EN pIP fråga. :)

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2009-04-23 12:51

Det som slår mig när jag läser alla era lovord om piP(*) är att Ingvar verkar vara ensam om att kunna konstruera en högtalare av den storleken med så god basåtergivning. Hur kan det komma sig? Även om man lägger på en faktor två för att täcka snygg design och marknadsföring (dvs i princip får en Guru QM-10), så finns det enligt er i alla fall ingen som kan göra detta trick.

Jag är förbryllad. Saknar alla andra stora namn i branschen kunskap som Ingvar har, helt enkelt? Eller finns det någon annan förklaring?

Per.

*) Jag har själv inte hört den.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2009-04-23 12:53

perstromgren: Jag har bara ägt tre olika högtalare sen jag blev intresserad
på riktigt. Kan ju finnas massor annat bra, så från mig ser du ingen sådan
bedömning. Jag känner bara inget behov av att leta vidare.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2009-04-23 13:01

shifts skrev:perstromgren: Jag har bara ägt tre olika högtalare sen jag blev intresserad
på riktigt. Kan ju finnas massor annat bra, så från mig ser du ingen sådan
bedömning. Jag känner bara inget behov av att leta vidare.

Nej, det är ju bra, men har du några idéer om varför ingen någonsin presenterat någon högtalare i piP:s format med motsvarande basåtergiving?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-04-23 13:04

perstromgren skrev:Det som slår mig när jag läser alla era lovord om piP(*) är att Ingvar verkar vara ensam om att kunna konstruera en högtalare av den storleken med så god basåtergivning. Hur kan det komma sig? Även om man lägger på en faktor två för att täcka snygg design och marknadsföring (dvs i princip får en Guru QM-10), så finns det enligt er i alla fall ingen som kan göra detta trick.

Jag är förbryllad. Saknar alla andra stora namn i branschen kunskap som Ingvar har, helt enkelt? Eller finns det någon annan förklaring?

Per.

*) Jag har själv inte hört den.

För min del så är piP en väldigt bra högtalare, Focal diablo är också en "bra högtalare" men det emycket som jag saknar hoss denna...
Då tycker jag att Wilson är klart mycket bättre och på många sätt bättre än piP :)
Basåtergivnignen i piP är mycket bra, förvånansvärt bra, men inte så att den trottsar de fysiska gränserna som så många vill få det att låta som (det är ju trots allt fysiskt omöjligt också så..:P)

jag tycker bara helt enkelt att piP är en väldigt lyckad konstruktion för pengarna. Den har sina största begränsningar gällande ljudtryck anser jag.... det går inet att spela hur högt som hälst med den, och så kan jag ibland uppleva att midbasen är lite tun, men bara någon gång ibland med viss musik.
Som jag sa så finns det högtalare som jag tcker är lika bra som piP, men inte till samma pris och inte till dessa små mått som det ändå rör sig om :)
Och då är piP enligt mig överlägse!
Och att piP enligt mig Spöar Focal + anläggning för sammanlagt över 1 miljon är för att jag inte gillade ljudet hoss denna anläggning riktigt...
då gillar jag piP bättre men piP är inte det bästa i världen (det finns ju pi60, i28, i32s osv osv också... :P) utan bara en väldigt bra och vettig högtalare :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-04-23 13:05

perstromgren skrev:Jag är förbryllad. Saknar alla andra stora namn i branschen kunskap som Ingvar har, helt enkelt? Eller finns det någon annan förklaring?

De stora drakarna tänker för litet och för mycket. Aldrig lagom verkar det som. De tänker för lite när de optimerar enligt BW-kurvor och för mycket när de kör sina simuleringar.

Har man bara vettiga targetkurvor (som kräver lite eftertanke att tänka ut) så är det bara att köra med brute force-optimering (vilket inte kräver någon eftertanke ö h t). 8)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2009-04-23 13:07

perstromgren skrev:[...]har du några idéer om varför ingen någonsin presenterat någon högtalare i piP:s format med motsvarande basåtergiving?

Nej det har jag inte heller, men tycker också det är konstigt. Det är
antagligen knepigt att få till utan att nyttja intilliggande ytor såsom väggar
och golv, men hur ofta ser man högtalare som är tänkta att placeras på detta
sätt? Snarare är det väl 30–75 cm ut från väggen som gäller i anvisningarna
för de flesta stativhögtalare skulle jag tro (de jag stött på iaf).

För att få till ordentlig basåtergivning med sådana "kriterier" ner mot 30 Hz
kräver nog en betydligt större högtalare.

Här spekuleras det :)
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-04-23 13:10

shifts skrev:
perstromgren skrev:[...]har du några idéer om varför ingen någonsin presenterat någon högtalare i piP:s format med motsvarande basåtergiving?

och golv, men hur ofta ser man högtalare som är tänkta att placeras på detta
sätt? Snarare är det väl 30–75 cm ut från väggen som gäller i anvisningarna
för de flesta stativhögtalare skulle jag tro (de jag stött på iaf).

För att få till ordentlig basåtergivning med sådana "kriterier" ner mot 30 Hz
kräver nog en betydligt större högtalare.

Här spekuleras det :)

En ganska pricksäker speculation skulle jag vilja påstå ;)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2009-04-23 13:14

shifts skrev:

och golv, men hur ofta ser man högtalare som är tänkta att placeras på detta sätt?

Och det har bara Ingvar tänkt ut? Det tror jag inte ett dugg på. Men vi kanske börjar närma oss något!

Kanske är det ingen annan leverantör som vågar kräva en speciell placering av högtalarna, av rädsla att skrämma bort köpare? Ni (vi?) nördar har ju inga problem med det(!), men gemene man kanske inte gillar tanken att bli tvingad till en speciell placering?

Å andra sidan är ju flertalet högtalare konstruerade för att stå ute i rummet, och det är ju också en tvingade placering.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
olof

Inläggav olof » 2009-04-23 13:29

Söker du torr snabb bas borde du lyssna på IS6 Pro eller IS8 Pro, visserligen en bit dyrare än pip men jag har jämfört sida vid sida och inte mycket talade för pipen i det läget, pip går visserligen djupare än åtminstone IS6 men jag tycker varken definition i basen eller upplösningen överlag är lika bra.

IS6 är en ganska trevlig högtalare tonalt men jag saknade storleken på ljudbilden (de ska tydligen stå väldigt nära varandra), vilket gav en kompakt klump av musiker över en bredd av 1-1,5 meter. Den omnämnda torra och rappa basen uppfattade jag mest som brist på bas. Spelas de jämte varandra är det väl även så att piP kanske uppfattas som lite bumligare eftersom den faktiskt spelar 20hz djupare och på det visat visare upp rummets svagheter på ett helt annat sätt. Jag uppfattade den som lite ljus alltså och jag tror att det beror på att det saknas lite neråt.
Alla kan inte tycka lika, mina 5 cents är att piP är en liten fullvuxen högtalaren medan IS6 är en liten liten högtalare.
IS6 har iof en tillhörande basdel för nästan 100k som kanske gör den mer komplett.
ett bra rum!

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-04-23 13:36

perstromgren skrev:
shifts skrev:

och golv, men hur ofta ser man högtalare som är tänkta att placeras på detta sätt?

Och det har bara Ingvar tänkt ut? Det tror jag inte ett dugg på. Men vi kanske börjar närma oss något!

Roy Allison, Peter Snell och Stig Carlsson var före IÖ. Men IÖ var nog först att sammanföra dessa begränsningsyteoptimerade kurvor med optimalt utformade basreflexkonstruktioner (låda + element).

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2009-04-23 13:45

Vilken frekvens är PiP-en avstämd till?
/M

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-04-23 14:34

Naqref™ skrev:
perstromgren skrev:
shifts skrev:

Roy Allison, Peter Snell och Stig Carlsson var före IÖ. Men IÖ var nog först att sammanföra dessa begränsningsyteoptimerade kurvor med optimalt utformade basreflexkonstruktioner (låda + element).

Det gjorde väl SC redan på 60 talet med OA-6. Stig inkluderade även slutsteget. Men du kanske menar högtalare i den storleksklass som Pip finns. Baselementet med liten konarea, lång slaglängd, hög kraftfaktor i kombination med låg resistans samt låg resonansfrekvens är en förutsättning. Sådana baselement fanns inte förr i tiden. Men idag finns de :)

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2009-04-23 14:39

petersteindl skrev:Det gjorde väl SC redan på 60 talet med OA-6. Stig inkluderade även slutsteget. Men du kanske menar högtalare i den storleksklass som Pip finns. Baselementet med liten konarea, lång slaglängd, hög kraftfaktor i kombination med låg resistans samt låg resonansfrekvens är en förutsättning. Sådana baselement fanns inte förr i tiden. Men idag finns de.

Hur länge har sådana element funnits?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-04-23 15:00

perstromgren skrev:
petersteindl skrev:Det gjorde väl SC redan på 60 talet med OA-6. Stig inkluderade även slutsteget. Men du kanske menar högtalare i den storleksklass som Pip finns. Baselementet med liten konarea, lång slaglängd, hög kraftfaktor i kombination med låg resistans samt låg resonansfrekvens är en förutsättning. Sådana baselement fanns inte förr i tiden. Men idag finns de.

Hur länge har sådana element funnits?

Sedan Ingvar tog fram det och Vifa tillverkade det :) 90-talet. Den var tänkt som en monitor och ned Bertil Alving i åtanke.

Förr i tiden tänkte man inte i de banorna att göra kvalitetspyttehögtalare som skulle gå ner i basen. Inte ens på 80-talet då jag hade ljudbutiken gick det att sälja små högtalare med hög påkostad kvalitet. Rogers kom på 70-talet och de banade väl väg för små påkostade högtalare, men det tog sin tid. Små billiga högtalare var inga problem. De kunde t o m vara bra; Miniring är ett exempel.

Små högtalare skulle vara billiga.

Dyra högtalare skulle vara stora.

Idag ser det helt annorlunda ut. I jämförelse med Bose räknas nog pip som stora och klumpiga. Pris/kvalitet/storlek har idag inte det samband som de hade förr i tiden.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-04-23 15:36

petersteindl skrev:
Naqref™ skrev:
perstromgren skrev:
shifts skrev:

Det gjorde väl SC redan på 60 talet med OA-6. Stig inkluderade även slutsteget. Men du kanske menar högtalare i den storleksklass som Pip finns. Baselementet med liten konarea, lång slaglängd, hög kraftfaktor i kombination med låg resistans samt låg resonansfrekvens är en förutsättning. Sådana baselement fanns inte förr i tiden. Men idag finns de :)

MvH
Peter

Jag tänkte mer på passiva högtalare. Stig kompencerade bort bristen på motorstyrka med det integrerade slutsteget. Det hade kunnat optimeras bättre tror jag definitivt. Idag hade man klarat sig utan slutstegets roll för att få snarlik tonkurva och ljudtryckskapacitet.
Jag skulle nog snarare vilja säga att Stig gjorde det först med OA-52. Han kunde ha fått till en lite bättre funktion med SS18W8545 vet jag om lådan hade kunnats dimensionerats om när det elementet blev aktuellt. Men det blev tillräckligt bra ändå. Fast när det gäller mindre högtalare så var piP först. Tror jag.

Användarvisningsbild
Pettersson

Inläggav Pettersson » 2009-04-23 18:54

perstromgren skrev:
Kanske är det ingen annan leverantör som vågar kräva en speciell placering av högtalarna, av rädsla att skrämma bort köpare? Ni (vi?) nördar har ju inga problem med det(!), men gemene man kanske inte gillar tanken att bli tvingad till en speciell placering?

Nu är det väl så att ingen tillverkare kan kräva att högtalarna ska placeras på ett speciellt vis, bara ge rekommendationer hur detta ska lösas så optimalt som möjligt. Kanske är det så att iom piP säljs enbart i en källare i Täby lyssnas det extra bra på dessa rekommendationer?
Sen finns ju placebo effekten har jag hört :wink:

Har för övrigt enbart hört piP på Stockholms mässan förra året i Veteran hifi:s rum (?) och imponerades av de lät stort, fast andra gången jag var inne för en noggrannare lyssning lät toppen inte bra, diskanten hade gått sönder i ena högtalaren tror att jag hörde senare (var lite trött den dagen...... :oops: ). Tyvärr den enda Ino-modellen jag har hört.

mvh
2:a tons dist..javisst :-)
Marten svansen....mina åsikter är mina egna
å de´ är resan som är målet...

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2009-04-23 18:56

perstromgren skrev:Kanske är det ingen annan leverantör som vågar kräva en speciell placering av högtalarna, av rädsla att skrämma bort köpare? Ni (vi?) nördar har ju inga problem med det(!), men gemene man kanske inte gillar tanken att bli tvingad till en speciell placering?

Där tror jag vi har det, det är ett marknadsföringstekniskt problem. pIP kräver placering nära vägg för att prestera bra i basen vilket i sin tur gör att de kräver dämpning för att inte tidiga väggreflexer ska sunka till ljudet för mycket. Det där är svårt nog att förklara för audiofiler (har sett mer än en tråd om att pIP är mer "placeringskänsliga" än andra högtalare och att "bra" högtalare minsann inte kräver några akustikåtgärder) för att då inte tala om att förklara det för gemene man.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-04-23 19:57

Pettersson skrev:
perstromgren skrev:

Nu är det väl så att ingen tillverkare kan kräva att högtalarna ska placeras på ett speciellt vis, bara ge rekommendationer hur detta ska lösas så optimalt som möjligt. Kanske är det så att iom piP säljs enbart i en källare i Täby lyssnas det extra bra på dessa rekommendationer?

Har för övrigt enbart hört piP på Stockholms mässan förra året i Veteran hifi:s rum (?) och imponerades av de lät stort, fast andra gången jag var inne för en noggrannare lyssning lät toppen inte bra, diskanten hade gått sönder i ena högtalaren tror att jag hörde senare (var lite trött den dagen...... :oops: ). Tyvärr den enda Ino-modellen jag har hört.

mvh

:)

Jag har aldrig hört piP prestera så dåligt som hos veteran hifi´s demonstrationer :lol:

Deras par är väl dessutom till salu nu?

Användarvisningsbild
Pettersson

Inläggav Pettersson » 2009-04-23 20:26

MagnusÖstberg skrev:
Pettersson skrev:
perstromgren skrev:

mvh

:)
Jag har aldrig hört piP prestera så dåligt som hos veteran hifi´s demonstrationer :lol:
Deras par är väl dessutom till salu nu?

Va bra, för då kan jag enbart bli positivt överraskad nu :)
2:a tons dist..javisst :-)
Marten svansen....mina åsikter är mina egna
å de´ är resan som är målet...

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2009-04-23 20:28

olof skrev:
Söker du torr snabb bas borde du lyssna på IS6 Pro eller IS8 Pro, visserligen en bit dyrare än pip men jag har jämfört sida vid sida och inte mycket talade för pipen i det läget, pip går visserligen djupare än åtminstone IS6 men jag tycker varken definition i basen eller upplösningen överlag är lika bra.

IS6 är en ganska trevlig högtalare tonalt men jag saknade storleken på ljudbilden (de ska tydligen stå väldigt nära varandra), vilket gav en kompakt klump av musiker över en bredd av 1-1,5 meter. Den omnämnda torra och rappa basen uppfattade jag mest som brist på bas. Spelas de jämte varandra är det väl även så att piP kanske uppfattas som lite bumligare eftersom den faktiskt spelar 20hz djupare och på det visat visare upp rummets svagheter på ett helt annat sätt. Jag uppfattade den som lite ljus alltså och jag tror att det beror på att det saknas lite neråt.
Alla kan inte tycka lika, mina 5 cents är att piP är en liten fullvuxen högtalaren medan IS6 är en liten liten högtalare.
IS6 har iof en tillhörande basdel för nästan 100k som kanske gör den mer komplett.

Personligen tycker jag att IS6 ger en proportionerlig ljudbild, jag avskyr anläggningar som målar upp ljudbilder flera ggr större än referensen, grejen är också att IS högtalare inte krymper ljudbilden nämnvärt om du tar ner avståndet mellan högtalarna utan har en typ av spridning som gör de relativt okänsliga för sådant. När det gäller basen har jag hitills inte hört någon annan stativare förutom IS större diton, som smäller till lika hårt vid dynamiska utbrott, anledningen att den kan upplevas lite lättviktig i basen är just pga att den inte ligger och rumlar i bakgrunden hela tiden. Jag tror inte heller att rummet ställde till det för pipen när jag lyssnade, IS största system (815) har inga problem med bumlig bas i det rummet och den går betydligt djupare än pip. Jag tycker dock att piparna är prisvärda, men inte helt utan brister.

PS: Var du med på IS träffen med HF?

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2009-04-23 21:57

Jag vill minnas att jag fann pIP som aningen spretig i toppen vid pådrag. Den upplevdes aningen ansträngd. Det var det ända jag vid testet här hos mig jag fann nämnvärt att påpeka.

flåt en dum men vad menar man med is6 högtalare?
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2009-04-23 21:57

-Martin- skrev:Vilken frekvens är PiP-en avstämd till?
/M

Lyfter denna fråga!
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-04-23 22:08

perstromgren skrev:Jag är förbryllad. Saknar alla andra stora namn i branschen kunskap som Ingvar har, helt enkelt? Eller finns det någon annan förklaring?

Varför var Pelé så bra fotbollsspelare? Varför anser så många att han är den främsta? Jag antar det beror på talang, träning, uthållighet, och flera andra saker.

Vad jag vill ha sagt med detta är inte att Ingvar skulle vara den främsta högtalarmakaren (även om jag inte vet om någons högtalare jag föredrar mer), utan jag försöker bara påpeka att högtalarmakeri, som med fotboll, är inget som alla kan bli "bäst" på. Det krävs mer är bara träning.
För ett trollfritt Faktiskt: Ignore är din vän :)
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-04-23 22:09

meanmachine skrev:flåt en dum men vad menar man med is6 högtalare?

Det är väl en omgjord Genelex eller om det är Proson. :)
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2009-04-23 22:22

MattiasKarlsson skrev:

Varför var Pelé så bra fotbollsspelare? Varför anser så många att han är den främsta? Jag antar det beror på talang, träning, uthållighet, och flera andra saker.

Vad jag vill ha sagt med detta är inte att Ingvar skulle vara den främsta högtalarmakaren (även om jag inte vet om någons högtalare jag föredrar mer), utan jag försöker bara påpeka att högtalarmakeri, som med fotboll, är inget som alla kan bli "bäst" på. Det krävs mer är bara träning.

Nja, med all respekt, fotboll är inte en vetenskap, vilket man på sätt och vis kan säga att högtalarkonstruktion faktiskt är. Det är dessutom ingenjörsskap, dvs konsten att göra rätt avvägningar mellan det teroetiskt bästa och det möjliga. Med tanke på de resurser en del stora företag har i branschen så är jag förvånad att ingen har framställt en produkt som är lika bra eller bättre än piP, för det handlar inte om magisk konst, eller ens sport här, utan bara ren logik och användning av den fysik vi har haft som verktyg rätt länge vid det här laget.

Men, som jag sagt ovan, det kanske mer handlar om vad företagen vill ta fram, än vad det faktiskt förmår.

Tillägg: Vad jag vill ha sagt är då: om B&W ville ta fram en högtalare i piP:s klass är jag ganska övertygad om att de skulle kunna det.
Senast redigerad av PerStromgren 2009-04-23 22:25, redigerad totalt 1 gång.
... tycker jag!

Per

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2009-04-23 22:23

MattiasKarlsson skrev:
meanmachine skrev:flåt en dum men vad menar man med is6 högtalare?

Det är väl en omgjord Genelex eller om det är Proson. :)

Nix, det är en rakt igenom egen produkt från Intelligent sound.

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-04-23 22:27

perstromgren skrev:Men, som jag sagt ovan, det kanske mer handlar om vad företagen vill ta fram, än vad det faktiskt förmår.

Nja, tror inte det är så enkelt heller. Det kräver mer än så. Det jag tror är största felet inom dom flesta högtalartillverkare är kunskapen hur vi uppfattar ljud.
Idag så lyssnade jag på ett par Monitor audio PL-300 som kostar ett par pi60s och pips med fin finsih. Lät det bra då? Nej. Beror det på att dom inte vill det ska låta bra eller att dom inte förmår? Jag tror på sistnämnda. Av det enkla anledningen att det borde finnas iaf ETT företag som tar fram välljudande högtalare.
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-04-23 22:28

Goldfinger skrev:Nix, det är en rakt igenom egen produkt från Intelligent sound.

Okej, vilka modeller är det som är omgjorda då? Fick för mig det var alla mindre modeller. :)
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-04-23 22:31

perstromgren skrev:Tillägg: Vad jag vill ha sagt är då: om B&W ville ta fram en högtalare i piP:s klass är jag ganska övertygad om att de skulle kunna det.

Varför gör dom inte det för då? Dom anses vara referenshögtalare, varför skulle dom inte välja att producera något som llåter så bra som möjligt?
Personligen så gillar jag 802D, den är en av dom bättre högtalarna på marknaden. Den är dock rätt långt ifrån pi60 enligt mig och jag vet inte hur jag skulle bedömma pip mot dom men det är inte öppet mål.
Insignalen ÄR referensen

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2009-04-23 22:39

MattiasKarlsson skrev:
Goldfinger skrev:Nix, det är en rakt igenom egen produkt från Intelligent sound.

Okej, vilka modeller är det som är omgjorda då? Fick för mig det var alla mindre modeller. :)

Nej, det är två golvmodeller som är baserade på genexxa/proson som heter IS 66 och IS 1212. Stativarna är helt egna (IS6 & IS8), samt deras dyraste golvare IS 612 och IS 815.

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino