En vision, kanske en om Ino

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-05-11 10:44

Du har ju helt klart låst fast dig vid Ingvars sätt att förmedla information om sina produkter och verkar inte vara intresserad av prestandan hos dem.

Du har här nedan kreativt valt ut 1/5 av det jag skrev och bortser från resten utan att kommentera det.

Du får ha vilka isues du vill med Ingvar, men blanda inte in mig i dem.

Jag högaktar han som konstruktör både av system och element!

LindeberG skrev:
MagnusÖstberg skrev:J
Jag är inte alltid överrens med Ingvar om allting, men när det kommer till konstruktion av högtalare så är det löjligt att kalla dem överprissatta eller friserade prestandamässigt. Det är till och med befängt.

Vad annat kan man kalla det när han ofta uppger prestanda på ett för hans produkter väldigt positivt sätt? Han medger det dessutom själv i den tråden jag länkade till.

"Svante skrev:
Jag instämmer i att det är en avvägning mellan jämförbarhet och absoluta tal, men menar att det för den normala konsumenten är viktigare med jämförbarhet.

Ingvar Öhman skrev:
Det bryr jag mig inte om. Av skäl som jag redan angivit.

Den normale konsumenten (om denne kännetecknas av att inte vilja förstå, veta och/eler lära sig, men vilja jämföra med andra apparater iställt för att återge ursrungsljud) så hänvisar jag dem med glädje till marknaden i övrigt. "
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-05-11 11:21

LindeberG skrev:Har hört större Ino-basar ja, inget fel på dom men som sagt Velodyne JBL och JL Audio gör också mycket kompetenta subwoofers liksom EAW SVS HSU Klipsch Earthquake PMC m.fl.

Vilka då och vart?
Jaså? Jag har hört en hel del Velodyne, Klipsch mfl och dom har inte varit i närheten av Ino's kvalité. Så jag behöver mer info.
För ett trollfritt Faktiskt: Ignore är din vän :)
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-05-11 11:44

MattiasKarlsson skrev:
LindeberG skrev:Har hört större Ino-basar ja, inget fel på dom men som sagt Velodyne JBL och JL Audio gör också mycket kompetenta subwoofers liksom EAW SVS HSU Klipsch Earthquake PMC m.fl.

Vilka då och vart?
Jaså? Jag har hört en hel del Velodyne, Klipsch mfl och dom har inte varit i närheten av Ino's kvalité. Så jag behöver mer info.

Har du hört dem i samma rum? :)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-05-11 11:47

Jag har hört Ino i massa olika rum och dom har låtit bra i alla, även dom som inte är fixade i basen. MK, Velodyne mfl har jag också hört i flera rum, och det har inte låtit speciellt bra. Men om någon vill komma hit och jämföra mot Profundus Y-4 så är han/hon välkommen.

Har du hört Ino basmoduler någonstans och vart då?
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-05-11 14:28

MattiasKarlsson skrev:
LindeberG skrev:Extremt mycket reklamtext FAKTISKT! Det där går väl ingen på?

Som Magnus sa så är ju texta sann, sen att den används som reklam är en annan sak.

Det kan ju inte finnas en chans att detta stämmer : "Så stor att profundusZ-2 till-sammans med profundusY-4, tar andraplatsen! "

Att Y4 skulle ta andraplatsen är för mig aningen skumt. Vi pratar om 4 stycken 12" i ganska små lådor...
Det har säkert stämt tidigare, men, de senaste årens utveckling tror jag förändrar situationen.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-05-11 15:10

Inte omöjligt att det gjort det, men jag känner faktiskt inte till något konkret. De där 12" elementen har rejäl slaglängd och konfigurationen gör att de samverkar i de lägsta registren (de är ju i 100% fas där) vilket medger att de kan spela ruskigt starkt, över 130db över 22hz..
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2009-05-11 15:21

MagnusÖstberg skrev:Inte omöjligt att det gjort det, men jag känner faktiskt inte till något konkret. De där 12" elementen har rejäl slaglängd och konfigurationen gör att de samverkar i de lägsta registren (de är ju i 100% fas där) vilket medger att de kan spela ruskigt starkt, över 130db över 22hz..

Alltså är inte z2 mer eller mindre bara stackade y moduler?
Vad är det som gör z så unikt? volymen för z2 är samma som för y4 osv...
Vad i består denna extremlinjära avstämningstekniken i, som öhman endast skriver om i Z modul fallet? är det parallellkoppling han menar eller?

"Tekniken i ProfundusZ-2 är ganska kostsam, vilket givetvis avspeglar sig i priset. Men i gengäld erbjuder Z-2-modulen unika prestanda i termer av artikulation, renhet, registerbredd och inte minst ljudtrycksresurser som tillfredsställer även de mest rabiata lyssnarna.
ProfundusZ-2 erbjuder helt enkelt en högre ljudåtergivningskvalitet än vad som kan uppnås med konventionell teknik"

mao så borde Z2 vara ett klart bättre val än y4 om man är ute efter så bra återgivning som möjligt?

Och varför har ingen här på faktiskt försökt klona denna extremlinjära avstämningsteknik med andra elemt för? tex med Bremen basarna?
Hjälp mig med vad som behövs göras så bygger jag gärna o testar!

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-05-11 15:29

Det borde finnas någon bild på Z-modulerna här...men de är definitivt inte stackade Y-moduler. De har ett helt annat koncept.

Om Z-2 är ett bättre val än Y-4 tycker jag beror på om man tänker stanna där. Z-modulerna tar mer volym i amspråk och det är trevligt med 4 moduler för att kunna placera ut dem strategiskt.

Jag bygger väl ett motsvarande infra6-X system med Bremenbasarna, och AVR7000 och profbd får väl till ett Infra8-X. Inte lika kraftfullt som basreflexvarianterna av X, men möjligheten till justering av rumskurvan passar mig bättre.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2009-05-11 15:39

Jo, jag har sett "korgen" men är det konstruktionen av den som är extremt kostsam?
För det är väl ändå samma element som i Y!?
Och rör sig elementen i "takt" eller rör de sig mot resp ifrån varandra?
och får man +3dB från denna rörelse?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-05-11 16:16

Korg? Du menar lådkonceptet ...vet inte vad som gör dem så kostsamma faktiskt. Kanske är det extrema påslag på dem, vad vet jag?

Den extra känsligheten kommer från att konfigurationen just är effektivare!
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-05-11 16:59

MagnusÖstberg skrev:Inte omöjligt att det gjort det, men jag känner faktiskt inte till något konkret. De där 12" elementen har rejäl slaglängd och konfigurationen gör att de samverkar i de lägsta registren (de är ju i 100% fas där) vilket medger att de kan spela ruskigt starkt, över 130db över 22hz..

Javisst. Över avstämningsfrekvensen så kommer 4 stycken 12" att spela tillräckligt högt för i stort sett alla applikationer. Antagligen med marginal.

Men, för att kunna toppa listor i stil med "mest ljudtryckskapabla" så dyker det upp intressanta kombatanter. A7-900 tex. Vd på 12liter per låda.
Jag tror (men vet inte) att Y4 får problem mot en endaste sådana. 4 stycken A7-900 mosar Y4 i ljudtryck.

http://www.edesignaudio.com/product_inf ... cts_id=606

Naturligtvis så är ljudkvalitet ett helt annat ämne...

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2009-05-11 17:53

Har hört större Ino-basar ja, inget fel på dom men som sagt Velodyne JBL och JL Audio gör också mycket kompetenta subwoofers liksom EAW SVS HSU Klipsch Earthquake PMC

njae jag är skeptisk som att jämföra en gammal bagge med en formelettbil
när man bankar på med ett inosystem är det ju som att skallen agerar membran 8)
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-05-11 18:30

steveo1234 skrev:

Javisst. Över avstämningsfrekvensen så kommer 4 stycken 12" att spela tillräckligt högt för i stort sett alla applikationer. Antagligen med marginal.

Men, för att kunna toppa listor i stil med "mest ljudtryckskapabla" så dyker det upp intressanta kombatanter. A7-900 tex. Vd på 12liter per låda.
Jag tror (men vet inte) att Y4 får problem mot en endaste sådana. 4 stycken A7-900 mosar Y4 i ljudtryck.

Njae, en sådan modul levererar uppenbarliggen 110db från 15hz uppåt, medans Y-2 levererar 124db (128db för s-modellen över 22hz). Så bara genom att jämföra specen så är det ju klart att du har fel. Ino har dessutom sin -3db punkt vid 14hz.

En skillnad är ju att ditt exempel medlevereras med inbyggt slutsteg och det levererar alltså 1300w till elementen, medans Ino levererar ljudtrycket med 500w. Mycket mindre effekt genomtalspolarna och således värme som måste ledas bort, mindre termisk kompression och därmed garanterat mindre dist. Det verkar somom elementen har tunga koner och låg känslighet. Men visst, till Ino måste du komplettera med filter och slutsteg!

4 stycken mosar alltså inte Y-4 utan kommer inte ens upp i samma ljudtryck.

Och sedan är ju som sagt frågan om ljudkvalié med....där är jag övertygad om att det blir svårt för dem att klå Ino.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
olof

Inläggav olof » 2009-05-11 18:39

det står ju förvisso
Room Tuning : 18Hz FR - (16-100Hz +/-3dB @110dB In Room)
In Room Avg SPL : 129.93 dB (10-100Hz Max Output Avg)

Sista raden antyder ju att de kan spela duktigt starkt, en sådan låda motsvarar ju Y-4 i ljudtryck(dock inte s).
ett bra rum!

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-05-11 18:44

Ino anger inte annat än kontinuerligt ljudtryck, det är nog det man får jämföra.

Ino elementen tål ju betydligt mer effekt i topparna, men i de lägsta frekvenserna är det ju xmax som normalt sätt begränsar.

I vilket fall somhelst är nog ljudtrycket mer än tillräckligt för de flesta från de båda och det är ju meningslöst att jämföra nuffror utan lyssningsintryck...
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-05-11 19:07

MagnusÖstberg skrev:
steveo1234 skrev:

Njae, en sådan modul levererar uppenbarliggen 110db från 15hz uppåt, medans Y-2 levererar 124db (128db för s-modellen över 22hz). Så bara genom att jämföra specen så är det ju klart att du har fel. Ino har dessutom sin -3db punkt vid 14hz.

En skillnad är ju att ditt exempel medlevereras med inbyggt slutsteg och det levererar alltså 1300w till elementen, medans Ino levererar ljudtrycket med 500w. Mycket mindre effekt genomtalspolarna och således värme som måste ledas bort, mindre termisk kompression och därmed garanterat mindre dist. Det verkar somom elementen har tunga koner och låg känslighet. Men visst, till Ino måste du komplettera med filter och slutsteg!

4 stycken mosar alltså inte Y-4 utan kommer inte ens upp i samma ljudtryck.

Och sedan är ju som sagt frågan om ljudkvalié med....där är jag övertygad om att det blir svårt för dem att klå Ino.

Nu vet jag inte,men, om jag skulle sätta pengar så hade jag satt mina pengar på att den större lådan som får mer effekt med den betydligt mycket högre Vd levererar högre ljudtryck. Oavsett vad konstruktören av ena systemet säger.
Att Ingvar mäter på sitt eget sätt (eget, dvs, skillt från alla andras sätt) innebär inte att hans moduler är kapabla till högre ljudtryck än konkurrenternas. Fysikens lagar bryr sig inte mycket om marknadsföringstext. Såvida du inte menar att de 5-20literna som Ino systemet har i Vd på något sätt ger ett högre ljudtryck än de 40plus liter Vd som mitt nämnda system ger. Isåfall hade jag gärna vetat hur det där funkar för det kan jag inte få ihop med mina begränsade kunskaper i ämnet.

Ett lysnade exempel på varför frifältsmätningar renderar utmärkta grunder för produktjämförelser.
Senast redigerad av steveo1234 2009-05-11 19:13, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-05-11 19:09

olof skrev:det står ju förvisso
Room Tuning : 18Hz FR - (16-100Hz +/-3dB @110dB In Room)
In Room Avg SPL : 129.93 dB (10-100Hz Max Output Avg)

Sista raden antyder ju att de kan spela duktigt starkt, en sådan låda motsvarar ju Y-4 i ljudtryck(dock inte s).

Det är ju under förutsättning att det rummet som Ino förutsätter används är av samma storlek som det som A7-900 använder.
Det sistnämnda systemet är redan testat av oberoende parter och siffrorna är verifierade. Det är inte Ino´s system, så vad det levererar i motsvarande rum kan man endast gissa sig fram till.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-05-11 19:16

Jag kanske ska förtydliga mig. Inos system kanske är det mest kapabla och välljudande system i världen.
Jag vet itne, jag har inte hört det eller sett mätningar på det.
Men, i min värld så "borde" Y4 et al näppeligen kunna prestera samma ljudtryck som flertalet av konkurrerande produkter.
Om jag har fel så vill jag gärna veta vart min felaktiga slutsats är.
Vidare så ser jag fram emot besöket hos Tengil för att få ett first hand impression. Jag kanske tom tar med lite mätgrejer om det är ok med honom....

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-05-11 19:24

Hoppas Twilighter är nöjd med diskussionen!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-05-11 19:30

Nej, jag har inte hört bättre, men det säger ju inte så mycket :)

Jag har ju andra prioriteringar och känner mig nöjd med det jag pular ihop själv. Ett gäng SLS 10" aktivt kompenserade känns ju som rätt mycket bang for the buck nu när de går att köpa för ynka 430 pix från BMM....
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Twilighter

Inläggav Twilighter » 2009-05-11 19:32

J jag är nöjjd, och det är intressant med :)

jag efterlyser dock både bild och data mellan y och z systemen

och även den tekniska skillnaden mellan vanlig och signatur, samt ungefärligt prispåslag per modul mellan vanlig och s

Användarvisningsbild
LindeberG

Inläggav LindeberG » 2009-05-11 19:46

MattiasKarlsson skrev:Jag har hört Ino i massa olika rum och dom har låtit bra i alla, även dom som inte är fixade i basen. MK, Velodyne mfl har jag också hört i flera rum, och det har inte låtit speciellt bra.

Du fattar väl att det låter som om du brer på lite extra mycket när du påstår att Inos basar låtit bra i alla rum du har hört dom i, även ofixade, medan alla andra subbar låtit mindre bra i de rum du har hört dom i, låter lite väl otroligt i mina öron eftersom jag har hört det mesta i alla möjliga miljöer. Inos basar är otvivelaktigt av hög kvalitet men de är knappast utan hård konkurrens.

Användarvisningsbild
LindeberG

Inläggav LindeberG » 2009-05-11 20:37

MagnusÖstberg skrev:
Ino elementen tål ju betydligt mer effekt i topparna, men i de lägsta frekvenserna är det ju xmax som normalt sätt begränsar.

Frågan är hur "Inos" baselement står sig mot detta monster. http://www.audiopulse.com/products/subw ... /lms-ultra
Svaret är nog att monstret vinner med stor marginal om man verkligen behöver det extremextrema.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2009-05-11 20:44

Sprängdeg är ganska bra också om det är ljudtryck man är ute efter.

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-05-11 20:48

LindeberG skrev:Du fattar väl att det låter som om du brer på lite extra mycket när du påstår att Inos basar låtit bra i alla rum du har hört dom i, även ofixade, medan alla andra subbar låtit mindre bra i de rum du har hört dom i, låter lite väl otroligt i mina öron eftersom jag har hört det mesta i alla möjliga miljöer. Inos basar är otvivelaktigt av hög kvalitet men de är knappast utan hård konkurrens.

Snicksnack. Kom igen nu, VART har du hört Ino basmoduler och vilka var det?

Sen är jag impad att dom som tvivlar och ifrågasätter är samma jönsar som inte lyssnat. Samma skit varje gång. Tröttsamt och se/läsa detta. Lyssna och SEN kom med åsikter istället för snacka om saker ni INTE har någon aning om.
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2009-05-11 20:49

Almen skrev:Sprängdeg är ganska bra också om det är ljudtryck man är ute efter.

Jepp, lite småskum agenda minst sagt. Horn i sidan på hobbytillverkaren Ino, LinderberG? Känns som du har lagt ~30 % av dina inlägg i den här tråden. "Sådana medlemmar" brukar aldrig ha en dold agenda. :lol:
Senast redigerad av m_persson79 2009-05-11 20:53, redigerad totalt 2 gånger.
Lenovo-laptop -> Yamaha-reciever -> pK & lite fluff.

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-05-11 20:49

Så till alla skeptiska personer, ta med vilka subbar ni vill så kan vi testa dom mot Profundus Y-4. Antaligen put up or shut up.
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
PojkenMedTur

Inläggav PojkenMedTur » 2009-05-11 20:51

LindeberG skrev:
MagnusÖstberg skrev:

Frågan är hur "Inos" baselement står sig mot detta monster. http://www.audiopulse.com/products/subw ... /lms-ultra
Svaret är nog att monstret vinner med stor marginal om man verkligen behöver det extremextrema.

Tror du generellt har otroligt mycket rent felaktig "kunskap" i din hjärna.

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-05-11 20:52

LindeberG skrev:Frågan är hur "Inos" baselement står sig mot detta monster. http://www.audiopulse.com/products/subw ... /lms-ultra

Trams.Har du jämfört eller hittar du bara på? 8O
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-05-11 21:04

LindeberG skrev:
MagnusÖstberg skrev:

Det där var ett skämt?
Jag saknar dig.

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino