Fungerar Ino pi60 med basmoduler?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-04-09 19:12

Stranne skrev:Det är nog inte alls dumt. Det är väl så Nattlorden kör med sina pi60s-s
ihop med 8 basmoduler. Vill man inte störa hela kvarteret kan man ju
bara slå över cr80 till att köra toppsystemet som fullrange utan
basmoduler inkopplade. Det är bara till att slå om en vippa. Enkelt och
smart! Hade jag haft ett stort rum hade jag nog också gjort så kanske.

Prexis!
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2012-04-09 23:57

Nattlorden skrev:
Stranne skrev:Det är nog inte alls dumt. Det är väl så Nattlorden kör med sina pi60s-s
ihop med 8 basmoduler. Vill man inte störa hela kvarteret kan man ju
bara slå över cr80 till att köra toppsystemet som fullrange utan
basmoduler inkopplade. Det är bara till att slå om en vippa. Enkelt och
smart! Hade jag haft ett stort rum hade jag nog också gjort så kanske.

Prexis!

Meh! Då förlorar man ju hela vinsten med att ha flera utstrålningspunkter i basregistret. Hur mycket man stör grannskapet är väl en funktion av hur starkt man spelar, inte om ljudet kommer från två punkter eller från åtta? :)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-04-10 00:25

Man slår ju bara om på natten för att inte störa. Då bryr man sig kanske inte så mycket om man får lite färre ljudkällor.

Nja undre gränsfrekvens spelar väldigt stor roll i hur mycket man stör grannarna. Speciellt då man gärna lyfter en hel del i infra registret.
En högtalare som mäter rakt tills den rundar av kraftigt vid 25Hz stör grannarna väldigt mycket mindre än ett slutet bassystem med en ökande house curve ner mot 10hz.

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2012-04-10 00:35

adzer skrev:Man slår ju bara om på natten för att inte störa. Då bryr man sig kanske inte så mycket om man får lite färre ljudkällor.

Nja undre gränsfrekvens spelar väldigt stor roll i hur mycket man stör grannarna. Speciellt då man gärna lyfter en hel del i infra registret.
En högtalare som mäter rakt tills den rundar av kraftigt vid 25Hz stör grannarna väldigt mycket mindre än ett slutet bassystem med en ökande house curve ner mot 10hz.

Jo, om man spelar programmaterial med utsträckning ner under 25 Hz, utan tvekan. Men är det då inte snarare problemets kärna att man väljer att se Master and Commander om natten, istället för att lyssna på en klarinettkonsert? :D

Användarvisningsbild
Chopha

Inläggav Chopha » 2012-04-10 00:36

adzer skrev:Man slår ju bara om på natten för att inte störa. Då bryr man sig kanske inte så mycket om man får lite färre ljudkällor.

Sant, det är ju de låga frekvenserna som breder ut sig mest.
Men oavsett så är huskurvan ner till 10 Hz roligare. 8)

Morgan:
Det är din rättighet att få titta på båtfilmer på natten!

/Christopher
"There's all kinds of other ways to do this so I'm just gonna leave that all in the same level and for an, uhm, other people to decide what's more difficult" -T. Hawk
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-04-10 00:46

Absolut spelar materialvalet stor roll, men jag ser gärna på stora hyllowoodfilmer med massa infrabas mitt i natten. Fast då sänker jag nivån på basarna. Att öka den undre gränsfrekvensen kanske hade varit en bättre lösning, men ingen jag kan fixa enkelt i min nuvarande setup. pi60 + cr80s har ju det valet.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-04-10 07:57

I mitt fall orsakar definitivt basarna mer stomvibrationer än pi60s-s och med tanke på att barnens rum i princip står ovanpå bastornen så gör det en stor skillnad i störnivå i princip oberoende av musikstil.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Föregående

Återgå till Wänner af Ino