Baslådor eller pi60?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-11-16 11:42

Mitt Lyssningsrum är väl dämpat och slukar merparten reflekterat ljud och då blir den totala energin i rummet inte så stor.
Har inga problem att köra vilka högtalare som helst in i disten. :wink:

Men i ett inte lika lyssningsanpassat rum (ej väldämpat) med stor andel reflekterat ljud, torde piP räcka till gott och väl för röjarlyssning. :wink:

Har själv piPs ihop med extra subbar och den kombon räcker för mina behov, tror jag. :)
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Re: Baslådor eller pi60?

Inläggav RogerGustavsson » 2009-11-16 12:01

Nune skrev:Jag har piP men känner att jag behöver lite mer ös i stereon när vi partajar.

Hmm ja kanske borde tillägga att rummet jag bor i just nu är rätt litet, 3,5*2,5M...

Hur går det med partaj i det lilla rummet?

Användarvisningsbild
dave19

Inläggav dave19 » 2009-11-16 13:44

Nattlorden skrev:Fast frågan var ju "behöver lite mer ös i stereon när vi partajar" och då är piPs minimala (jämfört icke-Ino) dist på höga nivåer klart irrelevant.

Jag upplever inte mina piP som färgande när jag öser på..... snarare är det ju det jag demar för kompisar.... att de fortsätter spela rent oavsett hur dj..la mycket jag drar på...

Håller inte alls med. Tycker piP börjar dista hörbart och komprimera vid ganska måttliga nivåer. Skillnaden mot pi60 är väldigt stor.

Mvh

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2009-11-16 13:55

Om du inte missat det så har jag på mer än ett ställe markerat att jag inte jämför med andra Ino utan med mer vanligt förekommande högtalare.

Någon som vill kunna parta brukar typiskt skaffa en liten Cerwin eller annat med stort/stora basar i.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Mikael.J
f d Nune

Re: Baslådor eller pi60?

Inläggav Mikael.J » 2009-11-16 14:28

RogerGustavsson skrev:
Nune skrev:Jag har piP men känner att jag behöver lite mer ös i stereon när vi partajar.

Hmm ja kanske borde tillägga att rummet jag bor i just nu är rätt litet, 3,5*2,5M...

Hur går det med partaj i det lilla rummet?

Med lite kärlek och flickorna i knät så går det bra! 10pers har jag nog fått in.

Jag får ta mig en rejäl funderare här. Hur funkar ett delat system om jag skulle gå från mitt 2kanalsförsteg och köpa mig en hemmabioreciver med delning i maskinen?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-11-16 14:59

Det funkar fint!
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-11-16 15:54

MagnusÖstberg skrev:Det funkar fint!
Nåja. Om det var delning i bioreceiver du avsåg?

Jag tror många med delat system, eller med subbar i huvudtaget, vet att man ganska ofta får en mer homogen ljudbild med man kopplar över till "Large", dvs icke-delat. Jag upplevde en ganska stor skillnad när jag gick från att låta cr80 ta hand om LP-filtreringen och receiverns egna filter till HP-delen, till separata slutsteg och att allt gick igenom cr80s.

Det finns väl en anledning till att cr80 filtren är så branta som dom är?

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2009-11-16 18:08

mina två ören:

pip går inte att jämföra med pi60 i ljudkvalité. det är ljusår (ljudår) mellan.

Det absolut enklaste är väl att köpa ett par pi60 beggade, så slipper du täby. gillar du inte dem så är de lätta att sälja igen.

Sedan behöver man lite bas till sina pi60, då kompletterar man enklast med bs60 så slipper man delning och extra slutsteg.

Jag har inte jämfört större ino system med pi60/bs60 i samma rum men jag har lyssnat på ett större system (delat, med galna basar) som IÖ själv varit med att installera i rummet och mitt subjektiva tyckande är att pi60+bs60 har en helt annan upplösning och definition (till det bättre).

Enligt mig, vad jag hört, helt ovetenskapligt, är pi60 den enda ino högtalare som verkligen är så bra som folk säger.

Men det kan lika gärna vara att mitt rum är så inihelskotta bra att det konkurrerar ut allt annat :wink:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2009-11-16 19:10

Mycket möjligt. piP är i alla fall den bästa högtalaren jag hört - alla kategorier. Men jag har inte hört pi60 ännu.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2009-11-16 19:17

Håller med om att pi60 är betydligt bättre på allt, kanske ännu tydligare vad gäller diskanten. Men om tillämpningen är "mer ös i stereon när vi partajar" så borde det väl vara mer prisvärt att köpa lite billigt förstärkeri och driva extra basar med?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-11-16 20:27

Håller faktiskt med. För 1,5 år sedan när jag var hos Ingvar och lyssnade så tyckte jag skillnaden mellan pip och pi60 var rätt små. Idag, med runt 1,5 år med i32s så upplever jag pip som klart sämre än pi60. Konstigt detta när man vänjer sig vid en viss kvalité.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2009-11-16 20:36

Sen är det väl somså att när Ingvar "demar" piP så kör han näst intill vad dom mäktar med samt med material som håller dessa till sin största fördel. Och det är inte dåligt skall jag säja då han blåser allihop på demo:n med att tro (i förstone) att det är "dom stora" som spelar.

Därefter har (hade? 2105?) han inte krut nog till att få pi60s (i detta fallet) att blomma ut fullt eller kunna visa vad dom går för i.a.f. inte vad gäller dess kapabla ljudtryck.

Men det kan jag gott förstå också, det är ju vad dom återger totalt som är intressant i ett första påseénde och inte vad dom (kanske) mäktar med.
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2009-11-16 22:09

subjektivisten skrev:Håller faktiskt med. För 1,5 år sedan när jag var hos Ingvar och lyssnade så tyckte jag skillnaden mellan pip och pi60 var rätt små. Idag, med runt 1,5 år med i32s så upplever jag pip som klart sämre än pi60. Konstigt detta när man vänjer sig vid en viss kvalité.

Jag var på besök i torsdags för att hämta ett par PiP och lite a2or till en kompis, när Ingvar frågade om jag hört en skiva med en artist som jag redan glömt tyvärr.

Hursomhelst så var det bra inspelad singer/songwriter med en härlig bastrumma i bakgrunden som vibrerade runt i rummet, jag reflekterade inte över vilka högtalare som var inkopplade men förutsatte att det var Pi60S,

det var Pix :)

Bastrumman visade sig vara på just 50hz som Pix var avstämda vid, men det var ett riktigt haksläpp.

Ingvar är helt klart ett geni.

Vh Christer

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-11-16 22:55

Jo, vi lyssnade också på pix/pim men jag tror den musiken vi lyssna på hade lite väl mycket energi långt ner för dom upplevdes lite ljusare än pip (antagligen för dom inte gick lika djupt).
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-11-16 23:08

Tengil skrev:det var Pix :)

Bastrumman visade sig vara på just 50hz som Pix var avstämda vid, men det var ett riktigt haksläpp.

Vh Christer
Been there, done that :D
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
andershelin

Inläggav andershelin » 2009-11-17 21:03

Jag var på besök i torsdags för att hämta ett par PiP och lite a2or till en kompis, när Ingvar frågade om jag hört en skiva med en artist som jag redan glömt tyvärr.

Hursomhelst så var det bra inspelad singer/songwriter med en härlig bastrumma i bakgrunden som vibrerade runt i rummet, jag reflekterade inte över vilka högtalare som var inkopplade men förutsatte att det var Pi60S,

det var Pix :)

Håller med!! Men vad var det för artist/låt? Någon?

Anders
Pioneer 668 DV--Denon 2105--NAD 208--Ino Audio pi60 samt bs60, a2.
Panasonic DP-UB820
Harmony Design Ear 90
B&W P7, B&W PI7, Denon AH-D9200, Denon AH-D7200, Denon AH-D5000

Användarvisningsbild
blacklabel

Inläggav blacklabel » 2009-11-18 01:30

Jag har gått från piP till pi60 ganska nyligen. Personligen tycker jag skillnaden är enorm. Allt är bättre med pi60. Dett kan ju iofs bero på omständigheterna just hos mig. Mitt lyssningsrum/vardagsrum är ganska stort, ca 45m2, med öppen planlösning mot andra delar av huset. Hur det skulle bli med bs60 vill jag inte ens veta. Troligtvis skulle det bli ännu bättre. Skulle iaf inte våga berätta för regeringschefen så det är lika bra att leva i okunskap.
Tycker dock att pi60 låter overkill till ditt förhållandevis lilla rum. Om du tänker bo kvar ett tag är nog inte idén med pP2 så dum. Men det är ju vad jag tycker :-)
Det finns två sorters politiker: de som kan prata strunt över vilket ämne som helst och de som över huvud taget inte behöver något ämne.

Användarvisningsbild
Mikael.J
f d Nune

Inläggav Mikael.J » 2009-11-18 04:03

Jao jag funderar fortfarande på hur jag ska göra. Eventuellt blir det att jag sliter hit mina HPM-100 och kör som party högtalare. pi60 blir lite väl dyrt som student detta året. Jag flyttar till sommaren och kommer då att flytta till ett väsentligt större rum där jag kommer bo gratis 1-2år och då blir det klart en uppgradering av högtalarna.

Hur är det med delat system, SLS10 samt något av Ingvars toppar? Skulle det bli bättre med i14 och ett gäng basar än med pi60?

Funderingarna är många :wink:

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-11-18 12:13

Du får nog tänka igenom vad du egentligen är ute efter.

piP och pi60 är förträffliga fullregisterhögtalare, som tillsammans med en fin 2-kanalförstärkare bildar ett komplett system, enkelt och smutt.

i14 tillsammans med två Profondus X eller fyra P och filtret CR80s kopplat till två stereoslutsteg, blir än mer baskapabelt, men ett virrvarr av apparatur och kablage.

Vill du bygga egna subbaslösningar, så finns det vid det här laget rätt mycket att välja mellan i diy-avdelningen, men ingen fri lunch. :wink:

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-11-18 12:18

+ mer möjlighet att anpassa till rummet.

Och jo, jag anser nog att det finns en del "fri lunch" med att bygga egna basmoduler.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-11-18 12:26

Nja, jag menar att få till egna byggen så att de mäter rätt och anständigt, fordrar sin man.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-11-18 13:33

Ragnwald skrev:Nja, jag menar att få till egna byggen så att de mäter rätt och anständigt, fordrar sin man.

Som tur är så har många tänkt igenom detta rejält och delat med sig av sina fynd. Även en totalt okunnig (men inte helt opraktisk) människa kan bygga bra basmoduler nuförtiden.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2009-11-18 19:17

...tack för den glidtacklingen steveo1234. ;)

(från en som känner sig som en av de okunniga som lyckats bygga ihop ett par hyfsade baslådor... ...med benäget bistånd)

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-11-18 20:53

Tror inte det finns någon byggtråd som är så fullödig, att det inte finns risk för variation och att resultaten faktiskt kommer skilja sig en hel del.
Ta bara EPS1 som ett tydligt exempel, där många missuppfattade vilket fyllnadsmaterial som skulle användas, hur mycket och hur/var det skulle sitta i lådan. Inrapporterade lyssningsintryck, skiljde sig en hel del, till att början med. Inte många hade möjlighet att kontrollmäta resultatet.

Vad gäller SLS, så är olika byggmetoder lika många som antalet byggare och ingen har en fullständig byggdokummentation med mätningar. SlaitH är väl den som kommit närmast en fullödig beskrivning, även om han svävar en del med materialvalet.

Användarvisningsbild
Mikael.J
f d Nune

Inläggav Mikael.J » 2009-11-19 04:02

Jag tror jag har löst det!

Idag frågade en av få jag värderar högre än mina teknikprylar om jag ville komma till japan och hälsa på henne nästa vinter, hon lämnar Sverige till sommaren när studierna är slut.
Så det blir nog HPM-100 i studentrummet för party lysning och spara pengar så jag kan åka till japan nästa vinter!!

En lösning som för mig betyder mer än allt välljud i världen! :D

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2009-11-19 04:11

Nune skrev:Jag tror jag har löst det!

Idag frågade en av få jag värderar högre än mina teknikprylar om jag ville komma till japan och hälsa på henne nästa vinter, hon lämnar Sverige till sommaren när studierna är slut.
Så det blir nog HPM-100 i studentrummet för party lysning och spara pengar så jag kan åka till japan nästa vinter!!

En lösning som för mig betyder mer än allt välljud i världen! :D

:D grymt!

Användarvisningsbild
eNils

Inläggav eNils » 2009-11-19 13:23

Låter klokt. Jag tror på idén med partyhögtalare. Jag spelade sönder basarna på mina i pi60s i helgen. Ingvar säger att jag är först i världshistorien, men jag tyckte inte att det var så extremt. Glasvegas - Geraldine och hoppande allsång avstannade när det endast blev diskant kvar. Dansen fick fortsätta i källaren.

Bra kalas för övrigt. :)

/N

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2009-11-19 13:26

eNils: Jösses, haha. Men det låter ju helskumt. Glasvegas har väl knappast
så värst mycket energi under avstämningen, det kan jag aldrig tro. Ska man
spela sönder pi60s baselement kan jag tänka mig att det är där man ska
sikta in sig. Jag drar då slutsatsen att du måste ha spelat våldsamt högt.
Gick du runt med kollekthåven efteråt? :)
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2009-11-19 14:51

shifts skrev:Gick du runt med kollekthåven efteråt? :)

När det gäller HiFi går man ju runt med kollektorhåven.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
eNils

Inläggav eNils » 2009-11-19 14:55

:) Ja det var väl rätt högt, liksom svårt att höra sig själv sjunga, men det kändes helt rätt då. Jag tror att droppen var då listan bytte låt till Blur - Country House från en ruskigt komprimerad samlingsplatta, men mina minnen är lite diffusa. Tyvärr ingen kollekt, utan denna blir nog bara att sörpla i sig, är jag rädd. :)

Det var f ö inte jag som skötte volymen. Jag hade nog stannat ett tag innan alla 600W låg på. Högtalarna i källaren (bion) har jag inte funktionskontrollerat än, så helt säker på skadans omfattning är jag inte heller. Billigare grejer där dock. Alltid något... :oops:

/N

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino