Moderator: Redaktörer
IngOehman skrev:Och tyvärr har jag inte så mycket tid över just nu [...]
perstromgren skrev:IngOehman skrev:Och tyvärr har jag inte så mycket tid över just nu [...]
[OT, förstås, men:] Det är nog bara IÖ som skriver att han inte har så mycket tid, för att därefter leverera ett inlägg över 1000 ord långt.
IngOehman skrev:Det här blev en både konstig och (därför) rolig tråd tycker jag, men jag
hoppas förstås att trådstartare säger ifrån om han tycker att det skenat
alltför snett.
Om han inte gör det får han förstås äran för att den inspirerat till så pass
intressanta sidospår.
Xiro skrev:Skillnaden mellan piP och Dali 5 tror jag beror på följande:
a) Olika designintentioner - olika uppfattning om vad som är bra och hur man bäst avvägt närmar sig det. Och inte minst de antaganden konstruktören gör om det system och den miljö som högtalaren kommer att arbeta i.
mannor skrev:Jag tror att det till stor del handlar om prissegmentering. Säg att Dali gör en högtalare som låter väldigt bra (som jag, och du, påstår att pip gör) med en låg tillverknings- och konstruktionskostnad. Vill de då sälja den för 10 kkr eller 20 kkr? Självklart vill de sälja för det högsta priset. Vore jag högtalartillverkare skulle min prissegmentering se ut ungefär så här:
3 kkr - dåliga högtalare
6 kkr - lite bättre än dåliga
10 kkr - ok högtalare
20 kkr - bra högtalare
40 kkr - betydligt bättre än bra
80 kkr - mkt bra högtalare
osv..
Säljer Dali sina "bra" högtalare för 10 kkr istf 20 kkr flyttas ju hela "trappan" ner och de förlorar mycket intäkter.
Xiro skrev:Skillnaden mellan piP och Dali 5 tror jag beror på följande:
a) Olika designintentioner - olika uppfattning om vad som är bra och hur man bäst avvägt närmar sig det. Och inte minst de antaganden konstruktören gör om det system och den miljö som högtalaren kommer att arbeta i.
b) Olika förmåga att uppnå sina intentioner.
c) Skillnaden upplevdes i ett specifikt system, i ett specifikt rum Skillnaden hade blivit annorlunda i ett annat system, i ett annat rum. Och med en annan musik, och en annan lyssnare...
Moment-23 skrev:DVD-ai skrev:Tel: 0705233232
Tackar!
Vet du vilka tider som är direkt olämpliga att ringa på?
Xiro skrev:Moment-23:
Jag tror inte heller att skillnaden mellan danska och svenska rum är särskilt relevant, däremot borde skillnaden mellan olika rum, möbleringar och placeringar vara viktig, och jag gissar att det är viktigt även i de antaganden konstruktören gör. Antaganden om rummets geometri, dämpning, avstånd från väggar, invinkling etc har väl betydelse, eller hur? För att spetsa till det kan man ju föreställa sig att en superdyr stor high-end-högtalare antas placeras i ett större rum, med ordentliga avstånd till väggar och de tidiga reflexerna och annat grundläggande under kontroll - uppfyller inte slutanvändaren detta kan det bli fel även om högtalaren sägs vara jättebra. Jag har flera kollegor med stora fina dyra högtalare, och fin elektronik, men alla säger att de nästan aldrig lyssnar på musik. Är rätt säker på att de använder sina apparater ganska fel, eller tvärtom har de apparater som inte är rätt för deras användande. Jag har förhållandevis enkla apparater, som passar mitt användande, och lyssnar med glädje varje dag. Kan tänka mig att många med Ino har det som jag.
Hur man utvärderar och köper sina prylar är nog också en del av hemligheten bakom succé. Ino-köpare är nog förhållandevis kunniga och rigorösa i sitt inköp, och kollar med större precision av att högtalaren kommer att funka bra för dem, till skillnad från hur jag gissar att många Dali köpare gör - de lyssnar i butik och kanske lite snabbt hemma innan de bestämmer sig. Och när Dali-burkarna väl är köpta blir det inte lika mycket justerande som med Ino.
piP verkar anmärkningsvärda på många sätt, en del av förklaringen ligger säkert i konstruktörens förmåga och approach (t ex att delta i detta forum och att ha personlig kontakt med kunder och intresserade, och att verkligen hjälpa kunderna till rätt val och rätt användning), men även i designintentionerna. Ingvar har ett stort kunnande som han utnyttjar på ett mycket bra sätt, och han verkar göra väldigt bra antaganden om vad som funkar hos dem som är intresserade av hans högtalare. Han är inte så beroende av säljsiffror, tillväxt och marginaler som Dali, vilket gör att han inte behöver ödsla lika mycket tid på högtalarnas utseende, inköpsresor, företagsintern kommunikation och "politik", anpassningar för olika marknader, att få snygga mätvärden som har lite att göra med praktiska prestanda, etc.
Men det är inte enkelt att jämföra två högtalare, risk för äpplen och päron. Var drar man gränsen för hur mycket man ska ändra i referenssystemet/-rummet när man byter testobjekt? Jag gillar såna där tester och jämförelser som är väldigt djupgående och som fått ta lite mer tid. Stereophile är exempel där man ofta verkligen går in för att hitta rätt setup för varje högtalare, gärna i samråd med konstruktörer och kollegor - och så skriver de ner det i artikeln, så att man kan lära sig lite, inte bara om apparaten, utan även hur man installerar och använder den på bästa sätt. Och har det varit orimligt svårt att få högtalaren att prestera bra får man ju veta det också.
Dit jag vill är nog: Välj rätt apparat för rätt ändamål. Och man kommer tyvärr inte så långt på några enkla utlåtanden som inte säger mycket mer än att man tycker en högtalare är bra eller dålig. Sammanhang och förståelse är nyckeln. (Ja, i princip det skrev nog Ingvar långt uppe i den här tråden och i tusen andra.)
Moment-23 skrev:Jag söker en teknisk förklaring till att piP kan gå så djupt. Jag tror inte det beror på att Ingvar slipper intern politik i sitt företag eller att han skriver på ett forum, tror du?
Nattlorden skrev:Moment-23 skrev:Jag söker en teknisk förklaring till att piP kan gå så djupt. Jag tror inte det beror på att Ingvar slipper intern politik i sitt företag eller att han skriver på ett forum, tror du?
Tre huvudanledningar skulle jag tro:
1) Kapabelt långslagigt element.
2) Ypperligt väldimensionerad låda/port.... Cellplasten inuti har nog en väldigt trevlig funktion härvidlag.
3) Medvetet nyttjande av vägg... andra högtalare får också mer bas vid väggplacering, men då de inte designats för det så blir de bara diffust bumlinga.
Moment-23 skrev:Äntligen![]()
Ang. nr 3. Innebär det att filtret är konstruerat så att "bumligheten" minimeras?
Jag tänker lite på det faktum att baselementet återigen kommer in vid ca 7khz. Eller är det bara på qm-10?
Moment-23 skrev:Glöm ikon 5 för ett tag och nämn någon högtalare oavsett pris som ger samma basprestanda ur så liten volym.
perstromgren skrev:Moment-23 skrev:Glöm ikon 5 för ett tag och nämn någon högtalare oavsett pris som ger samma basprestanda ur så liten volym.
PK!
Huvudanledningen är nog att piP konstruerats för att stå nära vägg, vilket nästan alla andra högtalare på marknaden inte är, konstigt nog. Sedan har den ett mycket bra baselement och en mycket kunnig konstruktör, som framhållits. Dessa tre kriterier har den gemensamt med PK, f.ö.
pingvinlakrits skrev:Även om Ingvar säkert inte varit först med "väggstöds"-högtalare...
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster