Mätning på filter - Fixat

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-08-08 17:01

Svante skrev:
adzer skrev:Jag ville ha lite input på mätningar av mitt delningsfilter. Jag har nu kommit fram till att mitt filter är sönder och behöver lagas. Inte speciellt intressant.
Därför så kan tråden tas bort.

Igen, det är inte upp till dig att bedöma om den är intressant eller inte.

Jag tycker att det vore jätteintressant att veta vad som gjorde tonkurvan felaktig på ena kanalen.

Om alla trådar togs bort för att ursprungsfrågan löst sig så skulle det inte bli mycket kvar av Faktiskt. Och jag skulle inte har särskilt stor lust att försöka hjälpa till att lösa problem heller.

Vad var det för ett fel på filtret då ? Komponentvärden som var felaktiga av någon anledning ?

Eftersom andra filter sågas utan pardon på detta forum kan kanske frågan ställas:

Handlar det om felkonstruktion ? ( inte för att jag tror det, men ändå ).

Har andra ägare av filtret samma fel ? Det vore enkelt att kolla med rew.

Ser fram emot adzers mätningar på det lagade filtret.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2013-08-08 17:15

Richard skrev:
Svante skrev:
adzer skrev:Jag ville ha lite input på mätningar av mitt delningsfilter. Jag har nu kommit fram till att mitt filter är sönder och behöver lagas. Inte speciellt intressant.
Därför så kan tråden tas bort.

Igen, det är inte upp till dig att bedöma om den är intressant eller inte.

Jag tycker att det vore jätteintressant att veta vad som gjorde tonkurvan felaktig på ena kanalen.

Om alla trådar togs bort för att ursprungsfrågan löst sig så skulle det inte bli mycket kvar av Faktiskt. Och jag skulle inte har särskilt stor lust att försöka hjälpa till att lösa problem heller.

Vad var det för ett fel på filtret då ? Komponentvärden som var felaktiga av någon anledning ?

Eftersom andra filter sågas utan pardon på detta forum kan kanske frågan ställas:

Handlar det om felkonstruktion ? ( inte för att jag tror det, men ändå ).

Har andra ägare av filtret samma fel ? Det vore enkelt att kolla med rew.

Ser fram emot adzers mätningar på det lagade filtret.

adzers filter är "moddat" att dela högre, 100Hz om jag inte mins fel.. På mätningen ser det ut som att Nattlorden är inne på att endast en kanal är moddad..

Så ser det ut på mätningen iaf, vi får väl höra av adzer om det är så när felet blivit utrett..
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
Tony

Inläggav Tony » 2013-08-08 17:16

MagnusÖstberg skrev:
Tony skrev:
petersteindl skrev:
adzer skrev:Jag är inte omöjlig. Trodde bara inte mitt serviceärende var av allmänt intresse. Underskattade hur jäkla nyfikna alla är :D

:) Välkommen till faktiskt.

:D Det ar nog inte nyfikenhet, utan fiskeri som pagar. Mer precist: Trollning. :roll:

Du borde be om ursäkt nu.

Och jag hoppas det var sista gången adzer agerade så här.

Visst kan jag be om ursakt: Forlat sa oerhort mycket!
Mar ni battre nu?

Om man sen laser vad som citerats (och jag kommenterade pa) igen sa kanske man ser att en del dar ar fetare an resten, vilket ar det som det kommenterades pa. Pekade inte ut nan specifik person.

Personligen tycker jag att Herr Adzer far gora precis vad han vill med sina inlagg. Att tala om for honom att han gor fel i sin egen skapandes trad ar val knappast god stil och gentlemannamässigt? Och att vi ens diskuterar det har ar ocksa fel, fanigt, trolleri och kidnappnig av traden. Sa jag slutar nu.

+++
AHT0
__
/ony

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-08-08 18:55

Vad som är fel på filtret vet jag ej. Det kan inte vi veta föränn Ino undersökt det.

Det var exakt denna typ av diskussioner som jag ville undvika. Att spekulera om vad som är fel. Inos kvalitetskontroll osv var inte trådens syfte.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-08-08 21:43

Tony skrev:
MagnusÖstberg skrev:
Tony skrev:
petersteindl skrev:
adzer skrev:Jag är inte omöjlig. Trodde bara inte mitt serviceärende var av allmänt intresse. Underskattade hur jäkla nyfikna alla är :D

:D Det ar nog inte nyfikenhet, utan fiskeri som pagar. Mer precist: Trollning. :roll:

Tack!
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-08-08 21:44

adzer skrev:Vad som är fel på filtret vet jag ej. Det kan inte vi veta föränn Ino undersökt det.

Det var exakt denna typ av diskussioner som jag ville undvika. Att spekulera om vad som är fel. Inos kvalitetskontroll osv var inte trådens syfte.

Helt ointressant vad som är fel fel filtret.

Det som är intressant är att man inte förändrar trådar.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2013-08-08 21:49

Tony skrev:
MagnusÖstberg skrev:
Tony skrev:
petersteindl skrev:

Mar ni battre nu?

Om man sen laser vad som citerats (och jag kommenterade pa) igen sa kanske man ser att en del dar ar fetare an resten, vilket ar det som det kommenterades pa. Pekade inte ut nan specifik person.

Personligen tycker jag att Herr Adzer far gora precis vad han vill med sina inlagg. Att tala om for honom att han gor fel i sin egen skapandes trad ar val knappast god stil och gentlemannamässigt? Och att vi ens diskuterar det har ar ocksa fel, fanigt, trolleri och kidnappnig av traden. Sa jag slutar nu.

+++
AHT0

Gör du alltid så, gör någon illa, ber om ursäkt, och direkt efter gör du personen illa igen
Bikinitider

Användarvisningsbild
Empa

Inläggav Empa » 2013-08-08 22:17

MagnusÖstberg skrev:Det som är intressant är att man inte förändrar trådar.

Typ som vissa gör i var och varannan tråd? Fast de ändrar ju inte inläggen utan bara trådens riktning, jag såg ett lysande exempel för 3min sen.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-08-10 07:29

MagnusÖstberg skrev:
adzer skrev:Vad som är fel på filtret vet jag ej. Det kan inte vi veta föränn Ino undersökt det.

Jag tycker, precis som Svante att det vore intressant att veta vad som gör felet i detta filtret. I tråden om Reckhorn- filtret var det ju många som uttalade sig och nämnde att det filtret nog var felkonstruerat.

Bla du Magnus.

Vi ska väl inte censurera tyckandet och undrandet om vissa märken, eller hur ?

Jag och många fler ser fram mot att senare veta vad som blev fel, för att vi är tekniskt intresserade och CR80 verkar ju vara ett fint filter.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-08-10 07:32

Svante skrev:Nej för 17 gubbar.

Admin, återställ första inlägget i stället. Trådar är inte till för att trådskaparen ska få svar, enbart, utan att alla ska få ta del av det tråden handlar om.

Det vore också klädsamt om trådskaparen talade om vad problemet var, kan jag tycka.

Är det någon som har lagt locket på, undrar man.

+1 .

Vad var det för fel på filtret, adzer ?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-08-10 10:56

Richard skrev:
MagnusÖstberg skrev:

Jag tycker, precis som Svante att det vore intressant att veta vad som gör felet i detta filtret. I tråden om Reckhorn- filtret var det ju många som uttalade sig och nämnde att det filtret nog var felkonstruerat.

Bla du Magnus.

Vi ska väl inte censurera tyckandet och undrandet om vissa märken, eller hur ?

Jag och många fler ser fram mot att senare veta vad som blev fel, för att vi är tekniskt intresserade och CR80 verkar ju vara ett fint filter.

Du har visst inte förstått skillnaden mellan ett grundläggande konstruktionsfel och ett enstaka produktionsfel?

Med tanke på hur du formulerar dig i tråden så tror jag inte du är särskillt intresserad heller egentligen, du bara söker uppmärksamhet.

Hursomhelst så tror jag du får ge dig till tåls tills man hunnit titta på det, vilket tom är rent logistiskt omöjligt inom det tidsspann som gått mellan tråden startande och det här inlägget. Så du behöver inte fundera på en konspirationsteori för att dölja brister i en produkt ;)

Jag har förövrigt själv ett CR80s som är trasigt. Jag tror mig veta vad felet är men att det inte blivit åtgärdat är mitt eget fel. INO har förmodligen branchens mest generösa produktgarantier. Om du är extremt intresserad av CR80s så kan du få köpa mitt sen. Det filtret är lite för begränsande för mina behov och har därför blivit liggandes.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-08-10 14:17

Tittar man på de uppmätta kurvorna ser det ut som komponenttoleranser. Skalan är ½ dB per streck så det är inte stora toleransavvikelser ifråga. Skulle det istället röra sig om 50 dB på pappret så skulle det inte se så farligt ut. Tippar att någon komponent kanske ligger 3-5 % off i ena kanalen. Då kan det bli några dB runt delningen i flankerna. Inget anmärkningsvärt men lite olyckligt.

Det löser IÖ.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-08-10 21:02

Alltså, man kan väl diskutera vad som helst. Ett filter med felaktig tonkurva säger förstås ingenting om hur bra vare sig kvalitetskontroll eller konstruktion är. Men sett ur ett konsumentperspektiv är det förstås bra om felaktigheter diskuteras. Kanske inspirerar tråden andra att mäta på sina filter och finns det systematiska fel så kommer det till ytan. Och finns det inte så får vi reda på det när någon annan visar hur bra dennes filter mäter. Eller vi får åtminstone ett större stickprov än det enda filter som majoriteten av användarna har.

Det är liksom hela syftet med att diskutera på ett forum, att utbyta erfarenheter och få veta hur det det förhåller sig egentligen.

Alla produkter har fel, och det är kanske mindre viktigt än hur producenten hanterar felen. Även detta har vi fått information om här och det verkar ju ha gått helt smärtfritt. Inga kommentarer om att kunden hade satt i piratdelar ed. som vi har en diskussion om i en annan tråd :roll: . Detta är också konsumentupplysning. Elgiganten hade nog bara garvat om man kom in och visade tonkurvor som visade på en avvikelse på 2-3 dB vid delningsfrekvensen...

Jag tycker att det vore tråkigt om folk känner att man inte ska diskutera fel på INO, för det leder bara till spekulationer (som min) om att vi inte får veta hur INOs kvalitetskontroll och service egentligen är. Och det är långt värre för INO än om det kommer fram att enstaka exemplar har blivit felmoddade. Och det är ju tråkigt om en lyckad servicekontakt framstår som ett lockpåläggande. För det var så det såg ut här.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2013-08-10 22:48

Altså;
Jag själv äger inte CR80s, men jag kan inte låta bli att tycka kurvorna ser väldigt fina ut trots de små fel man kan se. Jag tillåter mig att sätta in bildens elektriska överföringsfunktion i en kontext med rum, högtalare och förstärkare nämligen. Jag tror faktiskt inte att alla som läser här förstår den skillnaden... Så det så.
Synd att inte liknande produkter finns tillgängliga i högre grad. Skulle nog göra underverk i många anläggningar med rätt person bakom rattarna.

Delningsfrekvensen verkar ligga högre i lågpassbenet i ena kanalen, men det märkliga är att samma kanal diffar i Q så pass mycket, både i hög- och lågpass. Kanske beror det på att Q ställs med potentiometer? Stereopotar trackar ju ofta lite olika mellan kanalerna.
Mina fem cent är att det smugit sig in komponenter med fel värden på kretskortet. Branta filter är känsliga för komponenttoleranser. Kondensatorer är ett mycket större problem än motstånden.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-08-13 09:37

Svante skrev:Alltså, man kan väl diskutera vad som helst. Ett filter med felaktig tonkurva säger förstås ingenting om hur bra vare sig kvalitetskontroll eller konstruktion är. Men sett ur ett konsumentperspektiv är det förstås bra om felaktigheter diskuteras. Kanske inspirerar tråden andra att mäta på sina filter och finns det systematiska fel så kommer det till ytan. Och finns det inte så får vi reda på det när någon annan visar hur bra dennes filter mäter. Eller vi får åtminstone ett större stickprov än det enda filter som majoriteten av användarna har.

Det är liksom hela syftet med att diskutera på ett forum, att utbyta erfarenheter och få veta hur det det förhåller sig egentligen.

Alla produkter har fel, och det är kanske mindre viktigt än hur producenten hanterar felen. Även detta har vi fått information om här och det verkar ju ha gått helt smärtfritt. Inga kommentarer om att kunden hade satt i piratdelar ed. som vi har en diskussion om i en annan tråd :roll: . Detta är också konsumentupplysning. Elgiganten hade nog bara garvat om man kom in och visade tonkurvor som visade på en avvikelse på 2-3 dB vid delningsfrekvensen...

Jag tycker att det vore tråkigt om folk känner att man inte ska diskutera fel på INO, för det leder bara till spekulationer (som min) om att vi inte får veta hur INOs kvalitetskontroll och service egentligen är. Och det är långt värre för INO än om det kommer fram att enstaka exemplar har blivit felmoddade. Och det är ju tråkigt om en lyckad servicekontakt framstår som ett lockpåläggande. För det var så det såg ut här.

Akta dig Svante, snart kommer någon att anklaga dig för okunnighet, sedan kommer moderatorn att anklaga dig för flame- inlägg. :wink:

Användarvisningsbild
sky_eye
Kunglig Ljudtekniker

Inläggav sky_eye » 2013-08-13 09:43

Richard skrev:
Akta dig Svante, snart kommer någon att anklaga dig för okunnighet, sedan kommer moderatorn att anklaga dig för flame- inlägg. :wink:

Vad får dig att komma med ett sådant påstående?
\\Sky

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2013-08-13 10:17

sky_eye skrev:
Richard skrev:

Vad får dig att komma med ett sådant påstående?

Ja det kan man undra :roll:

Dra inte in skit från andra trådar, det finns. Kommentarer och synpunkter där Richard kan ventilera..
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-08-13 10:19

Svante skrev:Alltså, man kan väl diskutera vad som helst. Ett filter med felaktig tonkurva säger förstås ingenting om hur bra vare sig kvalitetskontroll eller konstruktion är. Men sett ur ett konsumentperspektiv är det förstås bra om felaktigheter diskuteras. Kanske inspirerar tråden andra att mäta på sina filter och finns det systematiska fel så kommer det till ytan. Och finns det inte så får vi reda på det när någon annan visar hur bra dennes filter mäter. Eller vi får åtminstone ett större stickprov än det enda filter som majoriteten av användarna har.
+1
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-08-13 11:47

Ok jag får säga att jag helt håller med dig. Du är en vis man Svante, även om du kan vara lite "elitisk/auktoritär" i tonen ibland.

Om ni inte låter denna tråd dö så tänker jag ta tillfället i akt att skriva lite.

Först så vill jag förklara mina handlingar:
När jag började misstänka fel så ringde jag Ingvar först och främst. När han inte var nåbar så tänkte jag att jag kanske kunde fråga på faktiskt för jag kunde ju ha ställt in något fel.
Ungefär samtidigt som nattlorden skrev det första inlägget i tråden så fick jag konfirmation på annat håll(inte faktiskt eller Ingvar) att filtret var felaktigt och behövde garanterat service. Jag fick mao inte mitt svar från denna tråd.
Väl då bestämde mig då för att ta bort tråden då jag redan fått mitt svar och inte orkade diskutera det vidare på forumet.
När jag kom in i tråden så såg jag att nattlorden gjort sitt inlägg och att jag inte längre kunde ta bort den. Jag ändrade då mitt inlägg och bad admin ta bort tråden istället.
Alltså när jag vill ta bort tråden fanns det ETT inlägg med EN mening i tråden. Jag skulle aldrig få för mig att försöka ta bort mina skrivna inlägg eller mörka information. Jag har aldrig under alla dessa år på faktiskt gjort så och kommer inte börja nu.
Jag ville helt enkelt ta bort en meningslös tråd som jag skapat för mitt egenintresse.
Att folk skulle ha så starka invändningar mot detta kunde jag aldrig tänka mig. Jag tycker fortfarande att folks ton i deras invändningar kunde vart betydligt trevligare.

Vidare till trådens ämne då så har jag vart i kontakt med Ingvar och filtret är skickat till honom för service. Jag har inga tvivel alls på att han kommer fixa felet.

Flera av er har kommenterat skalan på mätningen. För er som tycker att den är lite svårtolkad så konverterade jag den till 50dB på Y-axeln:
http://user.faktiskt.io/adzer/REW/REW%20cr80s2.png

Här syns tydligt att något är fel på lågpassdelen.

Jag kommer mäta på det lagade filtret också och kan lägga upp de här ifall det finns intresse.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-08-13 11:51

Du hade kunnat PM:at mig, så kanske jag hade hunnit stryka mitt inlägg innan det kom ett ytterligare, iofs.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-08-13 11:55

Nattlorden skrev:Du hade kunnat PM:at mig, så kanske jag hade hunnit stryka mitt inlägg innan det kom ett ytterligare, iofs.

Ja såhär i efterhand så borde jag gjort mycket annorlunda inser jag. Jag PM:ade admin istället för det trodde jag var bästa lösningen.

Ingen skada skedd(hoppas jag) och livet går vidare.

Nu väntar jag bara tills jag får tillbaka mitt lagade filter, men miniDSP gör jobbet så länge så jag är inte musiklös. Det hade vart vart katastrof :D

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-08-13 12:04

...fast jag tycker det blev bra ändå. Det vore synd om vi inte hade kunnat titta på kurvorna längre.

Det verkar ju uppenbart så att ena kanalens lågpassgren har en för hög brytfrekvens. Men jag undrar också vad tanken är med att filtren (de som är ok) dämpar 3 dB vid brytfrekvensen. Det verkar vara en kombo av 24 dB/oktav och 18 dB/oktav, hur summerar det? Man får kanske förmoda att Ingvar har räknat in högtalarnas överföringsfunktioner på något sätt?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-08-13 12:07

Hur tänket bakom filtrets konstruktion kan nog bara Ingvar svara på.

Jag "vet" bara att lågpassdelen skall dela 30dB/okt och högpassdelen 18dB/okt med en delningsfrekvens på 103Hz.
Anledningen till detta är som jag förstått det att de slutna topparna faller akustiskt med 12dB/okt och att summeringen av dessa skall resultera i en 30/30 delning akustiskt.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-08-13 12:12

AndersP skrev:Kanske beror det på att Q ställs med potentiometer? Stereopotar trackar ju ofta lite olika mellan kanalerna.

En monopot per kanal, så felställningar mellan kanalerna är nog oftast "skit bakom spakarna".

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-08-13 12:14

Q-pottarna påverkar väl dessutom endast lågpassdelen om jag inte misstar mig. Så skillnaden i högpassdelen är inget jag kan påverka.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-08-13 12:18

adzer skrev:Q-pottarna påverkar väl dessutom endast lågpassdelen om jag inte misstar mig. Så skillnaden i högpassdelen är inget jag kan påverka.

Stämmer.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2013-08-14 05:54

vad är det som inte säger att det är fel på ljudkortet som användes har det varit kontroll mät med andra ljudkort ?????

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2013-08-14 06:48

boom: menar du typ att ljudkortets ena kanal skulle ha triggats fel för LP-mätningen?
Alltså så att den förskjuter kurvan på frekvensaxeln?

Denna feltriggning borde i så fall synts även på HP-delens mätning såvida mätningarna är gjorda på lika sätt och mätvärdena är behandlade på lika sätt.
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-08-14 07:48

Wolfie skrev:boom: menar du typ att ljudkortets ena kanal skulle ha triggats fel för LP-mätningen?

Denna feltriggning borde i så fall synts även på HP-delens mätning såvida mätningarna är gjorda på lika sätt och mätvärdena är behandlade på lika sätt.

Hehe, där fick jag kalla kårar en stund... Hade det varit mätt med Tombstone så hade det ju varit en tänkbar förklaring och då hade allt varit MITT fel :D . Nu verkar det inte vara mätt med Tombstone, och jag tror att det är lite ovanligt med triggning i andra program.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-08-14 08:04

Svante skrev:
Wolfie skrev:boom: menar du typ att ljudkortets ena kanal skulle ha triggats fel för LP-mätningen?

Hehe, där fick jag kalla kårar en stund... Hade det varit mätt med Tombstone så hade det ju varit en tänkbar förklaring och då hade allt varit MITT fel :D . Nu verkar det inte vara mätt med Tombstone, och jag tror att det är lite ovanligt med triggning i andra program.

Lite OT, men ska inte triggern kompensera för eventuella förskjutningar?
Är det någon som har koll på vilken teknik REW använder?
/J

Cygnus resurectum

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino