Är Ino en välgärning för människan?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2010-04-11 10:49

Flint skrev:adagio
+1

Då sätter jag +2 på hans inlägg.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2010-04-11 10:53

MagnusÖstberg skrev:
meanmachine skrev:
En provlyssning som då gjordes mot mina (testvinnande) Dynaudio A42 som fick tokstryk av piP.

Spännande. Jag tycker inte att pip slår mina controur 1.3. Vad får dig att tycka att de får "tokstryk"? det är ett ganska brutalt sätt att uttrycka sig så skillnaderna måste vara som att ha en united kompakt och gå till en komplett Krellrigg. Min syn är att A42 är otroligt prisvärda sett till den smått fantasiska prestandan dessa små har.

Jag är en Dynaudiosnubbe i botten, men har inget problem med att någon tycker det. Förövrigt gillar jag inte 1.3:an något vidare.

Det är stor skillnad på vanliga 1.3mk1 & 2 och SE modellen, men du kanske inte gillar någon av dem alls. Jag gillar SE modellen. Ett par sådana med några basmoduler hade jag kunnat levt med.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-04-11 11:07

Pip spelar betydligt mer ansträngt än controur 1,3mkII. Hos mig blev piparna anträngd och spretig rätt fort. Spelade riktigt bra vid moderata volymer dock. Skulle lätt kunna tänka mig ett par pip dock skulle jag inte sälja något för att införskaffa demför så bra var de inte. :)
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-04-11 11:17

FBK skrev:Det är stor skillnad på vanliga 1.3mk1 & 2 och SE modellen, men du kanske inte gillar någon av dem alls. Jag gillar SE modellen. Ett par sådana med några basmoduler hade jag kunnat levt med.
Skaffa det så får vi se om jag kan tänka om :)

Som det är nu så håller jag dem inte särskillt högt. Överprissatta sett både till byggkvalité och återgivning. Eller egentligen inte överprissatta, eftersom jag skulle inte vilja spela med dem alls :D, så är prisvärdheten noll för mig vad de än kostar :D
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-04-11 11:38

Nattlorden skrev:
celef skrev:men det är ju inte design, det är ju styling

Nej, styling är något man gör själv efter man köpt en produkt.

nej du missförstår begreppen, styling är dekorativa åtgärder, du far efter pyssla eller kanske pimping eller nåt

wijk och thiel är två

Det har jag svårt att tro på, men jag lämnar en öppning för att du kan ha rätt.

å det finns fler tillverkare

sorry, jag förstår inte alls vad du menar

Bild

öhh vad vill du säga med den bilden? det där är inte formgivning utan ett dekorativt måleri, vad har det med högtalare att göra?

du gjorde ju just det, du skrev: "Har man problem med nakna element/portar så hör man inte hemma i den nivån högtalare som Ino spelar i... dvs. den kompromisslösa nivån."

Det är en högtalare - kompromisslöshet gäller återgivningen, självklart. Design kan bara ske inom ramarna för vad som inte påverkar återgivningen. Vill man ha något att titta på köper man statyer istället.

du har visst fått begreppet design och formgivning helt om bakfoten, eller så larvar du dig bara, jag ser ingen poäng att fortsätta i detta

nu skrev du ju det igen

nu missförstod du visst igen. 8)

x
Bikinitider

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-04-11 11:44

celef skrev:nej du missförstår begreppen, styling är dekorativa åtgärder, du far efter pyssla eller kanske pimping eller nåt

Jag har en bok om det folk brukar slarvigt kalla "pimpa bilar", den heter "Car styling". *punkt*

å det finns fler tillverkare

Som har utgått från en optimal återgivning, letat upp dämptyg och sedan designat en diskant med korrigering?

öhh vad vill du säga med den bilden? det där är inte formgivning utan ett dekorativt måleri, vad har det med högtalare att göra?

*duh* Att så kan man göra med en högtalare för att få den att se ut som den har annan form än den har.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Hotspur

Re: Är Ino en välgärning för människan?

Inläggav Hotspur » 2010-04-11 11:57

meanmachine skrev:Skriver fortare än jag tänker ibland. :)

Då måste du skriva otroligt långsamt...
Audiolab 9000 CDT - Audiolab DC BLOCK 6 - Hegel H390 - Marten Oscar Duo

dimitri

Inläggav dimitri » 2010-04-11 12:04

fridefors skrev:

Nämen... Har du inte avlagt ett snällhetslöfte?
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Användarvisningsbild
Hotspur

Inläggav Hotspur » 2010-04-11 12:07

dimitri skrev:
fridefors skrev:

Sorry, kunde inte låta bli:)
Audiolab 9000 CDT - Audiolab DC BLOCK 6 - Hegel H390 - Marten Oscar Duo

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-04-11 21:16

dimitri skrev:
fridefors skrev:

Nämen inte såg du väl detta? 8)

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-04-11 21:25

Förstår inte varför så många höjer Dynaudio hela tiden (ja, förutom denna tråden). Dom flesta jag hört har inte imponerat alls. Senast på Arkenmässan så var det rätt plågsamt faktiskt.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-04-11 21:31

subjektivisten skrev:Förstår inte varför så många höjer Dynaudio hela tiden (ja, förutom denna tråden). Dom flesta jag hört har inte imponerat alls. Senast på Arkenmässan så var det rätt plågsamt faktiskt.
Tja, jag förstår inte varför du tjatar om Ino hela tiden, de går ju inte att köpa i Umeå..
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-04-11 21:35

En sådan här sak kunde ju lätt avgöras medels ett test. Någon i Umeå med pip kunde träffa med medförande ett par Dynaudio eller hemma hos mig. Här finns ju en del elektronik att leka med. Bildtråd direkt här där saken avgörs. Om någon plockar upp handsken så klart. :)

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-04-11 22:04

MagnusÖstberg skrev:Tja, jag förstår inte varför du tjatar om Ino hela tiden, de går ju inte att köpa i Umeå..

Jag "tjatar" sällan om Ino utan det är snarare andra som lägger till det, som du gjorde nu. Bara för jag berättar att dom Dynaudio jag lyssnat på inte har imponerat på mig så betyder inte det att jag dissar alla andra högtalare. Sluta läsa in saker som inte skrivs, du verkar ju ogilla det när andra gör det.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-04-11 22:34

Menade mer om att det som folk kan lyssna på lätt pratas det om, och det som man inte vet om är det svårt att prata om :)

Således är det naurligt att du kanske föreslår Ino för det vet du om och är nöjd med, medan andra runt om i landet har aldrig hört Ino, bara läst om dem. Däremot har de hört Dynaudio och läst om dem..
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
patjoh

Inläggav patjoh » 2010-04-11 23:57

Dynaudio är väldigt bra högtalare, de bästa jag hört tillsammans med Ino. Contour 3.4 är rätt jämbördiga med de pi60 jag har idag. Och som jag sagt tidigare, folk har hört dem båda hos mig med exakt samma rum och elektronik, och de håller med mig. Och det är några väldigt bra lyssnare som hört dem.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2010-04-12 00:06

subjektivisten skrev:Förstår inte varför så många höjer Dynaudio hela tiden (ja, förutom denna tråden). Dom flesta jag hört har inte imponerat alls. Senast på Arkenmässan så var det rätt plågsamt faktiskt.

Hörde ett par Dynaudio i ett par pi60 häromveckan. Det lät skitabra tyckte jag. Väldigt behagliga att lyssna på. :)
Fast filtren var ju ingen lekstuga direkt .... 8O

Bild
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2010-04-12 00:44

FBK skrev:
Flint skrev:adagio
+1

Då sätter jag +2 på hans inlägg.

+3

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2010-04-12 07:33

adagio skrev:
Det verkar som att de som köpt ino-högtalare gärna tror sig ha gjort en lysande affär, att just dessa högtalare skulle vara så mycket billigare prestanda-mässigt och att andra högtalare är skit.
Så är naturligtvis inte fallet, olika högtalare appelerar på olika sätt olika köpare. Att just Ino-högtalarna skulle vara unika på så sätt att de är bäst på allt, förefaller ju vara en valigt förekommande vanförestälning bland ägare av ino.

Nog är det så att man tycker sig ha gjort en lysande affär om man har köpt Ino. I de flesta fall vet ju köparen hur Ino låter. Att hitta det ljud man föredrar för de priser som begärs för Ino är ju ett klipp, oavsett vilket ljud man föredrar. Jag tror att det är få som föredrar ett annat ljud som har möjlghet att köpa högtalare för fjuttiga femtusen. Vanföreställningen, om det finns en sådan, är väl möjligen att det är en självklarhet att Ino levererar det bästa ljudet i någon sorts objektivt perspektiv.
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-04-12 10:45

MagnusÖstberg skrev:Menade mer om att det som folk kan lyssna på lätt pratas det om, och det som man inte vet om är det svårt att prata om :)

Det har du rätt i. :)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-04-12 10:46

patjoh skrev:Dynaudio är väldigt bra högtalare, de bästa jag hört tillsammans med Ino. Contour 3.4 är rätt jämbördiga med de pi60 jag har idag. Och som jag sagt tidigare, folk har hört dem båda hos mig med exakt samma rum och elektronik, och de håller med mig. Och det är några väldigt bra lyssnare som hört dem.

Hur tycker du Dynaudio Sapphire låter mot 3.4?

Användarvisningsbild
henrikwiklund

Inläggav henrikwiklund » 2010-04-12 20:59

meanmachine skrev:En sådan här sak kunde ju lätt avgöras medels ett test. Någon i Umeå med pip kunde träffa med medförande ett par Dynaudio eller hemma hos mig. Här finns ju en del elektronik att leka med. Bildtråd direkt här där saken avgörs. Om någon plockar upp handsken så klart. :)

Jag veckopendlar mellan Skellefteå och Umeå (piP är i skell och jag jobbar i umeå). Jag åker ju i regel buss men jag skulle vid tillfälle kunna ta bil och piP med mig till Umeå vid tillfälle.

Jag är bara lite osäker på din inställning? Efter dina uttalanden känns det lite som att du inte skulle kunna säga att piP är bättre än någon av alla dina högtalare. (Vilket ju i så fall gör lyssningen mer eller mindre värdelös). Eller har jag fel ang. din inställning?

Jag tittade förresten in på din hembio-sida, du har verkligen en gedigen samling av hifi. Nu är ju jag inte lika inbiten hifi-fantast som dig men jag skulle gärna komma på lyssning vid tillfälle om det går ordna. Vart i umeå bor du?

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2010-04-12 21:05

MagnusÖstberg skrev:
FBK skrev:Det är stor skillnad på vanliga 1.3mk1 & 2 och SE modellen, men du kanske inte gillar någon av dem alls. Jag gillar SE modellen. Ett par sådana med några basmoduler hade jag kunnat levt med.
Skaffa det så får vi se om jag kan tänka om :)

Som det är nu så håller jag dem inte särskillt högt. Överprissatta sett både till byggkvalité och återgivning. Eller egentligen inte överprissatta, eftersom jag skulle inte vilja spela med dem alls :D, så är prisvärdheten noll för mig vad de än kostar :D

Nja, nu är ju mina nuvarande burkar ganska okej, även om jag gillar 1.3SE. Du får nog komma förbi och lyssna när det blivit lite ordning i röran med flytten och renovering av köket, så får vi se vad du tycker och om de kan vara något tillsammans med basmoduler enligt dina öron.
Och angående prisvärdhet så är din uppsättning högtalare ganska svårslagen misstänker jag.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-04-12 21:07

Hm.. kanske har fel, men jag har för mig at MM har lyssnat på piP tidigare och uttalat sig positivt om dem.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-04-12 21:10

FBK skrev:Nja, nu är ju mina nuvarande burkar ganska okej, även om jag gillar 1.3SE. Du får nog komma förbi och lyssna när det blivit lite ordning i röran med flytten och renovering av köket, så får vi se vad du tycker och om de kan vara något tillsammans med basmoduler enligt dina öron.

Det finns annat i livet än hifi. Lycka till med flytten och allt som hör därtill så ser vi hur det funkar framöver :)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2010-04-12 21:11

subjektivisten skrev:
MagnusÖstberg skrev:Tja, jag förstår inte varför du tjatar om Ino hela tiden, de går ju inte att köpa i Umeå..

Jag "tjatar" sällan om Ino utan det är snarare andra som lägger till det, som du gjorde nu. Bara för jag berättar att dom Dynaudio jag lyssnat på inte har imponerat på mig så betyder inte det att jag dissar alla andra högtalare. Sluta läsa in saker som inte skrivs, du verkar ju ogilla det när andra gör det.

Seriöst, vilka andra högtalarmärken förutom Ino dissar du inte?
Visst, jag kan ha missat det totalt, men jag har aldrig sett dig skriva att något ha låtit bra förutom då Ino.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2010-04-12 22:50

FBK skrev:
subjektivisten skrev:

Visst, jag kan ha missat det totalt, men jag har aldrig sett dig skriva att något ha låtit bra förutom då Ino.
Det är ett rätt vanligt fenomen att bara gott om det man just nu äger och ibland lite nostalgiskt om saker man tidigare ägt. Varför skulle man annars välja att äga det om man inte gillade det? Och delad glädje är dubbel glädje som det så fint heter. Det är endel av grunden till forumets existens.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-04-13 10:52

JTarnstrom skrev:
adagio skrev:
Det verkar som att de som köpt ino-högtalare gärna tror sig ha gjort en lysande affär, att just dessa högtalare skulle vara så mycket billigare prestanda-mässigt och att andra högtalare är skit.
Så är naturligtvis inte fallet, olika högtalare appelerar på olika sätt olika köpare. Att just Ino-högtalarna skulle vara unika på så sätt att de är bäst på allt, förefaller ju vara en valigt förekommande vanförestälning bland ägare av ino.

Nog är det så att man tycker sig ha gjort en lysande affär om man har köpt Ino. I de flesta fall vet ju köparen hur Ino låter. Att hitta det ljud man föredrar för de priser som begärs för Ino är ju ett klipp, oavsett vilket ljud man föredrar. Jag tror att det är få som föredrar ett annat ljud som har möjlghet att köpa högtalare för fjuttiga femtusen. Vanföreställningen, om det finns en sådan, är väl möjligen att det är en självklarhet att Ino levererar det bästa ljudet i någon sorts objektivt perspektiv.

Lysande kommentarer från er båda måste jag säga då! :D

+1 och liksom +1 igen, en för var och en av er som båda har rätt!
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
verdad

Inläggav verdad » 2010-04-17 13:51

FBK skrev:

Bl.a vet jag att han har gillat både Revel och TAD. Det har han skrivit i några trådar i alla fall. :)

Användarvisningsbild
BoboS

Inläggav BoboS » 2010-04-20 21:24

Har du fått svar på din fråga? Den första avses.

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino