Moderator: Redaktörer
Komorok skrev:Det är svårt att åstadkomma lågdistorderande bassystem, så av det skälet så
vill i alla fall jag överdimensionera mitt bassystem med mycket mer än 10dB.
adzer skrev:Intressant. Frågan är bara om det är värt en njure och en lunga ^^
Britt-Gunnar skrev:adzer skrev:Intressant. Frågan är bara om det är värt en njure och en lunga ^^
Man kan ju alltid skaffa sig ett barn mindre än man ursprungligen tänkt så har man ju frigjort en mille å skaffa sig lite headroom för![]()
MagnusÖstberg skrev:Han menade kanske hur mycket extra bs60 ger mot pi60 ensamt jämfört med vad i32 klarar av ?
IngOehman skrev:MagnusÖstberg skrev:Han menade kanske hur mycket extra bs60 ger mot pi60 ensamt jämfört med vad i32 klarar av ?
"Ger mot", "jämfört med"? Vad är det för skillnad? Skall jag jämföra en
skillnad med ett absolut värde?
Jag förstår inte det du skriver. Jag svarade så vitt jag kan bedöma på
hans fråga.
Det du skriver kan jag däremot inte svara på, för meningen du skrev är
helt obegriplig. Jag gör gärna ett nytt försök om du formulerar om den.
Vh, iö
adzer skrev:Ja precis magnus. är i32s med profX-4 verkligen värd den extra prisskillnaden mot bs60. Klarar jag mig med bs60 så sparar jag gärna de pengarna till något annat.
IngOehman skrev:Var det inte det som jag svarade på?![]()
Jag försöker igen: Ljudtrycksförmågan över 80 Hz, är ungefär likvärdig
mellan pi60s+bs60 och i32s. Delningen gör dock att i32s gynnas om de
kompletteras med ett tillräckligt kapabelt bassystem. De slipper ju ifrån
att samtidigt spela allting under 80 Hz.
Om man tänker sig ett programmaterial som inte har någon energi alls
under säg 100 Hz så blir skillnaden mycket liten dock.
Å andra sidan behöver man ju inget bassystem alls då.
Vh, iö
adzer skrev:i28 spelar 121dB och pX-2 120dB. Ingen speciellt stor flaskhals direkt. Om du sedan köper ett par profX till så har du ju lite marginalen i basen med om du känner att du verkligen behöver det.
Nune skrev:Hur mycket starkare kan man spela med i28 jämfört med pi60 om båda högtalarna är delade vid 80 Hz??
subjektivisten skrev:Nune skrev:Hur mycket starkare kan man spela med i28 jämfört med pi60 om båda högtalarna är delade vid 80 Hz??
pi60 är specad till 114dB@100hz och i28 121dB@100hz
shifts skrev:Är inte referensnivå någonstans kring 85 dB kring lyssningsplats?
steveo1234 skrev:Maximalt 105db på lyssningsplats och ingen annan stans från alla huvudhögtalarna och 115db på lyssningsplats från LFE.
adzer skrev:shifts skrev:Är inte referensnivå någonstans kring 85 dB kring lyssningsplats?
Snarare 113/115dB om jag minns rätt.
Så i32s med pX-4 är det minsta Ino har som uppfyller detta om man räknar in 10dB extra pga avståndet.
Nune skrev:Så man måste gå upp till ännu större högtalare om man vill titta film på referensnivå
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster