Moderator: Redaktörer
paa skrev:Hur kommer det sig att i14 klarar högre nivå än pi60 vid 100 Hz?
DVD-ai skrev:skillnaden mellan i6 och pi25 ligger i ett i6 är specade vid 100Hz och pi50 vid 120 Hz
adzer skrev:DVD-ai skrev:skillnaden mellan i6 och pi25 ligger i ett i6 är specade vid 100Hz och pi50 vid 120 Hz
Så du menar att högtalaren tappar 5dB mellan 120-100Hz? Det låter farligt brant det. Speciellt iom att den bara tappar 3dB mellan 100-40Hz isf.
pi25 är nämligen speccad för 109dB vdi 40Hz.
Nattlorden skrev:adzer skrev:DVD-ai skrev:skillnaden mellan i6 och pi25 ligger i ett i6 är specade vid 100Hz och pi50 vid 120 Hz
Så du menar att högtalaren tappar 5dB mellan 120-100Hz? Det låter farligt brant det. Speciellt iom att den bara tappar 3dB mellan 100-40Hz isf.
pi25 är nämligen speccad för 109dB vdi 40Hz.
Nu blandar du nog päronen med kastanjetterna? Frekvensgång och effekttålighet är ingen ekvivalens. Det är väl inget vanlig förekommande att diskuttera hur brant effekttåligheten ändras med frekvensen. Frågan är om jag någonsin sett det diskutterats... eller någon form av plot av det. Vilket inte gör det mindre instressant iofs...
adzer skrev:Så du trycker inte det är konstigt att den skulle klara 5dB mindre vid 100hz gentemot 120hz men samtidigt bara 3dB mindre vid 40Hz?
Den avrullning i ljudtrycksförmåga på basen tycker jag ser konstigt ut. Borde den inte falla snabbare ju lägre i frekvenserna den kommer?
adzer skrev:paa skrev:Hur kommer det sig att i14 klarar högre nivå än pi60 vid 100 Hz?
Jadu iom att det är samma element så måste det ha med lådan och/eller filter att göra.
Det är samma 1dB skillnad mellan pi60s och i16s kan jag upplysa om.
paa skrev:adzer skrev:paa skrev:Hur kommer det sig att i14 klarar högre nivå än pi60 vid 100 Hz?
Jadu iom att det är samma element så måste det ha med lådan och/eller filter att göra.
Det är samma 1dB skillnad mellan pi60s och i16s kan jag upplysa om.
Basreflexen borde ge ett litet tillskott även vid 100 Hz, vilket borde gynna den.
Nattlorden skrev:adzer skrev:Så du trycker inte det är konstigt att den skulle klara 5dB mindre vid 100hz gentemot 120hz men samtidigt bara 3dB mindre vid 40Hz?
Nix. Inte ett dugg. Och det skulle säkert gå att hitta fler frekvenser att ta mätningar på som skulle ge dig ännu mer huvudkli.Den avrullning i ljudtrycksförmåga på basen tycker jag ser konstigt ut. Borde den inte falla snabbare ju lägre i frekvenserna den kommer?
Där blir säkert helt olika beteende mellan tryckkammar och resonanslådemodeller i det avseendet.
När det blir 2st moduler till, hur kan man tänkas placera dom för att "få ner" 45-55hz puckeln tro ?
DVD-ai skrev:Pengarna är betalade och jag har fått informationen om att steget skickats![]()
Så nu är jag nära ett ytterligare XPA-2, Tjoho !!!
DVD-ai skrev:
Adzer:
Har som sagt med basreflexporten att göra, det är orsaken till pi25's lilla dropp i prestanda mellan 120 och 40 Hz.
Ljudtryckskapaciteten sjunker med en portad låda, ganska linjärt med sjunkande frekvens (borträknat rummet och dess bidrag i praktiken) medan en portad inte gör det.
Och allt är tack vare porten som i portens verksamma område, ser till att "avlasta" elementet och tåligheten sjunker alltså inte linjärt utan det blir mer som en avsats
Som förvissa kan se mucket annorlunda ut, helt beroende på konstruktionens dimmensioneringar.
Men skillnaden mellan i6 och pi25 borde enbart vara i storleksordningen "jätte lite" och 120Hz vs 100Hz i angiven reference frekvens borde ligga bakom den stora differensen mellan deras angivna max SPL.
Tåligheten sjunker rent mekaniskt väldigt kraftigt, oftast under typ 200Hz.
Det kan vara mycket brant i vissa partier och sifrorna som anges speglar det och tycker jag ser högst trovärdiga ut.
Men bäst vore ju om konstruktören själv kunde kommentera, så vet vi
Men jag anser dock inte det är något skumt med den stora skillnaden i just frekvensspannet 40-120Hz
Ovan 200Hz så är det nästan enbart termisk tålighet som begränsar och sedan ju lägre i frekvens vi går ju mer kommer den mekaniska slaglängden att börja ta över rollen som den stora begränsande faktorn.
Och just denna stora skillnad i max kapacitet mellan 100-120Hz är nog för att elementet helt enkelt bottnar mekaniskt.
Med halverad frekvens så måste ett element jobba ca 4gånger så långt för bibehållet ljudtryck.
Räkna på hur mycket längre elementet måste slå vid 100Hz mot 120Hz och hur det ger utslag så tror jag att bilden du får är en helt annan
Men som sagt, detta är min förklaring på det hela, som jag grundar på dom simuleringar jag gjort och som gett liknande resultat.
Så JAG tror inte detta är något konstigt
adzer skrev:DVD-ai skrev:
Adzer:
Har som sagt med basreflexporten att göra, det är orsaken till pi25's lilla dropp i prestanda mellan 120 och 40 Hz.
Ljudtryckskapaciteten sjunker med en portad låda, ganska linjärt med sjunkande frekvens (borträknat rummet och dess bidrag i praktiken) medan en portad inte gör det.
Och allt är tack vare porten som i portens verksamma område, ser till att "avlasta" elementet och tåligheten sjunker alltså inte linjärt utan det blir mer som en avsats
Som förvissa kan se mucket annorlunda ut, helt beroende på konstruktionens dimmensioneringar.
Men skillnaden mellan i6 och pi25 borde enbart vara i storleksordningen "jätte lite" och 120Hz vs 100Hz i angiven reference frekvens borde ligga bakom den stora differensen mellan deras angivna max SPL.
Tåligheten sjunker rent mekaniskt väldigt kraftigt, oftast under typ 200Hz.
Det kan vara mycket brant i vissa partier och sifrorna som anges speglar det och tycker jag ser högst trovärdiga ut.
Men bäst vore ju om konstruktören själv kunde kommentera, så vet vi
Men jag anser dock inte det är något skumt med den stora skillnaden i just frekvensspannet 40-120Hz
Ovan 200Hz så är det nästan enbart termisk tålighet som begränsar och sedan ju lägre i frekvens vi går ju mer kommer den mekaniska slaglängden att börja ta över rollen som den stora begränsande faktorn.
Och just denna stora skillnad i max kapacitet mellan 100-120Hz är nog för att elementet helt enkelt bottnar mekaniskt.
Med halverad frekvens så måste ett element jobba ca 4gånger så långt för bibehållet ljudtryck.
Räkna på hur mycket längre elementet måste slå vid 100Hz mot 120Hz och hur det ger utslag så tror jag att bilden du får är en helt annan
Men som sagt, detta är min förklaring på det hela, som jag grundar på dom simuleringar jag gjort och som gett liknande resultat.
Så JAG tror inte detta är något konstigt
Jo jag är mycket medveten om teorin bakom. Jag tycker bara det var konstigt att de föll såpass olinjärt. Precis som du skriver:
"Med halverad frekvens så måste ett element jobba ca 4gånger så långt för bibehållet ljudtryck." Så tycker jag att den borde falla brantare ju lägre den kommer, inte flackare.
Jag har dock inte alls håll på och lekt med massa olika simuleringar och byggen så har ingen praktiskt erfarenhet av fenomenet att backa upp teorin.
Möjligt att detta är ett helt normalt beteende. Intressant isf anser jag.
DVD-ai skrev:De e ju för att porten gör sitt![]()
Vid portens avstämningsfrekvens så minskar högtalarens arbete avsevärt och även ovanför/ under så påverkas det ju i och med att porten faktiskt spelar över ett bredare område.
därav så minskar den mekaniska begränsningen över ett visst område, därför portat e Najs! Till allting som ska spela låga frekvenser alltså
DVD-ai skrev:
det röda är moduler som just nu står under bordet på ganska exakt den plaveringen, pilen visar på vilken sida som elementet sitter.
Sidovägarna är tjockare ritade och symboliserar betong och bakväggen är som sagt en ganska "risig" vägg in till ett förråd fullt med prylar.
väggen bakom högtalarna är stabilare men det är en trävägg och fönsterrutan är i skrivbordshöjd (ca70-80cm) och är alltså bara bakom i6, modulerna står ca 5cm ut från väggen, det är ett element i vägen så närmare kommer jag inte.
på vänster sida av bordet så är det en dörr ut till balkongen, den är med glasinsättning över 70-80cm.
vad tror ni ?
proportionerna är ganska exakta, längden är 3,8 och bredden tror jag är ca 3m... höjden ca 2,5m och taket/ golvet är betong !
Med 4st moduler, finns det något sätt att lite effektivare ta hand om området 45-55hz, och som är möjligt att genomföra utan att blockera någon av dörrarna ?...
Är det "4 på rad" som gäller bara, då e det ju bara ställa dom med 120cm mellan elementen, typ... alltså: modul 120 modul 120 modul 120 modul.
Som dom står idag är det 95 modul 190 modul 95 cm och det upplevde jag lät bäst
Det går INTE att vända på möbleringen på något sätt, så det är inget allternativ utan att sitta åt just detta hållet är enda möjligheten och man får sedan göra det bästa av det
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster