ProfundusX vs InfraX

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-10-04 20:57

zapanasta skrev:DVD-ai skrev

Och prfundusX-2 kan väll ändå inte räknas som hög kapacitet i sammanhanget ?!
Det är ju bara 2st 10"... det klenaste bassystem jag haft sedan många år !

Nä,med 2 st 10" med ett xmax gissningsvis runt 10mm, kan man ju inte förvänta sig några monsterljudtyck.

Men bra det låter dom :)
[/quote]

Jo, dom spelar ju sjukt snyggt och "högt" (beror ju på vad man jämför med...)
Och jag älskar dom, men dock så är det ju fortfarande bara 2x10"...
Det är begränsningar där...
Dock så spelar pX-2 i mitt rum på ett sätt som jag ofta uppfattat betydligt mycket kraftigare doningar göra i andra rum.
Men det hängerju mer på att mitt rum är litet ;)

pX-2 i mitt rum räcker nog till typ vem som helst, typ.... ;)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-10-04 21:02

Nattlorden skrev:
DVD-ai skrev:Edit: Varför är alla på mig om min hörsel, Jag är väll knappast den som spelar högst här på forumet... ?
Jag har ju en sådan liten nätt anläggning, Ja menar, bottna i6 är ju inga problem på 1,7-1,8m eller... ?! :lol:

För att många inte ens förstår hur man gör för att bottna piP på 2½m?

För mig är frågan snarare hur man gör för att INTE bottna piP på lyssningsavstånd över 1,7m...?!
Klart att jag kan ju lyssna utan att bottna dom, Men när jag vill lyssna fritt så bottnar dom :(
Även delade så bottnar dom på 1,7m, i6 och nu 1,8m fungerar otroligt bra !
Dom är helt perfekta och jag känner mig, typ, dynamiskt obegränsad.
Jag kan spela så högt som jag någonsin vill göra, allt högre är bara ren dumhet!
Nu är det bara mer moduler som behövs för att "hänga med" när det blir riktigt tung musik ;)
Mvh//David

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-10-04 21:06

DVD-ai skrev:För mig är frågan snarare hur man gör för att INTE bottna piP på lyssningsavstånd över 1,7m...?!
Klart att jag kan ju lyssna utan att bottna dom, Men när jag vill lyssna fritt så bottnar dom :(

Enda jag lyckats med under den tiden jag körde piP var E-type under volym-demo. Aldrig under normal spelning.

90dB i medel i lyssningsposition räcker och blir över för min del.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-10-04 21:10

Fast då va dom väll delade ? :)

Ja jo, 90dB är trevligt, men jag gillar 95-100dB också, då börjar de hända grejer !

efter helgen kommer jag att ha med mig en SPL mätare hem, en sådan dära radioshack, då ska jag "se" hur högt det verkligen är när jag lirar så som jag tycker är "mysigt".
Jag själv tycker det låter som ca 100dB i mellanåt, men det kan vara svårt att säga säkert.
Mvh//David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-10-04 21:11

Alltså borträknat basen, typ 80Hz och upp :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-10-04 21:25

DVD-ai skrev:Ja jo, 90dB är trevligt, men jag gillar 95-100dB också, då börjar de hända grejer !

Fast det är då de flesta av oss börjar se lite ansträngda ut och tappar en del av njutningen för att det upplevs som man har passerat "naturlig volym" med en hel del.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-10-04 21:29

Nattlorden skrev:
DVD-ai skrev:Ja jo, 90dB är trevligt, men jag gillar 95-100dB också, då börjar de hända grejer !

Fast det är då de flesta av oss börjar se lite ansträngda ut och tappar en del av njutningen för att det upplevs som man har passerat "naturlig volym" med en hel del.

Ja, exakt där ! ;)

Fast jag är "där" ganska sällan sådan tur e, blir inte oftare än att jag vet det inte är bra och värdesätter min hörsel för mycket för att nöta ner den fullständigt.

Oftast spelar jagsom högst ca 85-90dB och normalt blir det nog 75-80dB när man inte vill "trycka på" utan bara slölyssna :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2011-10-04 22:14

Allså är inte mina 115 dB på fyra meter speciellt svagt som många vill få det till...

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-10-04 22:19

bakerman22 skrev:Allså är inte mina 115 dB på fyra meter speciellt svagt som många vill få det till...

:lol: Vem har påstått det? I alla fall inte om vi talar ovanför suboktaven...

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2011-10-04 22:31

Många som tycker att jag borde kunde spela mycket starkare än 115 dBA med i56 delade vid 80.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-10-05 06:03

Jo, för du pratar ju om peak och jag pratar om cont ;)

115dB cont är skiiiit högt, och det har jag skrivit också! :)
Men som jag fattade det så spelade du 115dB peak ?!
Det beror ju på hur materialet är, vilken. crest det har dock...
Alltså med högre crest ju högre hamnar ju peak effekten mot cont och peak kan i56 spela bra mycket högre!
Så, det var på så vis som jag menade att 115dB var "lite", inte "lite" i sig själv utan "lite" i det sammanhanget :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2011-10-05 07:20

Bara en liten undran till er som gillar att spela på nivåer över 100dB.
På konserter har jag alltid, iaf rock-d:o, hörselskydd pga nivåerna och missar därmed en hel del nyanser i musiken. Det är klart att själva upplevelsen av trycket i ljudet påverkar mig, men det är en lite annan dimension tycker jag.
Hur skulle ni trivas i ett maskinrum på en stor färja, jag tror ni skulle gå loss där. :)
Örat har för länge sedan etablerat sina försvarsmekanismer som begränsar upplösningen i hörseln vid de nivåer ni pratar om, så varför?
Vad är grejen med detta?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-10-05 07:57

Jag har inga problem med att stå i ett maskinrum på en färja, eller ett kompressorrum med en 30Mw turbinkompressor.
Det är högt och inte "bekvämt" men jag tycker inte det är "så jobbigt" som många andra verka tycka... :oops: :roll:

det som begränsar mig är oftast att jag själv VET att det är skadligt och väljer, naturligtvis att INTE utsätta mig för sådant skit i onödan...
Har således, helt undantagslöst, hörselskydd på den typen av platser :)

På konsert så, har jag nästan alldrig hörselskydd, av den simpla anledningen att jag ALLTID lyckas glömma öronpropparna när jag ska på konsert... :(
Är det rock konsert dock så brukar jag typ kedja fast dom vid mig, så att jag inte kan glömma dom.
För på Rockkonserter så har dom en tendens att spela överjävligt, förjävla, jävluskt mycket för jäkla högt !
Helt onödigt högt och dessutom mycket högre än vad några av deras prylar gillar och det låter således också APA! Och när det låter APA så, ja då kan jag lika gärna ha hörselskydd också !
Och då VILL jag ha hörselskydd för annars blir det bara en gröt i huvudet allting och med den volymen så vet man j att hörseln enbart "äts upp" utan att man får något för det... :wink:

I det fallet så hör man musiken klart myckket BÄTTRE med öronproppar än utan, men det ska vara någorlunda bra sådanna dock :)

På typ hardstyle och dubstep event så har jag INTE några proppar, av den enkla anlednignen att där så har dom för det mesta riktigt påkostat ljud!
Dessutom så är musiken som gom gör på plats, och spelas helt utan att den är förkomprimerad högupplöst och har sällan en tillstymmelse till att kunna bli jobbig på något vis !
Det låter helt enkelt bara sjukt bra helt enkelt, oavsträngt och, jahhh, det vill jag inte sabba med proppar :)

Över 100dB är inte riktigt min melodi, då börjar det blir "drygt" och dessutom så är det "för högt", alltså det är ju välldigt *o-bra" att lyssna på det några längre stunder och därför vill jag inte det :)

i6 ska ju kunna prestera typ 112db@1m
= ca 106dB på 2m.

Jag sitter på ca 1,8m, så 108dB kanske man kan säga då...

jag har ju, vid några tillfälen spelat så att i6 nästan bottnat och XPA-2 steget (2X300w@8ohm) nästan klippt !
Det är på håret till vad i6 gillar... det är mycket effekt i liten högtalare!
6,5" elementen blir ordentligt varma efter några rocklåtar på den volymen och jag tror att dom kommer att brinna om man kör för länge.

men då är de fan högre än på konsert, då är det riktigt otrevligt högt.
Sådär att man "drar öronen åt sig" med jämna mellanrum.
Och inget jag skulle sitta och lyssna på ofta, har gjort det enbart för att jag MÅSTe testa vad grejerna går för och vill veta "om dom klarar detta, ja då är jag safe", typ... 8)

Jag är medveten om att jag lyssnar mycket högre än dom flesta andra, jag har en mycket högre smärttröskel för hörseln än dom flesta andra.
Och att jag därmed läöper större risk att skada min hörsel...
Speciellt då man, som jag, har en synnerligen kompetens anläggning !!!
på 1,8m så får man ju räkna i6 som vansinnigt super kompetens deluxe !

Men, det e så jag vill ha det, kompetent !
då låter det bra och avslappnat och jag kan njuta av musiken så som jag vill och dynamiskt headroom finns det också :)

Så, för att förtydliga så lyssnar jag INTE över 100dB någonsin, inte mer än att jag har varit tvungen att testa på skoj för att se "hur det går" och säkert varit där uppe...
annars tycker jag att 95dB oftast är, "lagom jätte högt" när jag vill kräma på ordentligt, ibland är jag närmare 100dB, men inte några längre stunder...

85-90dB är normal "spela högt" volym för mig :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2011-10-05 08:11

DVD-ai skrev:Jo, för du pratar ju om peak och jag pratar om cont ;)

Alltså med högre crest ju högre hamnar ju peak effekten mot cont och peak kan i56 spela bra mycket högre!
Så, det var på så vis som jag menade att 115dB var "lite", inte "lite" i sig själv utan "lite" i det sammanhanget :)

Jag skrev att det var ca 110 cont, och kanske 115 peak.
Lite lurigt att se med mätaren på fast.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2011-10-05 08:26

Jag tvivlar på att musiken bara hade 5dB toppfaktor (Crest). Jag tror snarare att mätaren inte hänger med.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-10-05 08:42

bakerman22 skrev:
DVD-ai skrev:Jo, för du pratar ju om peak och jag pratar om cont ;)

Jag skrev att det var ca 110 cont, och kanske 115 peak.
Lite lurigt att se med mätaren på fast.

ok, men 5dB toppfaktor, känns som sagt väääldigt lågt :)

Jag tror som Alexi att mätaren inte hinner med i topparna och det är bra jäkla mycket högre än så ;)

110dB med enbart över 80Hz är klart dumhögt och då är jag inte det minsta tveksam till att allting är i sin ordning !
Mvh//David

Användarvisningsbild
henrikwiklund

Inläggav henrikwiklund » 2011-10-05 11:14

Jag har jobbat en del som liveljudtekniker och de senaste åren har det ju blivit standard med decibelmätare vid mixerbordet.

115dB i peak på mixplats för rockmusik tycker jag inte är så farligt mycket om man ser till att kontrollera vassa frekvenser hos sång och gitarr. Däremot så blir det ju betydligt högre om man ställer sig framför högtalaren. Nu ska man väl i regel mäta på publikplats nära högtalaren men jag tror nog de flesta mätare INTE är kalibrerade efter det.

Inomhus (framför stereon) tycker jag dock man oftast har betydligt lägre smärttröskel än vid livekonsert Jag kan bara gissa på att det beror på att ljudtekniker oftast medvetet mixar livemusik lite dovare för att det inte ska uppfattas som väldigt vasst & diskant när det spelas just på 110-115 dB.

Jag måste också tillägga att jag nu flyttat mina piP från mitt tidigare lyssningsrum på 15kvm (med 2,4 meter mellan öron>diskant) till nuvarande vardagsrum på över 30kvm (med 3,5 meter till högtalaren). Även om de fortfarande spelar mycket bra så klarar dom små piP verkligen inte av att fylla det stora rummet på samma sätt som tidigare. Och det tyder ju än en gång på hur viktigt lyssningsavståendet är för hur man upplever ljud & högtalare.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-10-05 11:21

Jo, så är det ju :)

Drar man ner 2500-3500Hz "lite lagom" (någon dB) och sedan vid ca 6000Hz någon dB så gör det Enoooorm skillnad för hur jag tycker att ljudet upplevs.
Då kan man spela galet mycket högre inna det upplevs som "högt" :)

Edit: 115dB peak vid bordet...?! 8O

ja då är det ju lätt 125dB framme vid scenen trotts linjekällor dör minskad förlust med avstånd...
Det är ju inte ett dugg konstigt då att man blir helt mör i skallen... :?

hur högt är det framme vid scenen ?!
Mvh//David

Användarvisningsbild
Chopha

Inläggav Chopha » 2011-10-05 14:01

Jobbade senast som tekniker på Norbergfestivalen i år på "Kraftwerk" - en av inomhusscenerna. På golvet mitt framför högtalarna (tänk liksidig triangel med måtten 5 meter) var det ca 92 dB kontinuerligt - starkare behövdes inte. Folk kunde då lyssna utan hörselskydd. De som villa ha starkare ställde sig längre fram och de som ville softa kunde backa efter behag.

Eftersom lokalen var i betong och lät ganska "live" sänkte jag 3 dB mellan 3-4 kHz och beroende på hur musiken lät fick jag i vissa fall hänga med och kompensera lite vid vissa frekvenser (ibland blev t.ex. en virvel jävligt vass vid 1.3 kHz = sänka lite).
Eftersom topparna lirade med lagom styrka boostade jag stigande från 70 Hz ned till 20 Hz med +9 dB i bassystemet. Ordentligt krämig "magmassage-bas" som alla vill ha som lyssnar på elektronisk musik live, men utan att toppsystemet dödar folks hörsel och gör upplevelsen obehaglig.

Förstår inte varför vissa FoH-mixar musik live så att publiken som lyssnar måste ha skydd?

PS.
Systemet var ett Funktion-One som trots +9 dB gick på tomgång :D

EDIT:
Utfyllnad + "PS"
"There's all kinds of other ways to do this so I'm just gonna leave that all in the same level and for an, uhm, other people to decide what's more difficult" -T. Hawk
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2011-10-05 15:24

Chopa: Kul, jag brukar vara där. Dock inte detta året. Lustmord var jäkligt nöjd
med vad det stora systemet i Mimer presterade. Han brukar vara kräsen.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2011-10-05 15:49

Alexi skrev:Jag tvivlar på att musiken bara hade 5dB toppfaktor (Crest). Jag tror snarare att mätaren inte hänger med.

Inte alls omöjligt. Den är ju inte direkt super delyx..
En digital variant för en dryg tusing..

Föregående

Återgå till Wänner af Ino