Slutsteg som klipper?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
genstruktur

Re: Slutsteg som klipper?

Inläggav genstruktur » 2025-09-08 11:57

nijo skrev:Testa vid nivån där du får problem men testa gärna med max volym också. Att du inte får med LFE i mätning spelar nog mindre roll. Om det inte är så att den har 10 db förstärkning i någon inställning.

Det går utmärkt att använda Rogers filer (och då borde du vara helt säker på att det blir rätt) men det borde gå lika bra att generera dem i REW. Kanske att du då även kan skicka fler kanaler inkl lfe? Jag kommer inte ihåg.

Nä, lfe står på 0db vilket jag förstår är korrekt.. Det brukar aldrig gå att förstärka den kanalen i receivers, bara sänka.

Skall kika i REW också. Återkommer!
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2025-09-08 12:59

Testade att sätta subwoofer till yes, så att lfe-kanalen går till en sub jag inte har. Frontarna ställde jag till fullrange. Då komm inte missljudet.

Skall testa mäta på pre out också.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2025-09-08 14:59

Inte orkat mäta än :D .

Börjar fundera på om jag verkligen är säker på att 0dB på receiverns volymkontroll är ref 0. Jag har ju mätt in alla högtalare till 75dB c-vägt slow respons med den här:

https://www.kjell.com/se/produkter/el-v ... are-p48284
Digital decibelmätare som mäter ljudtryck från 30 till 130 dB. Mäter både dBA och dBC. Bakgrundsbelyst display och minne för 63 mätningar samt möjlighet att frysa mätvärde. Noggrannhet: ±1,5 dB. Frekvensomfång: 32 till 8000 Hz

Noggranhet +/- 1.5dB :!: . För när jag mäter upp filmscener och livkonserter vid volym ref -4 på receiverns volymkontroll, med samma ljudtrycksmätare, får jag pekar om 113-116dBc snabb respons i sweetspot. För ref 0 skall väl vara upp till 115dB för lfe-kanalen? Jag kanske gör någon tankevurpa men höjer jag då receiverns volymkontroll 4dB till borde jag ju hamna på 117-120dBc i sweetspot, dvs över ref 0?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2025-09-08 15:04

Har du inte en UMIK-1? Med den kan du mäta verkliga peak-värden, när man använder loggning. Slow och Fast med ljudnivåmätare som den i länken är långsamma av sig.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2025-09-08 15:08

RogerGustavsson skrev:Har du inte en UMIK-1? Med den kan du mäta verkliga peak-värden, när man använder loggning. Slow och Fast med ljudnivåmätare som den i länken är långsamma av sig.

Jo det har jag. Går det att göra med UMIK-1 och REW också? Det hade jag inte förstått. Får testa det!

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2025-09-10 00:13

genstruktur skrev:Testade att sätta subwoofer till yes, så att lfe-kanalen går till en sub jag inte har. Frontarna ställde jag till fullrange. Då komm inte missljudet.

Det är inte så att det i manualen finns en friskrivning att om sub inte finns och lfe skall ut i frontarna, så kan det bli missljud. Stog så i vissa gamla Denon.

//Michael

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2025-09-10 00:51

Michael skrev:
genstruktur skrev:Testade att sätta subwoofer till yes, så att lfe-kanalen går till en sub jag inte har. Frontarna ställde jag till fullrange. Då komm inte missljudet.

Det är inte så att det i manualen finns en friskrivning att om sub inte finns och lfe skall ut i frontarna, så kan det bli missljud. Stog så i vissa gamla Denon.

//Michael

Jo ställer man subwoofer NO receivern så mixas lfe-kanalen i frontarna absolut. Eller vad menade du? :)

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2025-09-12 21:04

genstruktur skrev:
nijo skrev:Det beror ju lite på vad du vill starta med i din undersökning men du skulle kunna börja med att från datorn ansluta dig digitalt (HDMI tex) till AVR:en och spela en 0dBFS signal. Då kan du mäta på pre-out vilken nivå du får på en 50 Hz signal. FÅr du 4 V? Eller är det lägre? Spelar det någon roll vad inställningen förstkare på/av är?

Jag spelar upp en fult utstyrd signal 0dBFS genom receivern via hdmi och dator. Roger har ju länkat till sådana ett par inlägg upp som jag kan använda.

Vart på pre out utgången mäter jag? Kan jag ha en rca kabel inkopplad på pre out och mäta på stift och den yttre ringen? Antar att det är viktigt att inte nudda båda pre outgångarna samtidigt (L/R)?

Ställer jag multimetern på V snett upp till vänster på bilden?

Kan jag ha en rca kabel inkopplad på pre out och mäta på stift och den yttre ringen på en av kanalerna? Är det korrekt att mäta så?

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2025-09-12 22:45

Det går bra att mäta så. Det är en del mer saker att tänka på om man får underliga resultat, men det är en bra början.

Ett annat sätt är att spela in signalen med tex en dator för att se om den klipper när du spelar upp de problematiska passagerna med och utan LFE i framhögtalarna. Det kan krävas att du dämpar signalen något för att klippningen inte skall ske i datorns ingång. Det går att göra på olika sätt, antingen med en spänningsdelare med motstånd, en potentiometer eller en hel förförstärkare.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2025-09-13 00:13

genstruktur skrev:Eller vad menade du? :)
Om det står att ljudet kan bli pajj. ...skulle kunna tolkas som att produkten är felkonstruerad.

//Michael

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2025-09-13 09:09

Neuhausen skrev:Det går bra att mäta så. Det är en del mer saker att tänka på om man får underliga resultat, men det är en bra början.

Ett annat sätt är att spela in signalen med tex en dator för att se om den klipper när du spelar upp de problematiska passagerna med och utan LFE i framhögtalarna. Det kan krävas att du dämpar signalen något för att klippningen inte skall ske i datorns ingång. Det går att göra på olika sätt, antingen med en spänningsdelare med motstånd, en potentiometer eller en hel förförstärkare.

Ok, jag börjar så. Tack för återkoppling :)

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2025-09-13 09:10

Michael skrev:
genstruktur skrev:Eller vad menade du? :)
Om det står att ljudet kan bli pajj. ...skulle kunna tolkas som att produkten är felkonstruerad.

//Michael

Nej det har jag inte sett men skall kika lite mer noga.

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2025-09-13 11:33

Detta är ju lite intressant, har samma receiver och fick klippningsvarning i najdan på inkommande signal långt innan det borde. Kom alltid vid 75/100 på denonens volymdisplay. Fick höja förstärkningen ut från najdan för att kunna spela starkare utan klippvarning.
Har nu valt pre out endast efter att läst denna tråd. Får se om/när jag kollar om klippvarningen kommer senare nu än innan.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2025-09-13 11:37

schmutziger skrev:Detta är ju lite intressant, har samma receiver och fick klippningsvarning i najdan på inkommande signal långt innan det borde. Kom alltid vid 75/100 på denonens volymdisplay. Fick höja förstärkningen ut från najdan för att kunna spela starkare utan klippvarning.
Har nu valt pre out endast efter att läst denna tråd. Får se om/när jag kollar om klippvarningen kommer senare nu än innan.

Ja det var ju lite intressant, är det alltid 75/100 oavsett material, film, musik, olika låtar?

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2025-09-13 14:03

RogerGustavsson skrev:Finns några filer med 50 Hz sinus. Fullt utstyrt till 0dBFS.

https://user.faktiskt.io/RogerGustavsso ... 0sinus.wav

Finns även mindre utstyrt till -20dBFS. Kan vara bra om man inte vill köra sönder diskanter.

https://user.faktiskt.io/RogerGustavsso ... 20dBFS.wav

Nu har jag mätt med fullt utstyrd sinus. Hade datorns volym på max.

De är runt minus 3/4 jag brukar få problem vid film i alla fall så började där. Så här mätte det på pre out. Mina frontar står på +4.5dB i receievrn om nu det spelar någon roll.

-3dB receiver = 01.4
0dB receiver = 02.1
+5dB receiver= 03.6
+6dB receievr= 03.5
+7db receiver= 03.4
+8dB receiver=03.2
+10dB recievrer = 02.8
+18 dB receiver(max) = 01.3

Verkar bli sämre efter +5dB på receievrns volymkontroll?

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2025-09-13 14:23

https://www.audiosciencereview.com/foru ... iew.38574/

Amir verkar ju mena att optimal pre out volt är 0.6-0.8V. och att det klipper vid 1.4V, medans andra säger annorlunda. Vad anser ni?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2025-09-13 16:13

Är datorns utgångsnivå känd? Inte ovanligt att max är 1 V där.
Vilka källor för filmljud är det du använder och är nivån från den/dessa kända?

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2025-09-13 16:20

RogerGustavsson skrev:Är datorns utgångsnivå känd? Inte ovanligt att max är 1 V där.
Vilka källor för filmljud är det du använder och är nivån från den/dessa kända?

Hur tar jag reda på vad datorns utgångsnivå är?

Det är en Nvidia Shield och Kodi jag använder för film. Vet inte hur jag tar reda på utgångsnivån där heller.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2025-09-13 16:27

Är det digitalt i båda fallen till Denon?

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2025-09-13 16:27

RogerGustavsson skrev:Är det digitalt i båda fallen till Denon?

Ja både dator och Nvidia Shield ansluter jag via hdmi.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2025-09-13 16:35

Sa internet:

The NVIDIA Shield does not output a separate voltage for HDMI audio; rather, it sends standard HDMI signals that contain both audio and video, which are then processed by your connected TV or AV receiver. The device supports high-resolution audio formats, including Dolby Atmos, DTS-X, and DTS-HD Master Audio, delivered via HDMI.

Jag borde kanske göra samma test genom Nvidia Shield med dina filer?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2025-09-13 16:40

genstruktur skrev:
-3dB receiver = 01.4
0dB receiver = 02.1
+5dB receiver= 03.6
+6dB receievr= 03.5
+7db receiver= 03.4
+8dB receiver=03.2
+10dB recievrer = 02.8

Det är alltså växelspänning i V du redovisar?

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2025-09-13 16:51

RogerGustavsson skrev:
genstruktur skrev:
-3dB receiver = 01.4
0dB receiver = 02.1
+5dB receiver= 03.6
+6dB receievr= 03.5
+7db receiver= 03.4
+8dB receiver=03.2
+10dB recievrer = 02.8

Det är alltså växelspänning i V du redovisar?

Här ställde jag den och skrev av exakt vad som stod på skärmen.
Screenshot_20250913-164947.png
Screenshot_20250913-164947.png (1.15 MiB) Visad 105 gånger

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2025-09-13 17:28

Tyvärr så kommer vi nog inte längre med den mätaren, resultaten var underligare än jag kunde tänka mig!

Vi behöver spela in signalen från pre-out eller mäta på den med ett oscilloskop. Jag räknar med att vi behöver ha möjlighet att dämpa signalen innan den kopplas in till datorn om vi skall spela in den, för att kunna se så att det inte är datorns ingång som klipper.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2025-09-13 17:33

Neuhausen skrev:Tyvärr så kommer vi nog inte längre med den mätaren, resultaten var underligare än jag kunde tänka mig!

Vi behöver spela in signalen från pre-out eller mäta på den med ett oscilloskop. Jag räknar med att vi behöver ha möjlighet att dämpa signalen innan den kopplas in till datorn om vi skall spela in den, för att kunna se så att det inte är datorns ingång som klipper.

Jaha ja, trodde kanske man skulle ta bort 0an i mina siffror så fick man pre out Voltage och att jag lyckats med mätningen 8)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2025-09-13 17:36

Märkligt beteende, om det nu stämmer.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2025-09-13 18:36

RogerGustavsson skrev:Märkligt beteende, om det nu stämmer.

Är det att volten går ner efter +5 på receiverns volymkontroll som är konstig, eller nåt annat?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2025-09-13 18:40

Ja, vad är det som händer? 3.6 V räcker ju för att styra ut slutstegen. Kan förstås vara distorsion innan dess.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2025-09-13 18:43

RogerGustavsson skrev:Ja, vad är det som händer? 3.6 V räcker ju för att styra ut slutstegen. Kan förstås vara distorsion innan dess.

Jo 3.6V räcker ju men det går kanske inte lita på mätningen alls? Rotel behöver väl 1.9V och det borde jag nå vid typ -1 på receivern eller?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2025-09-13 21:24

Genstruktur, varför inte bara lösa problemet? Då slipper du fundera så mycket.

- Sänk nivån på nivåinställningen före volymkontrollen en smula, kanske runt 10 dB. Anslut sedan en vanlig förförstärkare som har tillräcklig spänningsnivå på dess utgång. Här vrider du upp volymratten ganska högt, då kan du ha lite lägre på hembioförstärkaren. Det kan vara bra att ha en förförstärkare som har sisådär minst +/-15 volt i sin spänningsmatning internt. Kalibrera sedan nivåerna genom hela kedjan på vanligt sätt. Vid normal användning ska volymratten på den extra förförstärkaren vara fast och du använder istället volymratten på hembioförstärkaren som vanligt.

Om du har en förförstärkare som du inte vet hur mycket den kan lämna på utgången så frågar du bara så får du hjälp av oss på forumet. Jag tror de flesta helanaloga förförstärkare kommer att räcka till för behovet.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino