Dämpning bakom piP

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-12-09 00:37

Tomas skrev:Så om jag har 1 meter breda dämpplattor i mitt lilla vardagsrum så borde man vara safe i hela soffan?

Troligen (om du sätter dem lite mer mot centrum enligt bild 2)!
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2004-12-09 11:26

På din skiss är du mer än säker att undvika förstareflexen. Det viktiga är ju att kolla "worst case" dvs där dämppanelerna tar slut. Jag skulle på motsvarande skiss behålla måtten men flytta panelerna utåt något. För mycket kraftig dämpning i mitten kan leda till dovt och livlöst ljud. Så gjorde jag nämligen själv en gång innan jag lärt mig min läxa...

Mvh Pekka

Användarvisningsbild
Tomas

Inläggav Tomas » 2004-12-09 12:33

Ok...

Får ta och bygga ihop mina dämpplattor så att jag kan testa.
Måste nog kanske köpa materialet först 8O

Användarvisningsbild
per

Inläggav per » 2004-12-09 18:37

Hej ni glömer en viktig punkt när det gäller dämpning nämligaen golvet.
En stor fet matta eller allra helst en heltäckningsmatta av typ silent modell

Användarvisningsbild
Magnus_L

Inläggav Magnus_L » 2004-12-09 19:18

Hur mycket diskant och mellanregister kommer att ”smita” förbi hörnet på lådan och reflekteras mot väggen bakom högtalarna? Är inte de högre registren väldigt riktnings känsliga? Jag trodde man dämpade väggen bakom högtalarna för att ta hand om de reflexer som varit i ”live-end” och vänt. :?

Mvh Magnus
"It all seems so stupid
It makes me want to give up
But why should I give up
When it all seems so stupid" ; ML Gore

Användarvisningsbild
Tomas

Inläggav Tomas » 2004-12-09 19:19

Jag har en 2x3 m stor matta i mitt lilla rum på 3,75x4 meter. .

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2004-12-10 00:34

Nej, det är just första reflexen man vill åt, eftersom den kommer så nära direktljudet i tid och därmed gör att direktljudet blir oprecist. Ljud som varit i andra ändan och vänt är med hygglig möblering och textilier i rummet ganska ofarliga. Då kan örat separera vad som är direktljud och vad som är reflexer, samt att nivån har hunnit sjunka. Detta gäller särskilt om man dämpar första reflexen... :-)
Jo, det ska helst vara tjock heltäckningsmatta över hela golvet, t ex typen Silence från danska tillverkaren Ege. Totalt 18 mm tjock - härligt mjuk, dämpar golvreflexen samt bidrar till mindre efterklang i hela rummet. Jag ska själv låta lägga in sådan om ett par veckor, hoppas jag. Tidigare hade jag en apful grön heltäckningshistoria, köpt som stuvbit, som jag gömde under en betydligt snyggare ullmatta (IKEA:s Klarup) på ett parkettgolv. Funkar det med, men ju större täckningsgrad, desto bättre. Kan man bara täcka delar av golvet med heltäckingsmatta är det bra om man kan ha annat, t ex möbler, hyllor eller krukor på den tomma golvytan. Tjocka heltäckningsmattor är dyra (Silence kostar strax under 600 kr/m2, Mattvaruhusets Las Vegas i gällare färger 400 kr/m2) men ger en förbättring som ingen annan åtgärd kan åstadkomma.

Mvh Pekka

Användarvisningsbild
Tomas

Inläggav Tomas » 2004-12-10 02:00

Den här tråden blev mycket lärorik. :lol:

Jag hade en positiv upplevelse idag medans jag väntade på att min flickvän skulle komma och titta på en film idag. Det dröjde ganska lång tid för henne att komma till vardagsrummet efter att jag hade stoppat i DVD-skivan i spelaren, så jag fick se och höra på DVD-menyns loop flera gånger. Då upptäckte jag, sittandes längst till höger i soffan, att ljudets centrum kom mittemellan högtalarna, inte som det var innan att jag brukade höra den högtalare jag satt närmast tydligast.
Nu har jag inga "riktiga" dämpplattor bakom högtalarna utan kuddarna från mina balkongstolar... :D
Bild
Kan det vara så att jag får för mig detta eller är detta en av fördelarna med dämpning?

Användarvisningsbild
Tomat

Inläggav Tomat » 2004-12-10 02:13

Jag har börjat lite smått med försöka förbättra rumsakustiken.

Satte 1x0.5m profilerad skumplast bakom högtalarna, ngt mittemellan alt. A och B i första inlägget. Gjorde aldrig nått före-efter-test så kan inte direkt kommentera förändringen... Låter inte sämre iaf, men ingen natt och dag förändring, ser dock snyggt rent ut rent estetiskt tycker jag (ej sambon).

Borde väl bygga gullfiber+hålad masonit men orkar inte och det blir så jäkla tjock och fult.

Har ngn tips på diffusor att sätta mellan högtalarna? Har funderat på GH Light, kostar ca 1500kr/m2 från Svanå Miljöteknik. Prisvärt eller kan enkelt fixa nåt likvärdigt och snyggt DIY?

Bild

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2004-12-10 09:53

Vad hände med diffusorerna från Snowcrach? De konkade/köptes upp av finska Art and Technology, sen vet jag inte...Hittar ingen ÅF när jag googlar.

Snygga var dom. En del modeller iaf.

Användarvisningsbild
kosmoskatten

snålskjuts

Inläggav kosmoskatten » 2004-12-12 22:08

Intressant tråd (för en piP-ägare iaf :wink: ) det här.

Snygga stativ - men är de inte lite för höga? Ser ut att vara sisådär 55-60cm plus tassarna. Rekommenderad höjd är väl runt max 50cm? Anledningen att jag påpekar det är ju att Thomas (ja, den ena av er) verkar ju vara villig att lägga möda på att rätta till akustiken med piP-arna och då vill man ju göra "allt"rätt.

Vad jag förstått på tjocke mattfronten ska det vara viktigare att dämpa ute i hörnen / kanterna av rummet hellre än en tjockmatta mitt framför. Detta enligt den eminenta artikeln som ligger här någonstans på forumet men som jag givetvis inte kan länka till eftersom jag inte hittar den :oops: .

Tänkte haka på tråden med en liknande fråga om dämp:
spanade lystet på panelerna ovan men kände olust inför att snickra ihop ramarna eftersom jag är belagd med pysselförbud hemma året ut. Sedan kom jag på att jag faktiskt redan har två tunga svetsade och polerade stålramar som är 80x80cm med upphängningsanordningar och allt... Är denna storlek månne till någon nytta? För små? Lagom? Ska de upp en bit på väggen eller? De är ju rätt snygga och vips så handlar det ju bara om att hitta rätt material att peta i dem, godset är 30mm tjockt och rymmer iallafall något användbart. Någon?

Tacksam på förhand :wink:

Användarvisningsbild
kosmoskatten

Inläggav kosmoskatten » 2004-12-12 22:13

Alltså rekommendationen (som jag vill komma ihåg den) var att matta absolut hela golvet (och kanske en snygg tjockis ovanpå dessutom) och kunde man inte matta absolut hela golvytan skulle man hellre matta till hörnen och längs kanterna och helst inte bara lägga en matta mitt på golvet..?

Men som sagt - mina ramar; kan de va något att hänga upp sig på?
Jag menar hänga upp...

Användarvisningsbild
kosmoskatten

don't bother

Inläggav kosmoskatten » 2004-12-15 22:09

Fått svar av Öhmannen om ovan fråga/or.

8)

Användarvisningsbild
Tomas

Inläggav Tomas » 2004-12-15 22:32

Vad sa ingenjör'n? 8O

Jo mina stativ är för höga... jag har försökt hitta någon som vill byta sina 45-50cm mot mina 60 cm. Men alla intresserade bor minst 40 mil bort.

Det du ser på väggen bakom högtalarna är inte någon ram med dämpmaterial. Det är mina kuddar till balkongstolarna. Nu används dom även på vintern... :wink:

Angående dämpskumplast så har jag kanske kommit på ett sätt att "lura systemet". På Ikea har dom nämligen en madrass som heter Sultan Forsen, den har exakt samma (med reservation för mina ringa kunskaper om ljudabsorbenter) utformning som "riktiga" ljudabsorbenter. Kostar 359 kr för 200x90 cm.
http://www.ikea.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?catalogId=10101&storeId=2&langId=-11&productId=41379

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2004-12-15 23:10

Skumplastmadrasser lär ha "fel" sorts skumplast. Det är bättre med den våggiga med öppna porer som har rekommenderats här på forumet.

Användarvisningsbild
Tomas

Inläggav Tomas » 2004-12-15 23:26

Den här var ju "vågig".

Stoppningen av skum har äggformade toppar som ger stöd och stimulerar cirkulationen i kroppen.

Men det kanske har, som du säger, något med porerna att göra också.

Kan vara värt att testa iaf. Om det inte funkar så kan man ju göra två jättesmå dubbelsängar av madrasserna. :wink:

Användarvisningsbild
mikke_musik

Inläggav mikke_musik » 2004-12-15 23:26

RogerGustavsson skrev:Skumplastmadrasser lär ha "fel" sorts skumplast. Det är bättre med den våggiga med öppna porer som har rekommenderats här på forumet.

Har inte flexibel polyeterskum alltid öppna celler?

Jag tycker madrassen ser intressant ut, dessutom: "Stoppningen av skum har äggformade toppar". Måste vara värda en mätning eller två, för 359:- kan det ju inte bli så fel.

Användarvisningsbild
Kaha

Inläggav Kaha » 2004-12-16 00:59

RogerGustavsson skrev:Skumplastmadrasser lär ha "fel" sorts skumplast. Det är bättre med den våggiga med öppna porer som har rekommenderats här på forumet.

Den säljs "ihopprullad och komprimerad". Borde inte det betyda att den har öppna porer?

Användarvisningsbild
Magnus

Inläggav Magnus » 2004-12-16 02:18

Dom borde veta på IKEA...eller åtminstånde kunna ta reda på det.

Om inte annat är det barta att prova att blåsa igenom den :)
//Magnus

Born to lose -Live to win

*mag på www.hififorum.nu www.autopower.se www.dvdforum.nu www.helgon.net
*m_a_g på www.smygis.com
Foto: www.fatalpath.tk

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2004-12-16 08:38

Betivlar att du får ett svar om detta på Ikea. Allra minst om de är passande för akustikreglering... Den typ som rekommenderas av kunninga akustiker hittar du t.ex. på www.hifikit.se , sök på dämpplatta. Ino Audio har också passande produkter och de lär t.o.m. fraktas (gör ju inte I.Ö. annars). Jo de är dyrare men egenskaperna är kända och befunna lämpliga för akustikreglering. En vanlig skumplastmadrass lär vara mera ytreflekterande och det vill vi undvika i detta sammanhang.

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2004-12-16 11:55

Roger, jag tror inte att Tomas menar att denna på något sätt skulle vara den mest optimala lösningen. Snarare som en genväg eller "bättre än inget" och eftersom den är så billig kan det ju vara värt att prova. Dessutom är det ingen vanlig skumplastmadrass som brukar vara helt slät (bilden på ikea.se är väldigt missvisande) eftersom den har "äggformade toppar".

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-12-16 11:59

Man får ju ta av tyget på madrassen. Självklart visar inte ikea stoppningsmaterialets utseende. *g*

Det där skulle jag kunna tänka mig att chansa på själv också.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Tomas

Inläggav Tomas » 2004-12-16 12:09

Jag tycker "genväg" och "bättre än inget" låter så tråkigt...

Funkar det så funkar det. Annars har man ju, som jag sa innan, två små gulliga dubbelsängar. Bra att ha om dom där hoberna finns på riktigt och ett par skulle komma på besök.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2004-12-16 16:04

Jag tänker förstås på ett svar av Ingvar Öhman tidigare. Det går inte att rekommendera vad som helst i skumplastväg då standarder för egenskaperna är närmast obefintliga. Han avrådde från att använda just den plast som finns i madrasser överhuvudtaget vad jag kan minnas. Varför då köpa och testa? Blir faktiskt bara obetydligt billigare än den "rätta" varan. Efter många år med audio som hobby upptäcker man en vacker dag att tid är den stora bristvaran och att testa sig fram på alltför många fronter gör att man aldrig kommer fram till målet. Jag skulle köpt akustikfoam från början, då behöver jag inte fundera på om det var rätt eller ej. Det är givetvis fritt fram att expermentera för den som har tid, pengar och ork. Även om svaret på frågan som ställts är känt.....

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-12-16 16:12

För länge sedan testade hag att ställa en madrass vid respektive sidovägg, för att den skulle absorbera första reflexen. Skillnaden var lika uppenbar som välgörande. 8) (jag bodde i ett ganska litet rum vid tillfället pga. stamrenovering).
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

matson

Inläggav matson » 2004-12-16 16:14

Roger: Du får skilja på profilerad och slät skumplast. Det var den släta IÖ avrådde ifrån.

Vilken skumplast som är optimal beror ju definitivt på vad det är för tillämpning som avses.

Tomas: Köp du den på IKEA. Är den för klen så får man bygga på den lite.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2004-12-17 14:50

Jag tänkte nog också på hur t.ex. den A-Absorb som finns på www.jam.se bedömdes som klart sämre än det tjockare alternativ som har rekommenderats här tidigare. Det är helt klart att en madrass av villket slag som helst kommer att göra skillnad i den applikation som tråden gäller, det är jag den förste att skriva under på! Och vist har man provat med ett flertal produkter (filtar, mineralull, madrasser). Nu är det lite skillnad på om madrassen redan finns eller om jag specifikt ska inhandla en produkt för att akustikreglera.

Vill jag t.ex. tilläggsisolera mitt hus kan jag förstås klä det med täcken för att testa.... fast det finns produkter framtagna för detta ändamål. Detta tillfogat med glimten i ögat.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-12-17 15:05

Sen tilkommer ju den intressanta frågan... vad har stoppningen i madrassen för hiskelig färg när man öppnar? gul misstänker jag... :?

Användarvisningsbild
Tomas

Inläggav Tomas » 2004-12-17 15:09

Nja... vitaktig... Den är inte direkt snygg... men det finns ju inte, enligt mitt tycke, någon" snygg skumplast.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-12-17 15:14

Jag tycker nog den mörkgrå varianten är rätt ok/snygg. Svart hade varit läckrare, men det har jag nog aldrig sett.

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino