Väntar med spänning på svar

Moderator: Redaktörer
AndreasArvidsson skrev:Nattlorden skrev:Xenod skrev:Vad har du köpt för någe?
pi60s, uppenbarligen.
Nä om det är en ersättare till B88s det pratas om så är det någon av följande modeller: i16s,i32s,i64s.
Xenod skrev:Vad har du köpt för någe?
schmutziger skrev:Det intressanta är hur han lyckats med kantupphängningen. Om den är optimal för basreflex. Är den inte för sladdrig för en kompromisslös signatur topphögtalare o vice versa då?
AndreasArvidsson skrev:Nattlorden skrev:Xenod skrev:Vad har du köpt för någe?
pi60s, uppenbarligen.
Nä om det är en ersättare till B88s det pratas om så är det någon av följande modeller: i16s,i32s,i64s.
IngOehman skrev:Ja, det vill säga, B88z ersätter både B88x (pi60s) och B88s (i32s, i64s).
Vh, iö
IngOehman skrev:schmutziger skrev:Det intressanta är hur han lyckats med kantupphängningen. Om den är optimal för basreflex. Är den inte för sladdrig för en kompromisslös signatur topphögtalare o vice versa då?
Ja, så kan det lätt bli.
Och det är just därför som både B88x och B88s fanns.
Det nya elementet är i högsta grad optimerat för basreflexlåda, och därför klarar det inte (rekommenderar jag det inte för) lika små lådor som B88s klarade, närmare bestämt under 2 liter (!) utan problem*. Dock spelar B88z helt problemfritt i ~3,5 liters sluten låda, och det är ju MYCKET, MYCKET mindre än de >14 liter som jag som minst använder elementet i, så behovet av B88s försvann helt enkelt.
Vh, iö
- - - - -
*Om man bortser ifrån artefakter som höga Q-värden och sådant, vilket man kan göra t ex i en konstruktion driven med negativ utimpedans.
schmutziger skrev:IngOehman skrev:schmutziger skrev:Det intressanta är hur han lyckats med kantupphängningen. Om den är optimal för basreflex. Är den inte för sladdrig för en kompromisslös signatur topphögtalare o vice versa då?
Ja, så kan det lätt bli.
Och det är just därför som både B88x och B88s fanns.
Det nya elementet är i högsta grad optimerat för basreflexlåda, och därför klarar det inte (rekommenderar jag det inte för) lika små lådor som B88s klarade, närmare bestämt under 2 liter (!) utan problem*. Dock spelar B88z helt problemfritt i ~3,5 liters sluten låda, och det är ju MYCKET, MYCKET mindre än de >14 liter som jag som minst använder elementet i, så behovet av B88s försvann helt enkelt.
Vh, iö
- - - - -
*Om man bortser ifrån artefakter som höga Q-värden och sådant, vilket man kan göra t ex i en konstruktion driven med negativ utimpedans.
får man fråga varför du tyckte det var viktigt att klara av under 2liter innan men att du nu tycker det räcker med ~3.5liter? (nu får dessa litrar stå för mer än vad de ska, men jag menar du bör ju ha spenderat ett par tusenlappar på att få fram den "gamla" kantupphängingen för toppsystemen så att de inte deformerades för tidigt osv, så det är intressant o få reda på varför du ändrar på det.)
schmutziger skrev:Tänker på det du skriver i manifestet om signatur:
kompromisslös variant
Ino pi60s är en vidareutvecklad version av den ursprungliga pi60 från Ino Audio. Den grundläggande konceptuella uppbyggnaden är gemensam, men varje detalj vad gäller utförandet har ägnats extra omsorg hos pi60s. Varje del i högtalaren är omgjord från pi60 för att i sin signatur-version snudda vid möjligheternas gräns för varje enskild parameter.
...
Dessa tre signatur-toppsystem har jag tagit fram för dem som är ute efter det allra, allra bästa som finns att få på planeten – med grädde på toppen
Det är därför jag undrar.
gemensam upphängning känns som en kompromiss och är helt ok givetvis, men inte i en kompromisslös variant dock![]()
Fast nu ser jag att du faktiskt inte säger att toppsystemen är kompromisslösa![]()
Det har jag kanske bara läst in
genstruktur skrev:Vilka element har funnits till pi60s och när introducerades de? Och kan någon beskrivs hur man ser skillnad på dem?
blixten_no1 skrev:genstruktur skrev:Vilka element har funnits till pi60s och när introducerades de? Och kan någon beskrivs hur man ser skillnad på dem?
Det senaste b88z har iaf försänkta skruvhål.
genstruktur skrev:blixten_no1 skrev:genstruktur skrev:Vilka element har funnits till pi60s och när introducerades de? Och kan någon beskrivs hur man ser skillnad på dem?
Det senaste b88z har iaf försänkta skruvhål.
Tack!
Finns olika diskanter med förstår jag. Den som har tre skruv är från när då?
genstruktur skrev:All information är till hjälp!Så är det kanske att diskanten aldrig haft tre skruv på pi60s? Men om jag förstått det rätt så har väl alltid porten varit skruvad, jämtemot pi60 där den är fastlimmad (och mindre)?
Försökte ringa iö igår men har var på språng och mindes inte alls detaljer ur minnet.
genstruktur skrev:Oj, mycket information!Det verkar har funnits en hel del olika kombinationer låter det som. Jag trodde dock att basporten inte hade varit limmad på pi60s. Tack för det klargörandet.
genstruktur skrev:https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?t=36417
Verkar som basporten varit limmad förr och diskanten haft tre skruv skriver du @Frisk?
Rydberg skrev:genstruktur skrev:Oj, mycket information!Det verkar har funnits en hel del olika kombinationer låter det som. Jag trodde dock att basporten inte hade varit limmad på pi60s. Tack för det klargörandet.
Om det är de pi60s som ligger ute på hifitorget som du tittar på så är det ett par pi60s. De är enligt säljaren från 2004 och de har en t11-diskanten, vid den tidpunkten hade vanliga pi60 fortfarande dynaudiodiskanten.
genstruktur skrev:Rydberg skrev:genstruktur skrev:Oj, mycket information!Det verkar har funnits en hel del olika kombinationer låter det som. Jag trodde dock att basporten inte hade varit limmad på pi60s. Tack för det klargörandet.
Om det är de pi60s som ligger ute på hifitorget som du tittar på så är det ett par pi60s. De är enligt säljaren från 2004 och de har en t11-diskanten, vid den tidpunkten hade vanliga pi60 fortfarande dynaudiodiskanten.
Jag har ju senaste pi60. Då är det samma diskant på mina och dessa på hifi-torget?
Rydberg skrev:genstruktur skrev:Rydberg skrev:Om det är de pi60s som ligger ute på hifitorget som du tittar på så är det ett par pi60s. De är enligt säljaren från 2004 och de har en t11-diskanten, vid den tidpunkten hade vanliga pi60 fortfarande dynaudiodiskanten.
Jag har ju senaste pi60. Då är det samma diskant på mina och dessa på hifi-torget?
Precis, om än eventuellt hårdselekterad i pi60s. Har för mig att Ingvar i senare modeller av t11 (den du har) införde ett petskydd (något i kaviteten bakom domen) båda heter dock t11. Ingvar bör kunna svara exakt hur det förhåller sig.
Skulle inte gissa att diskanten i dina högtalare inte står något efter i prestanda jämfört med de i annonsen. Baselement hos pi60s är naturligtvis annorlunda och lådan är dämplimmad.
genstruktur skrev:Verkar lite tveksamt om det är något man hör att byta till nya elementen. Men att det utan tvekan syns. Så tolkar jag er.
I den senaste versionen av elementet B88z så är alla egenskaper bättre än B88s - även för bruk i sluten låda, men även där gäller att skillnaderna faktiskt är rätt så små, nästan försumbara faktiskt.
genstruktur skrev:Vad kostar det att byta till nyaste boomer och diskant för pi60s?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster