Födelsen av en Inoit... eller i28 + Prof. Y2s blir till...

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Slagverket

Inläggav Slagverket » 2008-04-14 14:46

Läs o lär av Bamsefars goda råd ovan... Trots liten (egen) erfarenhet av Ino skriver jag under på att piP/P60 inte är något som kan benämnas som "snik", tvärtom... piP är dessutom IMHO på många sätt den mest imponerande modellen i Ino:s sortiment sett ur väljud/Kr mfl. aspekter. För oss förtappade finns ju dock en del annat att grunna på... :wink: Det är lätt att bli fartblind på faktiskt... :roll:

Hur eller hur tyckte jag det var dags för en liten rapport... Gått en tid sedan jag startade tråden...

i28 blev klara för ca. 1 vecka sedan (lacken tog tiiiiid). Har börjat spelat in dem efter IÖ:s rekommendationer och är väl uppe i ca. 30+ timmar.

Trots att rummet (ca. 31m2, 5.3x6m, 2.4-3.6m takhöjd (pulpet)) inte är NÅGOT optimerat ännu låter de i grunden mycket bra. De står nu ca. 0.5m från vägg och ca. 2.4m brett. Jag sitter på straxt under 3m. Har på moderat lyssningsvolym låtit mig försjunka in i några favorit vax där jag upptäckt åtskilligt som jag inte hört förr alt. bara hört antydningar till tidigare. Mums för öronen och själen! OCH!!!... det kan bara bli bättre framöver. Återkommer med full rapport/intryck vartefter bitarna faller på plats...

Tyvärr inga fler bilder ännu då batterierna är slut i kameran och jag inte hittar laddaren, DOH!!! Förvirringen är total då vi just flyttat!!! Too many boxes... :lol:

PS. Kan bara nämna att de blev GRYMT snygga i vitt 8)
We are born naked, wet & hungry; then things get worse... (i28, Ys-2, piP, CR80s)

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2008-04-14 19:37

Problemet för mig är att jag har inte för och slutsteg utan integrerad rörförstärkare så det blir ju en hel del förändringar då.

ett transparant försteg före samt ett delningsfilter
det hade blivit en ball anläggning
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-04-15 00:26

Slagverket, Vad driver du dessa högtalare med?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Slagverket

Inläggav Slagverket » 2008-04-15 08:54

För stunden med endast en Arcam FMJ P7. Skall se mig om efter ett 4B SST vilket jag tycker borde bli alldeles förträffligt! Prio är att bygga klart samt att få till rummet med lite snygga absorbenter. Har ju dessutom ett helt hus att ta tag i då som jag sade vi just flyttat in...
We are born naked, wet & hungry; then things get worse... (i28, Ys-2, piP, CR80s)

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2008-04-15 09:02

Slagverket skrev:Skall se mig om efter ett 4B SST vilket jag tycker borde bli alldeles förträffligt!

Varför inte köpa några av de NAD208 som för närvarande finns till salu ? Mycket bättre bang-for-the-buck...
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Slagverket

Inläggav Slagverket » 2008-04-15 09:27

Bamsefar skrev:Varför inte köpa några av de NAD208 som för närvarande finns till salu ? Mycket bättre bang-for-the-buck...

Bamsefar, det är ett fint steg. Har dock för mig att de går sönder av/till... Börjar bli lite knivigt med reservdelar (men jag kan ha helt fel)...

Fö. har jag varit nöjd med P7:an. Skall dock låna broderns Grendel framöver och köra den ett tag. Han bygger om hela sitt rum från noll så den kan jag ha en god stund.

Jag är ute efter minsta möjliga färgning i min "färdiga" anläggning. Därför ser jag Bryston som en solklar kandidat. Ingen stress... P7:an kan ju alltid driva basar och mitt framtida batteri av A1 eller A2:or...

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-04-15 09:34

De 208:or som fortfarande är i livet borde väl vara tåliga exemplar?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2008-04-15 09:39

Slagverket skrev:
Bamsefar skrev:Varför inte köpa några av de NAD208 som för närvarande finns till salu ? Mycket bättre bang-for-the-buck...

Bamsefar, det är ett fint steg. Har dock för mig att de går sönder av/till... Börjar bli lite knivigt med reservdelar (men jag kan ha helt fel)...

Fö. har jag varit nöjd med P7:an. Skall dock låna broderns Grendel framöver och köra den ett tag. Han bygger om hela sitt rum från noll så den kan jag ha en god stund.

Jag är ute efter minsta möjliga färgning i min "färdiga" anläggning. Därför ser jag Bryston som en solklar kandidat. Ingen stress... P7:an kan ju alltid driva basar och mitt framtida batteri av A1 eller A2:or...

Tro mig, 208orna kommer att rocka hårt - såpass bra att Grendal inte är ett alternativ...

Morello här på forumet kan 208an i huvudet mer eller mindre, och kan - verkar det som - övertalas med lite pengar så fixar han eventuella problem...
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Slagverket

Inläggav Slagverket » 2008-04-15 09:46

Bamsefar skrev:Tro mig, 208orna kommer att rocka hårt - såpass bra att Grendal inte är ett alternativ...

Morello här på forumet kan 208an i huvudet mer eller mindre, och kan - verkar det som - övertalas med lite pengar så fixar han eventuella problem...

Bamsefar, efter att ha ögnat dina inlägg av/till under något halvår så kan jag försäkra att jag alltid tar dina råd/synpunkter på största allvar 8) Alltid bra input med balans från dig. Grendel är inget alternativ. Dock något att ha medan jag letar :D Men om du tycker det är hårfin skillnad mellan två 208:or och ett 14B SST skall jag ropa in två OMGÅENDE :wink: Om Morello dessutom kan övertalas att meka är ju saken biff! Dock är jag förtappad... vilket innebär att bryston lockar :oops:

Användarvisningsbild
overture

Inläggav overture » 2008-04-16 13:53

Vad är det som gör att Grendel inte är ett alternativ?
5*350W borde väl räcka bra? Det är ju mer en dubbla på p7:an ?
Eller är grendel för färgad? Bara undrar för man kan ju tycka att Grendel på pappret i varje fall borde pass till frontarna alldeles utmärkt...

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2008-04-16 14:15

Vad som står på pappret och hur det fungerar i verkligheten (läs färgar) är som vanligt två olika saker ;)
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Slagverket

Inläggav Slagverket » 2008-04-16 14:23

Bamsefar skrev:Vad som står på pappret och hur det fungerar i verkligheten (läs färgar) är som vanligt två olika saker ;)

Jag tänker inte alls ge mig in i denna typ av diskussion på ett forum men ovanstående talare har helt rätt enligt min/broderns subjektiva bedömning... Dock är jag övertygad om att det kan falla andra lyssnare helt rätt i öronsmaken...

Användarvisningsbild
overture

Inläggav overture » 2008-04-16 14:33

Hade faktiskt nyss en Thor mk2 som jag körde med piPs och det funkade fint. Låter dock ganska likt med denon 1907 som jag ersatt den med... Är nog inte så kräsen. Inte piPs heller skulle jag tro.

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2008-04-16 15:46

Slagverket skrev:För stunden med endast en Arcam FMJ P7. Skall se mig om efter ett 4B SST vilket jag tycker borde bli alldeles förträffligt! Prio är att bygga klart samt att få till rummet med lite snygga absorbenter. Har ju dessutom ett helt hus att ta tag i då som jag sade vi just flyttat in...

Kör själv med 4B-SST till i28.Det låter helt fantastiskt bra.Har aldrig hört nad 208,så den kan jag inte uttala mig om.Håller dock med om att Bryston är lite för dyra egentligen(Kunde inte hålla mig & beställde en ändå efter att jag läst iö:s test på 14B-sst.Har inte ångrat mig än dock.)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-04-16 23:47

Bamsefar skrev:...Vill minnas att det bara, enligt IÖ, skall skilja runt 5-10% i prestanda - och jag som då ägt resp äger pi60 resp pi60s kan med lätthet säga att pi60 är mera prisvärd. Visst i absoluta tal är pi60s bättre, men inte för kostnaden.

(Jag har lagt till det kursiva, för jag tror det var det Bamsefar menade, eller?)

Och självklart kan man tycka så!

Men jag vill bara nämna att jag nog inte tror att jag har sagt något sådant som att det skiljer 5-10% i prestanda (eftersom jag inte ens vet vad det betyder. Det är ju inte helt lätt att definiera hur man mäter ljudkvalitet i proccent* ;)), men visst är det riktigt att pi60 ur vissa aspekter har tagit sig närmare pi60s.

Klangligt är de faktiskt nära nog identiska idag, i varje fall nominellt (skriver nominellt eftersom toleranserna är större hus pi60) och det var de inte med förre generationens pi60 (så på så vis har skillnaden krympt).

Den förra generationens pi60 hade en tonkurva som avvek någon knapp dB från den nominella tonkurva jag ville att de skulle ha, och det berodde på dels att baselementets alla "inre delar" var valda av sådana som var mer eller mindre tillgängliga, men i dagens version är alla delar skräddarsydda, så att elementet skall få precis de parametrar som jag vill att de skall ha (samma som pi60s). Även om det förstås bara gäller småsignalbeteendet.

En annan orsak var det diskantelement som jag använde fram till för några år sedan då den nya versionen blev färdig, som var ett modifierat standardelement från dynaudio, som jag gjorde vad jag kunde med, men som inte gick att eq:a till exakt de egenskaper jag ville ha, varken med avseende på nollgraderstonkurva eller spridning, men totalt sätt var det ändå ett mycket bra element för de 700:- det kostade.

När det gäller parametrar som distorsion och maximal ljudnivå är dock skillnaden mellan pi60 och pi60s lika stor som den alltid varit (när de funnits parallellt i produktion - det vill säga mellan 1987-1996 och 1999-idag). Det vill säga pi60s kan ge ifrån sig ungefär 2,5 ggr högre ljudeffektnivå än pi60, och detsamma gäller "ljudeffekt för en given distorsionsnivå".

För praktiskt bruk är det inte säkert att det betyder så mycket dock. Om spelvolymen så sådan att ingen av den ger någon hörbar distorsion så spelar det ju ingen roll om den ena har 1,6 ggr så hög distorsion som den andra, liksom. :-)

En annan skillnad mellan modellerna är toleranserna, som är mer än dubbelt så snäva i pi60s som i pi60. Men även där kan man diskutera om det skall ses som en "faktor två" upplevelsemässigt? Det beror ju på hurvida toleranserna alls är ett hörbart problem. Jag har försökt lägga dem rimligt nära detektionströskeln för pi60 (så att det skall låta väldigt bra men fortfarande vara lätt att producera dem), och klart under hos pi60s, eftersom det är okej att det kostar lite handpåläggning för den modellen.

Så hur stor är skillnaden?

Allt beror på vilken vägning man använder när man värderar hur bra pi60 är i förhållande till pi60s, och vägningen beror säkert för de flesta även på användningen. Jag tycker även att man skall minnas att prisskillnaden mellan systemen blev klart mindre när prestandaskillnaden minskade. Idag kostar pi60 klart mera än hälften av pi60s. Med den tidigare versionen av pi60 var priset om jag minns rätt ungefär halva det för pi60s.

Så - om jag hade tyckt att något av systemen inte presterade så att prisvärdheten var ungefär lika som övriga och därtill prima, så hade jag lagt ned dem modellen omedelbart. Så skedde ju med pi60s under åren 1996-1999 (det tog tre års arbete att få pi60s att bli så bra att jag tyckte de hade en funktion igen vid sidan av pi60). Idag tycker jag både pi60 och pi60s presterar prima både absolut och per krona, och jag har för närvarande inga planer på att ändra något av systemet. Det känns rätt trevligt! :)

Men - jag tror man måste värdera som jag för att se det så, och då menar jag att värdera ett högtalarsystem (eller vilken annan audiokomponent som helst) efter hur små felen är, och inte efter hur mycket grunkan presterar.

Och för att ilustrera det kommer jag nu göra det som jag antydde att jag inte brukar göra*, nämligen blanda in procent, nämligen subjektiva procent - enligt tryffelskalan! (Den som söker skall finna...)

Då menar jag att en grej som presterar 97% måste få kosta dubbelt så mycket som en som presterar 94%, även om kvoten 97/94 kan tyckas antyda att grunkan bara borde kosta 3,2% mera. Tittar man på att man drabbas av 3% ofullkomlighet i ena fallet och 6% i det ena fallet, är det kanske lättare att se varför jag tycker så. Det är ju felet, ofullkomligheten som man får betala för att slippa. Men utvecklingsansträngningar alltså.

De sista procenten kostar helt enkelt mycket mera, och den allra sista procenten, eller promillen, är oändligt dyr att uppnå, eller rättare sagt - det går inte att göra det!

Sammanfattning: Det är min uppfattning att alla de system som Ino Audio tillverar idag ger ungefär samma valuta för pengarna. tyckte jag inte så skulle jag ändra på den som inte svarar upp mot vad jag tycker är rimlig prestation, så att det blir så att den gör det.

Men - det behöver självklart inte betyda att de gör det för någon annan - för en specifik person med sina unika förutsättningar. Jag bedömer ju saken bara för fall då respektive system passar att användas.

Tycker jag att något system "kommit efter" så drar jag in det (och det får de som ändå vill köpa finna sig i!), permenent eller tillfälligt tills jag lyckats uppgradera det så att jag tyckte att det är alldeles underbart igen. :)

Oftast blir det inga större luckor i tillgängligheten, eftersom jag startar i förväg och har ständiga uppgraderingsprojekt pågående, om jag känner att det KAN bli aktuellt i en framtid att tycka så. Men rätt många gånger har ett system varit "icke köpbart" under kortare eller längre tidsperioder.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2008-04-17 06:17

Så kan man ju tycka ;)

IngOehman skrev:Resultatet var att i en jag tror det var 87 öron stark grupp (44 hjärnor) gavs pi60s i snitt 97 på den subjektiva tryffelskalan (3 m och semifritt fält skall tilläggas, i övrigt F/E-lyssningsuppställning). Den vanliga pi60 fick i snitt 94 på samma skala. Den upplevda skillnaden, renderande dessa avgivna "betyg" är inte stora - 94 mot 97.

Detta citat kommer från en gammal tråd som Belker startade en gång i tiden, om just pi60 vs pi60s:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=6134
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2008-04-17 11:50

Slagverket skrev:

Grendel är ett trevligt steg. Jag körde länge mina i28:or med det. Verkar vara lite mera tillpiffad i toppen jämfört med tex Rotel 1090, vilket både påverkar klangen och ljudbilden. Och kraften är det inget större fel på. Även om den inte kan anses som lika neutral som NAD:en och Rotel, så låter den iallafall väldigt trevligt! Lite gosig klang med något hissad övre diskant. Såpass trevligt att flertalet säkert skulle fördra den framför de andra två.

Användarvisningsbild
Slagverket

Inläggav Slagverket » 2008-04-17 12:09

David_A skrev:Grendel är ett trevligt steg. Jag körde länge mina i28:or med det. Verkar vara lite mera tillpiffad i toppen jämfört med tex Rotel 1090, vilket både påverkar klangen och ljudbilden. Och kraften är det inget större fel på. Även om den inte kan anses som lika neutral som NAD:en och Rotel, så låter den iallafall väldigt trevligt! Lite gosig klang med något hissad övre diskant. Såpass trevligt att flertalet säkert skulle fördra den framför de andra två.

Exakt så upplever vi Grendeln... Men min avsikt är i slutändan att få ett så transparent system som är möjligt... Därav önskar jag inte Grendeln i längden (en högst personlig preferens förstås). Jag har dryftat detta med flertalet kunniga och vänliga själar på forumet via en del PM och var på "vippen" att köpa en 208/1090 kombo till bra pris (i går). Nu köper jag 208:an (för den kan vara bra att ha någon gång :lol: ) och tar hem brorsans Grendel (som står så fint i kartongen här intill) och kör med den under idrifsättningsfasen av högtalarna/rummet. Jag kan ha den läääänge (bror bygger om sitt rum från "0", flyttar väggar, rubbet) och jag behöver inte "nojja" över att P7:an tappar andan (så då känner jag ett inre lugn :roll: )...

Slutligen... även om jag (i min IVER) skulle köpa på mig en massa pryttlar OMGÅENDE så har jag nu sansat mig en smula (vilket alltid är klokt i dessa sammanhang)... Vad som till sist står och driver mina i28/prof. Y-2s blir ett angenämt problem att fundera över lääängre fram! Men tack för all värdefull input från samtliga!!! You ROCK!

(EDIT:syftningsfel)

Användarvisningsbild
Ceder

Inläggav Ceder » 2008-04-18 00:05

Slagverket skrev:Tyvärr inga fler bilder ännu då batterierna är slut i kameran och jag inte hittar laddaren, DOH!!! Förvirringen är total då vi just flyttat!!! Too many boxes... :lol:

PS. Kan bara nämna att de blev GRYMT snygga i vitt 8)

För böveln! hur lång tid kan det ta att få fatt på några batterier? :D :lol:

Bilder.. snälla.. :)

Användarvisningsbild
Slagverket

Inläggav Slagverket » 2008-04-18 11:58

Well, Ceder... är tyvärr inga vanliga batterier i den kameran :roll: Skall dock göra mitt bästa att få upp nya pics i helgen!

Användarvisningsbild
Slagverket

Inläggav Slagverket » 2008-04-29 10:01

OK, nu har jag ÄNTLIGEN skakat fram laddaren och plåtat underverken! Håll till godo... Ber om ursäkt för dröjsmålet :oops:

Bild

i28, S500-N, 35 glans, SD fossingar...

Bild

Samma som ovan + prof. Y2-s...

Man kan skymta de 2 nybyggda absorbenterna... Har ej fått upp dem på väggen ännu... Är 237(h)x130(b)cm... Lämnas ca. 50cm fri vägg mellan... Skall sättas ca. 37cm upp från golvet är det tänkt. Rummet är INTE klart... Matta inväntas samt ny stereo möbel, lamellgardin till fönsterpartier m.m. Därefter skall de finjusteras gällande placering o annat. Vidare då Y2s spelar med endast några prydnadskuddar som dämpmaterial (don't even ask... :wink: ) kommer jag inte skriva en stor utvärdering av mina lyssningsintryck förrän de spelar som de ska. Är nu uppe i ca. 150+ speltimmar på i28 och kanske uppåt 50+ på Y2s... En bit kvar mao... Jag kan dock avslöja att det inte låter dumt alls :D Delning sker medelst CR80s! Kraftverk är för stunden Bladelius Grendel, separat kanal/högtalare.

Användarvisningsbild
overture

Inläggav overture » 2008-04-29 10:11

Najs mister!
Blev ju vädligt cleant och fint det där. Inspirerande med de vitmålade portarna.
Kommer du att ha tyg/skum framför baselementet?
Måste säga att jag tycker att det låter som en fin lösning med grendel för att driva hela alltet, jag menar, den är ju också väldigt clean i utseendet och det måste vara skönt att bara ha en låda för slutstegen. Synd att den inte är så transparent bara.

Säg bara till när du har behov av besök :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-04-29 10:18

Men var är heltäckningsmattan?

Den tycks inte ha hamnat på golvet. :o

;)

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Slagverket

Inläggav Slagverket » 2008-04-29 10:43

IngOehman skrev:Men var är heltäckningsmattan?

Lugn i stormen!!! Som jag skrev "Matta inväntas" :lol: Vidare vet jag ju inte ännu vad mer som skall göras förrän efter vi planerat in och haft ditt med glädje emotsedda besök!!! Då rullar jag dessutom ut den RÖDA mattan dagen till ära :D :D :D Det kommer bli hur trevligt som helst. Se till du är utsvulten när du kommer 8)

overture skrev:Najs mister!..
Kommer du att ha tyg/skum framför baselementet?
Säg bara till när du har behov av besök :)

Har ett vitt "tyg" som skall "häftas" på ramarna till Y2:orna. IÖ hade vänligheten att skicka med det då jag nämde de skulle lackas i vitt. Verkligen schysst! Kanske, hinns det med att fixa dessa nu när det blir långhelg. Har dock för avsikt att spela utan dem för det mesta. Men med skydden på blir det säkerligen cleant värre :wink: Lägger upp bilder vartefter. "Bladden" låter fin, fint. No worries. El mannen skall dock kolla jordningen då det finns lite misstänkt brum-e-li-brum... intermittent dessutom... Well, well... Rom byggdes inte på en dag!

Vi bokar en lyssning framöver. Du är så välkommen.
Senast redigerad av Slagverket 2008-04-29 10:49, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-04-29 10:49

Ska du inte tip-ex:a över dom svarta skruvarna?
Jag håller med om att vit verkligen passar den modellen!

Jag hade själv lite funderingar på att lacka mina så här:
Bild
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Slagverket

Inläggav Slagverket » 2008-04-29 10:54

Alexi skrev:Ska du inte tip-ex:a över dom svarta skruvarna?
Jag håller med om att vit verkligen passar den modellen!

Jag hade själv lite funderingar på att lacka mina så här:

Har tänkt tanken... Vi får se framöver men då lackar jag dem 8) Visa fö He... inte din skiss för min dam... Då måste jag lacka om :lol: Uber snygga!!!

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-04-29 11:55

Tycker verkligen inte att han ska måla över skruvarna. Det ger en liten skillnad i allt vitt och det ser snyggt ut. Faktiskt snyggare än jag trodde (ogillar vitt starkt), så bra jobbat. :D
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Slagverket

Inläggav Slagverket » 2008-04-29 13:12

subjektivisten skrev:Tycker verkligen inte att han ska måla över skruvarna. Det ger en liten skillnad i allt vitt och det ser snyggt ut. Faktiskt snyggare än jag trodde (ogillar vitt starkt), så bra jobbat. :D

Tack, jag är själv helnöjd. (Har velat ha vita sedan jag såg 801 S-II i vitt i deras faktablad från -88, se nedan). En liten tribute :wink:

Gällande skruvarna tycker jag oxå de är rätt. Men jag får se när allt är på-plats hur jag gör. Just nu lutar det åt att de behålls svarta!

Vidare gör bilderna dem lite orättvisa... De är verkligen mycket nice... 8)

Bild

Ledsen för den usla scanningen...

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-04-29 13:52

ja det där blev ju jättefint

801 såg ju oxå jättefina ut
Bikinitider

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2008-04-29 14:02

För tusan, Alexi - man tipp-exar inte på högtalare i allmänhet och i synnerhet inte på högtalare i den prestandaklassen! :-)

Ett alternativt sätt att trixa bort både skruvar och basreflexport är att montera porten så att den sticker ut någon halv millimeter utanför fronten, limma och skruva med försänkta skruvar, slipa plant och därefter spackla och slipa igen över både skarv och skruvar. När allt sedan målas ser det ut som om porten är en integrerad del av lådan.

Grattis förresten, Slagverket, till verkligt snygga högtalare!

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino