Skaffade ett par instickskort från Fostex, och har labbat runt en del. (Stort tack för att du erbjöd dig att bygga ihop dem)
Är långt ifrån färdig ännu, för nu finns det ytterligare parametrar som kan ratta på.
Först vanliga CR80es med gain och Q. Sedan gain på slutstegen, som har visat sig att om jag höjer gain på stegen och sänker gain i filtret, så förändras Q jämfört med om jag bara reglerar nivå i filtret. (Är nu bättre att dra stegen i topp och sänka nivån i CR80es)
Sedan Infra-kortet med sina rattar för frekvens och amplitud.
Och nu sist tre små kort som kan justera delningsfrekvensen.
Jag tror nu efter att ha testat en del att 125Hz är det som passar bäst för mig. Bakgrunden att jag ville prova annan delning var för att min takhöjd har en resonans runt 80Hz (2,2m).
Så här ser det ut om man bara skiftar de tre korten. Man behöver justera lite Q-värden för att de skall vara helt jämförbara, men man ser att det händer lite saker när man skiftar mellan frekvenserna.
Blå är utan några kort, dvs 78 Hz delning.
Orange är med 104 Hz delning.
Grön är med 125 Hz delning.

- frekvenser.jpg (24.31 KiB) Visad 3624 gånger
Korten påverkar endast mellan 65-170Hz, allt annat blir oförändrat.
Den där puckeln vid 80Hz var omöjlig att göra något åt med 78Hz delning, men genom att flytta upp den till 104Hz så blev det jämnare där. Det skapades dock samma dipp runt 115Hz.
Om jag då provade att höja delningen till 125Hz så blev det lite mindre dipp.
Det här är bara en mätposition, och jag har inte lyssnat jättemycket ännu. Men de som är oroliga för att man kommer kunna lokalisera basarna kan slappna av. Jag hör väldigt liten skillnad mellan de olika delningsfrekvenserna.
Men väldigt kul att kunna laborera med att på ett enkelt sätt justera delningsfrekvensen för att se vad som fungerar bäst. Jag hade inte en tanke på att 125Hz skulle kunna vara en vinnare innan jag provade, utan tänkte att valet står mellan 78 och 104Hz.
Kan inte annat än att rekommendera fler att prova.