Är Ino en välgärning för människan?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-04-06 20:00

Det är lite spännande att läsa meanmachines, Bill50xs och Objektivistens inlägg. Ni bildar en liten konspiratorisk sekt som funderar och spekulerar, och bara gammal skåpmat är det.

Än intressantare är att det mesta ni undrar över går att få reda på genom att ringa Öhman och fråga, men det vill ni inte av någon anledning. Eller vågar ni inte? :D

Gulligt. :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-04-06 20:07

Almen skrev:Det är lite spännande att läsa meanmachines, Bill50xs och Objektivistens inlägg. Ni bildar en liten konspiratorisk sekt som funderar och spekulerar, och bara gammal skåpmat är det.

Än intressantare är att det mesta ni undrar över går att få reda på genom att ringa Öhman och fråga, men det vill ni inte av någon anledning. Eller vågar ni inte? :D

Vad är det du försöker påtala? Att vi är fega eller att du är polare med Ingvar? Jag tror det senare. Wow! Impad! :wink:

Nu är ju faktiskt jag tveksam till denna superba ödmjukhet som tillskrivs Ingvar när han på sin fritid offrar sig att producera högtalare för den skrikande skaran. en messiansk känsla ger det tyvärr. Jag är den första och gratta IÖ so mverkligen lyckas med att mystificera och sälja sin produkter på ett mästerligt sätt. På alvar är jag imponerad av detta koncept osm Ingvar lyckas med men nu är problement inte JAG utan DU och din syn på detta och jag är som sagt den första att lyfta på hatten och gratta till företagsamheten emedan du förefaller hellre att har en lidande messias som ger av sitt för att mätta dig. :)

Vad jag kan säga om Ingvar är att han är skärp. :wink: Smarthet är något inte alla har.
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2010-04-06 20:13

Almen skrev:Det är lite spännande att läsa meanmachines, Bill50xs och Objektivistens inlägg. Ni bildar en liten konspiratorisk sekt som funderar och spekulerar, och bara gammal skåpmat är det.

[– – –]

Jag vet inte om jag kan instämma i det. Jag upplever nog ett aningen
större obehag. Tycker mig nämligen se att spekulationerna är mer
illasinnade än vad jag känner för att acceptera. :(

Men jag kanske missuppfattar syftet.

Mvh E*
Senast redigerad av E 2010-04-06 20:15, redigerad totalt 3 gånger.
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2010-04-06 20:13

Det är de, så ja. Pi60 är väldigt bra högtalare. Lite svåra att köpa bara.
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-04-06 20:15

E skrev:
Almen skrev:Gulligt. :)

Jag vet inte om jag kan instämma i det. Jag upplever nog ett aningen
större obehag. Tycker mig nämligen se att spekulationerna är mer
illasinnade än vad jag känner för att acceptera.

Mvh E*

:?: Varför. :? Missunnar du någon att tjäna pengar? Om du blir stormrik på att sälja partyhattar är det bara din förtjänst. Du har gjort något rätt som lyckats. Jag säger gång på gång att ino är ett superbt lyckat koncept. :? Kan du läsa?

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-04-06 20:17

meanmachine skrev:Vad är det du försöker påtala? Att vi är fega eller att du är polare med Ingvar? Jag tror det senare. Wow! Impad!

Vem som helst som är intresserad kan ringa honom, han är inte knusslig med att delge sitt telefonnummer. Var inte rädd, meanmachine.

Nu är ju faktiskt jag tveksam till denna superba ödmjukhet som tillskrivs Ingvar när han på sin fritid offrar sig att producera högtalare för den skrikande skaran. en messiansk känsla ger det tyvärr. Jag är den första och gratta IÖ so mverkligen lyckas med att mystificera och sälja sin produkter på ett mästerligt sätt. På alvar är jag imponerad av detta koncept osm Ingvar lyckas med men nu är problement inte JAG utan DU och din syn på detta och jag är som sagt den första att lyfta på hatten och gratta till företagsamheten emedan du förefaller hellre att har en lidande messias som ger av sitt för att mätta dig.

Ojojojojoj... Jag har inte skrivit ett ord om IÖ (du skriver desto mer). Jag ville bara påtala det diskrepanta i beteendet att ha så många frågor och undringar, och inte göra det minsta lilla för att få dem besvarade.

Stämmer det inte till eftertanke?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2010-04-06 20:17

meanmachine skrev:Missunnar du någon att tjäna pengar?

Verkligen inte.

Mvh E*

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-04-06 20:20

E skrev:
meanmachine skrev:Missunnar du någon att tjäna pengar?

Verkligen inte.

Mvh E*

Så då är vi överens? :wink:

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-04-06 20:21

Almen skrev:
meanmachine skrev:Vad är det du försöker påtala? Att vi är fega eller att du är polare med Ingvar? Jag tror det senare. Wow! Impad!

Vem som helst som är intresserad kan ringa honom, han är inte knusslig med att delge sitt telefonnummer. Var inte rädd, meanmachine.

Nu är ju faktiskt jag tveksam till denna superba ödmjukhet som tillskrivs Ingvar när han på sin fritid offrar sig att producera högtalare för den skrikande skaran. en messiansk känsla ger det tyvärr. Jag är den första och gratta IÖ so mverkligen lyckas med att mystificera och sälja sin produkter på ett mästerligt sätt. På alvar är jag imponerad av detta koncept osm Ingvar lyckas med men nu är problement inte JAG utan DU och din syn på detta och jag är som sagt den första att lyfta på hatten och gratta till företagsamheten emedan du förefaller hellre att har en lidande messias som ger av sitt för att mätta dig.

Ojojojojoj... Jag har inte skrivit ett ord om IÖ (du skriver desto mer). Jag ville bara påtala det diskrepanta i beteendet att ha så många frågor och undringar, och inte göra det minsta lilla för att få dem besvarade.

Stämmer det inte till eftertanke?

Detta är allmänintresse och därav tråden. Har jag något personligt att fråga Ingvar om så ringer jag. ;)

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2010-04-06 20:30

Konspiratorisk sekt? Jaja, man kan läsa in vad som helst i det jag skriver - om man vill.

Jag utgår bara från hur Ino´s marknadsföring faktiskt ser ut och vad IÖ själv sagt/skrivit. Karln är intelligent och skulle aldrig, som jag ser det, arbeta med förlust. Varför skulle han det? Däremot kan det vara "lämpligt" att i marknadsföringssyfte påskina att man inte tjänar pengar på det man säljer, dvs att "billigare än så här kan det inte bli". Vem vill inte göra en bra affär?

/ B

Linnar

Inläggav Linnar » 2010-04-06 20:30

Kostnaden för en produkt beror på vad man lägger in i kostnaden. Man kan göra en förlust på 45.000kr/ex och ändå dra in pengar på produkten.
Jag utvecklade ett mätinstrument för högtalare en gång, Mätro-1. Om jag skulle tillverka Mätro och sälja skulle jag kanske kunna ta 1000 -1500kr/ex. Då skulle vinsten bli ca 500-1000kr/ex.
Men så räknar man inte!
Innan jag utvecklade Mätro lärde jag mig Speaker Workshop.

- Programmet ä besvärligt att lära sig och ologisk i sin uppbyggnad så det tog kanske 200 timar att lära.

- Jag gjorde en mätmanual. Det tog kanske 300 timmar

- En byggmanual måste man ha, även om jag skulle sälja Mätro färdigbyggd så har jag ändå utvecklat en byggmanual. 300timmar.

- Mättester och test med olka ljudkort. 300timmar.

- Övrigt 300timmar.

Nu är vi uppe i 1.100 timmar.

Jag har sålt 65st Mätro och ytterligare ca 450 byggbeskrivningar har laddats ner efter att jag släppte Mätro fri.

Om vi säger att jag skulle sälja 100st färdigbyggda Mätro och det tar ca 3 timmar att bygga då är vi uppe i 1.400 timmar.

Flera olika företag tar mellan 400 och 1000kr/timma för sina jobb.
Om jag tar 500kr/timma så skulle min kostnad för 100 Mätro vara 500x1400= 700.000kr alltså skull varje Mätro kosta mig 7.000kr. För att jag skulle göra ett 0-resultat skulle jag behöva ta 8.750kr/st inkl. moms.

Som jag skrev tidigare skulle jag kunna ta 1000kr/styck då gör jag en förlust på omk 7.000kr/ex.

Det är ingen dålig förlust med tanke på att mitt PlusGiro ökar med 500kr för varje sålt exemplar.......

Men jag tillverkar och säljer inga Mätro. 500kr/st 'är helt enkelt för lite förtjänst. Om jag gjorde mätjobb åt andra för 1000kr/timma då skulle jag funder på om man ändå inte skulle tillverka och sälja. Det ena drar ju det andra med sig.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2010-04-06 20:40

Bill50x skrev:

Konspiratorisk sekt? Jaja, man kan läsa in vad som helst i det jag skriver - om man vill.

Jag utgår bara från hur Ino´s marknadsföring faktiskt ser ut och vad IÖ själv sagt/skrivit. Karln är intelligent och skulle aldrig, som jag ser det, arbeta med förlust. Varför skulle han det? Däremot kan det vara "lämpligt" att i marknadsföringssyfte påskina att man inte tjänar pengar på det man säljer, dvs att "billigare än så här kan det inte bli". Vem vill inte göra en bra affär?

1. Man behöver inte nödvändigtvis vara ekonomiskt klok för att man har
en hög intelligens.

2. Halvrepris av min obesvarade fråga till dig: Gör du aldrig något som du
inte tjänar pengar på?

Mvh E*

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-04-06 20:50

E skrev:
Bill50x skrev:

1. Man behöver inte nödvändigtvis vara ekonomiskt klok för att man har
en hög intelligens.

inte tjänar pengar på?

Mvh E*

Är det viktigt att Ingvar inte tjänar pengar? Dina och andras poster indikerar detta indirekt. Om det nu skulle vara så att han inte tjänade pengar så skulle jag se er som handlar som utnuttjande svin som inte gör rätt för er.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-04-06 20:54

Bill50x skrev:Jag utgår bara från hur Ino´s marknadsföring faktiskt ser ut och vad IÖ själv sagt/skrivit. Karln är intelligent och skulle aldrig, som jag ser det, arbeta med förlust.

Vem har sagt att Ino går med förlust?

Och vad är det som säger att en intelligent person inte skulle kunna jobba gratis? Är Svante, Johan L eller Morello ointelligenta som utför ideellt arbete för LTS?

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2010-04-06 20:55

Är det tillåtet att göra olika saker i sitt liv, varav några är för brödfödan
och andra är av passion?

Mvh E*

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-04-06 21:00

E skrev:Är det tillåtet att göra olika saker i sitt liv, varav några är för brödfödan
och andra är av passion?

Mvh E*

Men titta på det stora perspektivet. om du köper pi60 och pröjsar 45000:- tror du att man KAN gå i förlust på dessa pengar är du förtappad. :( Två rätt ordinära element. Alltså Inget diamant eller underliga val av mterial utan en dome av normal kvalite och en PPkon i basen. TVÅ element samt ett normalt filter och lite MDF.. Vad är inköpet på dessa ? Tänk nu efter noga och föklara hur råvarorna kan motsvara ett värde av 45000:- ?

om jag köper de dyraste Scanspeakelememnten kommer jag inte upp i 450000:- :wink: Men superkomponenter i filtret och internkablage från Jorma.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2010-04-06 21:03

(Suck.)

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-04-06 21:07

E skrev:(Suck.)

Jag som tyckte jag hade ett lysande exempel. Notera nu att trotts denna vetskap är jag beredd att pröjsa 20k beg för ett par Pi60 (när jag har råd) :D Men jag vet att betala för kvlaite och för ingenjörsskap. Råvarupriset är bara en del i produktionen.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-04-06 21:08

Panelguy skrev:Efter allt man läst om Ino skulle det vara intressant att höra ett par. Tyvärr verkar det nästan svårare att få lyssna på dessa mellanprishögtalare än ett par Alexandrior, förstår mystiken :wink:

Det är osedvanligt många som äger ino som bjuder hem till lyssningar, något som åtminstonde jag tycker ger mycket mer än butikslyssning.

Det är väl mellanprismodellerna, 5K-45K som säljs mest av utbudet, åtminstonde till de som är aktiva på forumet.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2010-04-06 21:08

Kanske är det så snuskigt bra marginaler att det räcker med att kränga några par/året för brödfödan.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2010-04-06 21:11

E skrev:1. Man behöver inte nödvändigtvis vara ekonomiskt klok för att man har
en hög intelligens.

inte tjänar pengar på?

1. Sant.
2. Jodå, alltför ofta tyvärr. Men inte med samma ihärdighet som IÖ tillverkar högtalare :-)

/ B

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-04-06 21:11

meanmachine skrev:om jag köper de dyraste Scanspeakelememnten kommer jag inte upp i 450000:- :wink: Men superkomponenter i filtret och internkablage från Jorma.
Då kanske det är så du skall göra :)

Du frågade mig ju om det var ett skäligt pris som din favoritbutik skulle ta för sina svarta pi60 och då sa jag till dig att avstå eftersom deras prisbild var för hög. Nu säljs dom visst inte förrän till sommaren om jag förstått det rätt. Är du fortfarande spekulant?
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-04-06 21:12

Objektivisten skrev:Kanske är det så snuskigt bra marginaler att det räcker med att kränga några par/året för brödfödan.

:mrgreen:

Sen förefaller det lite märkligt i denna makalösa ödmjukhet att man sedan går och startar en till produktion baserad på den första (guru) om man nu går med förlust och vill lägga ned. :wink:
Senast redigerad av meanmachine 2010-04-06 21:13, redigerad totalt 1 gång.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-04-06 21:13

Objektivisten skrev:Kanske är det så snuskigt bra marginaler att det räcker med att kränga några par/året för brödfödan.
Det hoppas jag, men det är nog kanske inte så logiskt?
Jag saknar dig.

ThePreTor1aN

Inläggav ThePreTor1aN » 2010-04-06 21:39

meanmachine skrev:
E skrev:Är det tillåtet att göra olika saker i sitt liv, varav några är för brödfödan
och andra är av passion?

Mvh E*

Men titta på det stora perspektivet. om du köper pi60 och pröjsar 45000:- tror du att man KAN gå i förlust på dessa pengar är du förtappad. :( Två rätt ordinära element. Alltså Inget diamant eller underliga val av mterial utan en dome av normal kvalite och en PPkon i basen. TVÅ element samt ett normalt filter och lite MDF.. Vad är inköpet på dessa ? Tänk nu efter noga och föklara hur råvarorna kan motsvara ett värde av 45000:- ?

om jag köper de dyraste Scanspeakelememnten kommer jag inte upp i 450000:- :wink: Men superkomponenter i filtret och internkablage från Jorma.

Vem som helst fattar ju att det där går inte ihop.
Nä, priset är ju satt för att locka kvalité medvetna kunder helt enkelt med höga marginaler.
Det är ingen ovanlig affärsmodell att skapa intresse genom att vara svår att få tag på, skapa orimliga leverans villkor samtidigt som man hoppas att kringsnacket håller i sig och helst ökar!!.

Exklusivitet kallas det!!, en form av High-End!!
Jag gjorde som vi gör för det mesta på Faktiskt.se, tog det helt ur luften bara.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2010-04-06 21:43

Det där kanske var någon form av humor.

Mvh E*

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-04-06 21:48

MagnusÖstberg skrev:
Panelguy skrev:Efter allt man läst om Ino skulle det vara intressant att höra ett par. Tyvärr verkar det nästan svårare att få lyssna på dessa mellanprishögtalare än ett par Alexandrior, förstår mystiken :wink:

Det är osedvanligt många som äger ino som bjuder hem till lyssningar, något som åtminstonde jag tycker ger mycket mer än butikslyssning.

Det är väl mellanprismodellerna, 5K-45K som säljs mest av utbudet, åtminstonde till de som är aktiva på forumet.

Nej. Bara till vettigt begpris. Dvs runt 20k känns rimligt.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-04-06 21:49

E skrev:Det där kanske var någon form av humor.

Mvh E*

Tog luften slut? Var är det som kostar då? Kläm fram det! :wink:

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-04-06 21:54

MagnusÖstberg skrev:Du frågade mig ju om det var ett skäligt pris som din favoritbutik skulle ta för sina svarta pi60 och då sa jag till dig att avstå eftersom deras prisbild var för hög. Nu säljs dom visst inte förrän till sommaren om jag förstått det rätt. Är du fortfarande spekulant?

meanmachine skrev:Nej. Bara till vettigt begpris. Dvs runt 20k känns rimligt.

Så då är ett nypris runt 45K rimmligt för högtalaren enligt dig om man skall se till begagnatpriser i allmänhet?
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-04-06 21:58

MagnusÖstberg skrev:
MagnusÖstberg skrev:Du frågade mig ju om det var ett skäligt pris som din favoritbutik skulle ta för sina svarta pi60 och då sa jag till dig att avstå eftersom deras prisbild var för hög. Nu säljs dom visst inte förrän till sommaren om jag förstått det rätt. Är du fortfarande spekulant?

meanmachine skrev:Nej. Bara till vettigt begpris. Dvs runt 20k känns rimligt.

Så då är ett nypris runt 45K rimmligt för högtalaren enligt dig om man skall se till begagnatpriser i allmänhet?
Ja

Motsvarar de förvätningarna tycker jag absolut att 45k är ett vettigt pris. :) Jag tycker dessutom det är helt ok om Ingvar har 50% marignal på dem. Nu är itne detta problemet. Problemet är att en del hävdar att Ingvar går jämt upp eller rent i förlust på 45000:- vilket är helt orimligt om det inte ligger guld som ballast i dem. ;)

hifiguru@spray.se

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino