Moderator: Redaktörer
shifts skrev:perstromgren: Jag har bara ägt tre olika högtalare sen jag blev intresserad
på riktigt. Kan ju finnas massor annat bra, så från mig ser du ingen sådan
bedömning. Jag känner bara inget behov av att leta vidare.
perstromgren skrev:Det som slår mig när jag läser alla era lovord om piP(*) är att Ingvar verkar vara ensam om att kunna konstruera en högtalare av den storleken med så god basåtergivning. Hur kan det komma sig? Även om man lägger på en faktor två för att täcka snygg design och marknadsföring (dvs i princip får en Guru QM-10), så finns det enligt er i alla fall ingen som kan göra detta trick.
Jag är förbryllad. Saknar alla andra stora namn i branschen kunskap som Ingvar har, helt enkelt? Eller finns det någon annan förklaring?
Per.
*) Jag har själv inte hört den.
perstromgren skrev:Jag är förbryllad. Saknar alla andra stora namn i branschen kunskap som Ingvar har, helt enkelt? Eller finns det någon annan förklaring?
perstromgren skrev:[...]har du några idéer om varför ingen någonsin presenterat någon högtalare i piP:s format med motsvarande basåtergiving?
shifts skrev:perstromgren skrev:[...]har du några idéer om varför ingen någonsin presenterat någon högtalare i piP:s format med motsvarande basåtergiving?
Nej det har jag inte heller, men tycker också det är konstigt. Det är
antagligen knepigt att få till utan att nyttja intilliggande ytor såsom väggar
och golv, men hur ofta ser man högtalare som är tänkta att placeras på detta
sätt? Snarare är det väl 30–75 cm ut från väggen som gäller i anvisningarna
för de flesta stativhögtalare skulle jag tro (de jag stött på iaf).
För att få till ordentlig basåtergivning med sådana "kriterier" ner mot 30 Hz
kräver nog en betydligt större högtalare.
Här spekuleras det
shifts skrev:perstromgren skrev:[...]har du några idéer om varför ingen någonsin presenterat någon högtalare i piP:s format med motsvarande basåtergiving?
och golv, men hur ofta ser man högtalare som är tänkta att placeras på detta sätt?
Söker du torr snabb bas borde du lyssna på IS6 Pro eller IS8 Pro, visserligen en bit dyrare än pip men jag har jämfört sida vid sida och inte mycket talade för pipen i det läget, pip går visserligen djupare än åtminstone IS6 men jag tycker varken definition i basen eller upplösningen överlag är lika bra.
perstromgren skrev:shifts skrev:perstromgren skrev:[...]har du några idéer om varför ingen någonsin presenterat någon högtalare i piP:s format med motsvarande basåtergiving?
och golv, men hur ofta ser man högtalare som är tänkta att placeras på detta sätt?
Och det har bara Ingvar tänkt ut? Det tror jag inte ett dugg på. Men vi kanske börjar närma oss något!
Naqref™ skrev:perstromgren skrev:shifts skrev:perstromgren skrev:[...]har du några idéer om varför ingen någonsin presenterat någon högtalare i piP:s format med motsvarande basåtergiving?
Och det har bara Ingvar tänkt ut? Det tror jag inte ett dugg på. Men vi kanske börjar närma oss något!
Roy Allison, Peter Snell och Stig Carlsson var före IÖ. Men IÖ var nog först att sammanföra dessa begränsningsyteoptimerade kurvor med optimalt utformade basreflexkonstruktioner (låda + element).
petersteindl skrev:Det gjorde väl SC redan på 60 talet med OA-6. Stig inkluderade även slutsteget. Men du kanske menar högtalare i den storleksklass som Pip finns. Baselementet med liten konarea, lång slaglängd, hög kraftfaktor i kombination med låg resistans samt låg resonansfrekvens är en förutsättning. Sådana baselement fanns inte förr i tiden. Men idag finns de.
perstromgren skrev:petersteindl skrev:Det gjorde väl SC redan på 60 talet med OA-6. Stig inkluderade även slutsteget. Men du kanske menar högtalare i den storleksklass som Pip finns. Baselementet med liten konarea, lång slaglängd, hög kraftfaktor i kombination med låg resistans samt låg resonansfrekvens är en förutsättning. Sådana baselement fanns inte förr i tiden. Men idag finns de.
Hur länge har sådana element funnits?
petersteindl skrev:Naqref™ skrev:perstromgren skrev:shifts skrev:perstromgren skrev:[...]har du några idéer om varför ingen någonsin presenterat någon högtalare i piP:s format med motsvarande basåtergiving?
Roy Allison, Peter Snell och Stig Carlsson var före IÖ. Men IÖ var nog först att sammanföra dessa begränsningsyteoptimerade kurvor med optimalt utformade basreflexkonstruktioner (låda + element).
Det gjorde väl SC redan på 60 talet med OA-6. Stig inkluderade även slutsteget. Men du kanske menar högtalare i den storleksklass som Pip finns. Baselementet med liten konarea, lång slaglängd, hög kraftfaktor i kombination med låg resistans samt låg resonansfrekvens är en förutsättning. Sådana baselement fanns inte förr i tiden. Men idag finns de![]()
MvH
Peter
perstromgren skrev:
Kanske är det ingen annan leverantör som vågar kräva en speciell placering av högtalarna, av rädsla att skrämma bort köpare? Ni (vi?) nördar har ju inga problem med det(!), men gemene man kanske inte gillar tanken att bli tvingad till en speciell placering?
perstromgren skrev:Kanske är det ingen annan leverantör som vågar kräva en speciell placering av högtalarna, av rädsla att skrämma bort köpare? Ni (vi?) nördar har ju inga problem med det(!), men gemene man kanske inte gillar tanken att bli tvingad till en speciell placering?
Pettersson skrev:perstromgren skrev:
Kanske är det ingen annan leverantör som vågar kräva en speciell placering av högtalarna, av rädsla att skrämma bort köpare? Ni (vi?) nördar har ju inga problem med det(!), men gemene man kanske inte gillar tanken att bli tvingad till en speciell placering?
Nu är det väl så att ingen tillverkare kan kräva att högtalarna ska placeras på ett speciellt vis, bara ge rekommendationer hur detta ska lösas så optimalt som möjligt. Kanske är det så att iom piP säljs enbart i en källare i Täby lyssnas det extra bra på dessa rekommendationer?
Sen finns ju placebo effekten har jag hört![]()
Har för övrigt enbart hört piP på Stockholms mässan förra året i Veteran hifi:s rum (?) och imponerades av de lät stort, fast andra gången jag var inne för en noggrannare lyssning lät toppen inte bra, diskanten hade gått sönder i ena högtalaren tror att jag hörde senare (var lite trött den dagen......). Tyvärr den enda Ino-modellen jag har hört.
mvh
MagnusÖstberg skrev:Pettersson skrev:perstromgren skrev:
Nu är det väl så att ingen tillverkare kan kräva att högtalarna ska placeras på ett speciellt vis, bara ge rekommendationer hur detta ska lösas så optimalt som möjligt. Kanske är det så att iom piP säljs enbart i en källare i Täby lyssnas det extra bra på dessa rekommendationer?
Sen finns ju placebo effekten har jag hört![]()
Har för övrigt enbart hört piP på Stockholms mässan förra året i Veteran hifi:s rum (?) och imponerades av de lät stort, fast andra gången jag var inne för en noggrannare lyssning lät toppen inte bra, diskanten hade gått sönder i ena högtalaren tror att jag hörde senare (var lite trött den dagen......). Tyvärr den enda Ino-modellen jag har hört.
mvh
Jag har aldrig hört piP prestera så dåligt som hos veteran hifi´s demonstrationer
Deras par är väl dessutom till salu nu?
olof skrev:Söker du torr snabb bas borde du lyssna på IS6 Pro eller IS8 Pro, visserligen en bit dyrare än pip men jag har jämfört sida vid sida och inte mycket talade för pipen i det läget, pip går visserligen djupare än åtminstone IS6 men jag tycker varken definition i basen eller upplösningen överlag är lika bra.
IS6 är en ganska trevlig högtalare tonalt men jag saknade storleken på ljudbilden (de ska tydligen stå väldigt nära varandra), vilket gav en kompakt klump av musiker över en bredd av 1-1,5 meter. Den omnämnda torra och rappa basen uppfattade jag mest som brist på bas. Spelas de jämte varandra är det väl även så att piP kanske uppfattas som lite bumligare eftersom den faktiskt spelar 20hz djupare och på det visat visare upp rummets svagheter på ett helt annat sätt. Jag uppfattade den som lite ljus alltså och jag tror att det beror på att det saknas lite neråt.
Alla kan inte tycka lika, mina 5 cents är att piP är en liten fullvuxen högtalaren medan IS6 är en liten liten högtalare.
IS6 har iof en tillhörande basdel för nästan 100k som kanske gör den mer komplett.
-Martin- skrev:Vilken frekvens är PiP-en avstämd till?
/M
perstromgren skrev:Jag är förbryllad. Saknar alla andra stora namn i branschen kunskap som Ingvar har, helt enkelt? Eller finns det någon annan förklaring?
meanmachine skrev:flåt en dum men vad menar man med is6 högtalare?
MattiasKarlsson skrev:perstromgren skrev:Jag är förbryllad. Saknar alla andra stora namn i branschen kunskap som Ingvar har, helt enkelt? Eller finns det någon annan förklaring?
Varför var Pelé så bra fotbollsspelare? Varför anser så många att han är den främsta? Jag antar det beror på talang, träning, uthållighet, och flera andra saker.
Vad jag vill ha sagt med detta är inte att Ingvar skulle vara den främsta högtalarmakaren (även om jag inte vet om någons högtalare jag föredrar mer), utan jag försöker bara påpeka att högtalarmakeri, som med fotboll, är inget som alla kan bli "bäst" på. Det krävs mer är bara träning.
MattiasKarlsson skrev:meanmachine skrev:flåt en dum men vad menar man med is6 högtalare?
Det är väl en omgjord Genelex eller om det är Proson.
perstromgren skrev:Men, som jag sagt ovan, det kanske mer handlar om vad företagen vill ta fram, än vad det faktiskt förmår.
Goldfinger skrev:Nix, det är en rakt igenom egen produkt från Intelligent sound.
perstromgren skrev:Tillägg: Vad jag vill ha sagt är då: om B&W ville ta fram en högtalare i piP:s klass är jag ganska övertygad om att de skulle kunna det.
MattiasKarlsson skrev:Goldfinger skrev:Nix, det är en rakt igenom egen produkt från Intelligent sound.
Okej, vilka modeller är det som är omgjorda då? Fick för mig det var alla mindre modeller.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster