UnholyRishna skrev:Vad är det som audiovector inte gör bra? Är de vassa vid pådrag, eller för laid back? Vore intressant med lite synpunkter.. Sist jag lyssnade på dem var S6 signature.. minns det knappt men tyckte inte att det lät dåligt vid tilfället i alla fall.
Så här skrev jag efter två lyssningar:
"Igår var jag inne hos Paus i Karlstad där folk från Audiovector demade Standard, Super, Signatur och Avantgarde. Vill först tacka Paus och Ljudtema för demon och ölen/tilltugget, sånt gillar man. Värmen som var i demorummet var dock inte så trevligt med knappast något som Paus kan stå till svars för. laugh.gif
Hur tycker jag dessa högtalare låter då? Ja, nu satt jag inte perfekt och hade inte med mina egna referensskivor (ska försöka åka in nu under veckan och lyssna mer) men det jag uppfatta av det man demade med var:
Basen går inte så lågt och den dista rätt kraftigt vid någolunda nivå. Den kändes rätt tunn också. Man körde aldrig någon musik med riktigt djupbas, vilket nog var ett medvetet val, men jag ska försöka testa själv under veckan.
Mellanregisteret var lagomt beslöjande och satt samma prägel på alla musik. Inget som jag kände direkt att "********, detta var inte bra" men ändå inget som imponerande. Men sämst var nog diskanten. Genomgående så var den rätt jobbig och hissad, vilket gav samma ljudkaraktär oavsett om vi lyssna på Beatles eller ZZ Top.
Genomgående för högtalarna var en påfrestande diskant och en ständig signatur oavsett vad man spelade. När vi lyssna på Rage against the machine på Avantgarde hyffsat högt mot slutet så lät det faktiskt inte speciellt bra alls, speciellt inte med tanke på priset!
Ska försöka lyssna på Avantgarde mer under veckan med egen musik och jag kommer återkomma med mina åsiker då."
"Sådär, nu har jag varit inne och lyssna själv på Signature i en timme med egen musik. Mitt generella intryck från igår gäller. Diskanten är hissad och det blir en jobbig ljus klag som påverkar all musik plus den är rätt så beslöjande. Mellanregisteret är nästan tvärtom, tillbakadragen och klart beslöjande enligt mig. Körerna i Cantate domino lät mer som en gröt och luddigt. Basen verkar ha en klassisk discopuckel som fläskar på den högre basen medans den lägre än väldigt tunn och stort sett väck vilket märks väl på Yello, Infected mushroom och dyl.
Högtalarna börja dista rätt kraftig redan vi vanliga nivåer och man kan knappast köra festnivå med dom heller.
Entombed's Sinners bleed låter ljust och baslös och jag skulle ha stora problem att leva med dessa högtalare när jag spelar hårdrock (ja, i ärlighetens namn med all form av musik). James Taylor's Fire and rain låter luddigare och ljus klang, samma signatur som Joni mitchell's All I want. När jag körde Muddy Waters så verkar den vara dynamiskt pressad också, så den klarar inte av dynamiken på bra sätt. "
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.