Guru QM60 testad Hifi+

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-06-06 18:09

Sanjuro skrev:paa: tyverr inte... prøvade det, den enda jag kan få fram er å... :oops:

Jaså.
Men det går ju alltid att gå in i "teckenuppsättning", vad det nu kan heta på engelska, och kopiera och klistra in de svenska tecken man kan behöva. Men för ett foruminlägg kan det kanske kännas lite långsökt.

Användarvisningsbild
vattuvarg

Inläggav vattuvarg » 2010-06-06 18:44

Nattlorden skrev:Man tar väl med sig en svensk keymapping på flashminne när man åker utomlands så man kan installera svensk layout på de datorer man hamnar på?

Lite OT, men med rätt usb-minne så får man plats med ett helt linuxsystem. ...med alla inställningarna rätt varenda gång.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2010-06-06 18:52

Borde gå att skriva med inmatning av decimal värdet på tecknet, samtidigt som Alt-knappen hålls nere. Värdet måste matas in på numeriskatangentbordsdelen. 92 för backslash sitter i bakhuvudet, man har ju hållt på med DOS bootningar! 241 för plusminus är också bra ibland.

92 \
132 ä
134 å
148 ö
143 Å
142 Ä
153 Ö
241 ±

//Michael

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2010-06-09 15:04

Spännade sidospår killar!

Jag tolkade den där recensionen som 3/5, en ren sågning. Jag köper bara grejer som hifi & musik gett full pott.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-06-09 15:26

Jag tolkade det som att den recensenten fick 3/5. Jag tar inte rekommendationer från recensenter som inte fått full pott.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2010-09-26 10:34

Richard skrev:
celef skrev:
tack för inlägget. jag fastnade, lite likt shift ovan, på "ingen slump", jag blev nyfiken på orsaken till att linn numera låter likt guru, att det fanns en historia bakom

Jag menade att båda firmorna strävar efter maximal upplevd transparens. De försöker uppnå det på olika sätt. Ino med "öppet fönster" och linn med något som liknar " livehärmning".

bra sammanfattning Richard avs Linn o deras utveckling genom åren.
Hoppas kunna testa Ino hemma i närtid.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2010-09-26 10:34

Richard skrev:
celef skrev:
tack för inlägget. jag fastnade, lite likt shift ovan, på "ingen slump", jag blev nyfiken på orsaken till att linn numera låter likt guru, att det fanns en historia bakom

Jag menade att båda firmorna strävar efter maximal upplevd transparens. De försöker uppnå det på olika sätt. Ino med "öppet fönster" och linn med något som liknar " livehärmning".

bra sammanfattning Richard avs Linn o deras utveckling genom åren.
Hoppas kunna testa Ino hemma i närtid.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-09-26 10:39

Läste precis sammanfattningen:
"The Guru QM60 is as different a speaker as its smaller sibling. The mid is
a little warm and shut in by most standards and it’s not as focused as some
of the competition when it comes to leading edge definition. On the other
hand, it does deliver the level that Guru suggests and can produce an awful
lot of low-end welly, which makes it a lot of fun. Dynamic range is also wide
so you hear the full impact of the music’s crescendos without compression.
More important is the way it places the emphasis on the musical message so
much more effectively than more analytical speakers. In this respect it has a
lot in common with Naim electronics with which it seems to gel so well. Ingvar
Öhman says “My ambition has never been to make loudspeakers that ‘create
sound’ for people chasing spectacular experiences.” And this product lives
up to that by putting the music rather than the sound at the forefront, which
makes it a speaker that will appeal to the music lover a little more than the
average hi-fi nut."

Rätt annorlunda beskrivning mot vad som brukar skrivas här på forumet.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-09-26 10:51

steveo1234 skrev:Läste precis sammanfattningen:
--------||-----------

Ingvar Öhman says “My ambition has never been to make loudspeakers that ‘create
sound’ for people chasing spectacular experiences.” And this product lives
up to that by putting the music rather than the sound at the forefront, which
makes it a speaker that will appeal to the music lover a little more than the
average hi-fi nut."

Rätt annorlunda beskrivning mot vad som brukar skrivas här på forumet.

Kan man ju säga. Från Robyn mastrar-tråden:

IngOehman skrev:Vill bara säga att jag tycker det där var ett intressant inlägg, och att
just JAG (antagligen) aldrig kommer att konstruera högtalare för att vara
kompatibla med någon speciell sorts musik.

Jag gör ju inte högtalare för att "passa ihop med något", jag gör inte ens
högtalare för musikåtergivning! :0

Jag gör högtalare för LJUD-återgivning!

Det kanske är skillnad på de olika företagen?
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-09-26 10:58

steveo1234 skrev:Rätt annorlunda beskrivning mot vad som brukar skrivas här på forumet.

Samma recensent är sen lyrisk hur mycket bättre det blir med nya bluffo silver strömkabel. :wink:
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2010-09-26 11:01

subjektivisten skrev:
steveo1234 skrev:Rätt annorlunda beskrivning mot vad som brukar skrivas här på forumet.

Samma recensent är sen lyrisk hur mycket bättre det blir med nya bluffo silver strömkabel. :wink:

Jag tror stevo1234 menade citatet av IÖ snarare än vad recensenten ansåg.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2010-09-26 11:09

Nattlorden skrev:Man tar väl med sig en svensk keymapping på flashminne när man åker utomlands så man kan installera svensk layout på de datorer man hamnar på?

Eller så skriver man bara med a och o alt aa, ae, oe.
Alla normalbegåvade människor borde ju kunna läsa det utan minsta problem.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2010-09-26 11:11

adzer skrev:

Eller så skriver man bara med a och o alt aa, ae, oe.
Alla normalbegåvade människor borde ju kunna läsa det utan minsta problem.

Men nu är vi inte normalbegåvade här utan extra (o)begåvade! :D

Sorry för OT. :oops:
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-09-26 11:38

Naqref skrev:Jag tror stevo1234 menade citatet av IÖ snarare än vad recensenten ansåg.

Ahh, ok. Men man ska nog inte dra för stora växlar på en intervju på ett annat språk. Finns ju flera punkter där det kan bli fel.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-09-26 14:20

Naqref skrev:
subjektivisten skrev:

Nej faktiskt inte. Jag avsåg primärt recensentens uppfattning om högtalarna och hur den uppfattnigen skiljer sig från den gängse uppfattningen på faktiskt.se . Nästan så man undrar om recensenten ens hört högtalarna...
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2010-09-26 14:49

Är det verkligen sådan skillnad? Tycker recensenten prickar in flera av de styrkor som pi60 brukar hyllas för. Vissa föredrar piP:s diskant och större spridning, vilket det känns som han också gör.
2021 maj på Spotify

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2010-09-27 06:28

shifts skrev:Är det verkligen sådan skillnad? Tycker recensenten prickar in flera av de styrkor som pi60 brukar hyllas för. Vissa föredrar piP:s diskant och större spridning, vilket det känns som han också gör.

Hifi+ är en sällsynt subjektiv tidning.

Jag har läst både testen av Guru q10 och q60, och det verkar som att recencenten är mera imponerad över q10.

Vilket ju alla på detta forum som hört pi60 konta piP vet inte stämmer.

Pi 60 är en bättre högtalare än piP- på alla sätt.

Guru q10 ( och för alla del delvis q60 ) verkar recenseras bra av recensenter som föredrar naim-grejor och denna musikfilosofi.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-09-27 07:03

Fast om man räknar med storleken så är piP nog mer haksläpp än pi60... en golvare är man mer beredd på att den kan prestera stort. Detta tror jag inte en recensent är mer immun mot än någon annan.

Att man sen när den initialchocken lagt sig klassificerat pi60 som mycket mer kompetent (även om spridningen uppenbarligen får vissa att trots det föredra piP) det är en annan femma. Så lång tid tror jag inte recensenter får på sig heller.

Användarvisningsbild
PungRaeV

Inläggav PungRaeV » 2010-09-27 10:37

qm60 = pi60 och inte pi60s ?

qm10 = mellan pip och pips har jag fått för mig att jag läst.

Stämmer det?
Ino Audio piP | Profundus p-2 | Denon AVR-2105 |

http://minhembio.com/pungraev <- Lite gammla bilder...

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2010-09-27 12:34

PungRaeV skrev:qm60 = pi60 och inte pi60s ?

qm10 = mellan pip och pips har jag fått för mig att jag läst.

Stämmer det?

Skulle tro att det stämmer. QM-högtalarna är väl tänkta att kunna massproduceras. Då går det nog inte att ställa samma (tolerans-)krav.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2010-09-27 12:41

steveo1234 skrev:
Naqref skrev:
subjektivisten skrev:

Nej faktiskt inte. Jag avsåg primärt recensentens uppfattning om högtalarna och hur den uppfattnigen skiljer sig från den gängse uppfattningen på faktiskt.se . Nästan så man undrar om recensenten ens hört högtalarna...

Jag tänker som så att det känns lite som att recensenter i olika länder har ett "bagage" med erfarenheter om hur marknaden ser ut i deras länder. Mig veterligen har Guru demats tillsammans med Naim i Storbritannien vid några tillfällen. Då verkar det nästan som om recensenterna automagiskt "ställs in" så att det blir lite av "nu ska vi stampa takten". Och det görs ju som "alla vet" bäst till just Naim och Linn. Personligen ser (hör) jag inget som helt "stampa takten" med något av dessa märken. Jag tror mer att det beror på någon slags märkeskult mer en faktiska prestanda hos dessa fabrikat. Se bara på alla märkliga historier som cirkulerar i kretsarna till Naim och Linn. Det är väldigt sällan man ser någon koppling till faktiska prestanda hos dem. Det är nästan alltid bara någon som har någon idé om hur musik ska beskrivas i ord, sällan någon med naturvetenskaplig grund. Jag kan lova att de som konstruerar apparaterna tycker att alla dessa runtomkringsnackare verkligen snackar i nattmössan. Att konstuera en apparat (särskilt sådant som inte är högtalare) kräver långt större insikt i elektronik. Då dessa termer som musikalitet och stampa takten blir bara en massa gojja i sammanhanget. Obs! Ovanstående var bara min åsikt.

Vad tror du om detta?
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-09-27 12:46

Johan_Lindroos skrev:
steveo1234 skrev:
Naqref skrev:
subjektivisten skrev:

Jag tänker som så att det känns lite som att recensenter i olika länder har ett "bagage" med erfarenheter om hur marknaden ser ut i deras länder. Mig veterligen har Guru demats tillsammans med Naim i Storbritannien vid några tillfällen. Då verkar det nästan som om recensenterna automagiskt "ställs in" så att det blir lite av "nu ska vi stampa takten". Och det görs ju som "alla vet" bäst till just Naim och Linn. Personligen ser (hör) jag inget som helt "stampa takten" med något av dessa märken. Jag tror mer att det beror på någon slags märkeskult mer en faktiska prestanda hos dessa fabrikat. Se bara på alla märkliga historier som cirkulerar i kretsarna till Naim och Linn. Det är väldigt sällan man ser någon koppling till faktiska prestanda hos dem. Det är nästan alltid bara någon som har någon idé om hur musik ska beskrivas i ord, sällan någon med naturvetenskaplig grund. Jag kan lova att de som konstruerar apparaterna tycker att alla dessa runtomkringsnackare verkligen snackar i nattmössan. Att konstuera en apparat (särskilt sådant som inte är högtalare) kräver långt större insikt i elektronik. Då dessa termer som musikalitet och stampa takten blir bara en massa gojja i sammanhanget. Obs! Ovanstående var bara min åsikt.

Vad tror du om detta?

Jag tror det är nått åt det hållet. Om inget annat så är det ju ett bra argument för att alla provning, inklusive högtalare, borde göras dubbelblint i stil med Harmans uppsättning för att minska påverkan av förväntningar.

Intressant för mig är att Guru, av pressen, kopplats ihop med naim och linn. För mig så är har märkena två vitt skilda perspektiv på audio. Jag tycker Guru passat bättre ihop med Bryston mfl. Dvs, no nonsense produkter med teknisk höjd och hög prislapp.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-09-27 12:49

Jag tror man skall passa sig för att kritisera folk för saker som återgetts av journalister i en intervju. Ett antal (kanske sex) gånger jag har haft möjligheten att både höra intervjun och sedan läsa "intervjun", kan man inte annat än häpna över hur slafsigt informationen hanteras. Har man en dragning åt det konspiratoriska hållet så kan man ju se alla möjlig onda avsikter men jag tror att 99% av alla felcitat bara är resultatet av journalistens övertro till sin egen förståelse och kreativa betydelse.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2010-09-27 13:25

steveo1234 skrev:Jag tror det är nått åt det hållet. Om inget annat så är det ju ett bra argument för att alla provning, inklusive högtalare, borde göras dubbelblint i stil med Harmans uppsättning för att minska påverkan av förväntningar.

Intressant för mig är att Guru, av pressen, kopplats ihop med naim och linn. För mig så är har märkena två vitt skilda perspektiv på audio. Jag tycker Guru passat bättre ihop med Bryston mfl. Dvs, no nonsense produkter med teknisk höjd och hög prislapp.

Eller så har det numera gått så långt att Linn/Naim inte har någon direkt hörbar egenskap som "sticker ut" så som recensenterna år efter år vill göra gällande och/eller tuta i alla läsare. :idea:

Kanske är Naim och Linn helt enkelt ganska välljudande ljudutrustning.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2010-09-27 13:28

Jag har tänkt exakt samma sak när det gäller omnämnandet av Naim i
recensionen. De syntes först ihop med Naim och då blir det där en rimlig följd.

Det verkar mest vara "slump" vad som anses passa ihop med vad. I affären
förlitar man sig på att de gjort ett aktivt val när det gäller vad som driver vad;
B&W passar bäst till Classé, osv.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-09-27 14:42

Vill bra inflika att jag finner denna tråd mycket intressant :)

Kul detta med personliga upplevelser och men mest roligt av allt är just hur folk (i detta fall recensenten) får för sig saker och drar slutsatser på väldigt felaktiga grunder. Räcker med att man ser en ny produkt i samband med en annan för att man ska bilda sig en uppfattning om den nya produkten ut i från den (antagligen...) uppfattnignen man har om den andra. Kommer på mig själv att göra detta ibland, men försöker genast att skärpa mig och inte gå vidare på det spåret för så fel det blir då... Ne man ska vara öppensinnad och "ta allt för vad det är" och låta saker tala för sig själva utan att behöva likställas med något annat för det e då man gör felaktiga bedömningar.

Hur som, jag tycker att recentionen va rolig att läsa, samtidigt som jag tycker att han göra några grodor...

Men allt som sallt så håller jag med honom i det han skriver och jag förstår precis varför han tycker som han gör. Det är han inte ensam om att tycka att piP kanske låter lite "trevligare" (på något sätt, vid en första lyssning) medan PI60 kan uppfattas som en aning "dova".
Men inet för en man lyssna lite till så inser man att pi60 inte är det minsta dova utan det låter faktiskt väldigt naturligt när man sedan drar jämförelser med verkligheten. piP har då en klang som aviker lite tycker jag, men fortfarande underbara högtalare :)

Dom flesta andra högtalare upplevs som extremt onaturliga i klangen när man sedan jämför !

Men jag kan hålla med om att första gången jag höra pi60 så va jag inte alls lika imponerad som av piP :wink: men nu tycker jag att pi60 är en på alla sätt MYCKET bättre högtalare och jag har faktiskt svårare och svårare att uppskatta högtalare med det traditionella "högtalar soundet" (som jag upplever dom flesta högtalare lider av)

Svårt att sätta något riktigt finger på vad det är, men något är det som jag stör mig på, på dom flesta högtalare som inte alls existerar med Ino.
Det är något som gör att det låter onaturligt, överdrivet och "konstrat" men där Ino i stället bara låter "självklart" i allt dom gör :)

Därför jag älskar Ino och håller dom högst av alla jag hört till dagens datum. Men jag är också helt med på att detta är en smak sak om man gillar det "soundet" eller inte och har altlså inget mot att någon föredrar något annat.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2010-09-27 15:37

Ett par fel uppställda piP i ett kalt rum brukar klara sig bättre än samma förhållanden för pi60 är min erfarenhet. Så om recensenten inte ställt pi60 optimalt och haft ett "dåligt" rum, så kan jag mycket väl tänka mig att piP lät bättre.

Annars skrev jag i maj redan:
Alexi skrev:Intressant läsning, speciellt efter som många av omdömena var så långt ifrån hur Ino brukar beskrivas annars, förmodligen spelade kringutrustning och rum in en heldel.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

eriken

Inläggav eriken » 2010-09-27 17:28

DVD-ai: I Guru qm60 resentionen så kan jag faktiskt förstå hur han menar även om jag själv inte håller med riktigt. Om qm60 är som pi60 så kan den vid en snabb lyssning upplevas som dov jämfört med piP (i ett icke väldämpat rum). Pi60 levererar mera detaljer i diskanten samtidigt som den inte alls drar uppmärksamhet till sig på samma sätt som piP till den grad att iaf jag i början funderade var diskanten var någonstans de första veckorna med pi60.

Kan det vara så att många inklusive vana recensenter som trots alla olika högtalarlyssningar blir lite lurade på att en diskant med lite mera energi skulle ha högre upplösning?

En tanke bara jag jag fick..

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-09-28 08:13

eriken skrev:DVD-ai: I Guru qm60 resentionen så kan jag faktiskt förstå hur han menar även om jag själv inte håller med riktigt. Om qm60 är som pi60 så kan den vid en snabb lyssning upplevas som dov jämfört med piP (i ett icke väldämpat rum). Pi60 levererar mera detaljer i diskanten samtidigt som den inte alls drar uppmärksamhet till sig på samma sätt som piP till den grad att iaf jag i början funderade var diskanten var någonstans de första veckorna med pi60.

Kan det vara så att många inklusive vana recensenter som trots alla olika högtalarlyssningar blir lite lurade på att en diskant med lite mera energi skulle ha högre upplösning?

En tanke bara jag jag fick..

exakt, :)

Kan liksom bara hålla med och är övertygad om att det är på detta sätt som det förhåller sig !
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-09-28 08:19

Det var väl ungefär samma saker vi hörde från rehifi-testen?

Personligen har jag aldrig hört någon mer "illusorisk" diskant, men den var ju det utan att vara ljus/vass samtidigt och det är säkert ovant för många.

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino