Ino rigg ABSOLUT MAX 50000kr ?!

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2011-08-24 18:08

Moi håller helt med om pi60 och prof-x2. Men pi60 köptes väldigt billigt 2004 och basmodulerna (då bs60) inköptes tre år senare eller nåt. :-) Ett par nya i14 skulle kosta dubbelt som mycket som jag köpte pi60 för.
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
Mikael.J
f d Nune

Inläggav Mikael.J » 2011-08-24 18:10

DVD-ai hur mycket mer prestanda har i14? Och hur ligger i14 i förhållande till pi60?? Jag tänker enbart på att spela starkt nu då ljudkvalitén jag får från mina piP hade räckt om dom bara hade spelat lite starkare!

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-08-24 19:12

Jag tycker dock att pi60 är väldigt mycket snyggare än i14 och om man ändå skall köpa stativ till i14 så tar de lika mycket plats och det skiljer 1500kr endast.
Så att köra pi60 + profX-4 eller så är det inget fel på alls som jag ser det. Det kan vara en fördel att kunna köra fullregister senare om man skulle behöver det.
Enda fördelen med i14 som jag ser det är att man kan bygga in basarna och ha dem på en bänk eller liknande.

Nune: i14 kan spela 115dB @ 100Hz, pi60 klarar 114dB och i6 klarar 112dB.
Sen har vi ju pi25 som klarar 117dB @ 120Hz dessutom och är ganska billig.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-08-24 19:16

Hur kommer det sig att i14 klarar högre nivå än pi60 vid 100 Hz?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-08-24 19:21

paa skrev:Hur kommer det sig att i14 klarar högre nivå än pi60 vid 100 Hz?

Jadu iom att det är samma element så måste det ha med lådan och/eller filter att göra.

Det är samma 1dB skillnad mellan pi60s och i16s kan jag upplysa om.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-08-24 21:23

skillnaden mellan i6 och pi25 ligger i ett i6 är specade vid 100Hz och pi50 vid 120 Hz ;)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-08-24 21:48

DVD-ai skrev:skillnaden mellan i6 och pi25 ligger i ett i6 är specade vid 100Hz och pi50 vid 120 Hz ;)

Så du menar att högtalaren tappar 5dB mellan 120-100Hz? Vilket motsvarar 15dB/okt :o Det låter farligt brant det. Speciellt iom att den bara tappar 3dB mellan 100-40Hz isf vilket motsvarar 2.5dB/okt.
pi25 är nämligen speccad för 109dB vdi 40Hz.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-08-24 21:52

adzer skrev:
DVD-ai skrev:skillnaden mellan i6 och pi25 ligger i ett i6 är specade vid 100Hz och pi50 vid 120 Hz ;)

Så du menar att högtalaren tappar 5dB mellan 120-100Hz? Det låter farligt brant det. Speciellt iom att den bara tappar 3dB mellan 100-40Hz isf.

Nu blandar du nog päronen med kastanjetterna? Frekvensgång och effekttålighet är ingen ekvivalens. Det är väl inget vanlig förekommande att diskuttera hur brant effekttåligheten ändras med frekvensen. Frågan är om jag någonsin sett det diskutterats... eller någon form av plot av det. Vilket inte gör det mindre instressant iofs...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-08-24 21:56

Nattlorden skrev:
adzer skrev:

Så du menar att högtalaren tappar 5dB mellan 120-100Hz? Det låter farligt brant det. Speciellt iom att den bara tappar 3dB mellan 100-40Hz isf.

Nu blandar du nog päronen med kastanjetterna? Frekvensgång och effekttålighet är ingen ekvivalens. Det är väl inget vanlig förekommande att diskuttera hur brant effekttåligheten ändras med frekvensen. Frågan är om jag någonsin sett det diskutterats... eller någon form av plot av det. Vilket inte gör det mindre instressant iofs...

Är väl ingen större skillnad mot att ange frekvensgången på en högtalare eller förstärkare med -x dB vid x Hz?

Så du trycker inte det är konstigt att den skulle klara 5dB mindre vid 100hz gentemot 120hz men samtidigt bara 3dB mindre vid 40Hz?

Den avrullning i ljudtrycksförmåga på basen tycker jag ser konstigt ut. Borde den inte falla snabbare ju lägre i frekvenserna den kommer?

Jag är ingen expert på att bygga högtalare, men det låter inte rätt i mitt huvud.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-08-24 22:00

adzer skrev:Så du trycker inte det är konstigt att den skulle klara 5dB mindre vid 100hz gentemot 120hz men samtidigt bara 3dB mindre vid 40Hz?

Nix. Inte ett dugg. Och det skulle säkert gå att hitta fler frekvenser att ta mätningar på som skulle ge dig ännu mer huvudkli.

Den avrullning i ljudtrycksförmåga på basen tycker jag ser konstigt ut. Borde den inte falla snabbare ju lägre i frekvenserna den kommer?

Där blir säkert helt olika beteende mellan tryckkammar och resonanslådemodeller i det avseendet.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-08-24 22:11

adzer skrev:

Jadu iom att det är samma element så måste det ha med lådan och/eller filter att göra.

Basreflexen borde ge ett litet tillskott även vid 100 Hz, vilket borde gynna den.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-08-24 22:23

paa skrev:
adzer skrev:

Basreflexen borde ge ett litet tillskott även vid 100 Hz, vilket borde gynna den.

Jadu, jag kan tyvärr inte svara på varför det blir så.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-08-25 06:17

Nattlorden skrev:
adzer skrev:Så du trycker inte det är konstigt att den skulle klara 5dB mindre vid 100hz gentemot 120hz men samtidigt bara 3dB mindre vid 40Hz?

Nix. Inte ett dugg. Och det skulle säkert gå att hitta fler frekvenser att ta mätningar på som skulle ge dig ännu mer huvudkli.

Där blir säkert helt olika beteende mellan tryckkammar och resonanslådemodeller i det avseendet.

Jo det tror jag med, men sedan är det ju andra faktorer med och leker också.

Adzer:
Har som sagt med basreflexporten att göra, det är orsaken till pi25's lilla dropp i prestanda mellan 120 och 40 Hz.
Ljudtryckskapaciteten sjunker med en portad låda, ganska linjärt med sjunkande frekvens (borträknat rummet och dess bidrag i praktiken) medan en portad inte gör det.
Och allt är tack vare porten som i portens verksamma område, ser till att "avlasta" elementet och tåligheten sjunker alltså inte linjärt utan det blir mer som en avsats :)
Som förvissa kan se mucket annorlunda ut, helt beroende på konstruktionens dimmensioneringar.

Men skillnaden mellan i6 och pi25 borde enbart vara i storleksordningen "jätte lite" och 120Hz vs 100Hz i angiven reference frekvens borde ligga bakom den stora differensen mellan deras angivna max SPL.

Tåligheten sjunker rent mekaniskt väldigt kraftigt, oftast under typ 200Hz.
Det kan vara mycket brant i vissa partier och sifrorna som anges speglar det och tycker jag ser högst trovärdiga ut.

Men bäst vore ju om konstruktören själv kunde kommentera, så vet vi :)

Men jag anser dock inte det är något skumt med den stora skillnaden i just frekvensspannet 40-120Hz
Ovan 200Hz så är det nästan enbart termisk tålighet som begränsar och sedan ju lägre i frekvens vi går ju mer kommer den mekaniska slaglängden att börja ta över rollen som den stora begränsande faktorn.
Och just denna stora skillnad i max kapacitet mellan 100-120Hz är nog för att elementet helt enkelt bottnar mekaniskt.
Med halverad frekvens så måste ett element jobba ca 4gånger så långt för bibehållet ljudtryck.
Räkna på hur mycket längre elementet måste slå vid 100Hz mot 120Hz och hur det ger utslag så tror jag att bilden du får är en helt annan :)

Men som sagt, detta är min förklaring på det hela, som jag grundar på dom simuleringar jag gjort och som gett liknande resultat.
Så JAG tror inte detta är något konstigt :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-08-25 07:38

Pengarna är betalade och jag har fått informationen om att steget skickats :D

Så nu är jag nära ett ytterligare XPA-2, Tjoho !!!

lyssnade lite ytterligare igår och kom fram till att jag nog har en liiiten aningens fattigt i området 150-250Hz (övre midbasen/ undre värmeregistret) fortfarande.
Har alltid haft det och det är ju på grund av att jag har högtalarna ståendes vid ett fönster = i det närmaste dåligt väggstöd när nere.

Men det är ignet som man tänker på något direkt, men om man VET hur det ska låta på en viss låt så kan man uppfatat att det kanske fattas lite i det området.
Har tidigare mätningar på iPs i mitt rum och bekräftar detta och just denna påverkan har alltid varit i rummet.

bara att leva med, och jag stör mig som sagt inte så mycket på det, bara konstaterar att så är läget :)

Resten låter ju så himla bra att jag inte kan vara negativ ;)

Basen är någorlunda linjär, absolut inte som i ett riktigt bra rum med basfällor osv...
Men efterklangen är förhållandevis låg genom hela frekvensområdet och jag har i dagsläget inget jätet stor puckel.
det är en höjning vid 45-55Hz men med ganska låg efterklang så den blir inte så störande som man kan tro.

När det blir 2st moduler till, hur kan man tänkas placera dom för att "få ner" 45-55hz puckeln tro ?
Ska slänga upp en skiss på mitt rum så ska ni få se :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-08-25 08:04

Bild

det röda är moduler som just nu står under bordet på ganska exakt den plaveringen, pilen visar på vilken sida som elementet sitter.

Sidovägarna är tjockare ritade och symboliserar betong och bakväggen är som sagt en ganska "risig" vägg in till ett förråd fullt med prylar.
väggen bakom högtalarna är stabilare men det är en trävägg och fönsterrutan är i skrivbordshöjd (ca70-80cm) och är alltså bara bakom i6, modulerna står ca 5cm ut från väggen, det är ett element i vägen så närmare kommer jag inte.
på vänster sida av bordet så är det en dörr ut till balkongen, den är med glasinsättning över 70-80cm.

vad tror ni ?

proportionerna är ganska exakta, längden är 3,8 och bredden tror jag är ca 3m... höjden ca 2,5m och taket/ golvet är betong !

Med 4st moduler, finns det något sätt att lite effektivare ta hand om området 45-55hz, och som är möjligt att genomföra utan att blockera någon av dörrarna ?...

Är det "4 på rad" som gäller bara, då e det ju bara ställa dom med 120cm mellan elementen, typ... alltså: modul 120 modul 120 modul 120 modul.

Som dom står idag är det 95 modul 190 modul 95 cm och det upplevde jag lät bäst :)

Det går INTE att vända på möbleringen på något sätt, så det är inget allternativ utan att sitta åt just detta hållet är enda möjligheten och man får sedan göra det bästa av det :)
Senast redigerad av DVD-ai 2011-08-25 13:39, redigerad totalt 3 gånger.
Mvh//David

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2011-08-25 08:07

DVD-ai skrev..
När det blir 2st moduler till, hur kan man tänkas placera dom för att "få ner" 45-55hz puckeln tro ?

Samma område spökar för mig, hade tängt mig att tackla det problemet med en mini-dsp så småningom :)

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-08-25 08:16

Njaooo, men det blir ju inte lika bra som om man kan mota bort/ ner problemet redan i grunden ;)

jag kompencerar lite idag genom att köra Hi-q på mitt subsonicfilter på cr80s, fungerar mycket bra och utan den kompensationen så får jag en respons som är typ enbart 45-55Hz...
efter 45-55Hz så har jag en naturlig tipp på Mååånga dB så alla högtalare i världen låter lågbasfattiga i mitt rum.. :lol:

Om jag kan få ner 45-55Hz puckeln så är det ju bra, helt kommer inte att gå men allting i rätt tiktning är ju bra ! :D

men jag tror inte jag komemr kunna skita i att kompencera med Hi-Q inställnignen oavsett...
utan den så låter allting i mitt rum som ett par stativare... med mycket "punch" och tryck.

Men jag kompencerar absolut helre på "fel sätt" än inte alls för då låter det APA.
Mvh//David

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2011-08-25 08:17

DVD-ai skrev:Pengarna är betalade och jag har fått informationen om att steget skickats :D

Så nu är jag nära ett ytterligare XPA-2, Tjoho !!!

Nice!
Hör av dig när du beställer ett par RS2000 så kan jag ta dina XPA-2, så
du slipper slänga dem menar jag...

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-08-25 08:17

:lol:

ja då kan du vänta.... 8)
Mvh//David

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2011-08-25 08:52

DVD-ai skrev::lol:

ja då kan du vänta.... 8)

Hehe, jag har inget annat för mig så det ska nog gå bra.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-08-25 10:19

DVD-ai skrev:

Adzer:
Har som sagt med basreflexporten att göra, det är orsaken till pi25's lilla dropp i prestanda mellan 120 och 40 Hz.
Ljudtryckskapaciteten sjunker med en portad låda, ganska linjärt med sjunkande frekvens (borträknat rummet och dess bidrag i praktiken) medan en portad inte gör det.
Och allt är tack vare porten som i portens verksamma område, ser till att "avlasta" elementet och tåligheten sjunker alltså inte linjärt utan det blir mer som en avsats :)
Som förvissa kan se mucket annorlunda ut, helt beroende på konstruktionens dimmensioneringar.

Men skillnaden mellan i6 och pi25 borde enbart vara i storleksordningen "jätte lite" och 120Hz vs 100Hz i angiven reference frekvens borde ligga bakom den stora differensen mellan deras angivna max SPL.

Det kan vara mycket brant i vissa partier och sifrorna som anges speglar det och tycker jag ser högst trovärdiga ut.

Men jag anser dock inte det är något skumt med den stora skillnaden i just frekvensspannet 40-120Hz
Ovan 200Hz så är det nästan enbart termisk tålighet som begränsar och sedan ju lägre i frekvens vi går ju mer kommer den mekaniska slaglängden att börja ta över rollen som den stora begränsande faktorn.
Och just denna stora skillnad i max kapacitet mellan 100-120Hz är nog för att elementet helt enkelt bottnar mekaniskt.
Med halverad frekvens så måste ett element jobba ca 4gånger så långt för bibehållet ljudtryck.
Räkna på hur mycket längre elementet måste slå vid 100Hz mot 120Hz och hur det ger utslag så tror jag att bilden du får är en helt annan :)

Men som sagt, detta är min förklaring på det hela, som jag grundar på dom simuleringar jag gjort och som gett liknande resultat.

Jo jag är mycket medveten om teorin bakom. Jag tycker bara det var konstigt att de föll såpass olinjärt. Precis som du skriver:
"Med halverad frekvens så måste ett element jobba ca 4gånger så långt för bibehållet ljudtryck." Så tycker jag att den borde falla brantare ju lägre den kommer, inte flackare.
Jag har dock inte alls håll på och lekt med massa olika simuleringar och byggen så har ingen praktiskt erfarenhet av fenomenet att backa upp teorin.
Möjligt att detta är ett helt normalt beteende. Intressant isf anser jag.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-08-25 10:28

adzer skrev:
DVD-ai skrev:

Adzer:

Jo jag är mycket medveten om teorin bakom. Jag tycker bara det var konstigt att de föll såpass olinjärt. Precis som du skriver:
"Med halverad frekvens så måste ett element jobba ca 4gånger så långt för bibehållet ljudtryck." Så tycker jag att den borde falla brantare ju lägre den kommer, inte flackare.
Jag har dock inte alls håll på och lekt med massa olika simuleringar och byggen så har ingen praktiskt erfarenhet av fenomenet att backa upp teorin.
Möjligt att detta är ett helt normalt beteende. Intressant isf anser jag.

De e ju för att porten gör sitt ;)
Vid portens avstämningsfrekvens så minskar högtalarens arbete avsevärt och även ovanför/ under så påverkas det ju i och med att porten faktiskt spelar över ett bredare område.
därav så minskar den mekaniska begränsningen över ett visst område, därför portat e Najs! Till allting som ska spela låga frekvenser alltså :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-08-25 10:34

DVD-ai skrev:De e ju för att porten gör sitt ;)
Vid portens avstämningsfrekvens så minskar högtalarens arbete avsevärt och även ovanför/ under så påverkas det ju i och med att porten faktiskt spelar över ett bredare område.
därav så minskar den mekaniska begränsningen över ett visst område, därför portat e Najs! Till allting som ska spela låga frekvenser alltså :)

Jo att det är portens inverkan e jag med på nu. Reflekterade inte alls igår på att det var en HH konstruktion.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-08-25 11:29

DVD-ai skrev:Bild

det röda är moduler som just nu står under bordet på ganska exakt den plaveringen, pilen visar på vilken sida som elementet sitter.

Sidovägarna är tjockare ritade och symboliserar betong och bakväggen är som sagt en ganska "risig" vägg in till ett förråd fullt med prylar.
väggen bakom högtalarna är stabilare men det är en trävägg och fönsterrutan är i skrivbordshöjd (ca70-80cm) och är alltså bara bakom i6, modulerna står ca 5cm ut från väggen, det är ett element i vägen så närmare kommer jag inte.
på vänster sida av bordet så är det en dörr ut till balkongen, den är med glasinsättning över 70-80cm.

vad tror ni ?

proportionerna är ganska exakta, längden är 3,8 och bredden tror jag är ca 3m... höjden ca 2,5m och taket/ golvet är betong !

Med 4st moduler, finns det något sätt att lite effektivare ta hand om området 45-55hz, och som är möjligt att genomföra utan att blockera någon av dörrarna ?...

Är det "4 på rad" som gäller bara, då e det ju bara ställa dom med 120cm mellan elementen, typ... alltså: modul 120 modul 120 modul 120 modul.

Som dom står idag är det 95 modul 190 modul 95 cm och det upplevde jag lät bäst :)

Det går INTE att vända på möbleringen på något sätt, så det är inget allternativ utan att sitta åt just detta hållet är enda möjligheten och man får sedan göra det bästa av det :)

ingen som har några ideer ?! :D
Mvh//David

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2011-08-25 11:51

DVD-ai: Om du fixar bildlänken så går det kanske bättre. ;)
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-08-25 12:06

Jag ser bilden... :?
Mvh//David

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-08-25 12:20

Vi ser den inte.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-08-25 12:23

Hade försökt att antingen få ytterväggladdning på de två yttersta, eller så ha halva avståndet från de yttersta till vägg jämfört med avståndet mellan de inre... för att få en virtuell liggande line.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-08-25 12:52

Det finns trådar om hur man får bildlänkning till minhembio att funka, det är bara att söka...

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-08-25 13:41

Jo, men jag såg ju bilden själv...
Så det va inet det som va felet och koden stämde med "hur det ska vara" :P

men nu har jag gjort om det från början, fast på exakt samma sätt, fungerar det för er nu ?!

Bild
Mvh//David

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino