Blanda bassystem?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nicke

Inläggav Nicke » 2009-01-31 09:13

Menar du mig eller subbe?

Mvh Nicke

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-01-31 13:29

Ja Nicke, fan ska du spränga lägenheten eller? :lol:
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-02-02 11:35

Nu när ni säger det så menar jag nog båda två faktiskt, men det va lite otydligt riktat till Subjektivisten i detta fallet.
Visste inte att även du bodde i lägenhet så... :wink:

Inte långt kvar tills det blir lysning hos Öhman heller, Eller ja... är ju ca 6 veckor kvar, men tiden går så fort så...
Ska bli spännande verkligen !

Men jag har haft en del funderingar faktiskt... om det skulle vara så att jag blir helt sold på Ino, då känns mitt självklara val (efter en hel del funderande/läsande) som PI60 + bs60 faktiskt.
Men om man snart ska dra hemifrån och kanske får en liten etta eller liknande så är det ju sjukt mycket smidigare med piP / piPs i stället, + att pi60 + bs60 kostar mycket och tar lite tid att få.
jag vill ju inte hamna där att mina pi60 och modulerna blir stående i ett förråd eller liknande i väntan på rymligare boende i sådant fall... :cry:

Men tängte ta och hör med er, vad tycker ni ?
Ska jag i sådant fall satsa på pi60 + bs60 på en gång, eller bara pi60 har hört att det ska vara sjukt stor skillnad och klart värt priset.
Jag gillar att spela högt och lyssnar på väldigt blandade genrer, men mycket "tung" musik är det i vilket fall.

//David

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2009-02-02 11:43

i14 + x-2 kanske, :)

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-02-02 11:50

Strauss skrev:i14 + x-2 kanske, :)

Jo det skulle ju också kunna vara en möjlighet, men jag tycker att i14 är allt annat än snygga faktiskt, dem se lite för ihoptryckta ut på något sätt...
Men ska i sådant fall höra med Öhman efter lysningen om vad han tycker skulle bli bäst och fundera lite till efter det.

men vad skulle vara "bäst" pi60 + bs60 eller i14 + profx-2 ?!

pi60 + bs60 skulle väll ge "mer" ljud för pengarna eller ?
Men vad låter bäst, det borde väll rimligen vara pi60 + bs60 det med, bara det att i14+ x-2 är smidigare eller ?!

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2009-02-02 11:54

DVD-ai skrev:Nu när ni säger det så menar jag nog båda två faktiskt, men det va lite otydligt riktat till Subjektivisten i detta fallet.

Inte långt kvar tills det blir lysning hos Öhman heller, Eller ja... är ju ca 6 veckor kvar, men tiden går så fort så...

Men jag har haft en del funderingar faktiskt... om det skulle vara så att jag blir helt sold på Ino, då känns mitt självklara val (efter en hel del funderande/läsande) som PI60 + bs60 faktiskt.
Men om man snart ska dra hemifrån och kanske får en liten etta eller liknande så är det ju sjukt mycket smidigare med piP / piPs i stället, + att pi60 + bs60 kostar mycket och tar lite tid att få.
jag vill ju inte hamna där att mina pi60 och modulerna blir stående i ett förråd eller liknande i väntan på rymligare boende i sådant fall... :cry:

Ska jag i sådant fall satsa på pi60 + bs60 på en gång, eller bara pi60 har hört att det ska vara sjukt stor skillnad och klart värt priset.
Jag gillar att spela högt och lyssnar på väldigt blandade genrer, men mycket "tung" musik är det i vilket fall.

//David

Du kommer själv att märka hur långt pi60 räcker när du är på demon, så kan du därefter avgöra.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-02-02 12:04

Alexi skrev:
DVD-ai skrev:Nu när ni säger det så menar jag nog båda två faktiskt, men det va lite otydligt riktat till Subjektivisten i detta fallet.

//David

Du kommer själv att märka hur långt pi60 räcker när du är på demon, så kan du därefter avgöra.

Jo, självklart får det avgöra saken till väldigt stor del, men tängte vad skillnaden bli mellan i14 + x-2 och pi60 + bs60 om det är någon som har koll på det.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-02-02 12:15

Allt under i64s + InfraY-12 betecknas som ipod/walkman. 8) :lol:
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2009-02-02 12:37

subjektivisten skrev:Allt under i64s + InfraY-12 betecknas som ipod/walkman. 8) :lol:
Kan du inte ge dig.....

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2009-02-02 12:39

DVD-ai skrev:Jo, självklart får det avgöra saken till väldigt stor del, men tängte vad skillnaden bli mellan i14 + x-2 och pi60 + bs60 om det är någon som har koll på det.

Båda varianterna är bra, fördelen med pi60+BS60 är just att du kan köra pi60 ensam som fullrange och således bygga på systemet efterhand om det skulle behövas.

i14 är i mitt tycke numera (efter att folk hittat i28) Inos mest underskattade skapelse.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2009-02-02 12:40

DVD-ai skrev:men vad skulle vara "bäst" pi60 + bs60 eller i14 + profx-2 ?!

Men vad låter bäst, det borde väll rimligen vara pi60 + bs60 det med, bara det att i14+ x-2 är smidigare eller ?!

Du har manifestet? Där har Ingvar skrivit ett litet resonemang kring att välja
bs60 eller Prof.X-2.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2009-02-02 12:48

DVD-ai skrev:
Alexi skrev:

//David

Jo, självklart får det avgöra saken till väldigt stor del, men tängte vad skillnaden bli mellan i14 + x-2 och pi60 + bs60 om det är någon som har koll på det.
Pingvinlakrits här på forumet hade pi60 + bs60, som han uppgraderade till i14 + x-2 han borde kunna ge bra svar :)
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2009-02-02 13:02

Ja, man har ju provat sig fram och för mig handlade det om en blandning av sambopolitik och välljud.

pi60 och bs60 har en del unika kvaliteter, och får man plats och inte vill ha mer slutsteg och "enkelhet" så funkar det bra.

i14 och prof.X2 fungerade mycket bra och med mer basjusteringsmöjlighet, dvs smakanpassningen blev större. Där stannade jag. Tycker i14 är mycket trevliga!

Hade helst haft pi60, "bara" eftersom det fungerade såpass bra i förra lägenheten.

Börjar man som du gör nu så hoppas jag att du nöjer dig med pi60, du är välkommen att lyssna på pi60 och bs60 hos mig om du vill, kan arrangeras. :)

Har även piP hemma för tillfället och det låter bra med prof.X2, förvånansvärt bra. Men skillnaden uppmot i14 är påtaglig om man drar på. piP har sin plats, definitivt - men jag har ju fått smak för pi60 så då blev det i14, till slut.

(under en kort period fanns pi60, bs60/prof.X2, iPs, piP samt i14 här samtidigt, mycket lekstuga blev det ;) )
Senast redigerad av pingvinlakrits 2009-02-02 20:24, redigerad totalt 1 gång.
Inaktiv

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-02-02 13:11

Kaffekoppen skrev:Kan du inte ge dig.....

Ger mig när din mens slutar. Det var ett skämt för fan.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-02-03 01:09

shifts skrev:
DVD-ai skrev:men vad skulle vara "bäst" pi60 + bs60 eller i14 + profx-2 ?!

Du har manifestet? Där har Ingvar skrivit ett litet resonemang kring att välja
bs60 eller Prof.X-2.

Jepp det har jag, ok ska kolla på det lite noggrannare, men som sagt så va det lite så att säga "användarrecensioner" jag va ute efter, allmänna uppfattningar och upplevelser/åsikter om dessa kombinationer :)

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-02-03 01:17

pingvinlakrits skrev:Ja, man har ju provat sig fram och för mig handlade det om en blandning av sambopolitik och välljud.

pi60 och bs60 har en del unika kvaliteter, och får man plats och inte vill ha mer slutsteg och "enkelhet" så funkar det bra.

i14 och prof.X2 fungerade mycket bra och med mer basjusteringsmöjlighet, dvs smakanpassningen blev större. Där stannade jag. Tycker i14 är mycket trevliga!

Hade helst haft pi60, "bara" eftersom det fungerade såpass bra i förra lägenheten.

Börjar man som du gör nu så hoppas jag att du nöjer dig med pi60, du är välkommen att lyssna på pi60 och bs60 hos mig om du vill, kan arrangeras. :)

Har även piP hemma för tillfället och det låter bra med prof.X2, förvånansvärt bra. Men skillnaden uppmot i14 är påtaglig om man drar på. piP har sin plats, definitivt - men jag har ju fått smak för pi60 så då blev det i14, till slut.

(under en kort period fanns pi60, bs60/prof.X2, iPs, piP samt i14 här samtidigt, mycket lekstuga blev det ;) )

Ne men va trevligt att du haft just den kombinationen :)

Anledningen till att jag är som mest inriktad på pi60 är att dessa är kompletta som dem är, och det gillar jag, jag gillar fullrange.
Dessa måste jag ju inte ha moduler till, utan kan köra dem som dem är så länge för att senare kombinera dem med t.ex. bs60

annars så kan man ju köra pi60 i x-4 eller liknande också om man vill det utan några problem väll ?
pi60 är även som sagt sjukt snygg och bara utseendet väger en del också !

i14 är enligt mig inte lika snygga, dessa ser lite "tilltryckta" ut på något vis.. ?!
Men klart, men trevlig finish och på rätt stativ så kan dem ju göra sig bra såklart, man får bygga stativ som fortsätter ner så att dem ser ut lite som pi60... :lol:

Hmmm, man skulle vilja ha typ 100k att bränna på detta, skulle man ju kunna satsa på dem "riktiga" grejerna direkt ju.... :twisted:

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-02-03 01:20

subjektivisten skrev:Allt under i64s + InfraY-12 betecknas som ipod/walkman. 8) :lol:

Haha, jo... och du betalar ?! :wink:

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-02-03 01:50

Ja, det finns ju en stor fördel att ha pi60, för då slipper man vara beroende på basmodulerna/basstödet. Det är en avvägning, hur tror du att du kommer ha det om 5-10 år? :)

Sitter själv i samma sits där jag funderar på hus och tanken om man ska slå till på större högtalare.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-02-03 02:00

subjektivisten skrev:Ja, det finns ju en stor fördel att ha pi60, för då slipper man vara beroende på basmodulerna/basstödet. Det är en avvägning, hur tror du att du kommer ha det om 5-10 år? :)

Sitter själv i samma sits där jag funderar på hus och tanken om man ska slå till på större högtalare.

Haha, som jag sagt tidigare så tycker jag att i32s känns som max vad man kan någonsin behöva... Men klart det är alltid kul med nya prylar, men kan vara smart att motarbeta "köpnojjan" ibland och spara lite pengar till andra roliga saker. :wink:

Dina begränsningar ligger ju inte direkt i din elektronik, utan snarare på att du bor i lägenhet, Men lär inte du kunna spela högt i hus med dem saker du sitter på nu tro ?

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2009-02-03 09:27

DVD-ai: jaha, du tänker så.

pi60 känns aldrig fel, men jag är grymt biased på den fronten. i14 är klockrent, så mycket kvalitetsljud ur så små lådor gör att min tanke inte ens snuddar på i28 - som jag tycker är en ful modell, fast en del tycker den är den snyggaste.

Ska man köra delat så gillar jag tanken på mindre toppar och hyfsat feta basmoduler.

Det finns ju en och annan som kör pi60 med prof.X, jag provade det och det lät trevligt, men som sagt: eftersom det ska sambointegreras så blev i14 + prof.X2 den godtagbara lösningen, som jag är mycket nöjd med. Det låter ju som pi60, fast med mer basjusteringsmöjlighet.

Att man vill ha MER bastryck tycker jag är upp till en själv, jag tycker det räcker och blir över... :)

( men jag kan tänka mig att landa på prof.X4 men säg inte det till min sambo )
Inaktiv

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-02-03 11:38

DVD-ai skrev:Dina begränsningar ligger ju inte direkt i din elektronik, utan snarare på att du bor i lägenhet, Men lär inte du kunna spela högt i hus med dem saker du sitter på nu tro ?

Jo och nej. Jag har snäll grannar och rätt så välisolerat så jag kan spela på rätt bra men 20 hz låtar (Infected) extremt högt så sätter grannarna stopp. Helt klart räcker i32s i ett hus med men man gillar ju att överdimensionera så man gillar ju tanken att ALDRIG höra minsta lilla kompression eller antydan till pressad återgivning, även vid 3 min idiot-spelning-en-gång-i-månaden. 8)

Men back till basarna, så finns det massa fördelar åt båda hållen. Själv gillar jag verkligen tanken med X/Y basmoduler, det ger trevliga fördelar. Strauss (Martin på MHB) kör ju X-4 med pi60 och han är nöjd, även om han är töntsugen på i28 :lol:

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2009-02-03 18:01

Skulle även funka med ett par i14 till :)
Dock känns det mest bara som outnyttjad golvarea.. dom måste ju fortfarande stå på något.

i28 står helt klart på önskelistan, så blir det pi60 i vardagsrummet.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-02-03 18:18

pingvinlakrits skrev:DVD-ai: jaha, du tänker så.

pi60 känns aldrig fel, men jag är grymt biased på den fronten. i14 är klockrent, så mycket kvalitetsljud ur så små lådor gör att min tanke inte ens snuddar på i28 - som jag tycker är en ful modell, fast en del tycker den är den snyggaste.

Ska man köra delat så gillar jag tanken på mindre toppar och hyfsat feta basmoduler.

Det finns ju en och annan som kör pi60 med prof.X, jag provade det och det lät trevligt, men som sagt: eftersom det ska sambointegreras så blev i14 + prof.X2 den godtagbara lösningen, som jag är mycket nöjd med. Det låter ju som pi60, fast med mer basjusteringsmöjlighet.

Att man vill ha MER bastryck tycker jag är upp till en själv, jag tycker det räcker och blir över... :)

( men jag kan tänka mig att landa på prof.X4 men säg inte det till min sambo )

Jo, men jag ska fundera lite kring i14 faktiskt, men det känns precis som Strauss säger att det blir onödigt då dem ändå tar upp samma plats på golvet...
Låter dem på något vis bättre än pi60 ?

subjektivisten: Haha, jo jag förstår hur du resonerar och det är inte fel med overkill !

Strauss: delar du dina pi60 nedåt på något sätt ? eller kör du dem rakt av + Profx-4 modulerna ?
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2009-02-03 18:44

DVD-ai skrev:Strauss: delar du dina pi60 nedåt på något sätt ? eller kör du dem rakt av + Profx-4 modulerna ?

Dom delas på samma sätt som om jag skulle kört i14/28/56 .. så man kan ju spela rätt högt.

Ljudmässigt kan jag tänka mig att det är en liten fördel till i14 kanske... vet i tusan, men det är ju en sluten låda hur som helst och är inte konstruerad för att spela bas vilket pi60 är....
Vet ingenting dock, rena spekulationer.

Får börja spara som sagt.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-02-03 19:26

Strauss skrev:i28 står helt klart på önskelistan, så blir det pi60 i vardagsrummet.

Vi får se när du varit här och hälsat på 8)

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2009-02-03 19:50

subjektivisten skrev:
Strauss skrev:i28 står helt klart på önskelistan, så blir det pi60 i vardagsrummet.

Vi får se när du varit här och hälsat på 8)

Jag är realist, jag är inte i närheten av att kunna spela x-4 till max ens :)

Bygger jag nytt hus blir det dock nytt allting typ. x-4 åker in i sovrummet ;)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-02-03 20:13

Nej, tänkte mer på i32s 8)

Användarvisningsbild
olof

Inläggav olof » 2009-02-03 21:12

i28 är verkligen mycket mer kapabel är i14/pi60. Mitt byte från pi60s till David A i(r)28 ångras inte.
ett bra rum!

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-02-04 00:46

pingvinlakrits skrev:

Låter mycket inbjudande faktiskt, ska tänkas på !

När ges i sådant fall möjlighet tro ? :)

Edit: Du har eller kommer snarast att få ett PM
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2009-02-04 08:44

Skulle jag ha valt mellan pi60/bs60 eller i14/Prof X-2 skulle jag valt det
senare.

Dels för att i14 är sjukt snygga, men mest pga den bättre rums-integreringen
som man får med ett cr80s filter.

Kör ju idag i28/X-4/cr80s/NAD208/DynamicPrecision DP6.4P