Varför låter röster lite nasala genom piP (hemma hos mig)?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-10-21 14:17

Callisto skrev:Det som oroar är att det låter likadant hemma hos ägaren till dessa piP och han har testat att variera avståndet från bakre vägg från noll och uppåt med samma resultat.
Det man märker är att det nasala ljudet minskar med stigande volym. Spelar man RIKTIGT högt så är det nästan borta, medans det på låg volym är mycket påtagligt.
Frågan är då; ändrar de karaktär beroende på ljudtryck?

Callisto: Det du beskriver talar för att det är ett rumsakustiskt fenomen som du upplever. Alla reflexer når inte fram (hörbart) vid lägre volym utan de ger sig till känna först när man drar på volymen så att ljudet "fyller" rummet.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-10-21 14:32

jag sitter inte nära bakvägg (har provat det också).

Det konstiga att mina ML inte har några som helst problem med reflexer i rummet (i jämförelse) 8O . De brukar annars vara det som folk i allmänhet pratar om, hur svåra de är att placera.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-10-21 14:36

Martin skrev:
Callisto skrev:Det som oroar är att det låter likadant hemma hos ägaren till dessa piP och han har testat att variera avståndet från bakre vägg från noll och uppåt med samma resultat.
Det man märker är att det nasala ljudet minskar med stigande volym. Spelar man RIKTIGT högt så är det nästan borta, medans det på låg volym är mycket påtagligt.

Callisto: Det du beskriver talar för att det är ett rumsakustiskt fenomen som du upplever. Alla reflexer når inte fram (hörbart) vid lägre volym utan de ger sig till känna först när man drar på volymen så att ljudet "fyller" rummet.

Det här får du förklara 8O . Menar du att bidraget från väggarna (reflexerna) skulle vara mindre vid låg volym 8O 8O .

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-10-21 14:42

Callisto skrev:
Martin skrev:

Det här får du förklara 8O . Menar du att bidraget från väggarna (reflexerna) skulle vara mindre vid låg volym 8O 8O .
Mindre i nivå ja så att de inte hörs på samma sätt som vid högre volym.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-10-21 14:47

Martin skrev:
Callisto skrev:
Martin skrev:

Ja men det är väl självklart eftersom du har lägre volym 8O . Förhållandet mellan direktljud och reflekterat ljud däremot ändrar sig inte bara för att man höjer volymen 8) .

dimitri

Inläggav dimitri » 2005-10-21 14:51

Det är väl inte uteslutet att just detta par piP låter ngt nasala.
Callisto har inte anmärkt på nasalitet hos Rydbergs piP alltså är det inte piP i allmänhet han har anmärkning på, han har sas hört piP utan nasalitet tidigare.
D
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-10-21 14:55

Callisto skrev:
Martin skrev:
Callisto skrev:
Martin skrev:

Ja men det är väl självklart eftersom du har lägre volym 8O . Förhållandet mellan direktljud och reflekterat ljud däremot ändrar sig inte bara för att man höjer volymen 8) .
På sätt och vis gör det det. Hörselmässigt gör det definitivt det. Testa! Klappa lite löst i händerna och det kommer inte att låta lika rumsligt som att klappa kraftigt. Den hörbara efterklangstiden ökar också.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-10-21 14:58

Martin skrev:
Callisto skrev:
Martin skrev:
Callisto skrev:
Martin skrev:

På sätt och vis gör det det. Hörselmässigt gör det definitivt det. Testa! Klappa lite löst i händerna och det kommer inte att låta lika rumsligt som att klappa kraftigt. Den hörbara efterklangstiden ökar också.

Ok, då är jag med på vad du menar :) .

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-10-21 14:59

dimitri skrev:Det är väl inte uteslutet att just detta par piP låter ngt nasala.
Callisto har inte anmärkt på nasalitet hos Rydbergs piP alltså är det inte piP i allmänhet han har anmärkning på, han har sas hört piP utan nasalitet tidigare.
D

Jag är också lite inne på din linje, det kan faktiskt vara så att just detta par är lite annorlunda. Får nog jämföra dessa med Rydbergs för att få svar på frågan.

Användarvisningsbild
Blue

Inläggav Blue » 2005-10-21 16:33

Trevligt att se att invändningar/synpunkter/kritik kring Pip tas emot på ett lite vänligare sätt nu än vad som varit fallet någon gång tidigare.

:)

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-10-21 16:39

Hur synpunkter tas emot (vad det än gäller) beror säkert mycket på hur de framförs.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-10-22 01:14

Det går förstås inte att utesluta att ett par piP kan vara felbyggda om de sålts som monteringssats, och inte varit här för kontroll i efterhand.

Jag har hört dem i säkert 100 olika rum, och aldrig någonsin har de låtit nasala.

Självklart har de aldrig placerats i strid mot placeringsråden dock.

Att placera en högtalare så att de arbetar som den är tänkt är väl lika självklart som att inte ställa in 20 grams nåltryck när det skall vara 1,8 gram, eller att låta bli att spela 45-varv/minut-skivor på 33 1/3-varv/minut. Eller att inte klaga oxfilén, när den smakar illa på grund av att man äter den sönderstekt, kallnad och kryddad med socker och gammal härsken vitlök.

Ingenting som missbrukas kommer att fungera lika bra som sin potential.

Om Callisto verkligen är ärligt intresserad av att få veta hur piP KAN låta (och inte bara har som mål att sprida galla om dem) är han välkommen hit och få information om hur de skall användas. Det är min ambition att alla som äger dem skall veta tillräckligt mycket om dem för att kunna använda dem vettigt. Jag vill inte sälja dem överhuvudtaget till någon som jag inte träffat, och som inte hört dem under vettiga betingelser och förstått hur de skall användas (även om detta inte är ett absolut krav för just piP, såsom det är för alla de större modellerna).

Att de sprids till folk som inte kan använda dem är ju helt meningslöst. Syftet med dem är ju att de skall vara till glädje. :P

Det ju bättre att de som ändå missbrukar dem istället använder högtalare som inte är konstruerade för att användas i ett rum alls.

ALLA seriösa högtalarkonstruktioner är dock gjorda med hänsyn till den akustiska kringmiljön. Man skulle kunna gå så långt som till att säga att den akustiska kringmiljön är en del av en högtalaren (så är det sett ur ett psykoakustiskt perspektiv). Om den delen inte är korrekt (genom placeringsmissbruk) kommer det inte att låta bra.

Så igen: Du är välkommen hit Callisto om du vill få veta de korrekta förutsättningarna!

Om högtalarna ifråga misstänks för att vara felaktiga går det bra att komma hit med dem för kontroll också (kostar 500:-).

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2005-10-22 01:46

Martin skrev:Alla reflexer når inte fram (hörbart) vid lägre volym utan de ger sig till känna först när man drar på volymen så att ljudet "fyller" rummet.

Fast i Globen spelar man starkt för att överrösta reflexerna. Eller
hur det nu hänger ihop det där...

Ing. skrev:Det är ju bättre att de som ändå missbrukar dem istället använder högtalare som inte är konstruerade för att användas i ett rum alls.

:D

* * * *
En trevlig och ** ** * -ig helg tillönskas alla!
                    * * * *

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-10-22 10:43

Blir lite besviken på dig Ingvar när du gör en antydning att jag inte skulle vara intresserad av piP utan bara för att sprida galla :cry: .
Att jag vill få reda på så mycket som möjligt om orsaken till att de låter som de gör (hemma hos mig), beror på att de blir utspelade av mina ML. Jag trodde inte det skulle vara så stor skillnad men den är stor (mellanregister, ljudbild, fyllighet, bas, lådljud, detaljer och transparens) därför misstänker jag att detta paret kanske inte är helt intakt.
Jag skall idag ta med mig dom hem till min far och testa dom där (han är förövrigt STOR spekulant på dessa). Där kan jag också ställa dom optimalt nära väggen. De kommer förvisso spela tillsammans med H/K 670 och en Nad C42 (tror jag den heter) men det ska väl funka.

Öhman, jag kommer gärna över till dig när jag får tillfälle och lyssnar framförallt på pi60s, eftersom jag ÄR mycket intresserad av dom ifall de låter så pass bra som alla säger. Jag har tyvärr inte ÄN hört pi60s under rätta betingelser :cry: .
mvh
C

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-10-22 11:36

Callisto> Jag skulle vilja kolla så att diskanten och kablarna från anslutningspanelen är rätt inmonterad på paret du har, resten av filtret har jag ju själv lött och dubbelkollat så det är som det ska (gjorde 2 piP samtidigt). Jag får komma över nån dag o kolla.

Två av dessa sitter i de lådorna du lånat hem:

Bild

Bild
Class only looks like arrogance from below.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-10-22 15:24

Har varit hemma hos mina föräldrar nu och spelat på piP :D .
De lät mycket bättre där, rummet är klart mer dämpat och nu kunde jag ställa dom som det är tänkt. De låter mycket bra utan nasalt ljud. Inte lika skimrande mellanregister som man är van vid men herregud, de kan spela underbart :P .
Min far vet vad han vill ha nu :D .

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-10-22 15:41

IngOehman skrev:Om Callisto verkligen är ärligt intresserad av att få veta hur piP KAN låta (och inte bara har som mål att sprida galla om dem)

Nej nu tycker jag att du är lite insinuant... :wink:

F'låt, jag kunde inte låta bli.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2005-10-22 23:27

Callisto:
Jag har en bekant som inte heller får till sina piP riktigt, de trivs inte i hans rum helt enkelt. Hans piP köptes färdiga och är inspelade. Han föredrar ett par andra stativare som han har i det rummet fast de specar klart sämre. Personligen tycker jag att hans piP låter bättre men det är hans tycke och den åsikten får han ju ha.

Kul att du fick höra dem i annan miljö och med bättre resultat - då får du ju en aning om vad de kan prestera. Jag spelar själv på piP med mycket gott resultat och i mitt begränsade utrymme ligger de inte långt efter pi60 som jag också äger och som jag är fantastiskt nöjd med.

Öhman: känns lite tråkigt att du uttrycker dig så hårt eftersom Callisto uttrycker sin ärliga ÅSIKT och dessutom försöker få reda på vad som ligger bakom. Då kan det inte vara kul att få replik av dig med kommentar om att "sprida galla" över dina produkter. Då känns en invit av dig säkert inte lika lockande. Lite väl stingsligt och en smula omoget.
:?
Inaktiv

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-10-23 00:13

Jag vet inte om jag håller med om att jag var så hård, men...

Nu är ni tre mot en, så jag måste väl nästan ge mig... :oops:

Tyckte dock att trådens namn inte var så kul. :( Där påstås faktiskt att det är högtalaren som felar. :o
Det tyckte jag man borde ha undersökt innan något sådant påstås.

Min mening var inte att påstå att Callisto var ointresserad, tvärtom ville jag göra klart att han är välkommen, genom att bjuda in honom att komma hit, om han var intresserad. Hur jag än läser det jag skrev kan jag inte se att jag påstått att Callisto är ute efter att sprida galla, ej heller att jag påstått att han är ointresserad av att ta reda på problemets kärna.

Jag hoppas hur som helst inbjudan kom fram och förstods, och att det inte uppfattades att jag påstått att han var ute efter att så ont blod (och därmed INTE var välkommen).

Jag ville bara göra klart att jag inte är intresserad av att bjuda in någon som bara vill vara dum och sprida galla. Caliisto däremot, är hjältligt välkommen, speciellt nu när ha sagt att han inte har några onda avsikter. :P

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2005-10-23 00:23, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Frutti
Inte cool men villig

Inläggav Frutti » 2005-10-23 00:22

Tänkte precis skriva att jag höll med pingvinlakrits om att IÖ var snudd på otrevlig här men IÖ hann ju replikera precis när jag uppdaterade så nu är det nog utrett. Helt enkelt klantigt formulerat av Öhman. Jaja..tänkte bara att jag skulle stödja Callisto lite var väl därför jag skrev det här..

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-10-23 00:33

Det är ju lätt att insinuera otrevlighet som inte existerat genom lite citeringssvindleri å andra sidan, exempelvis genom att göra som Svante och citera bara en halv mening!:
Svante skrev:
IngOehman skrev:Om Callisto verkligen är ärligt intresserad av att få veta hur piP KAN låta (och inte bara har som mål att sprida galla om dem)

Fast meningen utan parentetisk inskjuten sats (som jag tagit bort) faktist var:
IngOehman skrev:Om Callisto verkligen är ärligt intresserad av att få veta hur piP KAN låta... ...är han välkommen hit och få information om hur de skall användas.

Så ni som klagar, har ni verkligen läst det jag skrev, eller har ni läst Svantes citat, där sammanhangen avsiktligt har stympats?

Vh, iö

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-10-23 00:37

Jag tror det var texten inom parantes som upprörde. Jag tycker den var en smula onödig. 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Frutti
Inte cool men villig

Inläggav Frutti » 2005-10-23 00:42

IÖ: Jag läste det du skrev och reagerade lite på det men håller med om att Svantes citat fick det att se värre ut men antar att han ville göra det tydligt vad som såg dåligt ut så att säga.

När jag nu läser det du skrev efter dina senaste inlägg och förklringar kn jag se det från en annan sida (din sida kanske) där det inte verkar alls lika hmm farligt :)

/en Robin med tandborsten i mungipan halvägs ner i bingen

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-10-23 01:00

Morello skrev:Jag tror det var texten inom parantes som upprörde. Jag tycker den var en smula onödig. 8)

Nu får ni ge er! Det här är inte roligt längre.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-10-23 01:47

Svante skrev:

Nej nu tycker jag att du är lite insinuant... :wink:

F'låt, jag kunde inte låta bli.

Jo, citatet var lite tillspetsat, därav mitt omedelbara "f'låt". Jag kunde bara inte låta bli att se kopplingen till en annan tråd tidigare där jag i en bisats skrev nåt i stil med att någon skulle "...tolka dina svar på det sätt du vill".

Men vi gräver ner det här, vi pratar som sagt mycket bättre IRL.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-10-23 02:47

Det är cool Svante!

Att du skojade var tydligt (fast citerande av halva meningar är ett himskans otyg, ovärdigt andra än kvällstidningar).

Blev lite ledsen av alla andra som stämde in med sådan emfas bara, och också ville vara med och klanka ned. :(

Vh, iö

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-10-23 11:31

Vad säger ni om att lämna "sprida-galla-diskussionen" därhän och diskutera piP istället? :wink:

Om Callisto har tid åker jag gärna ut nån dag och kontrollerar inkopplingarna av elementen så att de helt säkert är riktigt gjorda. Sen tror jag också att exemplaret C spelar på enbart har spelats på svag nivå => delarna har inte rört sig tillräckligt. Det är nämligen ganska stor skillnad på ett inspelat och ett icke inspelat par (har testat två par mot varandra här hemma)
Class only looks like arrogance from below.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-10-23 15:35

Jag accepterar din inbjudan Ingvar och ser fram mot att träffas, lyssna och diskutera med dig :) .
Det blir antagligen inte på den här sidan vintersolståndet pga full planering, men när vi sedan går mot ljusare tider ska vi kunna lösa det 8) .

Jag är fortfarande i något slags euforiskt tillstånd från bl.a. upplevelsen av piP:s nedre register som är minst sagt i världsklass för sin storlek. Mycket imponerande ingenjörskonst :) .
Jag tror nog min fars satt uppe lääänge igår och fortsatte lyssna.
Hans reaktion när han hörde dessa högtalare var kul att se (han är blind, har perfekt gehör och spelar själv instrument). Han reagerade även på saker som en annan inte lägger märke till jämnt :oops:. Hursomhelst så är han (och jag) mycket förtjust i dessa högtalare :) .

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2005-10-23 18:46

Callisto: kul!
Har en liknande erfarenhet av en kompis som ville sitta och lyssna igenom en massa skivor eftersom han tyckte han hörde något nytt i nästan varje låt når vi spelade på mina piP - kul helt enkelt!

IÖ skrev:
Blev lite ledsen av alla andra som stämde in med sådan emfas bara, och också ville vara med och klanka ned. Sad

Njae, nu är det du som tolkar in någonting som åtminstone jag inte menade eller försökte uttrycka. Det där med klanka ned har du inte fog för - det var ju en fråga om hyfs i ordbruk och inte relaterat till produkten som diskuteras. Du kan ju inte svepgeneralisera och sura ifall du blir ifrågasatt. Det krävs sååå lite för att klämma fram en ursäkt till den det gäller - då känns det synd att du måste klämma in en returkänga till de som säger ifrån.
Att det är flera som reagerar på det du skrivit borde ju vara nog för att förstå att den kommentaren inte föll i god jord. Men nu nog om detta med fog och ofog, jag tycker ju iallafall du är en hyvens snubbe :wink:.
Åter till ämnet.
Inaktiv

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2005-10-23 18:48

För övrigt håller jag med Rydberg om att skillnaden mellan oinspelade och inspelade är ganska stor. Det låter ju inte direkt illa från scratch men det händer en hel del på vägen och saker och ting faller på plats...
Inaktiv

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino