IngOehman skrev:Okej lite snabbt då:
1. Välj ut ett högtalarelement med stark motor med gärna med litet magnetsystem. Det betyder i praktiken att det gärna får ha fyrlagers talspole eller till och med sex, och kanske till och med neudymiumsystem.
2. Välj princip - massaskakning, fundamentspjärn eller lufttryckare (som dock bör kombineras med massaskakning).
Massa-skakning:
3. Välj ett element med en resonansfrekvens på sisådär 30 Hz (+/- 5 Hz). Det är en fördel om toleranserna mellan talspole och gap är stora (rörliga systemet bör kunna vickas mycket utan att det uppstår skrapljud).
4. Limma fast något om väger minst 10 gånger mera än Mm mot konen, gärna 30 gånger mera (om systemet tål det utan att talspolen dras ur gapet eller det uppstår en kantring så svår att det skrapar) så nära talspolen som möjligt. Om elementet tål det kan man hälla i betong i konen och stålkulor i betongen. Även ankarcement kan funka. Härdplaster, t ex polyester, kan bli problematiskt då det gärna ändrar form under härdningen om det gjuts i tjocka lager.
5. Montera skakaren så det uppstår akustisk korslutning (så så lite ljud som möjligt hörs. Den kan t ex monteras på ett löst golv under soffan (som soffan står på) på klotsar så att luften flödar fritt under. Eller direkt i någon
balk i soffan.
Hinner inte skriva mera nu men återkommer om skakare som arbetar med fundamentspjärn eller lufttryckning.
Vh, iö
Okej då fortsätter jag väl då.
Börjar med några slutord om massaskakaren just beskriven:
Det element man väljer kan med fördel alltså vara rätt litet med effekttåligt,
och det skall ha så stor kraftfaktor som möjligt trots så liten magnet som
möjligt. Nu spelar magnetsystemvikten inte jättestor roll eftersom även det
man skruvar fast skakaren i väger, men en lägre massa är en fördel.
- - -
En skakare som arbetar med fundamentspjärnsprincipen är egentligen den
bästa, men samtidigt den svåraste att bygga. Sådana skakare får en undre
skakgränsfrekvens på 0 Hz.
Startegenskaperna för högtalarelementet man utgår ufrån är inte så viktigt
mer än att så stor kraftfaktor som möjligt är önskvärt. Stor magnetmassa
eller rörlig massa är helt okej.
Själva grundprincipen är att skakaren skruvas fast i golvet och skakningarna
överförs med en stöt/drag-stång till det som skall skakas. En kardanknut kan
verka som rätt metod (så man inte får böjkrafter vid membranet) jag har funnit
att det är nästan omöjligt att hitta någon som inte glappar eller börjar glappa
efter en tid, så istället har det visat sig att en i en dimension mjukt fjädrande
infästniing och i den andra dimensionen skruvad lösning varit lättast att få att
fungera bra. Vad man behöver är sådana där tunna fjädrande stålband som
man slår runt trälådor som skall fraktas någonstans. Med två sådana och en
träpinne så bygger man en stöt/drag-stång! Ihopfogningen sker med hjälp av
bästa möjliga araldit. (Skiss kommer, jag kan inte posta bilder just nu.)
Då återstår att fästa aggremanget, och bäst är att ta en bit regel (145*45,
säg 25 cm lång) som man fräser med magnetsystemet i (kanske 3 cm djupt)
och sedan limmar fast det med araldit i regeln. Regeln (det som sticker ut åt
höger och vänster, kanske några cm) skruvar man till sist fast i golvet eller
den sockel i vilken man vill ta spjärn. Men innan man gör det limmar man fast
en nedåt koniskt svarvad träbit som passar konens vinklar. Uppåt skall samma
träbit vara trappstegsformad (ett steg) så man kan skruva i den, från sidan.
Det är bra om delen är hög nog för att titta upp över konkanten ordentligt,
närmare bestämt bör trappsteget vars vägg man senare skall skriva i göra det,
så man kommer åt med skruvmejseln. Bra material till denna del är bok.
NU är delarna klara och man skruvar fast skakaren via regeln i det den skall ta
spjärn i.
Stöt/drag-pinnen med sina metallbleck som sticker ut i ändarna (som man har
borrat ett hål i, alltså ett hål i varje ändes utstickande bleck) skruvar man så
fast i trappstegskonen nedåt, och i lämplig balk i sittmöbeln uppåt. Använd
skrivar med konisk skalle.
Genom att vara noga med placeringarna blir böjkrafterna små nog för att inte
stalla till med talspoleskrap.
ill man göra en mera avancerad modell så gör man trädelarna i aluminium.
- - -
Återkommer med de tredje skakarmodellen.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).