Semibalanserad rca till cr80es från Oppo 105

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
kneten

Re: Semibalanserad rca till cr80es från Oppo 105

Inläggav kneten » 2015-03-24 17:31

Jag ber om ursäkt till TS för att jag kastat mig in i tråden med min frågeställning om minidsp-dirac/cr80s. Då trådrubriken är tydlig i sin frågeställning så har jag rört till det. :oops:

Oppon har XRL-utgångar och minidsp har både XLR-in och utgångar och jag ville veta hur det skulle kopplas samman med cr80s-filtret (om pin3 skulle förbindas med pin1 i in- och utgångarna i minidsp:n).

Jag ville koppla från recievern Denon 4520 preout front L + R in till minidsp-dirac XLR-ingång och ut via XLR till filtret cr80s. Jag har fått svar och är nöjd. Nu gäller det bara att finna den där "avbalanseringstrafon" så är jag nöjd.

mvh kneten

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2015-08-21 12:10

Jag vill väcka liv i denna tråd igen då jag läst ganska mycket om Dirac Live senaste tiden och det verkar ljusår bättre än Audyssey och annat. Jag antar att kopplingen blir Receiver->MiniDSP Dirac Live enhet -> CR80s -> slutsteg. Själv har jag inte XLR-utgångar på min receiver så det får bli RCA. Tidigare i tråden var det prat om att miniDSPn kanske inte kunde pumpa ut tillräckligt med volt men detta tror jag bara gäller de små varianterna av deras dirac live produkter med deras 8-kanaliga variant ser det ut så här:

Men hjälp av en jumper kan man justera både input sensitivity mellan 0,9Vrms och 2,0Vrms för obalanserade koppling som RCA och för balanserade som XLR är den 8Vrms som standard och går inte att ändra på. Output gain kan också ändras mellan 0,9Vrms och 2,0Vrms för obalanserade och 4,0Vrms eller 8,0Vrms för balanserade.

Edit: kan även tillägga att deras 8-kanaliga variant(med inställningsmöjligheter enligt ovan) kostar $929 utan mic(som jag redan har) och deras 2-kanaliga kostar $824 utan mic så det skiljer inte mycket i pris.

Man kan också justera gain structure på massa olika sätt. Jag tycker det ser ganska bra ut eller blir det konstiga problem när man har en kombination av ett vanligt slutsteg som XPA-2 Gen2 och ett PA-slutsteg om man bara kör obalanserat hela vägen? Vill inte köpa något utan att vara säker på hur det skall kopplas. I mitt fall kommer jag ha en receiver, SR5010, XPA-2, ett PA-slutsteg som inte är köpt än, i32s, Y-2. Någon med insikt om eventuella problem eller hur det borde ställa in med jumprar osv.?

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2015-08-21 13:49

Ser nu ett problem dock :( Den 8-kanaliga varianten har endast 48kHz som internal operating frequency vilket innebär att så fort man lyssnar på någon som är över 24bitar/48kHz så får den sampla om det vilket leder till problem. Stereo-varianterna av produkten har 96kHz vilket är mycket bättre men tror jag väntar tills det finns en som är 192kHz..kostar ju ändå en del om man säger så..

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2015-08-23 09:38

Nu blev det förvirrande. Kör du analogt in, så samplar den alltid om. Det blir ju helt olika digitaladomäner i de två burkarna.

Skulle du köra digitalt in, så antar jag den bara kan hantera pcm och inte dd eller dts.

//Michael

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2015-08-23 10:28

Mich skrev:Nu blev det förvirrande. Kör du analogt in, så samplar den alltid om. Det blir ju helt olika digitaladomäner i de två burkarna.

Skulle du köra digitalt in, så antar jag den bara kan hantera pcm och inte dd eller dts.

//Michael

Ja såklart det blir en AD,DA oavsett vad man skickar in.

Föregående

Återgå till Wänner af Ino