Jag kan hålla med ett par saker som Richard skriver, det är _potentiella problem_ och det är bra att de lyfts fram. Sedan behöver det ju inte hända att det blir fel.
Diskanten är lättlödd, men eldar man på för länge så kan lödörat lossna från plasten eller från sin inlödda infästning från diskanten. Lycka till med att få tillbaka den då. Försiktig bestämdhet anmodas.
Fulskalad EKUA kan lätt gå av efter ett par knix om man råkar ge EK:n en oavsiktlig brottanvisning. Försiktig bestämdhet anmodas.
Smältlim sitter mycket bra om man spritar av fästytan. Helst inte med T-Röd som kan lämna en hinna efter sig. Smältlim fäster ännu bättre om man använder den som heter "Industrial strength". Smältlimmet sitter mycket bra om man gör rätt och håller komponenten på plats i kanske tjugo sekunder med lite lätt tryck tills det satt sig. PL400 sitter permanent men är kladdigt och sulligt och känns "fel" för mig. Jag har aldrig sett någon som har limmat det snyggt med PL400. Silikon _kan_ släppa från en fet yta av samma anledning som smältlimmet. Jag använder helst smältlim. Jag har fått släpp en endaste gång, och det var för att jag inte spritade av ytan utan "tyckte" den var bra, det straffade sig.
Då var det med Panduro hobbys smältstavar, inte de bästa. Bosch Industrial Grade stavar sitter som de skall.
Diskanterna ska man inte skruva i "spänn". Klipper man tätlisten för tjock och skruvar i spänn så spricker garanterat diskanten i och med att plasten åldras. Det kan ta en månad, ett år, det kan ta fem år, men det spricker. Det är det vanligaste "felet" på piP/s som jag ser det. Kanske sju-åtta av tio hemmabyggda par spricker upp. Jag skriver kanske för jag har inte mer tillförlitlig statistik men de allra flesta piP/s har det problemet av de jag har sett... Jag blev uppmärksammad på problemet av en god vän och har sedan dess ögonbollat samtliga iP/s och piP/s som passerat revy och hemma hos folk.
Lägg diskanten samt baselementet i avsedd kavitet - utan tätningslist på - och centrera/passa in dessa samtidigt. Tillåter ytbehandlingen det kan man försiktigt tejpa diskanten med blå målartejp innan man markerar ut hålen för skruvarna för förborrning. Förborra mycket noga och se till att dra skruvarna så att de inte spjärnar sidledes i plasten så den ligger i spänn och se till att inte diskanten bågnar av tätlistens tryck. Klipp tätlisten enligt anvisning och absolut inte bredare.
Extrem noggrannhet anmodas.
Kablaget till anslutningspanelen skall inte hänga sladdrigt så att det finns risk att den tar i basreflexröret och skallrar. Så kort som möjligt anmodas. Den ska räcka hela vägen fram, sedan är det bra så. Det underlättar att fiska fram kabeln när man skruvat i basen. Det underlättar ännu mer att inte ha monterat basreflexröret. Man kan ha ett par cm övermått på kabeln tills man dragit ut den baktill i lådan och sedan knipsa. Planering och tålamod anmodas.
Montera är kul, se till att ha tid ork och lust att göra det ordentligt.
Och gott kaffe.
