Jag har inga problem med att stå i ett maskinrum på en färja, eller ett kompressorrum med en 30Mw turbinkompressor.
Det är högt och inte "bekvämt" men jag tycker inte det är "så jobbigt" som många andra verka tycka...
det som begränsar mig är oftast att jag själv VET att det är skadligt och väljer, naturligtvis att INTE utsätta mig för sådant skit i onödan...
Har således, helt undantagslöst, hörselskydd på den typen av platser
På konsert så, har jag nästan alldrig hörselskydd, av den simpla anledningen att jag ALLTID lyckas glömma öronpropparna när jag ska på konsert...
Är det rock konsert dock så brukar jag typ kedja fast dom vid mig, så att jag inte kan glömma dom.
För på Rockkonserter så har dom en tendens att spela överjävligt, förjävla, jävluskt mycket
för jäkla högt !
Helt onödigt högt och dessutom mycket högre än vad några av deras prylar gillar och det låter således också APA! Och när det låter APA så, ja då kan jag lika gärna ha hörselskydd också !
Och då VILL jag ha hörselskydd för annars blir det bara en gröt i huvudet allting och med den volymen så vet man j att hörseln enbart "äts upp" utan att man får något för det...
I det fallet så hör man musiken klart myckket BÄTTRE med öronproppar än utan, men det ska vara någorlunda bra sådanna dock
På typ hardstyle och dubstep event så har jag INTE några proppar, av den enkla anlednignen att där så har dom för det mesta riktigt påkostat ljud!
Dessutom så är musiken som gom gör på plats, och spelas helt utan att den är förkomprimerad högupplöst och har sällan en tillstymmelse till att kunna bli jobbig på något vis !
Det låter helt enkelt bara sjukt bra helt enkelt, oavsträngt och, jahhh, det vill jag inte sabba med proppar
Över 100dB är inte riktigt min melodi, då börjar det blir "drygt" och dessutom så är det "för högt", alltså det är ju välldigt *o-bra" att lyssna på det några längre stunder och därför vill jag inte det
i6 ska ju kunna prestera typ 112db@1m
= ca 106dB på 2m.
Jag sitter på ca 1,8m, så 108dB kanske man kan säga då...
jag har ju, vid några tillfälen spelat så att i6 nästan bottnat och XPA-2 steget (2X300w@8ohm) nästan klippt !
Det är på håret till vad i6 gillar... det är mycket effekt i liten högtalare!
6,5" elementen blir ordentligt varma efter några rocklåtar på den volymen och jag tror att dom kommer att brinna om man kör för länge.
men då är de fan högre än på konsert, då är det riktigt otrevligt högt.
Sådär att man "drar öronen åt sig" med jämna mellanrum.
Och inget jag skulle sitta och lyssna på ofta, har gjort det enbart för att jag MÅSTe testa vad grejerna går för och vill veta "om dom klarar detta, ja då är jag safe", typ...
Jag är medveten om att jag lyssnar mycket högre än dom flesta andra, jag har en mycket högre smärttröskel för hörseln än dom flesta andra.
Och att jag därmed läöper större risk att skada min hörsel...
Speciellt då man, som jag, har en synnerligen kompetens anläggning !!!
på 1,8m så får man ju räkna i6 som vansinnigt super kompetens deluxe !
Men, det e så jag vill ha det, kompetent !
då låter det bra och avslappnat och jag kan njuta av musiken så som jag vill och dynamiskt headroom finns det också
Så, för att förtydliga så lyssnar jag INTE över 100dB någonsin, inte mer än att jag har varit tvungen att testa på skoj för att se "hur det går" och säkert varit där uppe...
annars tycker jag att 95dB oftast är, "lagom jätte högt" när jag vill kräma på ordentligt, ibland är jag närmare 100dB, men inte några längre stunder...
85-90dB är normal "spela högt" volym för mig