MM kastar handsken.

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2010-04-28 21:23

shifts skrev:Men att jag skrev direkt till Nattlorden var för att hans moduler rent visuellt
har en del att säga till om. :)

Jag hade en demo på EA_73´s PiP i mitt akustikreglerade rum, där mina i28 plus Y4 också huserar, vi började med några infectedlåtar och någon mässjazz typ Chris jones, sedan tände jag ljuset och frågade hur det lät.

kanon sa killen och frågade om vi kunde lyssna på PiP nu, det är ju det du gjort svarade jag :) .

Vh Christer

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2010-04-28 21:40

Hehe, den är fin. :)
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-04-28 23:34

Usch. Det luktar skryt här. Hemma hos mig pip det väldigt bra till vi plockade fram Audiovector M3 signatur. 8) Då lät de plödsligt väldigt fjuttigt. (tar på mig skottsäkra västen nu) :wink:
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2010-04-29 00:11

meanmachine: Vi skryter bara lite för att få tillbaka dig i tråden. ;)
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
henrikwiklund

Inläggav henrikwiklund » 2010-04-29 08:59

meanmachine skrev:Usch. Det luktar skryt här. Hemma hos mig pip det väldigt bra till vi plockade fram Audiovector M3 signatur. 8) Då lät de plödsligt väldigt fjuttigt. (tar på mig skottsäkra västen nu) :wink:

hade jag inte köpt piP och prof.x2 så hade det nog blivit audiovector S3super. Det var den första högtalaren som jag tyckte var helt okej. (Viss parentes för elac 247 som var väldigt prisvärd). Problemet var att AV kostade typ 32 000:- + att jag sen behövde sub, center och surroundhögtalare

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2010-04-29 09:57

Tengil skrev:
kanon sa killen och frågade om vi kunde lyssna på PiP nu, det är ju det du gjort svarade jag :) .

Vh Christer
Den där frågan får man varje gång man demar piPs eller Guru QM10. Alltid lika kul. :D :D
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2010-04-29 10:00

Men det är bara med Carlsson OA51 som man får kommentaren:
Vilka snygga högtalare du har! 8)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-04-29 10:31

meanmachine skrev:Usch. Det luktar skryt här. Hemma hos mig pip det väldigt bra till vi plockade fram Audiovector M3 signatur. 8) Då lät de plödsligt väldigt fjuttigt. (tar på mig skottsäkra västen nu) :wink:

Du menar att du låter dig bländas av audiovectorns överdrifter och resonanser?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Nicke

Inläggav Nicke » 2010-04-29 11:38

Tengil skrev:
shifts skrev:Men att jag skrev direkt till Nattlorden var för att hans moduler rent visuellt
har en del att säga till om. :)

Jag hade en demo på EA_73´s PiP i mitt akustikreglerade rum, där mina i28 plus Y4 också huserar, vi började med några infectedlåtar och någon mässjazz typ Chris jones, sedan tände jag ljuset och frågade hur det lät.

Vh Christer

:lol:
Mvh Nicke

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-04-29 12:10

henrikwiklund skrev:hade jag inte köpt piP och prof.x2 så hade det nog blivit audiovector S3super. Det var den första högtalaren som jag tyckte var helt okej. (Viss parentes för elac 247 som var väldigt prisvärd). Problemet var att AV kostade typ 32 000:- + att jag sen behövde sub, center och surroundhögtalare

Jaså? Jag har hört en hel del på Audiovector och tycker dom över lag låter rätt illa. Förstår inte hur dom blivit så hypade, men det har knappast något mer ljudet att göra, snarare utseendet.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2010-04-29 13:39

Jag måste också uttrycka min förvåning över att Audiovector gillas så skarpt. Jag har ännu aldrig hört någon Audiovector som spelat bra i mina öron men det kanske har haft med förutsättningarna att göra (butik och en gång i ett rätt kalt och typiskt "hifi"-rum) och + att det ju var några år sedan :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-04-29 13:41

subjektivisten skrev:Jaså? Jag har hört en hel del på Audiovector och tycker dom över lag låter rätt illa. Förstår inte hur dom blivit så hypade, men det har knappast något mer ljudet att göra, snarare utseendet.

Den första generationen lät bra... Då det bara var högtalaren som hette Audiovector och företaget fortfarande hette "F3/Lyd". Snygga var de också.

Bild
Modell 6x

Användarvisningsbild
UnholyRishna

Inläggav UnholyRishna » 2010-04-29 22:29

subjektivisten skrev:
henrikwiklund skrev:hade jag inte köpt piP och prof.x2 så hade det nog blivit audiovector S3super. Det var den första högtalaren som jag tyckte var helt okej. (Viss parentes för elac 247 som var väldigt prisvärd). Problemet var att AV kostade typ 32 000:- + att jag sen behövde sub, center och surroundhögtalare

Jaså? Jag har hört en hel del på Audiovector och tycker dom över lag låter rätt illa. Förstår inte hur dom blivit så hypade, men det har knappast något mer ljudet att göra, snarare utseendet.

Vad är det som audiovector inte gör bra? Är de vassa vid pådrag, eller för laid back? Vore intressant med lite synpunkter.. Sist jag lyssnade på dem var S6 signature.. minns det knappt men tyckte inte att det lät dåligt vid tilfället i alla fall.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-04-29 22:41

Jag har lyssnat på Arreté (eller vad den heter, inte en av budgetmodellerna, i alla fall) hos en kompis. Tyckte diskanten var riktigt påfrestande.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
henrikwiklund

Inläggav henrikwiklund » 2010-04-29 23:07

jo audiovector har väldigt mycket av det styva ljudet. Nästan för påfrestande i diskanten. Då menar jag inte nödvändigtvis att den är vass utan snarare att det är väldigt mycket supertopp diskant. Jag lyssnade på dom i två där ett var ganska dämpat, där tyckte jag dom lät betydligt bättre.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-04-29 23:56

Jag tycker att M serien är riktigt bra. Signatur och super iaf. Avantgarde är jag inte fan av. M# signatur som jag äger var i min mening betydlgti bättre än pip men de kostar ju en 25k så det är inte en just jämförelse. :) De varken distar eller färgar så det så. Intressant är dock att så fort någon påstår att en högtalare låter bättre än ino så är det för att man gillar förgnignen. :wink: Kanske gillade man inte inos färgnign?

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-04-30 00:25

meanmachine skrev:De varken distar eller färgar så det så.

Är de den enda högtalaren i världen som inte gör detta?

Jag kände inte till att det fanns högtalare som var så bra överhuvudtaget.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-04-30 01:38

UnholyRishna skrev:Vad är det som audiovector inte gör bra? Är de vassa vid pådrag, eller för laid back? Vore intressant med lite synpunkter.. Sist jag lyssnade på dem var S6 signature.. minns det knappt men tyckte inte att det lät dåligt vid tilfället i alla fall.

Så här skrev jag efter två lyssningar:

"Igår var jag inne hos Paus i Karlstad där folk från Audiovector demade Standard, Super, Signatur och Avantgarde. Vill först tacka Paus och Ljudtema för demon och ölen/tilltugget, sånt gillar man. Värmen som var i demorummet var dock inte så trevligt med knappast något som Paus kan stå till svars för. laugh.gif
Hur tycker jag dessa högtalare låter då? Ja, nu satt jag inte perfekt och hade inte med mina egna referensskivor (ska försöka åka in nu under veckan och lyssna mer) men det jag uppfatta av det man demade med var:

Basen går inte så lågt och den dista rätt kraftigt vid någolunda nivå. Den kändes rätt tunn också. Man körde aldrig någon musik med riktigt djupbas, vilket nog var ett medvetet val, men jag ska försöka testa själv under veckan.
Mellanregisteret var lagomt beslöjande och satt samma prägel på alla musik. Inget som jag kände direkt att "********, detta var inte bra" men ändå inget som imponerande. Men sämst var nog diskanten. Genomgående så var den rätt jobbig och hissad, vilket gav samma ljudkaraktär oavsett om vi lyssna på Beatles eller ZZ Top.

Genomgående för högtalarna var en påfrestande diskant och en ständig signatur oavsett vad man spelade. När vi lyssna på Rage against the machine på Avantgarde hyffsat högt mot slutet så lät det faktiskt inte speciellt bra alls, speciellt inte med tanke på priset!

Ska försöka lyssna på Avantgarde mer under veckan med egen musik och jag kommer återkomma med mina åsiker då."

"Sådär, nu har jag varit inne och lyssna själv på Signature i en timme med egen musik. Mitt generella intryck från igår gäller. Diskanten är hissad och det blir en jobbig ljus klag som påverkar all musik plus den är rätt så beslöjande. Mellanregisteret är nästan tvärtom, tillbakadragen och klart beslöjande enligt mig. Körerna i Cantate domino lät mer som en gröt och luddigt. Basen verkar ha en klassisk discopuckel som fläskar på den högre basen medans den lägre än väldigt tunn och stort sett väck vilket märks väl på Yello, Infected mushroom och dyl.
Högtalarna börja dista rätt kraftig redan vi vanliga nivåer och man kan knappast köra festnivå med dom heller.
Entombed's Sinners bleed låter ljust och baslös och jag skulle ha stora problem att leva med dessa högtalare när jag spelar hårdrock (ja, i ärlighetens namn med all form av musik). James Taylor's Fire and rain låter luddigare och ljus klang, samma signatur som Joni mitchell's All I want. När jag körde Muddy Waters så verkar den vara dynamiskt pressad också, så den klarar inte av dynamiken på bra sätt. "
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-04-30 04:24

meanmachine skrev:Jag tycker att M serien är riktigt bra. Signatur och super iaf. Avantgarde är jag inte fan av. M# signatur som jag äger var i min mening betydlgti bättre än pip men de kostar ju en 25k så det är inte en just jämförelse. :) De varken distar eller färgar så det så. Intressant är dock att så fort någon påstår att en högtalare låter bättre än ino så är det för att man gillar förgnignen. :wink: Kanske gillade man inte inos färgnign?

Är det något som någon verkligen har påstått ?!

Klart att man inte behöver "illa Inos färgning" , det är ju upp till var och n och inget som ag tror någon med Ino pryler säger emot. Jag gillar "ino ljudet" och det oavsett om det är färgat eller inte, men jag upplever det som mindre färgat är den mesta jag lyssnat på i alla fal, det betyder ju bara att jag gillar Ino ljudet och det Är precis vad jag tror att många med mig för och låt oss göra det :)
c
Jag låter dig tycka om vad du vill, kan jag då få tycka om vad jag vill..?!
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
olof

Inläggav olof » 2010-04-30 12:35

Tänk jag har aldrig heller förstått poängen med de audiovectorhögtalare jag hört. Allt låter diskanthissat och basen påminner mest om en stativare (i dålig bemärkelse). För att nyansera mig något så har jag bara hört dem i 3 affärer och på 3 mässor men man tycker ju folk borde lyckas någon gång, hur som helst har jag inte hört dem injusterade i hemmiljö. Vem vet jag kanske har missat något?
ett bra rum!

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-04-30 13:01

M3 signatur har inga problem att rasta pip i basen så ni som neggar kanske inte heller gillar pips bas? :wink:

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-04-30 13:15

meanmachine skrev:M3 signatur har inga problem att rasta pip i basen så ni som neggar kanske inte heller gillar pips bas? :wink:

Du menar att de kan spela högre alltså. För _renare_ och mer exakt spelar de inte. Tveksamt om de ens kan spela djupare.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-04-30 16:08

meanmachine skrev:M3 signatur har inga problem att rasta pip i basen så ni som neggar kanske inte heller gillar pips bas? :wink:

Vilket larv, de har inte mycket gemensamt mer än att det kommer bastoner från båda :D
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2010-04-30 16:50

Audiovector i generellt är för mig högtalare som det är "något" med diskanten som stör mig. Jag vet inte exakt vad det är, om diskanten är hissad eller om det är dist eller både och eller något annat, men det är något som pockar på uppmärksamheten och det känns som om det är inte i själva musikinnehållet. Jag har lyssnat på några modeller i olika situationer. Mest har jag nog lyssnat på någon "avantgarde"-modell el.likn.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2010-04-30 18:34

Efter Audiovector-presentation medels Top Gun film på Arken för ett par år sedan slutade jag helt intressera mig för märket. Gick därifrån med en droppe blod i vardera öra...iiiih vilken diskant.

Filip

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2010-04-30 18:42

Glebster skrev:Efter Audiovector-presentation medels Top Gun film på Arken för ett par år sedan slutade jag helt intressera mig för märket. Gick därifrån med en droppe blod i vardera öra...iiiih vilken diskant.

Filip

Lever du? :-P
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2010-04-30 19:05

Fjonkalicious skrev:
Glebster skrev:Efter Audiovector-presentation medels Top Gun film på Arken för ett par år sedan slutade jag helt intressera mig för märket. Gick därifrån med en droppe blod i vardera öra...iiiih vilken diskant.

Filip

Lever du? :-P

Jepp, grillar med ölen i näven... 8) Sorry för OT, tillbaka till on topic;

Det slog mig att jag även lyssnat på deras avant garde-serie som har nån slags banddiskant, den var lite snällare.

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2010-04-30 19:40

Ja Audiovector är hemska alltså....

Det bästa jag hört från dom är deras mindre golvare, vad är det dom heter? K1?

Men är man lite halvt hörselskadad så passar de nog perfekt med sin hissade diskant.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2010-05-01 08:21

Jag har aldrig hört ett par Audiovector själv men om diskanterna är hissade så är väl det lätt åtgärdat :) antingen dämpa några db med motstånd eller byta ut kondensatorn mot en lite mindre...

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2010-05-01 08:27

Köper man ett par högtalare för 30000 eller vad de kan kosta, borde
motståndet ingå.
2021 maj på Spotify

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino