piP - så bra att de är dåliga?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-08-01 11:13

Jocke skrev:Jag är dock helt övertygad om att den bättre högtalaren låter bättre även med "dåligt" material.

/Jocke

Precis min erfarenhet! Anledningen varför många högtalare låter dåligt är att dom lägger till olika former av dist. Det kan vara en diskant som distar väldigt fort, en bas, mellanregister, det kan vara dynamisk kompression, eller ett FR som ett världshav.
Så om skivan är dålig så lär den inte bli bättre av ännu mer problem. Visst, det kan säkert finnas enstaka tillfällen som en viss färgning ger ett lite bättre ljud men med nästa skiva så är det tvärtom.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-08-01 12:10

Å ändå är det vanligt att man hör uttryck som att den och den högtalaren passar till sån och sån musik pga att de förstärker ett visst musikaliskt uttryck. Sånt här snack är ju lika irriterande som icke kompatibla datorer eller program! :evil: Eller tänk er en väg där man bara kan köra kompatibla bilar! :?

Nä, det musikaliska uttrycket fastställer man vid inspelning och mixning. Skulle man någonsin få för sig att byta färger på ett konstverk som en tavla? "Tja, jag gillar motivet men inte färgerna!"

I en studio kan jag mycket väl tänka mig att olika färgningar och avvikelser i tonkurvan kan fungera utmärkt för att nå det uttryck och slutresultat man strävar mot men då ska ju färgningen vara omvänt vad man vill ha för att det ska funka!

/Jocke

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-08-01 13:37

Jocke skrev:Å ändå är det vanligt att man hör uttryck som att den och den högtalaren passar till sån och sån musik pga att de förstärker ett visst musikaliskt uttryck.

Ja, jag har sagt liknande själv förr. :oops:
Sån tur är så lär man sig med åren. :P
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Föregående

Återgå till Wänner af Ino