vattuvarg skrev:Det går att köpa
amp6basic från 41Hz.com här i landet. En sådan liten förstärkare driver mina piP rätt fint, även om rummet är litet och lyssningspositionen en aning annorlunda. Observera att länken går till en färdigbyggd modul, därav priset.
Buddie skrev:Vattuvarg: Hur levereras amp6basic, är den monterad i någon låda eller är det något man fixar själv? likadant med reglage, potentiometer, ström etc? Har du några bilder på hur din stärkare ser ut så vore det intressant att se.
Blev rätt sugen på den där, bra pris och om den orkar driva PiP hjälpligt så lär den ju kunna knuffa mycket ljud ur PiM
Min lilla amp6basic sitter naken under samma hylla som håller upp en 22-tums retrovit fujitsu platt bildskärm. Den ser ut precis som på bilden på 41Hz, fast den är skruvad uppochner, naturligtvis. EKK:n som går ut åt båda hållen ser rätt överdimensionerad ut och kan möjligtvis vara det också eftersom kablarna (som fästs vid hyllan med buntband) är så korta.
Förstärkaren levereras i en låda, men ingen du har nytta av eftersom det är frågan om rent emballage i wellpapp. Jag såg en snygg burkliknande kapsling någonstans på nätet och beslutade mig för att göra något liknande. Tyvärr blev burken för stor för min användning så slutresultatet blev den nakna upphängningen. Datorns placering på hyllan under skyddar bra mot beröring av obehöriga. Det är den lilla vita datorn som får ta hand om de flesta små nyfikna fingrarna istället.
Jag använder ingen volympotentiometer utan volymen sätts helt av datorn. Programmen som används för uppspelning körs helt utan tonkontroller. Ljudet från det externa usb-ljudkortet brusar pyttelite men det drunknar i det svaga ljudet från en ytterst tystlåten fujitsu värmepump i rummet brevid.
Strömmen kommer från ett strömaggregat av enkelt snitt köpt på Kjell och Co för ett par hundringar. Just nu matar jag med 12 volt men aggregatet går att ställa om för andra spänningar. Uteffekten ligger på ungefär 35W. Den effekten räcker för att spela så högt det går här, d.v.s. så högt som min dotters öron tål. Hon älskar när rösterna och musiken spelar fullt ut, men hon har vett att värna om sin hörsel, den lilla.
Mitt rum, där jag även sover, är 2,9m brett och 3,1 m djupt, takhöjden är 2,3m. Högtalarna står ungefär 1,3 meter (c-c) från varandra på 22 cm höga ställ gjorda av tjock papp(!). När jag lyssnar sitter jag bekvämt på en futon som är ungefär 15 cm hög. Huvudet befinner sig då ungefär 1,6 m från skärmens yta när jag sitter i skräddarställning, ofta med ett täcke över axlarna och det trådlösa logitech-tangentbordet i knät. Jag är nästan 1,9 m lång så öronen hamnar ungefär en meter upp från golvet då.
Lillan säger att ljudet i vår lilla anläggning känns mer "riktigt" och "närmare" än andra anläggningar hon hört, så vi är båda nöjda med hur det låter.
Enda ändringarna i mitt lyssnande är att det spisas mycket mer musik nu än före jag skaffade plutthögtalarna, och att det numera nästan enbart spelas flac-filer, då jag faktiskt hör skillnaden gentemot 192 kb/s vorbis. Det är något med hur basen låter som gör att flac-filerna låter mindre obra. Högtalarna avslöjar skillnaden tydligt utan att göra narr av de sämre inspelningarna.
Nu måste jag nog sova. Är inte helt återställd men har sovit en stund redan. Vaknade av att jag var törstig, vilket är ett gott tecken, och skrev sedan snabbt det här inlägget. Nu blir det nog något mjukt i högtalarna att somna in till. Gonatt på er.