Svante skrev:Alltså, man kan väl diskutera vad som helst.
Ett filter med felaktig tonkurva säger förstås ingenting om hur bra vare sig kvalitetskontroll eller konstruktion är. Men sett ur ett konsumentperspektiv är det förstås bra om felaktigheter diskuteras. Kanske inspirerar tråden andra att mäta på sina filter och finns det systematiska fel så kommer det till ytan. Och finns det inte så får vi reda på det när någon annan visar hur bra dennes filter mäter. Eller vi får åtminstone ett större stickprov än det enda filter som majoriteten av användarna har.
Det är liksom hela syftet med att diskutera på ett forum, att utbyta erfarenheter och få veta hur det det förhåller sig
egentligen.
Alla produkter har fel, och det är kanske mindre viktigt än hur producenten hanterar felen. Även detta har vi fått information om här och det verkar ju ha gått helt smärtfritt. Inga kommentarer om att kunden hade satt i piratdelar ed. som vi har en diskussion om i en annan tråd

. Detta är också konsumentupplysning. Elgiganten hade nog bara garvat om man kom in och visade tonkurvor som visade på en avvikelse på 2-3 dB vid delningsfrekvensen...
Jag tycker att det vore tråkigt om folk känner att man inte ska diskutera fel på INO, för det leder bara till spekulationer (som min) om att vi inte får veta hur INOs kvalitetskontroll och service egentligen är. Och det är långt värre för INO än om det kommer fram att enstaka exemplar har blivit felmoddade. Och det är ju tråkigt om en lyckad servicekontakt framstår som ett lockpåläggande. För det var så det såg ut här.
Ok jag får säga att jag helt håller med dig. Du är en vis man Svante, även om du kan vara lite "elitisk/auktoritär" i tonen ibland.
Om ni inte låter denna tråd dö så tänker jag ta tillfället i akt att skriva lite.
Först så vill jag förklara mina handlingar:
När jag började misstänka fel så ringde jag Ingvar först och främst. När han inte var nåbar så tänkte jag att jag kanske kunde fråga på faktiskt för jag kunde ju ha ställt in något fel.
Ungefär samtidigt som nattlorden skrev det första inlägget i tråden så fick jag konfirmation på annat håll(inte faktiskt eller Ingvar) att filtret var felaktigt och behövde garanterat service. Jag fick mao inte mitt svar från denna tråd.
Väl då bestämde mig då för att ta bort tråden då jag redan fått mitt svar och inte orkade diskutera det vidare på forumet.
När jag kom in i tråden så såg jag att nattlorden gjort sitt inlägg och att jag inte längre kunde ta bort den. Jag ändrade då mitt inlägg och bad admin ta bort tråden istället.
Alltså när jag vill ta bort tråden fanns det ETT inlägg med EN mening i tråden. Jag skulle aldrig få för mig att försöka ta bort mina skrivna inlägg eller mörka information. Jag har aldrig under alla dessa år på faktiskt gjort så och kommer inte börja nu.
Jag ville helt enkelt ta bort en meningslös tråd som jag skapat för mitt egenintresse.
Att folk skulle ha så starka invändningar mot detta kunde jag aldrig tänka mig. Jag tycker fortfarande att folks ton i deras invändningar kunde vart betydligt trevligare.
Vidare till trådens ämne då så har jag vart i kontakt med Ingvar och filtret är skickat till honom för service. Jag har inga tvivel alls på att han kommer fixa felet.
Flera av er har kommenterat skalan på mätningen. För er som tycker att den är lite svårtolkad så konverterade jag den till 50dB på Y-axeln:
http://user.faktiskt.io/adzer/REW/REW%20cr80s2.png
Här syns tydligt att något är fel på lågpassdelen.
Jag kommer mäta på det lagade filtret också och kan lägga upp de här ifall det finns intresse.