Vad kostar färdiga piP-lådor?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2009-02-02 09:28

Tack som sjutton för de pedagogiska vägningarna för och emot, det underlättar en massa!

pingvinlakrits skrev:monterade just ihop ett par piP åt syrran. I Carbon Black metallic.
;)

Kanonkul! Hon gick alltså med på att höja sin högtalarbudget. :)
2021 maj på Spotify

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2009-02-02 10:02

Shifts: budgeten fick sträckas lite... Just nu spelar de med prof.X2 så de kommer igång lite, varvar dem ensamma och med prof.X2. Låter bra!
Så hon får vänta ett par dagar på dem... :twisted: ...prossan ska leka sig lite.

Norman har en poäng, lim + spån blir lika svårt att få in i ett litet hål som massa, för det är ju en massa. På Mdf så lagar man småhål med Mdf-smul (alltså stoft/pulver) och trälim - och det blir osynligt eftersom MDF i ÄR trästoft och lim. MEN, ett genomgående hål som man ska borra i lagar man inte med Mdf-smul och lim, det är inte säkert att det håller eller kommer ner hela vägen.

Därför är pinne/rundstav bättre.

Vill man försänka en tunn skruv i mdf kan man dra en pasta med lim och smul över och slipa av när det torkat, vips, osynligt. Vill man "spackla" en liten skarv kan man stryka lim över skarven och sila Mdfstoft/pulver (spån känns fel att säga) och slipa av så blir det ofta fint. Större glapp får man göra på annat sätt, exempelvis PP / Kemiskt trä.
Inaktiv

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-02-02 10:14

Nästan onödigt vetande: MDF är inte tillverkat av träspån eller trädamm, utan av träfibrer. Fibrerna är lakade ur papersmassa på samma sätt som när man gör papp, papper och kartong, och sedan är fibrerna hoppressade pch limmade. Man märker när man sågar och slipar i MDF att dammet är helt annorlunda än från t.ex spånskivor.
Limmad pinne med hård passning blir bra. Använd vitlim.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2009-02-02 20:20

paa har helt rätt, det är FIBRER och inte spån.

Mdf är smidigt att jobba med men dammar rätt jävligt och är inte så trevligt att få i lungorna, tacka vet jag vanliga spån. ;) Vitlim är att rekommendera, vilket framförs nu för fjärde gången i tråden. :)
Inaktiv

Användarvisningsbild
RSG

Inläggav RSG » 2009-02-02 22:03

Femte gången...
Blompinne och vitlim :wink:

Pingvinlakrits...
Bilder är det ända som duger
Bilderbilderbilderbilderbilder

8) 8) 8)
Hepp/Johan

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2009-02-02 22:36

Ok ok ok, nu är det bestämt! Blompinne och vitt lim, inget annat duger åt
mina talare :D
2021 maj på Spotify

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2009-02-02 22:50

RSG:

Bild

Bild

Det blev ingen fortlöpande dokumentation av bygget - jag kom på att det har jag gjort tidigare. :oops:

Dessutom kunde jag dammat av högtalaren innan plåtning. Det är damm på boomern och på lacken, men färgen känns representativ - Carbon Black Metallic, som drar lite åt lila i bra ljus och nattsvart, lite pianolackig i svagt ljus.
Inaktiv

Användarvisningsbild
RSG

Inläggav RSG » 2009-02-02 23:21

Devabeddre :D :D :D

Och snyggt !!!

Det är bara att gratta syrran till ett gott val av brorsa(n) :D

6ggr Blompinne och Vitlim
Hepp/Johan

Användarvisningsbild
EA_73

Inläggav EA_73 » 2009-02-03 07:39

pingvinlakrits skrev:RSG:

Bild

Bild

Det blev ingen fortlöpande dokumentation av bygget - jag kom på att det har jag gjort tidigare. :oops:

Dessutom kunde jag dammat av högtalaren innan plåtning. Det är damm på boomern och på lacken, men färgen känns representativ - Carbon Black Metallic, som drar lite åt lila i bra ljus och nattsvart, lite pianolackig i svagt ljus.

Fy vad sugen jag blev på att plocka isär mina piP och lämna på lack. Fick du bort alla kanter i skarvarna?

Blompinne och vitlim
_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2009-02-03 09:15

RSG: vassegou. :)

EA_73: de var färdiglackade från IÖ, så jag hade inget kladdigt finger med i spelet. Skarvarna har krupit fram lite grann, men jag har slutat störa mig på sådant, man ser ju det inte om man inte kryper fram och aktivt kollar in skarvarna. Just nu står de på skrivbordet och motioneras och då är de knappa 50cm från ögonen och fronten ser ju klockren ut och man tänker inte på skarvarna. Men fick jag välja skulle det vara osynliga skarvar.

Har du ett par som redan är lackade så har du ju ett ypperligt läge att få dem snudd på perfekta, då kan de ju bara matta ner dem, finspackla och slipa av skarvarna och lacka på.
Inaktiv

Föregående

Återgå till Wänner af Ino