bio uppsättning ala öhman?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
danne-k

Inläggav danne-k » 2008-05-12 15:36

IngOehman skrev:
danne-k skrev:jo, men blir inte pi60 med basmoduler (inte basstöd) en fullt fungerande biouppsättning? eller ska man då ha pi60 med basstöd OCH basmoduler för att det ska bli som i28? blir pi60 systemet kraftigare tom tack vare basstödet?

Skulle man kunna köra något annat ist för en tredje i28 som dialog? i28*3 och det blir till o käka nudlar i 2 år....

Intressanta frågeställningar...

Det är som så, att pi60 + bs60 rätt väl motsvarare i28 över 60 Hz (även om bs60 då inte behöver jobba speciellt hårt).

Men i normalfallet kan man ju resonera att det är oförnuftigt att kombinera så eftersom pi60 + bs60 kostar mer än i28.

Jo min tanke var att jag kan då i första hand skaffa pi60 och litte surrar, sen skaffa lite prof- moduler o slänga i hörnen lite här o där, eller basstödet om man nu känner för det, sen när semesterlönen trillar in eller lottoraden går in (kaaChiiiing) kan man skaffa det som saknas, alltså ist för att köpa 3 st i28or kans jag "simulera" i28or med pi60+basstöd som kan kompleteras med basmoduler när jag vill, eller den ordning jag nu vill gå, det var egentligen enda orsaken, sen tycker jag pi60 är rätt snygg, mot en i28 som bara är stor,, o oestetisk,,,, men smaken är som bake... med pi60,bastöd,basmoduler kan jag kombinera som jag vill, sen om jag flyttar till något mindre (lägenhet) kan jag skala ner det till bara en 2 kanal som bara låter vackert,,, såååå vackert.

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2008-05-12 15:41

Men om man delar pi60 + bs60 system vid 80 Hz och använder *ett* par prof-x så får man väl sämre ljudtryck 80 Hz och nedåt än med bara basstöd och pi60? Mycket lådor blir det... Såvida man inte använder prof-y?

mvh

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-05-12 15:46

Nej, faktiskt inte. :o

När de arbetar som bs60 utnyttjar man mindre än hälften av deras maxkapacitet.

En ensam profX kan därför flytta mer än dubbelt så mycket luft, som när den används som bs60 [och begränsas av pi60]. Den ensamma profX klarar därför lite mera än bs60 + pi60. 8)

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2008-05-12 15:55

Kul att veta! 8)

mvh

Användarvisningsbild
danne-k

Inläggav danne-k » 2008-05-12 16:22

ok jag tror jag blivit förvirrad, de är alltså ok att köra pi60+basstöd med Profundus x-2 (kanske tom x-4? eller y-2 y-4?) och då ha följande system 3 st pi60 incl basstöd, 2 eller 4st Prof-x och då ha en st cr80s box till prof-modulerna och kontrollboxar till bastöden, till detta ca 6-8 a2 (heter det a2 eller A2?) och mixa det med något 7 kanaligt slutsteg eventullet 9 kanaler och saken är biff

system 2 skulle då kunna vara följande:

3 st i28:or, prof-y2 (eller y-4) och 6-8 st a2:or, och en cr80s box och då 7 kanaler till 9 kanalers slutsteg (såg att det finns ett 11 kanaligt nadsteg i känd butik kedja,,,, intressant).

system 3 är då snikversionen:

pi60 ,prof x-2, 6-8 st a2:or och slutsteg 7-9 kanaler. och en cr80s box.

du milde, varför skulle du göra mer än en klockren högtalare IÖ!

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2008-05-12 16:49

IngOehman skrev:
Alexi skrev:
IngOehman skrev:...jag ogillar att riktnumret fått den extra siffra som telefonnumret förlorat ;) 070 - 523 32 32 heter det ju...
Tidigare iaf. så ingick den fjärde sifran, den anvav operatör tex 0701 var telia 0707 var Comviq. Nu när man kan flytta med sig nummer vet jag inte hur det är med det där längre.

Njae... var det verkligen så?

De olika operatörerna fick olika riktnummer (nummerserier). Telia 0705, Comvik 070?, Europolitan 0708 (som hade ett till redan från start, kommer inte ihåg vilket). De tokiga Telia skrev dock 070- i sina papper, tycker inte jag om.

Hur historien än är, så är det mycket enklare att komma ihåg lära sig 6 siffror än 7. Därför tycker jag att det bör skrivas 070x-xx xx xx. T.ex. IÖ's nummer är mycket enklare att lära sig när det skrivs på det sättet.

danne-k skrev:Jo du apprpå mobilnummer, det finns ju nu så man kan få sitt hemnummer i sitt mobilnummer, tex 07086 xx xxx där xx xxx är ditt hemnummer. jag tycker det är ganska bra men det klart det finns ju inte mer än 99 999 st..... får väll bli något annat än 86 då efter 070 antar jag.

Vadå nu? Det där, 0708, är ju Telenor/Vodaphone/Europolitan's riktnummer och där har du kunnat få dit nummer (eller vilket du önskar) sedan mer än 12 år sedan. Det valde naturligtvis jag då, 0708- o så hemnumret.

//Michael, med en ursäkt för OT

Användarvisningsbild
danne-k

Inläggav danne-k » 2008-05-12 17:41

jaja jag ligger lite efter, visste faktiskt inte om det förrän 2-3 månader sedan, visste inte det var sååå gammalt, lite pinsamt men mobil är en skitleksak som är hypad över allt annat, sålänge det kommer ljud i min är jag nöjd, sen är nog förbetalda abb de som varit mest revulotionerande inom mibiltekninken sen den blev bärbra enligt mig, nu kan man ge barnen en mobil utan att behöva förvarna banken om lån för att täcka upp alla dygnetrunt samtal och smsande. hip hip hurra för förbetalda abbs!

hur sent vågar man ringa IÖ? kl är 18:00 snart, kanske blir putt om man ringer sent?

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2008-05-12 17:52

Undrar vad som blir bäst? mer bas med prof-x4 eller renare ljud från 20-20kHz med basstöd+ prof-x2? :)

Användarvisningsbild
danne-k

Inläggav danne-k » 2008-05-12 18:07

jo alltså jag tror jag får boka in en demo, hoppas IÖ har plats/tid lust för en ovetande usling som mig på någon demodag, nu är det på tok för sent o ringa så ska ringa honom imorrn, är det någon från skåne/småland som vill upp där? Om jag tar bilen så kör jag E4:an upp från hässleholm ungefär, annars blir det tåg, men då kan jag inte handla, kanske säkrast så när man tänker på det,,,,när det gäller dom summorna så vill man ju ha ett par dagar på sig... någon som vet ett vettingt hotell eller nått sånt i närheten av källaren, om det nu blir sent, eller komplicerat på något vis?.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-05-12 18:30

Mich skrev:
IngOehman skrev:
Alexi skrev:
IngOehman skrev:...jag ogillar att riktnumret fått den extra siffra som telefonnumret förlorat ;) 070 - 523 32 32 heter det ju...
Tidigare iaf. så ingick den fjärde sifran, den anvav operatör tex 0701 var telia 0707 var Comviq. Nu när man kan flytta med sig nummer vet jag inte hur det är med det där längre.

Njae... var det verkligen så?

De olika operatörerna fick olika riktnummer (nummerserier).

Nummerserier ja, riktnummer nej. ;)

Riktnumret till mobiltelefon var 010 eller 070 (NMT respektive GSM).

Mich skrev:Telia 0705, Comvik 070?, Europolitan 0708 (som hade ett till redan från start, kommer inte ihåg vilket). De tokiga Telia skrev dock 070- i sina papper, tycker inte jag om.

ALLA skrev 070 - XXX XX XX från början. Comviq började tramsa med "eget riknummer" långt senare.

Mich skrev:Hur historien än är, så är det mycket enklare att komma ihåg lära sig 6 siffror än 7. Därför tycker jag att det bör skrivas 070x-xx xx xx. T.ex. IÖ's nummer är mycket enklare att lära sig när det skrivs på det sättet.

Det kan man ju tycka. Jag tycker tvärtom. ;) Av flera skäl. Här är några:

1. Uppdelningen tre-två-två är erkänt lättmemorerad på grund av dess inneboende musikaliska sväng. (Något i stil med "rapatAm-patAm-patAm, paus, rapatAm-patAm-patAm, paus..." Fast lite olika blir det ju berende på siffrorna. Det går dock alltid att få ett sjusiffrigt nummer att svänga. Det där "rapa" är såklart en upptakt och det hela utspelar sig i en fyr- eller femtaktsvärld, beroende på om man föredrar enkel- eller dubbelpaus. 8))

2. Det är svårt nog att lära sig ett nummer (telefonnumret) utantill, och därtill tämligen ointressant vilken operatör den man ringer till använder. I synnerhet nu när numren (äntligen) inte relaterar till operatören. Att det idag finns åtminstone tre olika riktnummer till mobilnätet är förstås synd och man kan fråga sig om det verkligen är nödvändigt? Med ett sjusiffrigt telefonnummer finns det ju 10 000 000 nummer att välja mellan, vilket man kan tycka borde räcka i ett land med 9 000 000 innevånare... Om inte torde ett åttasiffrigt mobilnummer lösa problemet, således att man klarar sig med ett enda riktnummer för alla mobiler. :) Den som tycker att det är svårt att lära sig åttasiffriga nummer kan ju dela upp dem i 3 + 5 eller något. Det blir varje fall bättre än idag när inte ens mobilriktnumret är givet.

3. Påstående att det är bra att dela upp 5 + 5 (07362 - 45 617) bara för att det efter riktnumret skall bli samma som hemnumret kan bara vara ett uttalande av någon som bo i en liten ort. Huvuddelen av landets innevånare har ju telefonnummer med 6 - 8 siffror!

4. Alla bäst vore förstås att alla mobiltelefoner hade en knapp som kunde förprogrammeras för "mobil", så att man kunde trycka den, och sedan bara behöva slå in telefonnumret. Då behöver man ett genensamt mobilriktnummer för hela landet. Om det i sin tur kräver åttasiffrigt telefonnummer eller om man kan klara sig med dagens sju vet jag inte. Är det någon som har koll på hur många mobiltelefonnummer som är registrerade? Jag gissat att det är flera som har mer än en, än som inte har någon alls, eller?

Mich skrev:
danne-k skrev:Jo du apprpå mobilnummer, det finns ju nu så man kan få sitt hemnummer i sitt mobilnummer, tex 07086 xx xxx där xx xxx är ditt hemnummer. jag tycker det är ganska bra men det klart det finns ju inte mer än 99 999 st..... får väll bli något annat än 86 då efter 070 antar jag.

Vadå nu? Det där, 0708, är ju Telenor/Vodaphone/Europolitan's riktnummer och där har du kunnat få dit nummer (eller vilket du önskar) sedan mer än 12 år sedan. Det valde naturligtvis jag då, 0708- o så hemnumret.

Så den som vill ringa dig måste alltså (även om han eller hon kan ditt hemnummer) lära sig vilken operatör du använder. :?

Inte mycket vunnet då kan jag tycka. ;)

Vh, iö

Användarvisningsbild
danne-k

Inläggav danne-k » 2008-05-12 18:37

ok fokusera nu, vi kan starta en tråd om nummer o sitta där o göka till midnatt :) ka man köpa en högtalare av märket Ino Audio? och heter märket Ino Audio?

när blir Infr serien aktuell? måste den vara i serie om 6 eller 12?
Senast redigerad av danne-k 2008-05-12 18:38, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Patrik_B

Inläggav Patrik_B » 2008-05-12 18:38

Om man jämför ett cc-system med t.ex i28 + y2 sett till hur man behöver akustikbehandla väggen bakom högtalaren; finns det några fördelar med ett inbyggt system?
Mvh
Patrik Berglund

Användarvisningsbild
danne-k

Inläggav danne-k » 2008-05-12 18:58

Kan man bygga ett pålitligt system med hjälp av phantom image som center? Att det faktiskt låter som det ska? jag tycker det låter bakvänt men fungerar det så är det ju väldigt bra, kan tänka mig flera fördelar, men massor med nackdelar också, bla att lyssnarpositionen måste bli väldigt liten, att den som sitter bredvid hotspotten inte alls får en snygg bild av ljudet, eller är jag ute och cyklar igen? Fördelen är ju bla ekonomisk men att kunna bygga upp en ljudbild med hjälp av höger vänster kanal matad med centerkanalen mixad med h+v måste ju ge helt andra egenskaper än med 3 kanaler separerade. Jag har nog aldrig hört ett sånt system ialf inte så jag vet om det, jag har iof hört system som använt inbyggda signalomvandlingar som försöker simulera just det men ingen som faktiskt har gjort det, signalmässigt. Finns det en manick i Ino sortimentet som skulle kunna göra det?

Användarvisningsbild
The-Master

Inläggav The-Master » 2008-05-12 19:03

danne-k skrev:...jag vill givetvis inte ha overkill, det finns ingen mening med det, men om jag skaffar ett pi60 baserat system och det inte räcker, sitter jag vackert i båten med bastöd upp till knäna som inte går att uppgradera eller använda...

Om du mot förmodan kommer tycka att det är för klent/räcka till så kan du ju sälja dom för "samma" summa pengar som när du införskaffade dom (bra andrahandsvärde på Ino's högtalare)... och sedan köpa ett större system... hur enkelt som helst... :wink: :lol:
//RoBeRt

Användarvisningsbild
danne-k

Inläggav danne-k » 2008-05-12 19:38

jo tanken har slagit även mig men det är bökigt att sälja, hmm det där lät mest gnälligt, men jag håller på att sälja nu, och jag orkar inte sitta med mer elektronik och folk som ringer o bara frågar o frågar. Jaja sommaren har ju bara börjat, massor med planeringstid tills vintern börjar. Intressant läsning ikväll dock, tack för all information och tack IÖ för att du tog dig tid ikväll.

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2008-05-12 19:40

danne-k skrev:Finns det en manick i Ino sortimentet som skulle kunna göra det?

Det är ju som du säger i den första meningen, fantom projicering av centern sköter ju hembioförstärkaren, om jag kommer ihåg vad ingvar sade om center eller inte center så var det så här ungefär:

Oftast så är inte avstånden mellan högtalarna så stora att det är motiverat med en centerhögtalare (jämfört med en biografduk ex) och det är mer svårt att få en ljudbild som inte kantrar om man inte sitter i sweetspot. Däremot så är det bra med en kanal till centern om man tycker att dialogen är ex låg och vill höja den lite.

Vh Christer

Användarvisningsbild
danne-k

Inläggav danne-k » 2008-05-12 20:00

ah ok, jag tror jag startar en ny tråd om phantom och center dialoger o diverse tips och tips, tänkte denna skulle vara för sytemkonfigs och vad som ger vad för nackdelar och fördelar. Nu är ju phantom en del av det antar jag men jag skulle vilja diskutera den i en separat tråd så jag kan förstå hur den ska fungera och hur den kan fungera.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-05-12 20:33

Det GÅR att köpa ett par eller 3 st i28 och driva dom som fullregister tills man har råd med basmoduler. Körde i32s som fullregister 1-2 dagar och den funka bra. Visst, djupaste basen var ju inte där men jag skulle kunna leva med det ett tag.

Vet inte, även om det funkar fint med pi60 och massa basmoduler så tappar man väl lite av poängen med basmodulerna, väl? Speciellt eftersom det inte verkar vara så att trådskaparen är speciellt ekonomiskt begränsat?
Fördelen med i28 + x-4/y-2 mot pi60 + bs/x-4/y-2 bör väl vara att med det delade systemet kan man fixa basresonanserna bättre och lättare och man får bättre renhet/mindre dist vid samma givna ljudnivå. Speciellt om han ska ha surrounduppsättning så borde separat system vara rätt smart, eller är jag ute och cyklar? 8O
Senast redigerad av subjektivisten 2008-05-13 00:20, redigerad totalt 1 gång.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2008-05-13 00:08

IngOehman skrev:ALLA skrev 070 - XXX XX XX från början. Comviq började tramsa med "eget riknummer" långt senare.

Inte februari 1994 i alla fall. GSM kom ju lite tidigare, så du kan ha rätt.

//Michael

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-05-13 00:20

Redan ett år tidigare passerades 1 000 000-strecket för antal abonnenter.

Trodde dock att Comviq började tramsa med låtsas-riktnummer senare än
1994 (då jag själv har för mig att jag skaffade min första mobiltelefon). :o

Har du en annons tillgänglig eller?

Vh, iö

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-05-13 00:36

Oavsett när Comviq börja med extra numret så måste jag säga att jag starkt ogillar det. Speciellt om någon ska ge mig ett nummer och säger 0706-XXXXXX. Stör mig på en sådan småsak. :oops:
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-05-13 07:17

1993 när jag fick första mobiltelefonen hade mitt nummer fyrsiffrigt riktnummer. Jag skrev det aldrig så.

Tror det berodde på att Telia hade 070 och 010 "riktnummrena" så fastslagna hos allmänheten att man av marknadsföringsskäl ville särskillja sig.

Användarvisningsbild
danne-k

Inläggav danne-k » 2008-05-13 07:54

men ta era mobilnummer o dra åt pipsvängen, jag trodde det blivit fler svar så jag loggade in och fick se 3-4 svar om,,,, mobilnummer! nä svara gärna på mina frågeställningar men mobilnummer får ni ta till en mobilsträng någons annanstans nu, det har blivit mer mobil än Ino på sista tiden.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2008-05-13 10:31

IngOehman skrev:Har du en annons tillgänglig eller?

Nu skäms jag för att svara, vi är OT för mycket :oops: men jag fick en fråga...

Nej, jag har faktura.

Detta med riktnummer har ju nu förtiden ändrat sig en hel del, men om man tänker tillbaks lite...
Riktnumret hade nog en teknisk funktion förr i tiden. Den avgjorde vart samtalet skulle kopplas. Växeln i en stad visste att om det rings ett samtal med ett riktnummer så skulle samtalet kopplas vidare till den stad med det riktumret. Likaså var det med mobilsamtal. De fyra första siffrorna pekar ut var samtalet skall. Om 0708-xx xx xx ringdes i fasta nätet så skulle det kopplas till Europolitans system/växel som hade en anslutning i Sverige (Karlskrona, om jag inte minns fel) och där tog deras system över och kopplade vidare till rätt bas/cell. Så förr i tiden så hade riktnumret en teknisk funktion, men nu så kan väl vilket nummer som helst vara var som helst (både mobil och fast).

//Michael

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-05-13 11:38

danne-k skrev:men ta era mobilnummer o dra åt pipsvängen, jag trodde det blivit fler svar så jag loggade in och fick se 3-4 svar om,,,, mobilnummer! nä svara gärna på mina frågeställningar men mobilnummer får ni ta till en mobilsträng någons annanstans nu, det har blivit mer mobil än Ino på sista tiden.

hehe, du får vänja dig, det blir lätt så att det drar iväg.
Mitt tips till dig är att snällt ställa en öppen fråga om få komma till någon som har Ino högtalare i en hemmabio uppsättning, och lyssna. Tror det ger så mycket mer.

Användarvisningsbild
danne-k

Inläggav danne-k » 2008-05-13 12:30

jupp du har rätt, jag ska leta upp någon som jag kan plåga lite,,, wolfie hade varit kul, likaså nicklas eller vad han hette, men göteborgare om jag minns rätt?

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2008-05-13 15:15

danne-k skrev:jupp du har rätt, jag ska leta upp någon som jag kan plåga lite,,, wolfie hade varit kul, likaså nicklas eller vad han hette, men göteborgare om jag minns rätt?

Karlskoga.

Användarvisningsbild
danne-k

Inläggav danne-k » 2008-05-14 08:33

ahh nåja samma skit för min del, milen milen milen,

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-05-14 13:13

danne-k skrev:ahh nåja samma skit för min del, milen milen milen,

Planerar du att köpa högtalare och elektronik för runt 100000 kan väl en liten bilresa inte vara något större hinder? ^_^
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
danne-k

Inläggav danne-k » 2008-05-14 22:46

mja problemen för min del är inte på det viset, jag är inte riktigt frisk om man kan säga så,, att vara iväg 10 timmar eller så kan visa sig vara direkt farligt för min del just nu, ligger i kö för en operation och käkar piller som gör att mitt immunförsvar är obefintligt, och en förkylning nu är det samma som att jag inte får göra operationen, eller värre en lång sjukhusvistelse och förlust av diverse viktiga organ :/. det var lite OT men tyckte det borde förklaras ialf.

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino