Moderator: Redaktörer
andershelin skrev:Mitt rum är cirka 340x500 cm där jag sitter på långsidan. Det är cirka 220 cm från baffel till öra. Tyvärr är lyssningspositionen vid bakväggen.
Höger högtalarpar (pi60, bs60) står i ett hörn (betongvägg). Utanför vänster pi60 är det fri luft "hur långt som helst" eller i varje fall två meter till en skjutdörr i trä sen bortanför den är det fritt fem-sex meter. Mina bs60 står innanför mina pi60 och de är invinklade mot lyssningspositionen....
Lite bumligt i basregistret just nu....vad tror ni om att ha bs60 som bilden tidigare i tråden? Riktade rakt fram alltså....
Tycker det är tråkigt att flytta runt lådorna så det blir nog lite av lathet jag skriver min fråga här, om jag skall vara ärlig.
På grund av min begränsade datakunskap har jag inte lyckats få in någon bild i tråden....
Anders
exity skrev:Har en fråga om BS60 som kändes lite onödigt att starta en ny tråd om, Men sett att en del ställer dem så porten är uppåt och en del så porten är nedåt, finns det några fördelar med respektive placering?
Hoppas du inte känner att jag kapar din tråd dvd..
vr6jos skrev:exity skrev:Har en fråga om BS60 som kändes lite onödigt att starta en ny tråd om, Men sett att en del ställer dem så porten är uppåt och en del så porten är nedåt, finns det några fördelar med respektive placering?
Hoppas du inte känner att jag kapar din tråd dvd..
Jag fick rådet (av IÖ) att ställa mina upp o ned med elementet högst upp så att elementen på pi60s och bs-60 är så nära varandra som möjligt. Synergi effekter?
Callisto skrev:Åt vilket håll de är vinklade har ingen betydelse. Alltså, nu menar jag negativ betydelse. Däremot så kan det ha stor positiv betydelse för ljudet att behöva vrida på demDet är därför anslutningen finns i botten. Slipper man se där kablarna kommer in om man väljer att vinkla dem 90 grader eller mer.
zapanasta skrev:Nya basarna har gjuten korg ser det ut som (kal084g galleri)
Callisto skrev:Den gamla heter väl classic? Och den är större 45*59*45 cm eller 48*50*49
IngOehman skrev:zapanasta skrev:Nya basarna har gjuten korg ser det ut som (kal084g galleri)
Det stämmer bra det.
Och när jag ändå gjöt så passade jag på att skapa en first (tror jag)
nämligen att skapa en spider-ventilering igenom själva korgens ben,
som det inte ramlar in en massa skräp genom.
Jag är oerhört nöjd med detta baselement.
Nattlorden skrev:IngOehman skrev:zapanasta skrev:Nya basarna har gjuten korg ser det ut som (kal084g galleri)
Det stämmer bra det.
Och när jag ändå gjöt så passade jag på att skapa en first (tror jag)
nämligen att skapa en spider-ventilering igenom själva korgens ben,
som det inte ramlar in en massa skräp genom.
Jag är oerhört nöjd med detta baselement.
Hur nya? När började de säljas?
Skillnaden mellan den gamla (1996) bs60 och versionerna 2007 & 2011)
Som antytts ovan fanns basstödet tidigare först en version, sen i två versioner, som för övrigt har flera likheter än skillnader. Sedan 1/1 2007 har bara funnits bara en version, och så har det varit fram till maj 2011 (med om detta senare, i ett för bs60 avslutande PPS).
Callisto skrev:
Tror du har lång efterklangstid i basen ifall du upplever basen bumlig. Tror inte positionen är det stora problemet.
AndreasArvidsson skrev:bs60 bör du nog inte rikta bort från lyssnaren då dessa spelar såpass högt i frekvens att ljudet faktiskt är riktningsberoende.
Basmoduler som spelar under 80Hz kan man göra detta med, men jag skulle inte göra det med bs60.
DVD-ai skrev:Då var det beställt bs60 - 2011 års version.
Men i minsta möjliga utförande och med specialmåtten bxhxd 45x58x35cm samt 30rade på avrundade kanter fram och bak.
Porten hamnar åt sidan för att möjliggöra en så pass tun låda och dessutom så är portplaceringen en fördel i mitt fall.![]()
Så att dom har maximala möligheter till olika placeringar och ändå ha portens mynning optimalt i rummet och dessutom kan placeras tätt intill vägg/intill absorbent och bli så fysiskt små som möjligt i rummet.
DVD-ai skrev:Bs60 2011 i specialmått och i icke profundusX kompatibelt utförande är nu under konstruktion
Dessa är alltså i absolut minsta möjliga mått, så små som dom kan vara och aggera bs60 optimalt men utan att ensamma kunna köras som profundusX.
Helt rätt !
För mig som ändå vill ha minsta möjliga mått på allt och vill jag senare ha progundusX av någon orsak så får man väll bygga ett par nya lådor då
Fast, njaaa...
Om man ska göra något fetare än pi60s + bs60 så käns det ändå som att profundusX2 är för fjuttigt... Ser ingen vitts med det helt enkelt!
Så jag vidhåller att bs60 bör vara i deras minsta möjliga utförande
Och att man köper nya lådor om man vill ha pX moduler.
Mina blir i proportioner som påminner om i6 och med radie 30 på såväl fram som baksida.
Och infrästa SD fötter och anslutning i botten av lådan.
Stockholmsvit är lacken dom blir i.
Jag lääääängtar efter mina bs60!!!!
Jag tror dom kommer göra mycket för min brist på upplösning i basområdet och den kassa artikulationen.
Och dessutom kommer dessa att vara jäkligt snygga
Väntans tider...
DVD-ai skrev:Jag tror dom kommer göra mycket för min brist på upplösning i basområdet och den kassa artikulationen.
PerStromgren skrev:DVD-ai skrev:Jag tror dom kommer göra mycket för min brist på upplösning i basområdet och den kassa artikulationen.
Det är första gången jag läser detta om pi60s!
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster