celef skrev:DVD-ai skrev:celef skrev:DVD-ai skrev:celef skrev:DVD-ai skrev:meanmachine skrev:Jag har ingen agenda alls.

Jag har dock svårt att tro att pip skulle städa av Revel och efter att sett mätningar på dem så står det ännumer säkert att Revel är en genuint bra högtalare

Är det någon som hellre tror på Johan Lindros än mätningarna är det upp till dem och Jag har tydligt markerat (även om jag sticker ut hakan ibland) att jag är mycket noga vid lyssning av sudioprodukter och skulle pip vara bättre än Revel är jag den första att basunera ut detta.
Kan du utifrån enbart dessa mätningar skapa dig en klart och 100% korrekt bild av hur högtalarna låter ?!
Min erfarenhet är att mätningar (om man inte är väldigt insatt och vet exakt hur mätningarna är utförda) bara blir feltolkade och leder till "falsk vetskap" om hur något ligger till.
Jag gillar inte mätningar när dom används på detta sättet, det blir bara fel...
Jag tycker att ni ska lyssna på piP och Revel m20 och sedan bestämma er för viken som ni upplever trevligast att lyssna via. Inte A/B utan det ska inte vara för mycket snabba växlingar för då får ni som sagt bara se kvantiteter i återgivningen och inte helheten som ju är det viktigaste.Edit: Revel m20 verkar mycket trevlig, och utifrån dom mätningar som visats så kan man åt minnestone uttyda att dom verkar väldigt lovande och intressanta. skulle vara kul att höra på och ATC CM11 också skulle jag vilja höra med av

åfan
Jepp
jag förstår
Bra, då förstår du också att inlägget var riktat till meanmachine och inte till dig... ?! varför din onödiga/dryga kommentar bara blir "hål i huvudet".
suck, jag trodde och hoppades att du skulle utveckla resonemanget, men det ville du inte, om ingen får lägga näsan i blöt så kanske du ska vara tydligare med den saken, eller kanske använda pm
Då får du gärna uttrycka dig lite mer nyanserat nä vad du gjorde, så att det blir tydligare att du vill att man ska formulera och inte bara ville vara dryg. för det var tyvärr så som jag tolkade ditt inlägg man får vara lite mer noga på forum än i verkliga livet då man inte har uttryck i ansikten och kroppsspråk att gå på. det lätt dessa missförstånd annars, men jag tar självfallet tillbaka kommentaren om det nu va så att du inte ville något annat än att ha en vidare förklaring.
Med det jag skrev så menar jag exakt vad som står där, jag kan tyvärr inte tillägga så mycket mer än att jag själv tittat på många mätningar av frekvensgång och disst på olika högtalare och lyssnat på dessa sedan. Därefter kommit fram till att det som "syns på mätningarna" absolut inte behöver ha någon i praktiken jämförbar tydlighet vid själva lyssnandet. Dessutom så har en "perfekt" (eller nära på i alla fall) mätning inte någon av gångerna varit det som jag eller någon av dom i sällskapet tyckt varit det mest "korrekta".
Inte heller det ljudet som vi föredragit någon av oss på grund av att det tenderar att bli ett jobbigt och påträngande "hårt" ljud.
Gällande dissten så gäller lite samma sak där, bara att man enligt mätningar har en försvinnande låg disst vid "normal lyssningsnivå" gör inte att högtalaren behöver upplevas som ofärgad och/eller just "o-disstad" på någon ljudnivå alls egentligen. Inte heller säger det något om hur vida en högtalare fortsätter att låta klanghomogen och trevlig även på högre ljudnivåer då det ju är frågan om hur mycket disst som sedan tillkommer vid ökad volym som är intressant. Och även andra disst fenomen som antagligen spelar in.
Detta är alltså vad jag anser och har upplevt/kommit fram till genom att titta på mätningar och sedan lyssna själv och jag tycker att denna bild bara blir starkare av ju fler olika högtalare jag lyssnar på. Mätningar är därför något som jag använder väldigt försiktigt, drar inga stora växlar på det som syns då jag är medveten om att jag har stora luckor i detta kunskapsområde.
Jag låter proffs titta på mätningar och avgöra om det är "bra" eller inte
Även om jag tänkt att sätta mig in i just mätningar så har jag inte riktigt orkat, och jag har haft så mycket annat att tänka på senaste tiden att det liksom fallit till föga...