pgmj skrev:lundean skrev:Hej!
Är det någon i Uppsala/Stockholmstrakten som kan tänka sig att bjuda in mig på en demo av uppsättningen pi60/bs60? Har såklart hört pi60 i Täbykällaren, dock utan basarna. Fika medtages!
Har ni tips på någon hemmabioreceiver som går bra att använda till högtalarna, inkl kontrollboxen? Jag är ju i första hand intresserad av att använda basarna som substitut för en konventionell subwoofer vid filmvisning. Om jag förstått det rätt så måste det ju vara en förstärkare med uppdelat försteg och slutsteg. Eller är det så att basarna bara går att använda med stereoförstärkare?
Jag bor i Uppsala med pi60 och bs60, anslutna till ett Rotel RB-1070 som i sin tur är kopplad till pre-out på Rotel RSX-1058. Däremellan sitter bc60 och dessvärre även en MiniDSP som är nödvändig eftersom jag inte har möjlighet att bygga tillräckligt stor basfälla. Går bra att komma och lyssna, såklart. Skicka ett PM.
Jag bor i Eskilstuna.
Vi har en uppsättning Pi60s + bs60 (Som att man hade fler? *s*)
Ingvar var nyligen här och kalibrerade/"nivå ställde" bc60's control-boxen så den matchar XPA-2 slutsteget.
Vi prövade lite olika placeringar utav basstöden.
Mätningarna visade sig nog bli helt okej och om jag uppfattade Ingvar rätt, plus att vi hade tur med rummets utformning.
Kunde säkert ha slutat med att vi fått möblera om helt från scratch, det hade ju knappast min sambo godkänt. (Utan lite bråk & sextorka)
Vi har alltså "nästan" ett helt vanligt vardagsrum utan att ha gjort några
extrema/speciella akustiska åtgärder.
(Inte för att jag inte vill, men för att frugan Ej låter mig! Såklart! *s*)
Måste säga att det lät bra redan innan. Läs mycket bra! Är ju pi60s liksom.
Men efter Ingvars besök så låter det faktiskt helt "jävla" magiskt.
(I mina öron)
Och den ljudnivån vi lyssnar/spelar musik och ser film på skulle man kunna säga att detta systemet är extremt "Super" Overkill..
Men det är ju en trevlig bieffekt som jag lätt kan leva med.
Hörlurar..