piPs + profundus p eller pi60/s?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
vr6jos

Inläggav vr6jos » 2013-01-20 19:37

30Hzbone skrev:
stefanolo skrev:Håller med shifts ovan. Jag har i6 med profP-4 och det räcker långt, riktigt långt.

Åh, nu skarvar du allt. Bor ju inte så långt bort, men har inte hört ett smack. :(

Faktiskt så hörs jag typ 100m ned i backen utanför enligt min fru som brukar peaka mig efter sina promenader med hunden. Då är det alltså pi60s + bs60 som spelar.
i32s och 8st L26ROY Mkt vinyl spelas det här!!

Användarvisningsbild
Tesla

Inläggav Tesla » 2013-01-20 22:56

Tack så mycket för alla svar! Trevligt med lite tankar och funderingar även om jag inte har kommit närmre alls ett svar :P

Kan nog mycket väl bli ett par pi60. Hm.

Användarvisningsbild
vattuvarg

om högtalare (och rum)

Inläggav vattuvarg » 2013-01-21 00:10

Tesla skrev:Tack så mycket för alla svar! Trevligt med lite tankar och funderingar även om jag inte har kommit närmre alls ett svar :P

Kan nog mycket väl bli ett par pi60. Hm.

Det är inte svårt att bli av med ett par ino audio högtalare om man vill uppgradera sin hemmaanläggning. ...och det med gott andrahandsvärde.

Provade förresten att spela storstyggingscenen ur draktränaren för dottern. Hon skrattade åt tvåhertzfladdret i boomern, men höll ändå för öronen hela tiden. ...hårt. Betänk då att min anläggning inte är mer än en dator som skickar signalen till en amp6basic som driver ett par piP i en niokvadratskvadrat med ganska lågt i tak...

Min rekommendation är att gå på ett enklare system och lägga en del pengar på rummet det står i också, både för trevnad och akustik.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2013-01-21 08:29

pi60 anser JAG är en bra grund, eller så köper du piP (inte signatur!) och kör dessa tills att du är klar med rummet och spar sedan pengar så att du, när du säljer piP har råd med pi60.
pi60 är oerhört mycket bättre än piP, två helt olika varelser...

så om valet står melan piP + pX-2 (medräknat cr80s - ca4800kr) eller pi60, då säger jag pi60 dirrekt.
Till musik så är dem fullständigt överlägsna på alla punkter som har med ljudkvalitet att göra (förutsatt att du har ca 2,5-3m att ge dom i lyssningsavstånd :))
Du kan även spela högre till den mesta musik du kommer att någonsin vilja spela.
Med "basnarkomanmusik" så kommer piP och pX-2 att spela något högre, beroende på hur lite det ligger i området över 80Hz, men även här bara marginellt mycket högre...
detta då piP sätter stopp delade så pass fort att pi60 odelade, tycker jag det upplevt som i alla fall!, spelar minst lika högre vid just delningen.

Sedan är ju frågan OM du nu står ut med att ens komma till den punkten då piP disstar något alldeles löjligt om du ska upp i nivåerna där pi60 sätter stopp med basmörch och det finns något mer i musiken längre upp i frekvens som ska försöka återges på den ljudnivån.

Jag tycker att om du kan så köp pi60 dirrekt och fixa sedan med rummet vartefter och njut av förändringen till det bättre, tills att det slutligen blir helt magiskt :P
Eller exakt tvärt om, köp inget alls... bygg ett rum och sedan ställ dit pi60 och va "klar" på en gång :) (fast allternativ 1 är roligare tycker jag då :P)

Medelvägen måste ju då var att just köpa piP och sedan bygga rummet, för att slutligen sälja piP och köpa pi60.
Men det känns onödigt, OM du har pengarna så är det bara ett väldigt onödigt mellansteg...

pi60 kan du ju sedan med fördel köra delat och få otrolig prestanda ur dom burkarna.
Dessutom är pi60 något som ALLTID går att sälja beggat och till (för dig som säljare) bra beggat pris, alltså högt !
Högre än t.ex. i14 (pi60 fast i sluten och liten låda, gjorda för att alltid köras delade mot basmoduler)
i14 brukar tappa mer i värde rent allmänt tycker jag det ser ut som, dessa är nämligen mer svårsålda...

Slutligen så vill jag säga till dig att lyssna runt på så många olika modeller som möjligt.
Jag lyssnade runt på allt från iX till pi60s med och utan diverse moduler och basstöd m.m.
Innan jag köpte mina första Ino, som blev iPs + profundusP-4.
Sedan har jag stegvis klättrat upp i stegen till i32s och profundusX-4 2012 som jag har idag och avverkat inte mindre än samtliga modeller förutom i14, pi60, pi60s och i28 där i mellan... :lol: (+ iP som jag har haft, som ju inte ligger där i mellan)

pi60 och pi60s har jag lyssnat flitigt på, då jag har kompisar som har dessa högtalare :)

Jag är därför tämligen säker på hur JAG upplever dom olika modellerna, det är skönt att vara :)
Försök att bli lite säker själv på hur du upplever dom olika modellerna, INNAN du köper något... då blir det större chans till ett riktigt lyckat köp och glädje i slutet :D

Nu har jag fått för mig att du bor en bit upp i vårat avlånga land, närmare bestämt Lule trakten ?
Där finns det väll en del Ino !
En back öl och en CD samling, sedan knackar du på dörren och stiger på, svårare än så är det oftast inte... :lol:

Slutligen, Lycka till med utredningen om vilka Ino du ska ha :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Tony

Re: piPs + profundus p eller pi60/s?

Inläggav Tony » 2013-01-21 13:15

Tesla skrev:Hej och god kväll,

Sitter och funderar på att uppgradera mina extremt omtyckta piPs. De alternativ jag ser är att antingen köpa pi60/s eller profundus p-basar och fortsätta använda mina piPs.

Har en del frågor som jag hoppas ni kunniga kan hjälpa mig med :)

1) Vad låter "bäst"? Aldrig hört kombinationen piPs+baslåda ö.h.t. (om jag inte minns fel, men tror inte Öhman visade det), men pi60s har jag så klart hört och det ljudet har för mig sedan varit en referens. Rummet jag har är inte jättestort (20-25 m^2 kanske) men på grund av hyllor m.m. kan jag inte ha högtalarna längre isär än ca 160 cm. Sitter ca 210 ifrån högtalarna. Eftersom det är ganska nära funderar jag på om piPs+bas att ha dem stående på skulle vara fördelaktigt?

2) Äger en onkyo 875-förstärkare. Är det värt att satsa på ett utomstående delningsfilter (då cr80/s)? Vad är det man ställer in där? Q-värde? Delningsfrekvens?

3) Hur stor skillnad blir det om man jämför 2 eller 4 profundus p? Eftersom piPs inte vill ha mer än 30 W kontinuerlig effekt känns det nästan som att det skulle vara overkill med fyra baslådor.

Tacksam för era tankar och åsikter :)

/Tesla

HEj Tesla,

Tycker diskussionen sparat ur lite (pa ett trevligt satt). Sa jag delar med mig av mina fem ore av asikter i ursprungsfragan.
Om du ar helnojd med dina piPs och bara vill ha lite mer "bastryck" sa ar ett par (ja, ETT par grabbar) Profundus P ett alldeles utmarkt komplement. De ger en helt ny dimension pa lyssnandet. Jag bor i hus med kanske 30 meter till narmsta granne, och jag oroar mig for att stora dem nar jag spelar musik pa lite hogre volymer.

Ett par saker att tanka pa: Du maste som sagt ha aktiv delning och separat forstarkare for Profundus. Men om du redan har en modern hemmabioforstarkare sa har du kanske redan allt det?

Problemet med att koppla in ett par Profundus till befintliga piP ar att det later sa och obesvarat att man garna vrider pa mer volym, och om man da spelar viss typ av musik sa kan man hora en antydning till distorsion i diskanten. Men det ar for att man spelar mycket hogre an tidigare. Jag har problem med Jussi Bjorlings "Oh helga natt" har t.ex. Det ar den typen av musik med mycket energi i tenoromradet som man kan marka att det ar lite distorsion. Men det mesta av den musik jag lyssnar pa har inga sadana problem alls. Anlaggningen kan spela hogre volymer an jag orkar lyssna till. Och med Profundus P sa funkar det alldeles utmarkt att kolla pa bio. Sag pa den senaste Mission Impossible i gar och det var en scen dar nanting exploderade ovantat som nastan fick mig att hoppa ur soffan. Inte bra for hjartat... ;-) Har hant ett flertal ganger att vi har kollat pa nan actionrulle har och sen upptackt att det ringer i oronen efterat, for att jag vridit pa hogt. Eller att frun kommer in fran tradgarden fnittrandes och sager "Du det hors JATTEBRA dar ute att du spelar musik", trots att alla fonster och dorrar ar stangda.

Om sen uppgraderingsdjavulen drabbar dig, som sa manga andra har, sa gar det ju latt att byta ut enskilda komponenter nar man har tid, råd och lust samtidigt. Med ett par pi60 / pi60s sa "sitter du fast" med ett par ratt sa stora hogtalare. Har man rum for det och vet att det inte kommer att andras pa ett tag sa ar det ju inget problem. Annars ar piP trevlig just for att den ar sa liten att den passar nastan overallt. :-P For att citera tillverkaren sjalv: Tva basmoduler ar bra, men fyra ar annu battre.

Det har ar forstas bara mina personliga asikter och reflektioner, men jag tycker att Profundus P ar ett kap, speciellt om man koper dem i byggsats eller bara som "elementsats". Det ar sa "lite pengar" att man nanstan kan kopa ett par bara for att testa. Blir man inte nojd sa tror jag inte man gor nan storre forlust om man vill salja dem.
__
/ony

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-01-21 13:35

Tony skrev:Jag har problem med Jussi Bjorlings "Oh helga natt" har t.ex.

Ett sidospår. Finns det någon version som är ljudtekniskt bra? Ofta låter det burkigt värre om Jussi's "Oh helga natt".

Användarvisningsbild
Tony

Inläggav Tony » 2013-01-21 14:16

RogerGustavsson skrev:
Tony skrev:Jag har problem med Jussi Bjorlings "Oh helga natt" har t.ex.

Ett sidospår. Finns det någon version som är ljudtekniskt bra? Ofta låter det burkigt värre om Jussi's "Oh helga natt".

Det skulle jag med vilja veta. :-) Den version jag har ar inte den basta. De har lyckats halvskapligt med Jussi, men orkestern har de låst in i en städskrubb tror jag. :-P "Min" version har dessutom buller i de lagre regionerna (skrev nastan "infrabuller", men det vaga man nog inte gora har inte!). Antagligen p.g.a. sviktande golv under Jussi.
__
/ony

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2013-01-21 15:08

DVD-ai skrev:Nu har jag fått för mig att du bor en bit upp i vårat avlånga land, närmare bestämt Lule trakten ?
En back öl och en CD samling, sedan knackar du på dörren och stiger på, svårare än så är det oftast inte... :lol:

Är det som DVD-ai antar att du finns här uppe så är det ingen som helst match att lyssna igenom en ganska stor del av Ino-familjen. Allt från delade system till piP, pi60 tror jag blir svårare sedan OliT sålde sina. Men han har numera i32 så det kan ju vara skoj. mx kör delat i14 med moduler,Stefanw spelar på allt från piP till pi25 med moduler eller utan..

Det går utmärkt att lyssna utan att ta med en back öl till-å-med :wink:

Finns du i Piteå står här i14 och moduler.
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2013-01-21 15:14

Jag tyckte jag läste någon stans, men han ha heeeeelt fel !
men om jag har rätt så som sagt... :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
WhereNextColumbus

Inläggav WhereNextColumbus » 2013-01-21 15:50

Har det kommit en ny prislista i år? Någon hade postat uppgifter från prislista 2013/0

Användarvisningsbild
Mordiiax

Inläggav Mordiiax » 2013-01-21 16:02

Tesla bor i Sthlm :)

Användarvisningsbild
sky_eye
Kunglig Ljudtekniker

Inläggav sky_eye » 2013-01-21 16:14

Mordiiax skrev:Tesla bor i Sthlm :)

Då kan jag erbjuda provlyssning av piP och Y4.
\\Sky

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2013-01-21 16:31

Ahhhaaa..
aja än lättare då :lol:
Mvh//David

Användarvisningsbild
Tesla

Inläggav Tesla » 2013-01-21 19:06

Oj vilka trevliga svar man får på detta forum :)

DVD-ai skrev:pi60 anser JAG är en bra grund, eller så köper du piP (inte signatur!) och kör dessa tills att du är klar med rummet och spar sedan pengar så att du, när du säljer piP har råd med pi60.
pi60 är oerhört mycket bättre än piP, två helt olika varelser...

så om valet står melan piP + pX-2 (medräknat cr80s - ca4800kr) eller pi60, då säger jag pi60 dirrekt.
Till musik så är dem fullständigt överlägsna på alla punkter som har med ljudkvalitet att göra (förutsatt att du har ca 2,5-3m att ge dom i lyssningsavstånd :))
Du kan även spela högre till den mesta musik du kommer att någonsin vilja spela.
Med "basnarkomanmusik" så kommer piP och pX-2 att spela något högre, beroende på hur lite det ligger i området över 80Hz, men även här bara marginellt mycket högre...
detta då piP sätter stopp delade så pass fort att pi60 odelade, tycker jag det upplevt som i alla fall!, spelar minst lika högre vid just delningen.

Sedan är ju frågan OM du nu står ut med att ens komma till den punkten då piP disstar något alldeles löjligt om du ska upp i nivåerna där pi60 sätter stopp med basmörch och det finns något mer i musiken längre upp i frekvens som ska försöka återges på den ljudnivån.

Jag tycker att om du kan så köp pi60 dirrekt och fixa sedan med rummet vartefter och njut av förändringen till det bättre, tills att det slutligen blir helt magiskt :P
Eller exakt tvärt om, köp inget alls... bygg ett rum och sedan ställ dit pi60 och va "klar" på en gång :) (fast allternativ 1 är roligare tycker jag då :P)

Medelvägen måste ju då var att just köpa piP och sedan bygga rummet, för att slutligen sälja piP och köpa pi60.
Men det känns onödigt, OM du har pengarna så är det bara ett väldigt onödigt mellansteg...

pi60 kan du ju sedan med fördel köra delat och få otrolig prestanda ur dom burkarna.
Dessutom är pi60 något som ALLTID går att sälja beggat och till (för dig som säljare) bra beggat pris, alltså högt !
Högre än t.ex. i14 (pi60 fast i sluten och liten låda, gjorda för att alltid köras delade mot basmoduler)
i14 brukar tappa mer i värde rent allmänt tycker jag det ser ut som, dessa är nämligen mer svårsålda...

Slutligen så vill jag säga till dig att lyssna runt på så många olika modeller som möjligt.
Jag lyssnade runt på allt från iX till pi60s med och utan diverse moduler och basstöd m.m.
Innan jag köpte mina första Ino, som blev iPs + profundusP-4.
Sedan har jag stegvis klättrat upp i stegen till i32s och profundusX-4 2012 som jag har idag och avverkat inte mindre än samtliga modeller förutom i14, pi60, pi60s och i28 där i mellan... :lol: (+ iP som jag har haft, som ju inte ligger där i mellan)

pi60 och pi60s har jag lyssnat flitigt på, då jag har kompisar som har dessa högtalare :)

Jag är därför tämligen säker på hur JAG upplever dom olika modellerna, det är skönt att vara :)
Försök att bli lite säker själv på hur du upplever dom olika modellerna, INNAN du köper något... då blir det större chans till ett riktigt lyckat köp och glädje i slutet :D

Nu har jag fått för mig att du bor en bit upp i vårat avlånga land, närmare bestämt Lule trakten ?

Jag har lyssnat på en del Ino (var ju hemma hos honom halva natten för ett par år sedan:)) men minns ej om han spelade pi25 (antagligen inte för den är väl rätt ny?). Däremot minns jag pi60s med tillhörande pompa och ståt, och hur fruktansvärt mycket piPs imponerade på mig. Äger sedan ett par år piPs och varit riktigt nöjd även fast jag vill ha större.

Därför känns pi60 som ett ganska enkelt val egentligen, problemen är att jag sitter ganska nära högtalarpunkten och dessutom tror jag ett par pi25/piPs+profundus p skulle passa bättre rent estetiskt i mitt rum (tills jag fixar om och kör delat system!).

Användarvisningsbild
Tesla

Inläggav Tesla » 2013-01-21 19:10

sky_eye skrev:

Oj, piP+Y4 låter brutalt det :) Tack för erbjudandet, jag ska tänka på det! :) Även fast det nu verkligen lutar åt pi60/pi25.

Någon som äger pi25 i Stockholmsområdet? :oops:

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2013-01-21 21:00

Vad har du för lyssningsavstond ? :)

om inte pi60 gör jobbet så är det helt klart pi25 eller i6 du ska ha och då med någon modul till kanske ?! :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2013-01-22 02:54

sky_eye skrev:

Se där, bra. :D
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2013-01-22 08:13

sky_eye skrev:

Hur går det med nya toppar då, inga sådanna på gång ?! :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2013-01-22 08:44

DVD-ai skrev:...

piP är toppen. :)
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
sky_eye
Kunglig Ljudtekniker

Inläggav sky_eye » 2013-01-22 08:45

DVD-ai skrev:
sky_eye skrev:

Jodå, både toppar och bottnar skall bytas.
\\Sky

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2013-01-22 09:27

jaha ?!
vad blir det för bottnar då ? 8O

vad händer med dina nuvarande ? :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
Tesla

Inläggav Tesla » 2013-01-22 10:19

DVD-ai skrev:Vad har du för lyssningsavstond ? :)

om inte pi60 gör jobbet så är det helt klart pi25 eller i6 du ska ha och då med någon modul till kanske ?! :)
ca 220 cm vinkelrätt avstånd och kanske 160 cm mellan högtalarna. Känns som att pi 25 är mer lämpad för det avståndet, eller?

Användarvisningsbild
Fredrikb72

Inläggav Fredrikb72 » 2013-01-22 10:37

Vill du lyssna på i6 i sthlm är du välkommen.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2013-01-22 10:42

Tesla skrev:

ca 220 cm vinkelrätt avstånd och kanske 160 cm mellan högtalarna. Känns som att pi 25 är mer lämpad för det avståndet, eller?

Oj !

Jo då ska du genast glömma allt vad pi60 heter, pi25 eller i6 är högtalaren för dig ! :)
Dom är trevliga på det avståndet ;)
Mvh//David

Användarvisningsbild
sky_eye
Kunglig Ljudtekniker

Inläggav sky_eye » 2013-01-22 12:07

DVD-ai skrev:jaha ?!
vad blir det för bottnar då ? 8O

vad händer med dina nuvarande ? :)

Det blir i14 och snikinfraY4.
Nuvarande prylar kommer antagligen att flytta till Gottland. Granne med Raukman faktiskt.
\\Sky

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2013-01-22 12:46

Ahhaaa ! :D

coolers, bra val ;)
Mvh//David

Användarvisningsbild
Tesla

Inläggav Tesla » 2013-01-24 19:53

DVD-ai skrev:
Tesla skrev:

Oj !

Jo då ska du genast glömma allt vad pi60 heter, pi25 eller i6 är högtalaren för dig ! :)

Haha nu har jag precis slagit till på ett par pi60 med bs60 :) Ska göra om "biorummet" relativt snart så högtalarna ska stå ungefär 3 meter från varandra dessutom.

Känns riktigt roligt!

Tack alla som erbjöd provlyssning, och om någon är intresserad av pi60+bs60 i Stockholm kan ni komma förbi mig och lyssna lite när jag fått dom!

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-01-24 19:55

Tesla skrev:Haha nu har jag precis slagit till på ett par pi60 med bs60 :) Ska göra om "biorummet" relativt snart så högtalarna ska stå ungefär 3 meter från varandra dessutom.

Känns riktigt roligt!

Tack alla som erbjöd provlyssning, och om någon är intresserad av pi60+bs60 i Stockholm kan ni komma förbi mig och lyssna lite när jag fått dom!

Du kan nog få det att fungera riktigt bra även på det avståndet du har nu, men kan du kräma ur några fler decimeter ur avståndet så hade det nog gjort gott.

Får du sedan ett större rum så är det ju perfekt.

Grattis och lycka till iaf :)
Senast redigerad av AndreasArvidsson 2013-01-24 21:20, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-01-24 19:57

Nu får du se till att bjuda Mordiiilax och Citgho på en ordentlig middag.
Kul med köpet!
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2013-01-24 21:16

Tesla skrev:
DVD-ai skrev:
Tesla skrev:

Oj !

Haha nu har jag precis slagit till på ett par pi60 med bs60 :) Ska göra om "biorummet" relativt snart så högtalarna ska stå ungefär 3 meter från varandra dessutom.

Känns riktigt roligt!

Okey !
lycka till :)
jag fick det verkligen inte allt att lira på 2,1m i mitt förra rum med i16s så jag gjorde mig av med dom och tog ett par i6 i stället :)

Nu har jag ca 3,3-3,4m till högtalarna och det fungerar bra med i32s, ÄVEN om det inte skulle skada med ytterligare någon Dm eller så, vi får se... det går att klura till en sådan lösning 8)

men hur som !
jag kommer gärna över och snackar lite gojja ! :)
Mvh//David

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino