Beräknad väntetid? Hur länge vara tyst? ...samt påhopp

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Sanjuro

Inläggav Sanjuro » 2011-07-03 13:45

Karl XII (och andra moderatorer) tycker inte du att det är märkligt med folk som registrerar sig på ett forum i till synes ENDA syfte att skriva ner ett märke? Dessutom ganska osakligt och onyanserat. Detta på ett delforum tillägnat detta märke. Och att det är helt OK att de gör det, gång efter annan utan att du som moderator reagerar på det? 8O

Det är inte att ha högt i tak, snarare ett nedrasat tak. De flesta forum kastar ut sådana personer. Hade vem som helst skrivit liknande på valfritt annat HiFi-forum hade de varit ute i kylan men på Faktiskt.se är det helt ok.

Om jag reggar mig på valfritt forum och konsekvent spyr ut mig liknande som NB om vilket märke som helst så åker jag ju ut så det visslar om det.
Det är skillnad på saklig kritik och anonym pajkastning. Har detta blivit Pajkastning.se? Jag kan alltså gå in på valfri tråd på Faktiskt och spy osaklig galla över vad som helst utan reprimander varningar eller avstängning?

Om det är här ribban på Faktiskt.se har landat (på marken) så garanterar jag att detta är mitt sista inlägg på forumet, någonsin.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2011-07-03 13:47

Jag har svårt att förstå varför folk överhuvudtaget talar illa om saker. Det
är ju så mycket mera värdefullt att ägna sig tid åt att berätta om de saker
man tycker är bra. De kan ju vara till glädje för andra att få veta om.

Enda undantaget där jag tycker att det kan vara befogat att säga ifrån är
om det handlar om rena bedrägerier, t ex ormoljeprodukter (produkter som
påstås ge en verkan, men som i verkligheten har någon fysikalisk påverkan,
såsom salvor för proppskåp, säkerhetsnålar i gardiner och magiska besvär-
jelser över amuletter som placeras i vinkel till något...).

Men även i de fallen kan man ju nöja sig med att berätta som det är, även
om det inte är så lätt kanske för alla, att se på när folk blir bedragna utan
att bli affekterade.

Skälet till att jag tycker att även ormolja kan bemötas utan ilska, är att det
finns skäl att tro att de som marknadsför sakerna inte gör det för att de är
illasinnade, utan för att de är lika bedragna som de som prylarna säljs till.

KarlXII skrev:
IngOehman skrev:Din nollkoll gränsar till det parodiska. :lol:
--||---
Men egentligen skall man väl inte bry sig om vad fega mobbare som inte ens
vågar skriva under sitt eget namn häver ur sig. ;)

Din subjektiva åsikt om högtalarna har jag inga invändningar mot dock. Den
är ju liksom i linje med det omdöme du displejar med det andra du skriver, så
det är inte bara helt okej utan det gläder mig till och med att du ogillar hög-
talarna. Motsatsen hade varit oroande.

Din agenda är rätt så genomskinlig. :)

Vh, iö

Jag vill påminna om att vem som helst får skriva i princip vad som helst om vilken produkt som helst på faktiskt.se.

Och jag har inte haft några invändningar mot det han skrivit om piP. Jag
har till och med specifikt påpekat att hans subjektiva synpunkter är helt
okej.

KarlXII skrev:Ingen ska behöva bli bli kallad mobbare med nollkoll för detta.

Ingen har heller blivit kallad mobbare på grund av DET.

Börjar bli rätt så trött på den mobbing/maktmissbruk DU ägnat dig åt rätt
länge nu, som både mobbare och som mobbarpåhejjare. Du som började
som en av Faktiskts mest balanserade moderatorer, men har ändrats till
det du är nu.

I det här specifika fallet har du har nu haft 88 inlägg på dig att reagera,
som praktiskt taget alla har handlat om samma sak, och det är många
som sett det (KK, MM...) men du har väl antagligen bara suttit och tyckt
att det är kul att se på. :(

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2011-07-03 13:57, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-07-03 13:52

NB skrev:
steveo1234 skrev:
NB skrev:Har du hört pip? De låter rätt annorlunda jämfört med 683. Låna ett par pip och provlyssna hemma innan du köper för att se om de uppfyller dina krav. Det blir ännu dyrare att behöva byta igen om du upptäcker att du inte gillar pips färgning eller att du inte kan se på film/lyssna på musik på normala volymer. De distar och komprimerar kraftigt väldigt tidigt. Har du inte så högt ställda krav så kan det vara ok ändå, disten är av rätt "snäll" karaktär. Så provlyssna innan köp.

Enligt mig är pip en rätt rejält nerköp jämfört med 683, så vidare du inte bara ska ha dom för bakgrundsmusik och måste ha ett par mindre högtalare.

Oj, vilka pip har du lyssnat på? De jag hört har låtit bättre än 683 med ganska god marginal. Visst, båda är i mitt tycke allt för begränsade vad gäller både ljudtryck och ljudkvalitet så jag har inte lyssnat någon längre tid på dem.

Problemet är att varken 683 eller Pip är något vidare :D Men skulle jag behöva välja så skulle jag välja 683 alla dagar i veckan. Pip duger åt bakgrundsmusik men inte mer. Då Chopha äger 683 så förutsätter jag a
tt han gillar ljudet och därför bör provlyssna pip innan köp, då de färgar på ett helt annat sätt. Han har dessutom begränsad ekonomi och då är det synd att kasta pengarna i sjön.

Kan du tala om vilka högtalare som duger då ?

Om du inte kan komma med några förslag så är dina påståenden inte mycket värda, men jag antar att du lyssnat till mycket ( liksom undertecknad ) , så du har säkert en massa exempel på högtalare som duger.

...men du har ju inte nämnt några, och jag kan bara spekulera i varför du inte nämner några av de högtalare som du anser " duger " .
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2011-07-03 14:23

Sanjuro skrev:Hade vem som helst skrivit liknande på valfritt annat HiFi-forum hade de varit ute i kylan men på Faktiskt.se är det helt ok.

Om jag reggar mig på valfritt forum och konsekvent spyr ut mig liknande som NB om vilket märke som helst så åker jag ju ut så det visslar om det.

Precis så är det och det är därför faktiskt.se finns. För att man ska på både objektiva och mindre objektiva grunder kunna kommentera vad tillverkare har för sig utan att åka ut. Det finns andra forum som fungerar på ett annat sätt men så fungerar inte faktiskt.se och det är förvånande om du har missat denna del. Nåväl det finns andra forum som erbjuder denna syn som du önskar så du är ju säkert välkommen där.

Sanjuro skrev:Om det är här ribban på Faktiskt.se har landat (på marken) så garanterar jag att detta är mitt sista inlägg på forumet, någonsin.

Välkommen åter.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-07-03 14:48

Håller delvis med, men nog borde det finnas en samlad bedömning man kan titta på Naqref?

Jag har absolut inget emot att man ger sin syn på ett rakt och brutalt sätt vad gäller produkter, men det handlar ju inte riktigt om det, iallafall inte som jag ser på det.

Jag tycker det var en liten förenkling, jag måste nog tillstå att paragraf 2 i forumets policy skulle kunna vara tillämpbar med tanke på den ensida och riktade typen av inlägg.

Tycker dock att sanjuro borde lugna ner sig lite och komma över på en grillkväll istället för att bli så upprörd då det uppenbarliggen är inläggens enda syfte. Formuleringarna är ju så tillspetsade att det bara känns banalt, men det är trots allt ett beteende det skulle vara skönt att slippa se.

De kluriga formuleringarna gör också att de påminner om en annan medlem, det kanske går att se om de kommer från samma IP?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2011-07-03 14:52

Det enda som begärs är väl att moderatorerna är något som när konsekventa?

Att angripa dem som är utsatta av mobbarna men låta mobbarna härja fritt, är
inte konsekvent. Eller i och för sig.. konsekvent kan det ju vara om det alltid
modereras på så vis... ;)

Men det är inte varken balanserat och oberoende.

Vh, iö

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-07-03 14:58

Åtminstonde jag begär inte att de alltid skall se mönster, men nu har de iallafall blivit uppmärksammade på att det finns ett tydligt sådant.

Jag tvivlar på att någon upplyst dem om det och begär inte att de skall ha örnkoll på allt som händer.

Men nu vet de.

Vilken bedömning de gör är en annan sak, de behöver ju inte se det på samma sätt som jag och sanjuro.

Jag kallar det inte mobbning direkt, mer systematiskt förtal av ett företag och samtliga produkter det saluför på ett insinuerande och utstuderat sätt. Som jag ser det ett fall där åtminstonde paragraf 2 i policyn bör beaktas.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2011-07-03 15:02

Såna här diskussioner har sin myscharm . 8) Smågnabb i svenska hififorumvärlden.

onT:

InoIngvar, hur lång leveranstid kan det tänkas vara på prof-p? Orkar inte bygga lådorna själv denna gång. Tänkte ge bort till någon behövande som har ett par små Ino nämligen. Jag är snäll jag. 8)
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2011-07-03 15:12

IngOehman skrev:Det enda som begärs är väl att moderatorerna är något som när konsekventa?

Alltså så här har det varit sedan tidernas begynnelse (d v s sedan 8 år) och är inget nytt. Det har alltid varit och kommer alltid (så länge jag har något att säga om saken) vara så. Om vi nu skulle börja göra något annat så skulle vi verkligen inte vara konsekventa. Detta är inte nytt och diskussionen kommer upp någon gång då och då och det som är mest förvånande är att det kommer som en nyhet.

Om det inte vore så och vi skulle vara konsekventa så skulle all kritik mot modereringen falla under samma regler och då skulle flera här åka ut. Vill ni ha det så?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2011-07-03 15:17

MagnusÖstberg skrev:Jag kallar det inte mobbning direkt, mer systematiskt förtal av ett företag och samtliga produkter det saluför på ett insinuerande och utstuderat sätt. Som jag ser det ett fall där åtminstonde paragraf 2 i policyn bör beaktas.

Man kan varken förtala eller mobba företag. Det existerar inte i Sverige. Att vissa forum anser att man kan förtala företag får stå för dom. Låt mig säga som så - det är nog bara Dole och dom som anser så.

Om man som företag anser sig ha lidit ekonomisk förlust på att någon har sagt något ofördelaktigt så får man agera juridiskt.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-07-03 15:23

Ok, då vet jag att paragrafen inte är tillämplig enligt er.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2011-07-03 15:48

MagnusÖstberg skrev:Ok, då vet jag att paragrafen inte är tillämplig enligt er.

Precis. #2 är applicerbar bara på personer och varken företag eller produkter är personer.

Om vi skulle agera mot NB så skulle vi samtidigt gjort det mot följande citat men det gjorde vi inte och det beror på att vi är konsekventa. Det hör inte hit att vi håller med. I a f jag. ;)

IngOehman skrev:1. Företaget Sony har gjort mycket som gör att jag nog måste sortera
det som ett "ont företag". Ont i bemärkelsen att de ha tagit beslut som
skadat människor och att de agerat så att världen blivit sämre än den
kunde ha varit.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2011-07-03 16:05

Det du skriver är lite småsorgligt att läsa naqref, tycker jag.

För jag VET att du har mycket bättre omdöme än så där, men du liksom
flyr det.

Jag har mycket specifikt pekat på de stora utbetalningar som åsidosatte
den ursprungliga uppgörelsen om att marknaden skulle få avgöra om HD-
DVD eller Bluray skulle vinna. Det gör man inte när man betalar ut stora
summor pengar till ett filmbolag för att de skall sluta ge ut filmerna i HD-
DVD. Det är konkret kritik.

Och det är SANT. Det hör i allra högsta grad dit! Eller borde göra det.

Vi talar dessutom om att jag nämnt Sony några få gånger av de >22 000
inlägg jag gjort. Det är för övrigt ett företag som gjort en helt del gott
också.

Men framförallt - mina inlägg HAR modererats, sist i denna tråd blev jag
citerad och tillsagd av KarlXII. Nej, ni är verkligen inte konsekventa, eller
rättare sagt, ni är konsekventa genom att nästan alltid vänta tills någon
som är utsatt för mobbare/troll säger ifrån, och då så går ni (i synnerhet
agerar KarlXII så) på den som är utsatt!, men har låtit mobbare fortsätta
utan mer än att på sin höjd ha "få vara med på ett hörn av den allmänna
uppmaningen", eller också tillåts mobbaren köra på utan allra minsta till-
sägelse. :(

Vh, iö

Användarvisningsbild
NB

Inläggav NB » 2011-07-03 16:22

Vissa är så överkänsliga när det kommer till Ino. Det är ok att hylla dom och dissa andra märken men så fort det skrivs något negativt om Ino så blir det ett j.. gnäll. Det är väl klart att mina inlägg handlar mest om Ino, det är mest det som "diskuteras" på forumet. Det finns andra intressanta trådar, men då jag inte besöker forumet dagligen så missar jag ofta dessa då nästan alla trådar hamnar OT väldigt snabbt och jag då tappar intresset. I andra fall har det jag kunnat/velat tillföra diskussionen redan sagts.

Har i tidigare trådar beskrivit vilka brister jag upplever med de Ino jag hört/ägt (pip/pi60). I denna tråd tyckte jag inte att jag behövde nämna dessa brister då denna handlade om att Chopha har en begränsad ekonomi och jag då tycker en provlyssning innan köp är att rekommendera. meanmachine har dock en poäng, andrahandsvärdet på pip är högt, så Chopha förlorar inte så mycket på att sälja dom om han inte blir nöjd. Att sälja privat är dock (enligt mig) tidskrävande och jobbigt, till det tillkommer en massa jobb med att montera ihop högtalaren från första början. Jag skulle hellre provlyssna högtalaren innan köp än att lägga ner all denna tid i onödan.

Jag vet ingen högtalare i denna prisklass som presterar tillräckligt bra (transparent/korrekt eller kalla det vad du vill) för att jag skulle rekommendera den rakt av. Vilken färgning som passar Chopha bäst kan jag inte svara på. Jag tycker därför att han bör provlyssna olika alternativ innan köp. Det tycker jag alltid man ska göra, oavsett märke och prisklass... Kanske gillar han något XTZ alternativ bättre än Ino. XTZ har minst lika många anhängare som Ino som anser att XTZ är det bästa som finns att köpa, nästa oavsett prisklass. Både XTZ och Ino har dock sina egenljud/färgning och ingen högtalare passar alla.

3 snabba om Pip:
Distar och komprimerar kraftigt väldigt tidigt (kan glömma film på referensnivå eller ens i närheten)
Låter för mycket högtalare/burk
Grymt djup för sin storlek, men för låg upplösning

Ser inget fel i att ha Pip för bakgrundsmusik, tex. i ett sovrum eller kök.

IÖ,
Alltid samma trevliga ton när någon inte håller med dig ;) Du kommer dock inte ifrån att många köper dina högtalare olyssnat, både begagnat och nytt. Pip och pi60 köper många utan att ens ha provlyssnat någon Ino högtalare överhuvudtaget och de stora systemen köper, som jag har förstått det, "många" efter att bara ha lyssnat på pip eller pi60 och/eller mindre bassystem. Jag var inte på demo hos dig när jag köpte pi60. Han som köpte dom av mig hade inte heller hört Ino och jag bjöd honom inte på en demo då högtalaren säljer ändå pga sitt rykte.

Till viss del är ju detta en form av ormolja. Du marknadsför din högtalare som det absolut bästa om man tycker om musik och vill ha ett öppet fönster mot inspelningen. Dina "anhängare" hänger givetvis på och pushar för samma sak. Detta utan underlag, mer än hänvisningar till en massa forskning som du gjort och som ingen kan ta del av. Jag kan bara bedömma dina skapelser efter vad de presterar i praktiken och sendan delge detta. Jag har inget emot dig, du är företagare och jag har full förståelse för det. Det är i så fall snarare ett fåtal av dina "anhängare" som jag har svårt för (de mest insnöade).

MÖ: Ja, jag har flera konton här bara för att skriva ner Ino, det kan ju absolut inte finnas någon annan än jag som inte tycker de håller måttet :lol:

Förstår inte varför det hela tiden ska försöka vinklas till att jag har någon agenda mot Ingvar eller Ino. Jag delger mina upplevelser av högtalare som jag hört/ägt. Om det bara vore ok att hylla saker så hade vi nog haft ännu fler shakti stenar bland folket.

Om jag gör något fel så får ni gärna varna mig, men delge då gärna vad det är jag gjort fel för som det är nu så ser jag det tyvärr inte själv

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2011-07-03 16:27

Distar och komprimerar kraftigt väldigt tidigt (kan glömma film på referensnivå eller ens i närheten)

Var en av punkterna jag även noterade samt att jag fann att stereoperspektivet vad aningen snävt dvs ljudbilden som projeceras är lite liten.. Lite carlssonlikt på den punkten.
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2011-07-03 16:36

NB, det du skriver är inte sant. Man kan inte köpa Ino-högtalare nya, det
vill säga från mig, utan att ha hört dem.

Däremot kan man förstås ljuga och påstå att man har hört dem och att man
känner dem väl, om det är piP, jag litar ju på folk och skulle förstås tro dem,
men så korkad är väl ingen?

(Jag har inte har demo-krav för piP och mindre (bara för de större). Men att
man har hört dem och känner dem tillräckligt bra, det ÄR ett krav. Jag säljer
INTE till någon som inte hört dem.)

Så sluta ljug om detta.

Och sen tycker jag du skall stå för det du skriver också. Att skiva den skit
som du häver ur dig helt anonymt, det vill säga utan att då vågar stå för
det, är verkligen ynkligt.

Tyvärr agerar de flesta internet-troll/mobbare på det viset.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2011-07-03 17:03

meanmachine skrev:

Var en av punkterna jag även noterade samt att jag fann att stereoperspektivet vad aningen snävt dvs ljudbilden som projeceras är lite liten.. Lite carlssonlikt på den punkten.

Testa att ställa tivoliaudio som en center, det brukar räta upp ljudbilden och även sänka disten
" Det är valfritt, som i vättern"

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2011-07-03 17:04

NB skrev:MÖ: Ja, jag har flera konton här bara för att skriva ner Ino

Hur orkar du, jag skulle aldrig engagera mig i något som jag inte tycker om
" Det är valfritt, som i vättern"

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2011-07-03 17:19

IngOehman skrev:NB, det du skriver är inte sant. Man kan inte köpa Ino-högtalare nya, det

Det där kan både vara sant och vara osant beroende på perspektiv. Om vi tar de nyligen emotsedda pi25/i6 så lär det knappas vara någon som beställer dom som har hört dom (det har vi vittnesmål på). I det perspektivet så är det sant att de går att köpa nya högtalare från dig utan att hört dom. Om man däremot lägger till förutsättningen att man måste ha hört minst en Ino-modell innan beställning för att köpa en annan modell så är påståendet falskt men vilket av desa som avses kan vi inte veta med den begränsade information som finns tillgänglig. Det är möjligen att den är underförstådd men den finns inte i textform och då får man göra en tolkning. Att på grund av en tolkning säga att någon ljuger är ett personangrepp hur man än vrider och vänder på det.

Ang exemplet med Sony så kan det vara sant eller falskt. Hade man kunnat prata om förtal av företag så hade det varit förtal oavsett. Nu är uttalanden som de du gjorde tillåtna av vår policy. Men samtidigt som man tillåter det så tillåter man uttalanden mot Ino och dess produkter. Allt annat är och kommer förbli dubbelmoral.

Användarvisningsbild
single_malt
aka patrikf

Inläggav single_malt » 2011-07-03 17:30

Tengil skrev:
NB skrev:MÖ: Ja, jag har flera konton här bara för att skriva ner Ino

Hur orkar du, jag skulle aldrig engagera mig i något som jag inte tycker om

Jag får nåt slags intryck av att du engagerar dig mer än de flesta när det framförs åsikter som strider mot Ingoehman :) .
Jag tolkar det du skriver då som att det är något du inte tycker om men jag kan förstås ha fel.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-07-03 18:39

IngOehman skrev:Börjar bli rätt så trött på den mobbing/maktmissbruk DU ägnat dig åt rätt
länge nu, som både mobbare och som mobbarpåhejjare. Du som började
som en av Faktiskts mest balanserade moderatorer, men har ändrats till
det du är nu.

I det här specifika fallet har du har nu haft 88 inlägg på dig att reagera,
som praktiskt taget alla har handlat om samma sak, och det är många
som sett det (KK, MM...) men du har väl antagligen bara suttit och tyckt
att det är kul att se på. :(

Vh, iö

IngOehman skrev:Men framförallt - mina inlägg HAR modererats, sist i denna tråd blev jag
citerad och tillsagd av KarlXII. Nej, ni är verkligen inte konsekventa, eller
rättare sagt, ni är konsekventa genom att nästan alltid vänta tills någon
som är utsatt för mobbare/troll säger ifrån, och då så går ni (i synnerhet
agerar KarlXII så) på den som är utsatt!, men har låtit mobbare fortsätta
utan mer än att på sin höjd ha "få vara med på ett hörn av den allmänna
uppmaningen", eller också tillåts mobbaren köra på utan allra minsta till-
sägelse. :(

Vh, iö

Så här ser jag på saken:

NB gör inga personangrepp, han skriver ner en produkt.
Du, och andra, skriver mest om NB och vad han skrivit förr.

OM det förekom någon form av mobbing i den här tråden - vilket jag inte tycker - , så var det isåfall DU som är pappa till den. Nu har det ju inte blivit något drev, men det kanske också beror på modereringen.
Hoppas jag, då.

Apropå min moderering:
Jag försöker agera opartiskt enligt policyn. Policyn medger ganska heta diskussioner och jag rycker bara in vid de tillfällen det börjar blir lite väl hett och någon enligt mig ligger över policyns gränser. Det gjorde du här, och du fick en tillsägelse men ingen varning.

Som Naqref sade är en hörnstolpe för faktiskt.se att vi ska kunna diskutera - och klaga - på företag och deras produkter.
En frihet väl värd att vårda.

Ino är inget undantag. Jag kommer att moderera påhopp på dig som person, men inte på produkterna du säljer eller på Ino som firma. På den punkten får du faktiskt ta ris som ros.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-07-03 18:54

NB skrev:MÖ: Ja, jag har flera konton här bara för att skriva ner Ino, det kan ju absolut inte finnas någon annan än jag som inte tycker de håller måttet :lol:

Nej, jag tror ingen förväntar sig att en så liten högtalare levererar referensnivå, det vore utopiskt.

Man skall alltid lyssna och avgöra själv. Duger inte dess upplösning för dig, eller du saknar något tycker jag att det är bra att du upplyser om det. Det ger en eventuell köpare möjlighet att titta på de parametrarna.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-07-04 12:11

Vill bara tipsa om ignore-scriptet. Kanon om man vill slippa bli upprörd eller störa sig. :D
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2011-07-04 13:14

yeah här var det som vanligt. Jaja, tråden handlade väl om väntetid hos Ino. Nåväl kan väl fynda hos hifikit eller .. biltema eller nåt. 8) Rusta? ÖoB? Citygross ??

danke ! (as per usual)
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2011-07-05 20:17

Naqref skrev:
IngOehman skrev:NB, det du skriver är inte sant. Man kan inte köpa Ino-högtalare nya, det

Det där kan både vara sant och vara osant beroende på perspektiv. Om vi tar de nyligen emotsedda pi25/i6 så lär det knappas vara någon som beställer dom som har hört dom (det har vi vittnesmål på). I det perspektivet så är det sant att de går att köpa nya högtalare från dig utan att hört dom. Om man däremot lägger till förutsättningen att man måste ha hört minst en Ino-modell innan beställning för att köpa en annan modell så är påståendet falskt men vilket av desa som avses kan vi inte veta med den begränsade information som finns tillgänglig. Det är möjligen att den är underförstådd men den finns inte i textform och då får man göra en tolkning. Att på grund av en tolkning säga att någon ljuger är ett personangrepp hur man än vrider och vänder på det.

Ang exemplet med Sony så kan det vara sant eller falskt. Hade man kunnat prata om förtal av företag så hade det varit förtal oavsett. Nu är uttalanden som de du gjorde tillåtna av vår policy. Men samtidigt som man tillåter det så tillåter man uttalanden mot Ino och dess produkter. Allt annat är och kommer förbli dubbelmoral.

Den som är nyfiken på saken och vill veta hur det är, kan kontakta mig.

Oavsett vad olika människor spekulerar om, eller ljuger ihop, så är det
ändå som det är, och den som försöker att köpa högtalare av mig utan
att varken ha hört dem eller varit på demo, kommer att misslyckas.

Alltså förutsatt att de inte ljuger om att de hört högtalaren ifråga, eller om
att de har varit på demo. För den som gör det kan ju såklart bedra mig,
eftersom jag litar på människor (tills de bevisat att det är oförnuftigt att
göra det).

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2011-07-06 00:45, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Chopha

Inläggav Chopha » 2011-07-05 21:47

Tråkigt att diskussionen skulle dra åt det här hållet, trots att vi alla är vuxna människor (eller?). Så fort saker är gratis så ska det missbrukas av vissa människor, i detta fall yttrandefriheten.

On Topic:
I vilket fall så har jag monterat mina piP och jag är fantastiskt nöjd!
Vill påstå att jag ALDRIG har hört en så pass avslöjande återgivning som dessa högtalare projicerar. På sämre produktioner hör man bristerna väldigt tydligt och detta är bra eftersom jag förutom att lyssna på musik/spana film även avser producera musik med dem.

Bland annat så låter Roger Waters skiva "Amused To Death" väldigt övertygande, och eftersom rummet endast är strax över 13kvm stort så får dem väldigt fin återkoppling till rummet.
På grund av lyssningsavståndet på 2.2 meter så kommer jag troligtvis aldrig heller att spela starkare än vad högtalarna förmår.

Ska börja pyssla på en medlemspresentation där jag kan fortsätta utveckla mina tankar och kanske även ladda upp några bilder så ni får se vad jag ser och hur det mäter i lyssningsplats.

Här känner jag dock ingen motivation att spinna vidare med något sådant...

Hej så länge!

/Christopher
"There's all kinds of other ways to do this so I'm just gonna leave that all in the same level and for an, uhm, other people to decide what's more difficult" -T. Hawk
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-07-05 21:51

Vad trevligt att du blev nöjd.

Just amused to death skivan i ett ino system är en av de bästa ljud upplevelserna jag haft. Så fantastisk välljudande skiva med mycket av små detaljer som verkligen kommer till sin rätt med ino.

Användarvisningsbild
Empa

Inläggav Empa » 2011-07-06 07:26

Chopha skrev:På grund av lyssningsavståndet på 2.2 meter så kommer jag troligtvis aldrig heller att spela starkare än vad högtalarna förmår.

Nej du kommer inte spela starkare, men du kommer vilja spela starkare inom 2år :D

Vad blev det för finish på piP förresten?

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2011-07-06 08:45

adzer skrev:Vad trevligt att du blev nöjd.

Just amused to death skivan i ett ino system är en av de bästa ljud upplevelserna jag haft. Så fantastisk välljudande skiva med mycket av små detaljer som verkligen kommer till sin rätt med ino.

Medhåll! :) Den är underbar. Roger Waters är ett geni. Den låter bra i andra goda system än Ino också. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Chopha

Inläggav Chopha » 2011-07-06 13:16

Jag målade dem med mattsvart väggfärg jag köpte på Flügger.
Målade med en skumgummiroller för att få så lite textur som möjligt i färgen, och det blev riktigt bra faktiskt!

Ane Bruns skiva "Changing of the Seasons" låter också fint ;)

Har en fråga som jag kan passa på att ställa:

På min Onkyo 608 kan jag ställa in vilken impedans högtalarna är på.
piP är ju specificerade till 5 ohm och alternativen jag har på Onkyon är 4 ohm och 8 ohm.

Vilket alternativ är att föredra?

/Christopher
"There's all kinds of other ways to do this so I'm just gonna leave that all in the same level and for an, uhm, other people to decide what's more difficult" -T. Hawk
/Kåffa
Kontrollrummet

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino