Kaffekoppen skrev:Edit: Ingvar:
Du håller säkert om att ett baselement med en uppgiven känslighet om 90db på pappret kan spela angenämt högt om det placeras i en låda placerad mot golv i ett hörn, matad med så lite som 15w ?
Nej, det är just det jag inte kan hålla med om, eftersom känslighetssiffran inte säger någonting alls om djupbasområdet. Det finns baselement med uppgina känsligheter om 104 dB, som inte ens kan klämma ur sig 84 dB bredbandigt i registret 20 - 100 Hz.
Ett diskantelement är nästan alltid dåligt på att spela bas - oavsett hur hög känslighet som anges för det.

Känsligheten (för i princip alla högtalarelement utom kompressionsdrivers, där lite andra villkor gäller) gäller för registret som kallas det masskontrollerade området. Det betyder för baselement typiskt över 100 Hz, inte sälllan över 200 Hz.
Angivelsen har alltså ingenting med bruket i basmoduler att göra, även om man självklart kan välja att dimensionera ett baselement så att dess intrinsiska känslighet överensttämmer med systemkänsligheten. Men det är fortfarande inte elementets uppgivna känslighet som är av intresse för basområdet, utan kabinettes storlek och princip, samt baselementets impedans (och eventuella inkonstruerade förluster som menligt hämmar systemets förmåga).
Kort sagt: Känslighet är en lokal egenskap som inte säger någonting om hur elementet låter - annat än just hur starkt det låter vid frekvenser
långt över djupbasområdet.
Kaffekoppen skrev:...Och att ett element med en angiven känslighet om 84db faktiskt levererar ett hörbart lägre ljudtryck och kanske inte alls räcker till vid samma innivå ?
Nej.
Det är
systemkänsligheten som är av intresse, inte elementets känslighet. I bassystem kan de har nästan ingenting med varandra att göra*.
Kaffekoppen skrev:Mer komplicerat än så var inte logiken. Men jag håller naturligtvis med dig i din utläggning i övrigt. Fick bara nästan känslan att du inte håller med mig, så därför frågar jag det nu.
Svaret är att jag håller inte med dig om det du skrev om baselements uppgivna känslighet.
Kaffekoppen skrev:Om man inte frågar, så får man inte veta säger de på barnprogrammet Hjärntorget - och där har jag ju för mig att du brukar vara med och förklara komplicerade saker pedagogiskt!
Det håller jag däremot med dig om. Kloka ord!
Vh, iö
- - - - -
*/PS. Kan nämna att man när det gäller dipolbaskonstruktioner nästan undantagslöst finner ett
omvänt förhållande mellan elements angivna känsligheter och deras lämplighet, det vill säga förmåga att ge känslighet i en dipolkonstruktion. PA-bassystem med superhhög känslighet och jättemagnetsystem är rent av det sämsta man kan välja.
Förvisso behöver man lätta membran (om man vill att slutprestanda skall inkludera maximal artikulation (det är ju inte den höga känsligheten man är ute efter, utan det resulterande behärskade Q-värdet - trots god nivå vid F0)) men stora motorsystem är dipolers värsta fiende.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).