Basstöd till piPs

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-10-26 12:02

hassesolo skrev:Tack för tips. Det kanske blir basmoduler så småningom även om jag inte riktigt har förstått hur man kopplar ihop hela alltet med filter etc, men det går ju att ta reda på... Synd att det är så förtvivlat svårt att få tag på prylarna bara.

Det beror på hur du ska ha det. Kör du med Ino's egna filter (dyrare men mkt bättre) så kopplar du såhär:

Pre-out på main speaker till filtret. Där delas signalen och en utgång går till slutsteget som driver basarna (för X-2 så kan du köpa en beg Behringer A500 för en tusenlapp) och den andra utgången går till guru högtalarna. Det bör väl gå att koppla in signalen till recievern igen om man ska använda det slutsteget?

Annars går det nog att köra delningen i recievern men vad jag förstår så är kvaliten ofta inte så bra. Men går ju att använda medans man uppgraderar. :)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-10-26 13:22

Nja...

Det är inte alla receivrar som har möjlighet till att dela för och slutstegsdelen. Bör kollas upp.

Med externt filter kan du behöva ett slutsteg till basarna och ett till huvudhögtalarna. Inos filter har fördelen med att .1-kanalen mycket smutt kan mixas in till respektive subb och att det således inte behövs en sub för det endamålet.

Som du har det uppställt hassesolo så tycker jag det skulle vara estetiskt snyggt med specialgjorda basmoduler med samma frontutformning som QM10 gjorda i korrekt höjd med QM10´s mjuka fötter nedfrästa i basmodulens topplatta :)

Användarvisningsbild
hassesolo

Inläggav hassesolo » 2008-10-26 13:49

Ja, det låter onekligen mycket bra, men vem säljer sånt?

Jag skulle absolut kunna tänka mig att spendera 14700 på profundus X2, 2800 på ett CR80-filter och ett par tusen på ett beg slutsteg OM jag visste att ljudet skulle förbättras avsevärt, med denna lösning.

En estetiskt anpassad lösning vore förstås ännu bättre.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-10-26 13:55

Det gör det, lovar dig! Sen kan ju Ingvar ändra formen på basmodulerna efter din smak, inom rimliga gränser.

KK, Så sant. Men det bör väl gå att göra som jag sa, om förstärkaren har pre-out? "Loop" genom filtret typ.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-10-26 13:57

"Avsevärt" är rejält svårdefinerat. Jag skulle inte lägga en krona på inköp innan någon vänlig själ mot en middag släpat hem lite prylar och haft lyssningsövning hos dig.

Borde finnas tillräckligt många som är nyfikna på QM10.

Näst bäst vore, om inte optimalt, att du tog med dig QM10 hem till någon med piP+basmoduler och testade där. Hur låter det med QM10 enbart, och hur upplever du skillnaden med basmoduler inkopplat...

Hmm... jag skulle kunna ordna en sådan lätt lyssning hos min granne kanske. Jag kan skaka fram piP och han har världens bästa filter och dugliga basmoduler. Du får åtminstonde en liten tankereferens..

Jag vet inte när det finns möjlighet, men jag är rätt övertygad om att möjligheten finns.

Användarvisningsbild
hassesolo

Inläggav hassesolo » 2008-10-26 14:37

Himla hyggligt av dig Kaffekoppen. :)
Finns det möjligen någon i Umeåtrakten som sitter med Ino-basmoduler och som dessutom är villig att visa upp dem? I så fall skulle jag ju kunna ta med mina QM-10 och testa dem lite.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-10-26 14:49

Lyft den frågan i en egen tråd :)

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2008-10-27 21:33

Citerar mig själv och hoppas på svar från Ingvar. :)

niklas skrev:
IngOehman skrev:PS. Glömde svara på huvudfrågan. :oops:

Nej, det finns inga basstöd till piP, och jag rekommenderar inte heller en sådan lösning*, helt enkelt för att man med fördel istället använder en passivt filtrerad basmodul. Och delningsfrekvensen blir INTE 80 Hz...

Har en sådan lösning färdig sedan några år, men har varit så lite efterfrågad att jag inte brytt mig om att visa den.

Vh, iö

Det är inte alltid så lätt att fråga efter saker som man inte vet finns... :wink:

Men nu när jag vet det tycker jag det är högintressant! Har du lust att berätta lite mer om denna lösningen? Det jag primärt undrar över är:
1. Vilken delningsfrekvens?
2a. Hur stor är basmodulen?
2b. Vilket element används? (samma som Profundus-P kanske? Lär mig aldrig om det är W84, W85 el. W87.)
3. Vad får hela systemet för ljudtryckskapacitet?
4. Eftersom det är en passiv lösning antar jag att man inte behöver delbart för- och slutsteg?

:)

Föregående

Återgå till Wänner af Ino