Första Guru Junior och en liten förstärkare

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Beakungen

Re: Första Guru Junior och en liten förstärkare

Inläggav Beakungen » 2025-03-09 17:52

Jag upplever ju att största skillnaden var (i brist på bättre ord) mer skimmer och mer detaljer i Luxman och betydligt mer själ i ljudet. Det lät mer äkta på något sätt, lättare att urskilja instrument osv. Yamaha lät mer grått och tråkigt.

Effektmässigt bör båda stegen räcka långt. Yamaha ska ju lämna runt 1000w per kanal. Luxman säger 300w men av egen erfarenhet är det det steget jag ägt som orkat driva absolut bäst vid tyngre laster. Det är det enda steget jag inte fått och krokna oavsett volym så skulle tippa på att det lämnar betydligt mer effekt än 300w.

Högtalarna är väll inte super lätta att driva i fullregister (Tdl Reference Standard) men jag delar vid 80hz så borde inte vara så jobbiga då.

Sen finns det massor med steg jag inte kan påstå jag hör så stor skillnad på. Exempelvis mitt Phase Linear 400 series 2 lät ju inte direkt annorlunda mot mitt Luxman. Där inser jag att evenuell skillnad man skulle kunna tro sig höra var bara placebo.

Hade Yamaha låtit lika bra som dem stegen hade jag varit överlycklig då jag köpte det billigt och trots fläktar är det helt tyst även vid rejält pådrag. Men det får tjänstgöra till och driva mina basar istället :D

Föregående

Återgå till Wänner af Ino