Vem av er som spelar ino

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2006-01-18 10:50

Mayro skrev:Såvitt jag kan se så finns det INGEN som spelar med Ino audios högtalare som har fått bättre resultat än Iö eller Johan Lindroos... :?:

Jag skulle gissa att endast en bråkdel av Inos kunder läser och skriver på faktiskt.se så slutsatsen är något märklig...

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-01-18 11:39

Men det här har väl redan avhandlats i en tråd i höstas? Då var väl spekulationerna, vill jag minnas, att

1) Ino Audios högtalare är väldigt svårplacerade i ett normalt rum
eller
2) Öhman har fuskat på något sätt med sitt lyssningsrum
eller
3) Bägge ovanstående

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-01-18 11:56

Almen skrev:Men det här har väl redan avhandlats i en tråd i höstas? Då var väl spekulationerna, vill jag minnas, att

1) Ino Audios högtalare är väldigt svårplacerade i ett normalt rum
eller
2) Öhman har fuskat på något sätt med sitt lyssningsrum
eller
3) Bägge ovanstående

Konstig tolkning av att om man inte följer placeringsinstruktionen så blir det inte så bra. Är det inte självklart?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Ljudkrav

Inläggav Ljudkrav » 2006-01-18 12:05

Öh?
Mina Ino låter kanon hemma hos mig.

Men då har jag dämpat bak och sidoväggen och dessutom ordnat med lite reflexbafflar i taket.
Låter minst lika bra som hemma hos Öhman med likadan förstärkare.
Varför skulle dom inte göra det?

Det här med svårplacerade högtalare har folk verkligen överdrivit.
Vilka högtalare som helst låter ju olika beroende av hur dom placeras.
Inget konstigt med det.

IÖ har ju bara klargjort att t ex pi P är gjorda för att stå nära bakvägg.
Vilket i själva verket gör det hela till en mkt enkel högtalarplacering!

Flytta om dom till annan placering och dom kommer fortfarande att låta sjuhelvetes jäkla bra jämfört med andra högtalare.

Öhmans rum är väl inte särskilt tilltrixat?
Lite prylar längs väggarna, bra draperier, tygsoffor och en mkt bra matta. Inga dyra eller komplicerade åtgärder.
I övrigt parallella väggar och inte så högt i tak.
Inget idealrum ur akustiskt perspektiv.
Och högtalarna låter hur bra som helst - hos honom och hemma hos dom jag känner som äger Ino.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-01-18 14:00

hmm. inte vet jag om dessa inlägg var svar till min fråga vad jag gjort för fel i min topic direkt. Däremot så verkar man läsa in något annat än den mycket enkla frågan jag ställt i varenda sak om bara ordet Iö eller ino finns med..

Och jag talar absolut inget alls om akustiken eller så. Utan undrar om någon fått bättre resultat än dom system jag hört med ino högtalare inkopplade..

Att megasystemet i studio blue säkerligen tillför ytterligare en dimention enbart via sin storlek kan jag gissa.. Men just vem har fått bättre hemmavid??

Och sedan detta om att faktiskt inte skulle innebära alla som äger ino.. Nä säkert inte.. Men det är här med dessa medlemmar jag försöker få ut en bild av vad medlemmar här anser o tycker o inget annat..

Enkla frågor som borde gett enkla svar..Så försök läsa in topic är ni nu snälla. Inte att läsa in vad man tror sig se. frågan är mycket enkelt ställd. Och torde va enklaste sak i världen att besvara också..

MVH
Tobbe

Användarvisningsbild
Ljudkrav

Inläggav Ljudkrav » 2006-01-18 14:16

Jo, jag förstår vad du menar Tobbe men det kan bli svårt att hålla rummet och dess akustiska egenskaper utanför diskussionen eftersom det är en sådan enormt viktig del av ljudet.

Mvh Ljudkrav

Användarvisningsbild
Hartzan

Inläggav Hartzan » 2006-01-18 14:29

"eftersom johans rum inte är optimalt och öhman bara har ett par pi60s
borde någon annan kunna uppvisa bättre ljud pekka kanske?
jag pratade med några från götet som lyssnat på flera anlåggningar
de pratade om rick nånting men minnet sviker mig här"

Tack för det! Rick Det är ju jag och nog lät det OK hemma hos mig då när göteborgarna var hemma hos mig. Jag har dock flyttat till ett rum som jag inte kommit riktigt överens med än..Har en resonans som stör allt för mycket nu, runt 32hz om jag inte minns fel samt lite för mycket sidoreflexer..

Av de Ino system jag hört ligger Claes W studio först och sedan Pekkas bio rum före både Ingvars (som kommer tätt efter Pekkas) och Johans. Vi får väll se när jag orkar göra nåt mer om man kan komma i fatt lite...

Undrar lite varför man inte diskuterar goda inspelningar/skivor mer då de ju inverkar mångfalt mer i vår hobby än vad våra återgivningsapparater gör?
Ok visst har jag sett trådar där det behandlas men inte blir de långa eller många.

Mvh Hartzan/Rick

Användarvisningsbild
olof

Inläggav olof » 2006-01-18 19:02

Och jag talar absolut inget alls om akustiken eller så. Utan undrar om någon fått bättre resultat än dom system jag hört med ino högtalare inkopplade..

Om man inte talar om akustiken så låter ju alla identiska system likadant, eller hur? Alltså kan man inte ställa en sådan fråga och förvänta sig ett vettigt svar. Du antar att alla kan skilja systemet som sådant från rummet det står i men tyvärr så finns det nog ingen/få som kan det på detta forum.

Föregående

Återgå till Wänner af Ino