Nej, det är just första reflexen man vill åt, eftersom den kommer så nära direktljudet i tid och därmed gör att direktljudet blir oprecist. Ljud som varit i andra ändan och vänt är med hygglig möblering och textilier i rummet ganska ofarliga. Då kan örat separera vad som är direktljud och vad som är reflexer, samt att nivån har hunnit sjunka. Detta gäller särskilt om man dämpar första reflexen...
Jo, det ska helst vara tjock heltäckningsmatta över hela golvet, t ex typen Silence från danska tillverkaren Ege. Totalt 18 mm tjock - härligt mjuk, dämpar golvreflexen samt bidrar till mindre efterklang i hela rummet. Jag ska själv låta lägga in sådan om ett par veckor, hoppas jag. Tidigare hade jag en apful grön heltäckningshistoria, köpt som stuvbit, som jag gömde under en betydligt snyggare ullmatta (IKEA:s Klarup) på ett parkettgolv. Funkar det med, men ju större täckningsgrad, desto bättre. Kan man bara täcka delar av golvet med heltäckingsmatta är det bra om man kan ha annat, t ex möbler, hyllor eller krukor på den tomma golvytan. Tjocka heltäckningsmattor är dyra (Silence kostar strax under 600 kr/m2, Mattvaruhusets Las Vegas i gällare färger 400 kr/m2) men ger en förbättring som ingen annan åtgärd kan åstadkomma.
Mvh Pekka