommande (?) 3-kanalsbox men här finns lite info om James Bongiornos "Trinaural Processor" som tankar fram en 3:e centerkanal från befintliga frontkanalerna.
http://www.ampzilla2000.com/index.html#Trinaural

Föregående

Återgå till Wänner af Ino