Hur fungerar shaker-funktionen på Ino cr80s?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2013-07-03 16:55

IngOehman skrev:
schmutziger skrev:
IngOehman skrev:Har inte tid att utveckla just nu så jag nöjer mig med att nämna att schutziger pratar i nattmössan. Han har uppenbart inte en susning om vad cr80s/es gör.

Myckert kort så är det alla de ljud som levereras till basmodulerna som skakaren får, men fördröjt motsvarande cirka tre meters gångväg och med massa extra LP-filtrering.

Men historien bakom exakt varför filtret ser ut som det gör får bero tills jag kommer hem.

Vh, iö

du är en nattmössa.
har hört basskakare med cr80 och oavsett hur mycket esoterisk lp filtrering du har klämt in så är det inte tillräckligt bra implementerat för att iaf jag ska tycka att det är acceptabelt.

Trist attityd. Givet denna känns det inte meingsfullt att kommentera det du skriver.

Men okej: Du tycks tro att du kan uttala dig om en enskildhet från att ha lyssna på en kedja med flera komponenter. Tror du det så förstår jag vad din missuppfattning bygger på.

Oavsett vilket är skakarutgången från cr80 avsedd för päoch optimerad för en frekvensoberoende skakare och en sådan kan man bygga själv om man vill. Sådana med stort frekvensberoende behöver således kompenseras med eq, vilket var och en som väljer att använder sådana får hantera själva. Det finns många skakare och många är väldigt dåliga. Det bör den förstärkare som driver dem hantera.
Vh, iö

Ditto ingvar, diskutera sak o inte person. Blir mindre trist då.

men okej,
kanske fungerar med en frekvensoberoende skakare, något som sinus basspump inte är, vilket är den jag beskrivit mina uppfattningar om(som tydligt framgår).
Vidare om man läst vad jag skrivit så står det
"Den signalhantering som måste utföras för att det ska bli ok går alltså inte att få till med cr80 som jag förstår det.
"
Jag har alltså inte läst en eventuell manual för cr80, i vilken det kanske famgår att det går att ställa in en massa enbart för skakare?

Och varför kan man inte uttala sig om en enskildhet i en kedja där övrigt steg är kända?

Så hur kan man fixa till så att sinus basspump fungerar dugligt med cr80 då? tror iaf lennartj och Nahaz skulle vilja veta?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-07-03 22:53

MagnusÖstberg skrev:Skrammlar runt i äggen förstår jag?

Nej, men Donald fixar fantastiska Mojitos. Med sådan stänkare behövs skakare. . . typer :)

Bild
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-07-06 20:57

schmutziger skrev:
IngOehman skrev:
schmutziger skrev:
IngOehman skrev:Har inte tid att utveckla just nu så jag nöjer mig med att nämna att schutziger pratar i nattmössan. Han har uppenbart inte en susning om vad cr80s/es gör.

Mycket kort så är det alla de ljud som levereras till basmodulerna som skakaren får, men fördröjt motsvarande cirka tre meters gångväg och med massa extra LP-filtrering.

Men historien bakom exakt varför filtret ser ut som det gör får bero tills jag kommer hem.

Vh, iö

du är en nattmössa.
har hört basskakare med cr80 och oavsett hur mycket esoterisk lp filtrering du har klämt in så är det inte tillräckligt bra implementerat för att iaf jag ska tycka att det är acceptabelt.

Trist attityd. Givet denna känns det inte meningsfullt att kommentera det du skriver.

Men okej: Du tycks tro att du kan uttala dig om en enskildhet från att ha lyssna på en kedja med flera komponenter. Tror du det så förstår jag vad din missuppfattning bygger på.

Oavsett vilket är skakarutgången från cr80 avsedd och optimerad för en frekvensoberoende skakare (I varje fall i registret 5 - 100 Hz) och en sådan kan man bygga själv om man vill. Sådana med stort frekvensberoende behöver således kompenseras med eq, vilket var och en som väljer att använder sådana får hantera själva. Det finns många skakare och många är väldigt dåliga. Det bör den förstärkare som driver dem hantera.

Vh, iö

Ditto ingvar, diskutera sak o inte person. Blir mindre trist då.

men okej,
kanske fungerar med en frekvensoberoende skakare, något som sinus basspump inte är, vilket är den jag beskrivit mina uppfattningar om(som tydligt framgår).
Vidare om man läst vad jag skrivit så står det
"Den signalhantering som måste utföras för att det ska bli ok går alltså inte att få till med cr80 som jag förstår det.
"
Jag har alltså inte läst en eventuell manual för cr80, i vilken det kanske famgår att det går att ställa in en massa enbart för skakare?

Och varför kan man inte uttala sig om en enskildhet i en kedja där övrigt steg är kända?

Så hur kan man fixa till så att sinus basspump fungerar dugligt med cr80 då? tror iaf lennartj och Nahaz skulle vilja veta?

Du diskuterar ju inte alls utan kommer bara med inkorrekta oinsatta påståenden, t ex om att LP-filter skulle saknas. Om du inte tål att bli rättad (vilket ÄR sak och inte person) så föreslår jag att du låter bli att påstå saker om sådant du inte satt dig in i.

Och något filter som heter cr80 finns inte, så något sådant har du definitivt inte testat. Jag har ett sådant på utveckling sedan många år men ingen annan än jag har lyssnat med det. De filter som finns heter cr8, cr8s, cr80s och cr80es.

Och igen - den som använder en högklassig skakare tror jag kommer att uppskatta allt det jobb jag lagt ned på att se till så att skakaren verkligen ges förutsättningar att skaka riktigt = på samma sätt som ljudvågen hade skakat sittmöbeln om de befunnit sig i frifältsmiljö.

Att göra en skakardrivning som kompenserar för den ena eller andra dåliga skakarens tonkurva är ju lika dumt som att göra försteg som bara låter bra med dåliga högtalare.

Den som är ute efter en pågående och trist skakare som känns hela tiden, bör skaffa något annat. Men den som är ute efter en skakarfunktion som (rätt justerad) bara kommer in signifikant då helvetet bryter löst, och då märks bara genom att basupplevelsen blir mera fysisk, tror jag nog skall bli mer än nöjd. För det är just så den optimerats. :)

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2013-07-10 17:42, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-07-06 21:00

Ingvar, känner du till någon skakare på marknaden som är bättre lämpad för denna utgången än de flesta andra?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2013-07-06 21:05

IngOehman skrev:...
Och igen - den som använder en högklassig skakare tror jag kommer att uppskatta allt det jobb jag lagt ned på att se till så att skakaren verkligen ges förutsättningar att skaka riktigt - på samma sätt som ljudvågen hade skakat sittmöbeln om de befunnit sig i frifältsmiljö.

Att göra en skakardrivning som kompenserar för den ena eller andra dåliga skakarens tonkurva är ju lika dumt som att göra försteg som bara låter bra med dåliga högtalare.

Den som är ute efter en pågående och trist skakare som känns hela tiden, bör skaffa något annat, men den som är ute efter en skakarfunktion som (rätt justerad) bara kommer in signifikant då helveter bryter löst, och då märkas bara genom att basupplevelsen blir mera fysisk, tror jag nog skall bli mer än nöjd, för det är just så den optimerats. :)

Vh, iö

problemet är väl bara att hitta en sådan skakare utan att bli ruinerad :)

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2013-07-06 21:30

schmutziger skrev:problemet är väl bara att hitta en sådan skakare utan att bli ruinerad :)

Ligger väl runt 3-5K och då skakar det på fint :)
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
spuj

Inläggav spuj » 2013-07-06 22:21

Ingvar, vet du om någon av följande funkar bra med cr80s?

The buttkicker: LFE

Earthquake Quake 10B

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-07-09 11:41

schmutziger skrev:
Och igen - den som använder en högklassig skakare tror jag kommer att uppskatta allt det jobb jag lagt ned på att se till så att skakaren verkligen ges förutsättningar att skaka riktigt - på samma sätt som ljudvågen hade skakat sittmöbeln om de befunnit sig i frifältsmiljö.

Den som är ute efter en pågående och trist skakare som känns hela tiden, bör skaffa något annat, men den som är ute efter en skakarfunktion som (rätt justerad) bara kommer in signifikant då helveter bryter löst, och då märkas bara genom att basupplevelsen blir mera fysisk, tror jag nog skall bli mer än nöjd, för det är just så den optimerats. :)

Vh, iö

Du har en poäng i att de flesta billiga skakare är rätt så entonigt "pågående", men också olika vilket ju gör att en drivning som passar en misspassar en annan.

Skakare skall, såsom högtalare och alla andra delar i anläggningen vara bra för att det skall bli bra, helt enkelt.

Jag har stött på några riktigt bra skakare vars namn jag dock inte har i huvudet (sitter på en gräsplätt bredvid autobahn efter att ha varit ute å kört med Monkeyn ;) tänk att den fått köra autobahn!), men en riktigt bra skakare bygger man själv.

Det finns några sätt att göra det på och jag skrev faktiskt en artikel om det som skulle publiceras i MoLt men där blir ju mina artiklar refucerade, hm undrar om jag kan hitta den... Annars kan jag skriva några ord om hur man kan gå till väga när jag kommer hem om några dagar.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2013-07-10 17:45, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2013-07-09 12:45

IngOehman skrev:
schmutziger skrev:

Vh, iö

Du har en poäng i att de flesta billiga skakare är rätt så entonigt "pågående", men också olika vilket ju gör att en drivning som passar en misspassar en annan.

Skakare skall, såsom högtalare och alla andra delar i anläggningen vara bra för att det skall bli bra, helt enkelt.

Jag har stött på några riktigt bra skakare vars namn jag dock inte har i huvudet (sitt på en gräsplätt bredvid autobahn efter att ha varit ute å kört med Monkeyn), men en riktigt bra skakare bygger man själv. Det finns några sätt att göra det på och jag skrev faktiskt en artikel om det som skulle publiceras i MoLt men där blir ju mina artiklar refucerade, hm undrar om jag kan hitta den. Annars kan jag skriva några ord om hur man kan gå till väga när jag kommer hem om några dagar.

Vh, iö

Det hade uppskattats! :D

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2013-07-09 13:39

schmutziger skrev:
IngOehman skrev:
schmutziger skrev:

Vh, iö

Jag har stött på några riktigt bra skakare vars namn jag dock inte har i huvudet (sitt på en gräsplätt bredvid autobahn efter att ha varit ute å kört med Monkeyn), men en riktigt bra skakare bygger man själv. Det finns några sätt att göra det på och jag skrev faktiskt en artikel om det som skulle publiceras i MoLt men där blir ju mina artiklar refucerade, hm undrar om jag kan hitta den. Annars kan jag skriva några ord om hur man kan gå till väga när jag kommer hem om några dagar.

Vh, iö

Det hade uppskattats! :D

Absolut!

Ser fram emot den posten :)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
spuj

Inläggav spuj » 2013-07-09 13:52

Me too! :)

Användarvisningsbild
Kilkenny

Inläggav Kilkenny » 2013-07-09 16:13

Jag håller just på att bygga en skakare, bäst jag pausar det bygget tills ingenjören gräver fram sitt reportage. :)

Användarvisningsbild
farbman

Inläggav farbman » 2013-07-10 10:19

Låter intressant. Mina Sinus har gett upp efter bara 3 månaders skakande och satt precis och letade ersättare.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-07-10 18:00

Okej lite snabbt då:

1. Välj ut ett högtalarelement med stark motor med gärna med litet magnetsystem. Det betyder i praktiken att det gärna får ha fyrlagers talspole eller till och med sex, och kanske till och med neudymiumsystem.

2. Välj princip - massaskakning, fundamentspjärn eller lufttryckare (som dock bör kombineras med massaskakning).

Massa-skakning:

3. Välj ett element med en resonansfrekvens på sisådär 30 Hz (+/- 5 Hz). Det är en fördel om toleranserna mellan talspole och gap är stora (rörliga systemet bör kunna vickas mycket utan att det uppstår skrapljud).

4. Limma fast något om väger minst 10 gånger mera än Mm mot konen, gärna 30 gånger mera (om systemet tål det utan att talspolen dras ur gapet eller det uppstår en kantring så svår att det skrapar) så nära talspolen som möjligt. Om elementet tål det kan man hälla i betong i konen och stålkulor i betongen. Även ankarcement kan funka. Härdplaster, t ex polyester, kan bli problematiskt då det gärna ändrar form under härdningen om det gjuts i tjocka lager.

5. Montera skakaren så det uppstår akustisk korslutning (så så lite ljud som möjligt hörs. Den kan t ex monteras på ett löst golv under soffan (som soffan står på) på klotsar så att luften flödar fritt under. Eller direkt i någon
balk i soffan.

Hinner inte skriva mera nu men återkommer om skakare som arbetar med fundamentspjärn eller lufttryckning.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2013-07-10 18:31

Det är jättelätt att bygga en bra moped, man tar en ram som är gjord för att klara av 50Km/h sen sätter man på däck och en motor sen en kedja däremellan.
Lite gasvajer och sen lite bromsvajer och kopplar fast lixom.

Vill någon kopiera mitt braiga recept så är det fritt.

Vafen Öhman du brukar ju komma med bra inlägg ( om än lite långa ) men detta är ju ett bottenskrap mot vad du brukar leverera.

Användarvisningsbild
farbman

Inläggav farbman » 2013-07-10 20:44

Tack Ingvar. Jag tror allt att det går att klura ut hur man skall lyckas bygga nånting med det där :)

Vi kanske skulle starta en tråd under DIY sektionen på forumet istället? Detta har inte så mycket med shaker funktionen på CR80 att göra längre.

Hur skulle det funka att köpa en aktiv sub och stycka upp denna för att bygga skakare? Kanske någon XTZ kunde funka?

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2013-07-10 22:06

farbman skrev:Tack Ingvar. Jag tror allt att det går att klura ut hur man skall lyckas bygga nånting med det där :)

Vi kanske skulle starta en tråd under DIY sektionen på forumet istället? Detta har inte så mycket med shaker funktionen på CR80 att göra längre.

Hur skulle det funka att köpa en aktiv sub och stycka upp denna för att bygga skakare? Kanske någon XTZ kunde funka?

Då kommer du nog billigare undan på annat vis. :-)

Drivning t ex behöver inte kosta många 100-lappar på ebay.
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-07-11 00:17

NiklasF skrev:Det är jättelätt att bygga en bra moped, man tar en ram som är gjord för att klara av 50Km/h sen sätter man på däck och en motor sen en kedja däremellan.

Vafen Öhman du brukar ju komma med bra inlägg ( om än lite långa ) men detta är ju ett bottenskrap mot vad du brukar leverera.

Okej, om det var så dåligt så skippar jag väl del 2 och 3. Inte värt att göra
ansträngningar bara för att få skit för det.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Mordiiax

Inläggav Mordiiax » 2013-07-11 00:26

För varje hater som är tråkig på forumet så finns det minst 10st som väntar i tysthet på fortsättningen! Sprid kunskapen Ingvar! :D

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-07-11 08:30

Mordiiax skrev:För varje hater som är tråkig på forumet så finns det minst 10st som väntar i tysthet på fortsättningen! Sprid kunskapen Ingvar! :D

+1
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2013-07-11 09:03

IngOehman skrev:
NiklasF skrev:Det är jättelätt att bygga en bra moped, man tar en ram som är gjord för att klara av 50Km/h sen sätter man på däck och en motor sen en kedja däremellan.

Vh, iö

Glömde visst ;)

Men känner du för att slå på stora martyrtrumman för detta så...

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2013-07-11 10:13

NiklasF skrev:
IngOehman skrev:

Vh, iö

Glömde visst ;)

Men känner du för att slå på stora martyrtrumman för detta så...

Vad är det dig NiklasF? Har du slut på semestern eller :?
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2013-07-11 10:52

Gnällokratin firar ännu en triumf. Såå 2013.
Senast redigerad av KarlXII 2013-07-11 10:52, redigerad totalt 1 gång.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2013-07-11 10:52

Men jösses, jag glömde en liten " ;) " och Öhmans lilla armé kommer direkt.

Jag ser fram emot Öhmans fortsättning på en bra shaker, säger ju själv att dom små är helt kassa och dom som verkar/känns bra är lite dyra för min smak.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-07-11 10:54

Hade inte bemödat mig ett skit om jag var Öhman :)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2013-07-11 10:58

Jag skall lämna denna tråden, men ville bara tipsa om en t-shirt till er innan jag smiter iväg.

Bild

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2013-07-11 11:11

Låg nivå Niklas. Först gnäller du på Ingvar för att han skriver för lite trots att han avslutar med "Hinner inte skriva mera nu" , sen skändar du andra på vägen ut.

Ynkligt.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2013-07-11 11:17

Jag glömde som sagt en ;) efter mitt inlägg till Öhman, när jag gjorde det så kommer lilla armén direkt och då tröttnade jag på det och kängade till lite, sen så kängade jag väl till lite mer än nödvändigt.

Ber om ursäkt om ni tog så illa vid er, tror inte Öhman hade tagit det så farligt om jag nu inte hade glömt den ack så viktiga ;) efter mitt första inlägg.
Men kan ju ha fel...

Just ja, nu vill jag inte att ni kopierar mitt bygge på mopeden längre :(

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2013-07-11 11:42

Ett steg i rätt riktning iaf.

Vad jag blir upprörd över är dels kravet du framför, och som jag ser då och då: "Det du skriver duger inte, det är inte tillräckligt."

Klart det duger. Ingen MÅSTE skriva en enda rad på faktiskt. Inte IÖ. Inte du. Inte jag.

Och gör vi det, och någon undrar något mer, så bör denne åtminstone kunna be om det på ett betydligt ödmjukare sätt.

Ett förklarande inlägg ( till skillnad från frågande eller kritiserande ) skrivs ofta utifrån viljan eller glädjen att förmedla något eller dela med sig.
Både vilja och glädje är mycket lätta att ta död på, och det är lika tråkigt varje gång det händer.

Med det sagt, vill jag gärna länka till en riktigt ordentlig stjärtskakare.
http://www.component.se/forum/index.php?showtopic=13440

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-07-11 11:49

IngOehman skrev:Okej lite snabbt då:

1. Välj ut ett högtalarelement med stark motor med gärna med litet magnetsystem. Det betyder i praktiken att det gärna får ha fyrlagers talspole eller till och med sex, och kanske till och med neudymiumsystem.

2. Välj princip - massaskakning, fundamentspjärn eller lufttryckare (som dock bör kombineras med massaskakning).

Massa-skakning:

3. Välj ett element med en resonansfrekvens på sisådär 30 Hz (+/- 5 Hz). Det är en fördel om toleranserna mellan talspole och gap är stora (rörliga systemet bör kunna vickas mycket utan att det uppstår skrapljud).

4. Limma fast något om väger minst 10 gånger mera än Mm mot konen, gärna 30 gånger mera (om systemet tål det utan att talspolen dras ur gapet eller det uppstår en kantring så svår att det skrapar) så nära talspolen som möjligt. Om elementet tål det kan man hälla i betong i konen och stålkulor i betongen. Även ankarcement kan funka. Härdplaster, t ex polyester, kan bli problematiskt då det gärna ändrar form under härdningen om det gjuts i tjocka lager.

5. Montera skakaren så det uppstår akustisk korslutning (så så lite ljud som möjligt hörs. Den kan t ex monteras på ett löst golv under soffan (som soffan står på) på klotsar så att luften flödar fritt under. Eller direkt i någon
balk i soffan.

Hinner inte skriva mera nu men återkommer om skakare som arbetar med fundamentspjärn eller lufttryckning.

Vh, iö

Okej då fortsätter jag väl då.

Börjar med några slutord om massaskakaren just beskriven:

Det element man väljer kan med fördel alltså vara rätt litet med effekttåligt,
och det skall ha så stor kraftfaktor som möjligt trots så liten magnet som
möjligt. Nu spelar magnetsystemvikten inte jättestor roll eftersom även det
man skruvar fast skakaren i väger, men en lägre massa är en fördel.

- - -

En skakare som arbetar med fundamentspjärnsprincipen är egentligen den
bästa, men samtidigt den svåraste att bygga. Sådana skakare får en undre
skakgränsfrekvens på 0 Hz.

Startegenskaperna för högtalarelementet man utgår ufrån är inte så viktigt
mer än att så stor kraftfaktor som möjligt är önskvärt. Stor magnetmassa
eller rörlig massa är helt okej.

Själva grundprincipen är att skakaren skruvas fast i golvet och skakningarna
överförs med en stöt/drag-stång till det som skall skakas. En kardanknut kan
verka som rätt metod (så man inte får böjkrafter vid membranet) jag har funnit
att det är nästan omöjligt att hitta någon som inte glappar eller börjar glappa
efter en tid, så istället har det visat sig att en i en dimension mjukt fjädrande
infästniing och i den andra dimensionen skruvad lösning varit lättast att få att
fungera bra. Vad man behöver är sådana där tunna fjädrande stålband som
man slår runt trälådor som skall fraktas någonstans. Med två sådana och en
träpinne så bygger man en stöt/drag-stång! Ihopfogningen sker med hjälp av
bästa möjliga araldit. (Skiss kommer, jag kan inte posta bilder just nu.)

Då återstår att fästa aggremanget, och bäst är att ta en bit regel (145*45,
säg 25 cm lång) som man fräser med magnetsystemet i (kanske 3 cm djupt)
och sedan limmar fast det med araldit i regeln. Regeln (det som sticker ut åt
höger och vänster, kanske några cm) skruvar man till sist fast i golvet eller
den sockel i vilken man vill ta spjärn. Men innan man gör det limmar man fast
en nedåt koniskt svarvad träbit som passar konens vinklar. Uppåt skall samma
träbit vara trappstegsformad (ett steg) så man kan skruva i den, från sidan.
Det är bra om delen är hög nog för att titta upp över konkanten ordentligt,
närmare bestämt bör trappsteget vars vägg man senare skall skriva i göra det,
så man kommer åt med skruvmejseln. Bra material till denna del är bok.

NU är delarna klara och man skruvar fast skakaren via regeln i det den skall ta
spjärn i.

Stöt/drag-pinnen med sina metallbleck som sticker ut i ändarna (som man har
borrat ett hål i, alltså ett hål i varje ändes utstickande bleck) skruvar man så
fast i trappstegskonen nedåt, och i lämplig balk i sittmöbeln uppåt. Använd
skrivar med konisk skalle.

Genom att vara noga med placeringarna blir böjkrafterna små nog för att inte
stalla till med talspoleskrap.

ill man göra en mera avancerad modell så gör man trädelarna i aluminium.

- - -

Återkommer med de tredje skakarmodellen.

Vh, iö

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino