ostmaccan skrev:Ja, jo... det är väl sant. Men för lite andra projekt där de kanske kan vara synliga tänkte jag
Varför skulle man vilja göra det? De är ju fugliga :p
Men nej jag har inget sådant. Ledsen.
Moderator: Redaktörer
ostmaccan skrev:Ja, jo... det är väl sant. Men för lite andra projekt där de kanske kan vara synliga tänkte jag
AndreasArvidsson skrev:Jag säger inte emot det. För protokollet så vill jag då framföra att du nog bör namnge de olika socklarna så man lättare kan referera till dem
AndreasArvidsson skrev:Förresten de flesta Iño(hehe) högtalarna är nu ritade ifall du ville ha bilder.
IngOehman skrev:Det finns typiskt bara en sockel till varje högtalarmodell. Så vill man referera till en specifik sockel så är det nog bäst att göra det via modellen där den typiskt används, endast till i56 har det funnits flera olika socklar att välja mellan, och de var namngivna. Idag så vill praktiskt taget alla ha samma sockel på i56, så man kan nog med fog säga att de andra har försvunnit i historien.
Och om en modell har en sockel som har formen från en annan modells sockel så kanske man kan kalla det á la...
Alltså typ "i28 med sockel á la i56".
Personligen har jag inte ännu sett något exempel på att en sockel från en annan högtalare passat bättre än den som jag ritat till respektive högtalare. Ja det vill säga med undantag av den ursprungliga i28-foten, som inte såg riktigt bra ut på någon högtalare, i28 inkluderad.
IngOehman skrev:Ja, verkligen. Det arbete du gjort är enastående. Vh, iö
Komorok skrev:Hur såg den ursprungliga i28-sockeln ut?
AndreasArvidsson skrev:Förresten de flesta Iño(hehe) högtalarna är nu ritade
Nattlorden skrev:AndreasArvidsson skrev:Förresten de flesta Iño(hehe) högtalarna är nu ritade
dice, piLine, a3, dialog2, dialogF, pi120, i5,pi18, pi24, piPsyk ... ?
AndreasArvidsson skrev:Nattlorden skrev:AndreasArvidsson skrev:Förresten de flesta Iño(hehe) högtalarna är nu ritade
dice, piLine, a3, dialog2, dialogF, pi120, i5,pi18, pi24, piPsyk ... ?
Jag har inte ritningar till dem och flera av de som du listar är inte i produktion. De gamla vet jag inte om det är så relevant att rita. Kanske om jag får ritningarna och har tråkigt någon dag.
Nattlorden skrev:Bara sköja litta.
AndreasArvidsson skrev:Nattlorden skrev:Är det bara jag som tycker att det funkade nu, men det gjorde det inte innan utan foten?
Det fungerar bättre, men jag föredrar fortfarande rak rygg på pi60s.
IngOehman skrev:*Med det sagt finns det faktiskt en alterntivsockel till pi60s (som ingen har sett eftersom ingen pi60s med den sockeln har byggts, jag har bara ritat den) men den kräver en del handpåläggning under byggandet för att allt skall bli perfekt. Därför blir det mycket dyrare med den. Den är närmast besläktad med den nya foten till i28.
IngOehman skrev:Den är lite svårfotat helt enkelt.
AndreasArvidsson skrev:IngOehman skrev:*Med det sagt finns det faktiskt en alterntivsockel till pi60s (som ingen har sett eftersom ingen pi60s med den sockeln har byggts, jag har bara ritat den) men den kräver en del handpåläggning under byggandet för att allt skall bli perfekt. Därför blir det mycket dyrare med den. Den är närmast besläktad med den nya foten till i28.
Har du sagt A så får du visa B!! Bilder tack
Gärna ritade på en servett
AndreasArvidsson skrev:Här kommer den. Snyggt snygg imo
Jag har även lagt upp den på sketchup warehouse för den som vill ladda ned.
darkg skrev:Jag får inte riktigt grepp om det, men jag tror att man skulle kunna balansera upp det hela med någon rent grafisk grej kring basrexmynningen eller / och basen till exempel. All design behöver inte vara 3d liksom. Som det ser ut nu är det något som fattas / är för mycket - imho.
Komorok skrev:OH. ... usch. .. ångest.
schmutziger skrev:Ingvar:
Vad är det som gör att det är en knäckt rygg på s-toppsystemen o inte fullregistersystemen?
Beror det på hur trycket ska fördela sig inuti lådan?
att det renderar en jämnare belastning på konen eller något?
Jag menar det borde inte påverka hur ljudet sprider sig i rummet för då skulle väl alla versioner ha det samt att de antagligen hade varit fasade.
Komorok skrev:OH. ... usch. .. ångest.
Nattlorden skrev:Komorok skrev:OH. ... usch. .. ångest.
För att du kommer att behöva göra om det nästa gång någon beställer ett par?![]()
Det ger fantastiskt liv i dem, så se det som att de VILLE bli så.
IngOehman skrev:På sidosystemen i14/i16s, i28/i32s är en knäck marginellt bättre (därför har de dyrare versionerna fått knäcken, men det handlar verkligen om en marginell fördel, så egentligen är det tveksamt om åtgärden ger en fördel som svarar till kostnaden), och på de större systemen är knäcken helt enkelt nödvändig för att de skall fungera som jag vill.
Aerob skrev:Jag håller med, något blir lite knepigt på ett oförklarligt vis. Kanske är det så enkelt som att minska den bredaste punkten på sockeln så att den ligger närmre själva lådan men fortfarande inte parallellt med lådväggen?
Aerob skrev:Aerob skrev:Jag håller med, något blir lite knepigt på ett oförklarligt vis. Kanske är det så enkelt som att minska den bredaste punkten på sockeln så att den ligger närmre själva lådan men fortfarande inte parallellt med lådväggen?
Detta ovan är inget som sketchup-maestro vill leka lite med?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster