Det går förstås inte att utesluta att ett par piP kan vara felbyggda om de sålts som monteringssats, och inte varit här för kontroll i efterhand.
Jag har hört dem i säkert 100 olika rum, och aldrig någonsin har de låtit nasala.
Självklart har de aldrig placerats i strid mot placeringsråden dock.
Att placera en högtalare så att de arbetar som den är tänkt är väl lika självklart som att inte ställa in 20 grams nåltryck när det skall vara 1,8 gram, eller att låta bli att spela 45-varv/minut-skivor på 33 1/3-varv/minut. Eller att inte klaga oxfilén, när den smakar illa på grund av att man äter den sönderstekt, kallnad och kryddad med socker och gammal härsken vitlök.
Ingenting som missbrukas kommer att fungera lika bra som sin potential.
Om Callisto verkligen är ärligt intresserad av att få veta hur piP KAN låta (och inte bara har som mål att sprida galla om dem) är han välkommen hit och få information om hur de skall användas. Det är min ambition att alla som äger dem skall veta tillräckligt mycket om dem för att kunna använda dem vettigt. Jag vill inte sälja dem överhuvudtaget till någon som jag inte träffat, och som inte hört dem under vettiga betingelser och förstått hur de skall användas (även om detta inte är ett absolut krav för just piP, såsom det är för alla de större modellerna).
Att de sprids till folk som inte kan använda dem är ju helt meningslöst. Syftet med dem är ju att de skall vara till glädje.
Det ju bättre att de som ändå missbrukar dem istället använder högtalare som inte är konstruerade för att användas i ett rum alls.
ALLA seriösa högtalarkonstruktioner är dock gjorda med hänsyn till den akustiska kringmiljön. Man skulle kunna gå så långt som till att säga att den akustiska kringmiljön är en
del av en högtalaren (så är det sett ur ett psykoakustiskt perspektiv). Om den delen inte är korrekt (genom placeringsmissbruk) kommer det inte att låta bra.
Så igen: Du är välkommen hit Callisto om du vill få veta de korrekta förutsättningarna!
Om högtalarna ifråga misstänks för att vara felaktiga går det bra att komma hit med dem för kontroll också (kostar 500:-).
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).