Moderator: Redaktörer
Naqref skrev:Man ska komma ihåg att det finns många sätt att bygga upp ett stereosystem med olika för och nackdelar. Vissa fel finns i vissa typer av system och inte i andra. Stereosystemen är ju inte generellt begränsade till två kanaler - det betyder bara att det är fler än en kanal (monofonisk). Att prata om intrinsiska stereostystemfel antyder att det är distinkt givna fel vilket det alltså inte är.
Det Morgan avser här är snarare stereosystemen så som de har blivit att bli och så som de är tillämpade. Vissa av problemen går att delvis motverka i både inspelningar och uppspelningssituationer Vissa får man leva med.
De fel som man normalt märker mest när man flyttar ut två högtalare så här är extremt tydlig precedenseffekt för fantomkällor (stereobilden kantrar snabbare än inomhus och är svårare att motverka) samt kamfiltereffekter.
PappaBas skrev:Jag kan väl få rulla på ögonen för att jag nog anser att "MOLT från 80-talet" varken är sökbar när det gäller artiklar eller finns att få tag på?
DQ-20 skrev:PappaBas skrev:Jag kan väl få rulla på ögonen för att jag nog anser att "MOLT från 80-talet" varken är sökbar när det gäller artiklar eller finns att få tag på?
Nej, det är själva ögonrullningen som är problemet. Men jag kan ju för all del fråga: vad menar du med ögonrullande smiley i allmänhet och hur skall vi tolka din ögonrullande smiley i det här specifika fallet? Så vi kan minska ned tolkningsrymden en smula, menar jag.
/DQ-20
DQ-20 skrev:PappaBas skrev:Jag kan väl få rulla på ögonen för att jag nog anser att "MOLT från 80-talet" varken är sökbar när det gäller artiklar eller finns att få tag på?
Nej, det är själva ögonrullningen som är problemet. Men jag kan ju för all del fråga: vad menar du med ögonrullande smiley i allmänhet och hur skall vi tolka din ögonrullande smiley i det här specifika fallet? Så vi kan minska ned tolkningsrymden en smula, menar jag.
/DQ-20
PappaBas skrev:Min ögonrullning här var bara avsett att jag upplever att det inte är så lätt att få tag på information hur IÖ ser på dessa?
Jag är rätt med på hur man definerar och ser på dem i övriga sammanhang även om jag tycker att de försök jag sett refererat i böcker och artiklar lämnar en del att önska i fråga om valet av testmaterial, antal testpersoner och rum (då dessa påverkar utfallet väldigt mycket).
Det som jag själv tycker är svårt med dessa stereofel är hur de samverkar och hur man uppfattar dem speciellt i kombination med varandra? Det är väl just det han har undersökt en hel del?
Hade gärna gått på en sådan föreläsning av IÖ om den ges igen
Hade det inte varit kul med en nypublikation av de försöken?
KarlXII skrev:DQ-20 skrev:PappaBas skrev:Jag kan väl få rulla på ögonen för att jag nog anser att "MOLT från 80-talet" varken är sökbar när det gäller artiklar eller finns att få tag på?
/DQ-20
Anser du att ögonrullningen påverkar den upplevda ljudkvaliteten från pi60 när man spelar den utomhus?
PappaBas skrev:Jag har ju heller inte sett en defition av de olika "Stereosystemfelen" och det är ju upp till IÖ att vara hur hemlig han vill med det.![]()
schmutziger skrev:Sen när ska man inte utgå från det specifika fallet?![]()
DQ-20 skrev:PappaBas skrev:Jag har ju heller inte sett en defition av de olika "Stereosystemfelen" och det är ju upp till IÖ att vara hur hemlig han vill med det.
schmutziger skrev:Sen när ska man inte utgå från det specifika fallet?![]()
Jag tycker det är något jävligt skumt på gång här. Ser ni att "PappaBas" och "schmutzigers" smilies rullar ögonen I TAKT. Jag säger ingenting men ni kan ju dra era egna slutsatser.
/DQ-20
PappaBas skrev:Va? Foliehatt av tack!
DQ-20 skrev:single_malt skrev:Tolkar jag ditt resonemang rätt att du hävdar att orealism vid fantomprojektion (0°, frontalt) beror på att att ljudet som når öronen från högtalarna har fel tonkurva och att orealismen kan elimineras genom att anpassa högtalarnas tonkurva?
Jag vet inte hur du kommer fram till den slutsatsen i såfall
Jag förstår inte riktigt vad du inte kan förstå i Morgans resonemang. Är det själva slutsatsen som du inte kan följa eller är det hur man utför ett experiment för att empiriskt bestämma den upplevda skillnaden i frekvensgång mellan en ljudkälla som strålar rakt framifrån eller en ljudkälla som strålar från högtalarposition, dvs. snett framifrån, som ställer till problem. Kontentan, som jag tolkar den, är i alla fall att ett par stereohögtalare inte ska ha en rak tonkurva för att låta som om den har en rak tonkurva, även om den är konstruerad för att placeras fritt fält.
Vad gäller förändringar i höjdeffekten verkar det vara svårt att svara på eftersom det blir en funktion av högtalarnas spridningsegenskaper.
samtidigt som hjärnan inte mottar någon signal om att ljudkällan har flyttats
single_malt skrev:Det jag inte kan förstå av Morgans resonemang är att jag uppfattar att han menar att det går att lura hörselns förmåga att positionsbestämma ljudkällorna, som signaturen bla ytteröronen ger, genom att ändra högtalarnas frekvensgång. Antingen har han eller jag missuppfattat något viktigt
PerStromgren skrev:Vår bransch verkar vara tämligen odokumenterad på ett sätt som förvånar mig. Jag ställde en fråga för några år sedan om det fanns några artiklar annat än i MolT(*) att läsa i ämnet, men så är inte fallet.
Om vi alla kunde läsa något och ta avstamp i samma kunskapsmassa sluppe vi många av de tunga dialoger (och allmänt skitsnack) som ibland förekommer här. Tänk om vi kunde få läsa boken om den basala tekniken bakom stereoåtergivning i hemmet! I sanning en förmodligen ouppnålig dröm. Ack!
*) "Felet" med MoLT är att den bara läses i en trång (svensk) krets, eftersom den bara finns på svenska. Den är en superb tidning, för övrigt!
MagnusÖstberg skrev:Tar du bort väggreflexer kommer du nog inte bli nöjd med fantomkällan.
Inom 0,1 pHzpetersteindl skrev:Den här tråden handlar om, lyssning utomhus på pi60. Frågan är hur frekvenslinjär väggreflexen skall vara om man vill ha väggreflexer d v s skall absorbtion vara lika från 20 Hz till 20 kHz?
MvH
Peter
JaPerStromgren skrev:MagnusÖstberg skrev:Tar du bort väggreflexer kommer du nog inte bli nöjd med fantomkällan.
Menar du alltså att väggarna är ett krav för god stereoåtergivning?
MagnusÖstberg skrev:JaPerStromgren skrev:MagnusÖstberg skrev:Tar du bort väggreflexer kommer du nog inte bli nöjd med fantomkällan.
petersteindl skrev:MagnusÖstberg skrev:JaPerStromgren skrev:MagnusÖstberg skrev:Tar du bort väggreflexer kommer du nog inte bli nöjd med fantomkällan.
Ja det är väl självklart annars hör man ju bara grannarna istället för sterion![]()
![]()
single_malt skrev:Precis som Morgan skriver kommer fantomkällan upplevas som något förhöjd i förhållande till medianplanet om det undersöks under kontrollerade förhållanden. Men den höjningen kan INTE motverkas av att införa "kompensationer" i högtalarens frekvensrespons eftersom det inte kommer att påverka egenskaperna som ger upphov till lokalisering enligt ovan. Lokaliseringen bygger på igenkännandet av inlärda unika tids- och spektrala förhållanden hos öronsignalerna som motsvarar en viss plats ljudet kommer ifrån.
DQ-20 skrev:single_malt skrev:Precis som Morgan skriver kommer fantomkällan upplevas som något förhöjd i förhållande till medianplanet om det undersöks under kontrollerade förhållanden. Men den höjningen kan INTE motverkas av att införa "kompensationer" i högtalarens frekvensrespons eftersom det inte kommer att påverka egenskaperna som ger upphov till lokalisering enligt ovan. Lokaliseringen bygger på igenkännandet av inlärda unika tids- och spektrala förhållanden hos öronsignalerna som motsvarar en viss plats ljudet kommer ifrån.
Men beror inte "regnbågseffekten" med en höjning av ljudbilden i mitten på just att frekvensgången från högtalarna tolkas som att den tillhör fantomkällan. Och om fantomkällor nära mitten klingar ljusare, vilket de tydligen gör pga att högtalaren spelar in i örat från en vinkel, så tolkar hjärnan den som att fantomkällan lyft lite eftersom vi lärt oss erfarenhetsmässigt att mittplacerade ljudkällor som klingar ljusare än vi är vana vid gör det pga av att de är upplyfta? Oder? Man skulle väl främst kompensera detta genom att förse mikrofonuppsättningen med sådan egenskaper att den hade en lite svacka frekvensgången i mitten av ljudbilden och således automagiskt kompenserade lyftningen av ljudbildens mitt.
DQ-20 skrev:Men beror inte "regnbågseffekten" med en höjning av ljudbilden i mitten på just att frekvensgången från högtalarna tolkas som att den tillhör fantomkällan. Och om fantomkällor nära mitten klingar ljusare, vilket de tydligen gör pga att högtalaren spelar in i örat från en vinkel, så tolkar hjärnan den som att fantomkällan lyft lite eftersom vi lärt oss erfarenhetsmässigt att mittplacerade ljudkällor som klingar ljusare än vi är vana vid gör det pga av att de är upplyfta?
Naqref skrev:Tillgängliga data fanns redan i början på 70-talet som indikerade att men inte kan förklara regnbågseffekten med virtuell tonkurveförändring av den modell som IÖ använder.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster